Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

För några år sen så skulle jag säsongsavsluta min ena häst i en lite lägre klass i fälttävlan och för att chansa på första priset som var något fint typ däck (har glömt vad det var).
Hade ridit msv-klasser hela säsongen och därmed de dressyrprogram som ingår i de klasserna. Anmälde till tävlingen, bokade uppstallning, hotell, packade trailern och åkte (ca 5 h att köra till tävlingen).
Kom fram på kvällen allt i ordning, gick banor mm. Knoppar och gör hästen fin på morgonen, åker till tävlingen och värmer för dressyren. När jag står och tittar på ekipaget som är inne på banan precis innan mig inser jag att något är väldigt fel :eek:! Ryttaren rider ett helt ANNAT program än det jag tänkt rida!!!!Får halvt panik, inser att jag lärt in fel program...:arghh:
Programmen för de lätta klasserna är nya och jag har aldrig tidigare ridit dem även om jag ridit lätta klasser tidigare...Skickar en funktionär till sekreteriatet för att kolla om jag kan få starta sist. Nej var svaret. Jag ger inte upp hoppet utan åberopar en "programutropareparagraf" som jag läst om i TR för 100 år sen. Domaren kollar. Jodå - jag har rätt att åberopa denna paragraf. En utropare kallas dit och får snabba instruktioner, vi är redan försenade.
Dressyrbanan är mått 20X60 och jag är halvdöv lite vind på det och jag hör INTE ETT JOTA av vad utroparen "ropar" (eller mumlar) :meh:. Jag gissar mig igenom programmet...hur bra blev det...inte särskilt...låg sist efter dressyren (har i o f s hänt tidigare)..åkte hem med svansen mellan benen, red inte terräng - jag åkte ju dit för att vinna...klantarsle...:o
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Precis såhär har jag gjort, förutom att min medryttare stod o skrattade så hon låg dubbelvikt!! Hon såg hela förloppet!

Jag hade nyss mockat klart, skulle ut till gödselstacken som man var tvungen att gå upp på en planka för att komma till toppen av stacken för att sen tömma skottkärran....

Det jag inte reagerade på var att det hade regnat lite så att brädan var hal, VÄLDIGT hal.... Självklart ramlade jag, kärran tippades bakåt och jag tömde hela kärran över mej själv, dessutom var det ju såklart torvbädd min dåvarande ponny hade! Behöver jag säga att jag reste mej i toppfart och kollade mej omkring för att vara helt säker på att ingen såg mej.. :o

Sedan var det bara att springa in i stallet och kolla i spegeln och inse att men var helt brun av all torv, med bla bajs i luvan... :cool:


(:angel:)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

För många år sedan var jag ute och red en av ridskolans hästar och red till ett fält vid stadens regemente. (som inte finns kvar nu). Fältet är stort och jag tänkte cantra från ena änden till den andra. I ena änden av fältet såg jag att det var en massa militärer som höll på med tält och grejor. Jag fattade galopp och rätt snabbt insåg jag att cantra var inte vad Bensom ville. Han ville galoppera fort som attan. Jag jobbade som en galning med att försöka få stopp, men han struntade fullständig i mig. Jag kom närmare och närmare militererna. Först tittade de på oss, sen började de se lite stela ut och sen kastade de sig mot sina tält och såg vettskrämda ut. Precis framför första tältet behagade hästen stanna. Militärerna såg verkligen rädda ut och jag var röd som en tomat när jag vände hästen som lugt skrittade därifrån. (Det kändes pinsamt. Hade det varit idag hade jag nog inte brytt mig, men då var jag tonåring.)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag har varit med om en del saker som vissa skulle tycka var pinsamma. Själv skäms jag sällan över saker och ting så händelserna var väl inte direkt så pinsamma, men berättar de ändå :)

1. Red för Jens Fredricson på skolan en gång. Red en envis haflinger som endast varit risken i lite mer än ett år. Grejen är den att denna häst mer än gärna tar tungan över bettet, kör upp huvudet och springer.. Antingen rakt fram eller åt helt motsatt håll som ryttaren styrde. Denna träning gick inte så bra. Först i början av lektionen så gick det bra. Men efter ett tag så tog han bettet när vi skulle in på volt och drar rakt fram över långsidan i full galopp. Jag försöker svänga in mot mitten men det går inte. Släpper då ytter tygeln och tar tag med båda händerna i inner tygeln plus att jag sitter så mycket inåt jag kan (syns hur tydligt som helst vad jag försöker göra) och då får ja kommentaren från Jens "sväng inåt!" jag ropar "jag försöker ju!" och precis då ger han med sig. Han hoppa fint o så men rätt var det var så stanna han. Vi skulle rida på en volt och hoppa ett hinder på medellinjen. Över hindret skulle vi byta galopp och varv, Inga problem Första gången. Andra gången stanna han. Jag gör om. Då hoppar han. Jag styr redan över hindret. Hästen går åt höger, jag styr för kung och fosterland till vänster. När vi ligger jämsides med sarjen åt fel håll slutar ja styra och försöker få stopp på honom istället, då tvär vänder han och springer åt det hållet vi skulle åt. Jag åker av rakt in i sarjen, skrapar upp hela armarna, blir trampad (som tur var av oskodd bakhov då han hade skor och bordd fram) på låret och tappar andan.
Alla stannar upp och undrar hur de gick. När jag har andan åter så reser jag mig och säger stackars ponny. Då säger Jens "det är inte synd om ponnyn, det var ju hans fel" varav jag svarar "det är visst synd om honom. Jag ska ju upp på ryggen igen :devil:". Jag var skit arg på honom. Efter det va han duktig och gjorde inga mer dumheter, vilket var tur då jag hade så ont att ja hade gråten i halsen. Kunde inte gå på över en vecka efter det.

2. Min ridlärare red in samma ponny. Ridhuset och stallet sitter ihop med bara en dörr emellan. Denna var självklart öppen. Ridläraren skrittar på långa tyglar och rätt var det var vänder ponnyn i full galopp in i stallet med ridläraren på ryggen! Haha Ni skulle sett elevernas miner :D

3. Skulle tävla samma ponny på utebanan. Det var hans första hopptävling och första gången han var själv inne på banan. Vi rider runt de första fyra hindren felfritt med bra flyt. Femte hindret vägrar han på. Inte bara en gång utan 3! Efter sista vägringen vänder han, tar bettet och springer. Jag försöker få stopp på honom men lyckas inte. Han riktar in sig på ett hinder som inte ens var med i den klassen. Jag försöker styra undan men går inte så vi hoppar det hindret. Först vid utgången stanna han. Jag vände om och red femman igen. Denna gång utan problem. Var en klubb tävling så fick rida klart banan. Gud va sur jag var på ponnyn efter det!

4. Samma ponny igen.. Skulle rida hans första dressyr tävling. Också på klubb nivå. Det var en LC2 så inget avancerat. Rider fram ensam på ridbanan. Han bara simmar sig hela tiden och jag blir mer och mer frustrerad. Det värsta var att han tog bettet i trav vid a, gick över i galopp drar järnet över långsidan och springer in i staketet. Som tur var höll det! Han gjorde detta en gång till fast i skritt. Ja blev så arg att jag sa till min mor som var med att jag vägrade starta honom! Hon övertalade mig att göra det ändå så in på banan kom jag. Det första han gör när jag visar honom banan i trav är att hoppa över dressyrstaketet. Som tur var hade jag inte startat än. Alla blev vi snopna över händelsen då ingen var beredd. Efter det red vi ritten på godkända procent och en andra plats!

Har mer på lager men det får ja ta en annan gång.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Lite OT, men eeh.. vilken ponnyO_o
kl

Där jag jobbade ett tag så fanns det en riktigt läcker, ung hingst som ägdes av en tjej.
Jag ansvarade inte för hennes hästar utan för ett x antal andra hästar. En av "mina" hästar hade fått lymfangit och skulle stå i sjukhage. Ägaren menade att jag skulle ställa hästen i den sjukhagen som låg en liten liten bit från hingsten.

Jag kände mig väldigt tveksam till detta och ifrågasatte ägaren, men ägaren ville det.
Ställde in hästen i sjukhagen med hingsten gåendes en bit bort. Först gick det bra, inga konstigheter. Hingsten verkade lugn. Men "min" häst sprang runt lite och hingsten blev då väldigt nervös och orolig, så jag kände att jag inte ville riskera nånting och tog in "min" häst.

Då hör jag hur hingsten brakar loss, tar sats och seglar över staketet. SATAN! Tänkte jag. "Kom inte hit till mig nu när jag står här med ett sto!!" In med "mitt" sto i boxen, sen försöka fånga in hingsten som sprang och visade upp sig för resten av hingstarna och alla andra hästar!

Jag var beredd på det värsta! Fick på nått jävla vis tag på detta vilddjur (vet fortfarande inte hur). Denna hingst är stor som ett hus och med mina 1.58 så nådde jag knappt upp till grimman när han höjde huvudet.
Fick in honom i paddocken där jag försökte lugna honom, men han drar i väg, jag släpper och tänkte "nåja, vi är ju i alla fall i tryggt förvar i paddocken". Men då tar han sats igen och vill hoppa över paddock-staketet!:eek: Som tur var så stannar han precis innan.

Jag han mitt i allt ringa ägaren som kommer och tar in honom.

Den situationen fick min puls att öka något:p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

KL

Får väl bidra med en jag också....

Medryttarhästen och jag var oense om i stort sett allt. Hon bråkade med mig och körde med mig och när jag skulle longera henne på ridbanan börjar hon hoppa runt som en tok. Jag känner att jag inte vågar hålla i ordentligt och med risken att tappa henne och att hon ska trassla in sig i longerlinan släpper jag henne (ridbanan är inhägnad). Det är bara det att ridbanan visar sig ha två ingångar - varav den på andra sidan är öppen. Så när jag knäpper loss longerlinan sticker hästen igenom andra öppningen - och stannar och tuggar gräs utanför som tur är.
Får in henne på ridbanan igen (har stängt den andra grinden). Dock tar det ett tag innan jag får tag på henne, hon står stilla, satsar sen mot mig och rusar förbi i full galopp.

Fick till sist tag i henne, ledde henne till hagen och släppte ut henne igen.

(Nu har vi fått ordning på vårt samspel igen, har fått hjälp av ägaren)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp