Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Pinsam är jag så van att vara så numer tar jag allt med en klackspark....inom hästvärlden har väl hänt lita av varje.
Hade i min ungdom ett russ, det var vinter med mycket snö och jag skulle rida en sväng. Barbacka. Inga problem, pappa slängde upp mej, men tog i liiiite mer än nödvändigt om man säger! Jag var aldrig i närheten av ponnyryggen utan landade 1,5 meter från honom på andra sidan :) Samma vinter, samma ponny, med sadel, ute i skogen galopperande i ett brett traktorspår....som delade sej...vi var INTE överens om vilket spår vi skulle ta! Givetvis dök jag i djupsnön då också. Men det gick fint, var ju ca 70 cm snö. Sen skulle jag upp! Ni ska inte tro att HAN skulle gå ut i det oplogade där jag var för i spåret fick vi inte plats bäda två vilket innebar att en ponny på 125 blev runt 170! Tog ett tag att komma upp kan man säga!
Hade container till gödsel en vinter. Smal planka upp, resten kan ni nog räkna ut själva....
Hade en transport permanent uppställd för lastträning. Min arabhingst var extremt lättlastad :bow: Han gick alltid bakom mej ut till hagen men jag hade ett långt "snöre" så ibland var jag vid hagen utan häst för han hade gått in i transporten på vägen förbi....
...och på den vägen är mitt hästliv....väldigt oförutsägbart....MEN KUL!!!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Kom på en helkul grej till....
Red lektion alla red barbacka av ngn outgrundlig anledning... På vår ridskola då så var det en skön blandning av hästar. Bl. a så fanns det två fjordingar. Helcoola damer var det.
En av mina rid kompisar var närmast framför mej på en av fjordingarna, allt var väldigt kul om än lite halkigt här o var. Så vi fnittrade o tjoade som dom mogna människor vi var (Vuxengrupp, ingen under 30!!) Traven var särskilt kul. Tjejen före mej började glida mot sargen, och storskrattade så det gick ju inte att få upp balansen igen. Så hon släpper tyglarna och slänger sej och tar tag i överkanten på sargen! Fjorddamen travar lugnt vidare o följer fyrkanten så fint. Tjejen hänger på/i sargen och skriker; jag törs inte släppa, det är så högt!! INGEN kan svara för alla ligger, antingen på hästen eller på backen och bara vrider sej av skratt, även ridläraren! Tjejen har ca 10 cm ner till backen från fötterna. Den enda som var oberörd var fjordingen som fortfarande travade runt på fyrkanten i samma lugna tempo fast alla andra hästar stod still med människor hängandes runt halsarna :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag brukar också alltid hamna i pinsamma situationer, (iaf vad mina kompisar tycker!)

Jag och min ponny var på en lokalhopptävling. Som vanligt var jag alldeles för sent ute, så pappa skulle hjälpa mig. Han börjar med att sätta senskydden bakochfram...:D som tur var så märkte jag det och hann ändra på dom. Sen så ska jag sitta upp... I stressen så glömmer jag spänna sadelgjorden, så sadeln börjar snurra. Men istället för att kliva ner på marken igen, så tar jag i ännu mera och såklart åker över på andra sidan med huvudet före rakt ner i en LERPÖL!!!:angel:
Jag är snabbt uppe igen och är skitförbannad! Sadlar snabbt om igen och ryter åt stackars pappa att kasta upp mig. såklart håller jag på att trilla över igen...
15-20 min senare är jag iaf inne på banan och alla kollar konstigt på mig när jag kommer in på banan med ridbyxor som är 20% vita och 80% grå. Dessutom lera i ansiktet och hela hjälmen:D
För att göra det hela ännu bättre så vägrar vi ut oss på tredje hindret. Jag var skitsur på (stackars) ponnyn! Men efter en timme kunde jag skratta åt allt, vilket ALLA redan hade gjorde!!

Hoppas ni skrattar också åt min smidighet!:banana::banana::banana:

HAHAHA bästa jag läst. Jag trodde jag skulle dö av skrattattack :rofl::banana:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

*kl*

Appropå mopedister.

En kille på moped mötte min kompis på sin halvt ostabila häst som var ute och red på en väg i ett villaområde. Då mopeden gör mycket ljud för sig blev hästen rädd och slänger sig åt sidan, - och nej, inte sidan som är bort ifrån mopedisten utan MOT den.
Killen på mopeden tvärnitan, och blir skiträdd, mumlar sorry och fortsätter sen. Hästen och ryttare var lite halvt skärrade men fortsatte sin ridtur.

Nu till det roliga :)

Jag rider min kompis häst på en volt i skogen som ligger precis bredvid en cykelväg som går bort till villaområdet. Då kommer en moped, kan ju höra den långa vägar, och helt plötsligt saktar den in.. stänger av motorn. GÅR med mopeden förbi volten där jag rider samtidigt som killen tittar ängsligt, sen några tiotal meter bort sätter sig på mopeden och kör iväg.

HAHA, RESPEKT lr vad?
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Var ungefär 14 år och red ridskolechefens unghäst. I samma stall hade min bästis sin ponny. Ridskolechefen hade en dotter, som jag och min vän tyckte om att skämta med. En dag fick vi för oss att vi skulle skrämma dottern genom att gömma oss i varsin höpåse (ikea-påse, dvs) på stallgången och hoppa upp och ropa raaaoooouuuurrrr när hon kom in i stallet. Således knölade vi in oss i varsin blå påse och lade oss ett par meter innanför dörren i det nedsläckta stallet. Tyvärr var det inte dottern utan ridskolechefen i egen hög person som trädde in i stallet..aningens svårt att bortförklara, speciellt efter att diskret ha försökt förflytta sig sidledes mot väggen - i påsen
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

haha, underbart :D
(tänk om fler kunde visa en sån respekt ;))

edit

kan ju vara att han kört förbi lite fult nångång, och fått sig en utskällning? :devil:
HAr själv stannat en moppekille som fick höra alla fula ord jag kunde, han hade betett sig gräsligt och kört om min häst som var stabil. Efter att jag hade ropat och skrikit, mumlade han något och körde snopet iväg.
Jag sken som en sol - jag var nämligen på hemväg efter liten hopptävling som gått uselt, innan han mötte mig var jag skitförbannad men ville inte ta ut nån payback på hästen. Fel tid, fel ryttare och fel väg för killen!
 
Senast ändrad:
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

för några dagar sen red jag min momrors frieser och jag skulle rida och möta min kompis. men när jag ringde henne så tappade jag min vante och var tvungen att hoppa av. då såg jag att min kompis kom och då tänkte jag hoppa upp men problemet var att hon är 170 och jätte bred! så jag kom inte upp! till min stora fasa så stod det en bil och såg eländet, men tillslut så hittade jag en snöhög att hoppa upp på så äntligen kom jag upp! men sadel´gjorden var inte spänd så hela sadeln låg på sned med mig på! och bilen stod kvar och kollade på ! PINSAMMT!!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

*För nån vecka sen var jag med som hästskötare på min kompis häst då de skulle rida sin första Hubertus ritt, förklassen. Hästen var iordning och ryttaren satt på, jag hade vart & hämtat min hund i bilen och stod bredvid. Hästen skakar då lite på huvudet så tränset åker av och hänger sig runt halsen. Hästen skrittar/ travar iväg lugnt med mig efter och en förvirrad hund i kopplet efter mig, xD Tur hästen hittade en grästuva den kunde tugga på xD

* För några år sen red jag & en kompis ute i skogen på våra hästar, red barbacka. Kom skrittandes i skogen på en liten, smal skogsstid och var på väg att svänga vänster ut på en grusväg, på grusvägen kommer en älg och svänger in på den smala skogsstigen. :O Jag hoppar av för att kunna hålla hästen men tappar givetvis tyglarna, hästen vänder och springer hemåt, älgen springer efter hästen och efter kommer jag, ropandes på hästen :O Det var nog tur att ingen såg det xD

:rofl:

Kan riktigt se det framför mig, framförallt den där du springer efter en häst och en älg... :rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

*kl*

Appropå mopedister.

En kille på moped mötte min kompis på sin halvt ostabila häst som var ute och red på en väg i ett villaområde. Då mopeden gör mycket ljud för sig blev hästen rädd och slänger sig åt sidan, - och nej, inte sidan som är bort ifrån mopedisten utan MOT den.
Killen på mopeden tvärnitan, och blir skiträdd, mumlar sorry och fortsätter sen. Hästen och ryttare var lite halvt skärrade men fortsatte sin ridtur.

Nu till det roliga :)

Jag rider min kompis häst på en volt i skogen som ligger precis bredvid en cykelväg som går bort till villaområdet. Då kommer en moped, kan ju höra den långa vägar, och helt plötsligt saktar den in.. stänger av motorn. GÅR med mopeden förbi volten där jag rider samtidigt som killen tittar ängsligt, sen några tiotal meter bort sätter sig på mopeden och kör iväg.

HAHA, RESPEKT lr vad?


Nu när "moppe pojkar" kom upp blir jag tvungen att berätta en sak som hände med min förra häst..(en TUFF fuxmärr som det inte gick att skrämma).

När vi rider till ridhuset rider vi över en parkering som har ganska mycket trafik ibland.
När jag red där så kom ett gäng moppe grabbar som började va "tuffa", genom att brumma och låta en massa och ringa in mig och min häst (idiots:eek:)
Dom blir lite "besvikna" när inte min häst blir rädd och börjar hålla på ännu mer med mopparna varpå min häst blir skitförbannad för att dom står i vägen och hindrar vår ridtur :mad: Varpå hon fullkomligt kastar sig på dom, typ ute efter att döda dom, sparkade, skrek och högg :devil::devil:
Dom blev LIVRÄDDA och drog därifrån illa kvickt med ord som "galen mördarhäst" osv :rofl::rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

När jag va liten, innan jag fick mina första ridbyxor så hade jag ett par ganska glansiga byxor från 90 talet:love: hahah skulle rida shettis barbacka var kanske 5-7 år och ponnyn rös och jag gled av på andra sidan, det hände 3 gånger sen hämtade vi sadeln:D inte jättepinsamt men vi skrattade gott.

När jag började rida ridskola råkade jag ta fel häst:rofl: de var rätt lika men jag gick på grimman och den jag skulle ha haft hade ny grimma hahaha damerna i min grupp tyckte jag var gullig och jag lärde mig att skillnaden på privatstall där alla har egen grimma och ridskola där grimmorna far runt.:angel:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

*knapplån*

En av de senaste pinsamma gångerna var när en ridlärarae som skadat sig ville ha hjälp, hon behövde visa för sin läkare vilka jobbiga moment hon har på sitt jobb och behövde foton.. bland annat så är det lite jobbigt att kasta upp ryttare på hästarna, dvs lite småjobbigt när både uppkastare och ryttare är van.. det är skitjobbigt när man tar 2 ovana personer.. med följd att fotot består av en kompis halvt hängandes över en häst och jag på backen oergonmiskt kämpandes, högröd i ansiktet och försöker hålla skrattet inne..
Jag tror att ridläraren lyckades bevisa att hon har jobbigt arbetsuppgifter :D

En ridupplevelse som däremot var riktigt pinsam var när vi hoppade en "three-bar-competiton" (förkortning av "five-bar") vi hade som vanligt lite pressat tidsschema på lektionen och när föregående ryttare kommit över sista hindret felfritt satte jag fart.. och först när jag är på väg över första ser jag att hon ligger bakom serien och får avbryta åt sidan. Ridläraren skäller ut mig.. hua, det var inte nådigt.. jag ville ju bara hinna med att hoppa så vi kunde kora en vinnare.. allt såg ju ut att vara "fritt fram".. jag kom tillslut 2:a iallafall.. hästen gjorde riktigt fina språng på 120 cm.. fast hon knappt kravlar sig runt en 90-bana vanligtvis.. :)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

kl

Jag har säkert gjort massor av roliga pinsamheter genom åren men det enda jag kommer att tänka på just nu är en gång när jag och en kompis var ute och red, vi skrittde över en åker med massor av djup, härlig nysnö. Jag sitter och ritar mönster i snön med spöt samtidigt som hästen lunkar på snällt, men så märker jag att marken bara kommer närmare och närmare och jag tänker att sadeln glider nog.. fast vid det laget så sitter jag nere längs halva sidan på stackars hästen och jag kan inte göra något annat än än att kravla mig ner i snön, dra åt gjorden och sitta upp igen. Min kompis dog lite av skratt och jag är glad att jag bor i en ganska glest befolkad by så förhoppningsvis var det ingen som såg mig :D

Sen kom jag att tänka på en grej som kanske inte är så rolig, men lite pinsamt var det allt. Jag skulle rida lektion och hade blivit tilldelad en ganska hög häst, och så när jag ska sitta upp hör jag det där fina *rrriitch*-ljudet från mina ridbyxor. Och de sprack inte bara lite utan nästan hela vägen runt låret :o Som tur var fick jag låna ridlärarens nåågot för stora jacka för att dölja det hela lite :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

hahhahaha vilka roliga saker håller på att dö! :)
en gång när jag var typ 10 så red jag en shettis som var "lite" busig. vi skulle bara rida lite försiktigt på en volt och då travar min kompis iväg några meter och shettisen följde med i full gallop och gjorde tvärstopp med huvudet ner och jag var på marken :D min kompis höll på att ramla av hästen :P
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Detta hände på en Ridborgar-lektion (går nu i M2) för ett tag sedan:
Min kompis (Matilda) red Billy Boy (stallets busigaste ponny). När vi ska galoppera PÅ VOLTEN, får lilla Billy spel och sätter av i full galopp! När han har rusat från H till F så flyger Matilda av. Jag sitter dubbelvikt av skratt i O'boys sadel...
När vi sen ska sitta av och har ställt upp på medellinjen, så får han spel igen och slänger av henne när hon står i ena stigbygeln, på väg ner. Ja, JAG vet att man ska släppa båda stigbyglarna när man ska sitta av, men inte Tilda. Lilla Billy springer runt och Tilda sitter på marken, jag sitter fortfarande i O'boys sadel och as garvar...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag skrattar så jag har kramp i magen, jag dööör :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hade köpt nya ridbyxor och skulle iväg och premiär rida i dom. Hoppning stod på schemat. Allt gick jättebra tills vi började hoppa lite högre då låg min ridlärare helt plötsligt på marken och tjöt av skratt... Tydligen så flashade jag hela rumpan varje gång hästen tog ett språng över hindren...:o
Aldrig mer ridbyxor med låg midja!:cool:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag vet inte om någon tycker att det är roligt men jag tror att man måste se det för att det ska vara roligt xD

Jag och min tjej kompis var ute och red på två islandshästar och vi red tyvärr vilse i skogen bakom mej och det blev mörkt men vi såg ju som sagt stigarna osv..

Så vi red en bit men plötsligt hördes ett riktigt segt gyttje ljud, då hade det regnat och blivit lite gyttja där vi red..
Hästen jag red på var klok och stannade och jag skrattade lite smått, men så ser jag min tjej kompis rida förbi och jag säger stopp..
Mer hinner jag inte säga förens jag ser hästen med henne på ryggen hoppa jämfota iväg mot skogen och det enda jag hörde var knak och hennes skratt.. Ingen skadade sej och de var tålmodiga som tur var :) ett minne man alltid kommer ha kvar..
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

När jag var yngre, ungefär 14 år, så var jag på väg till ridhuset med min islandshäst. Jag ledde honom då de va väldigt halt på vägen. Många bilar körde förbi och tittade, vinkade och pekade på oss och jag vinkade glatt och tyckte det var så kul att alla var så vänliga och hälsade. när jag kom fram och skulle hoppa upp så såg jag att sadeln hade snurrat runt och hängde under magen på min häst :D jag skämdes såååå, för det måste ha sett så dumt ut!! o min häst protesterade ju ingenting utan verkade tycka att de va helt naturligt att sadeln hängde under magen istället :p

Haha, hände mig en liknande sak härom dagen. Jag och min kompis ledde mi häst efter ett ridpass, jag hade spännt upp sadelgjorden så att hon skulle kunna slappna av lite. Jag och min kompis pratade om en massa saker och sen började jag märka att min häst började skynda på steget och såg sur ut. När jag tittade på henne så var sadel "borta". Efter nån sekund insåg jag att den hade glidit runt och satt på andra sidan hästen. Och jag hade inte märkt något. Gud vad vi skrattade:rofl: . Men jag blev lite sur på mig själv för att jag hade varit så ouppmärksamm och inte märkt det...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

kl

Jag var med på en träningstävling i hoppning en gång på ridskolan, det var inga höga höjder precis, bara 70 cm. Red en stor vinglig häst, banan var ganska knepig men runt kom vi, fortsatte med omhoppning och det gick också bra. Tills efter sista hindret. Hästen svänger och jag hänger inte med för fem öre (bara glad att jag tog mig runt banan) och dimper ner i marken såklart. Applåderna kom av sig, minst sagt, tills domaren kommit fram till att jag faktiskt hade tagit mig över mållinjen innan jag druttade av... :rofl: Då vart det en jädra massa hejarop! :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

ågu, detta kom jag att tänka på på väg hem med mamma i bilen idag. Det hände för fyra år sedan, när jag hade ett ponnysto på foder (som älskade gräset i hagen och inte alls ville komma in vid insläpp, och följaktligen lärde sian hagkompisar att man kunde strunta i att gå in). En "hästmamma" och en annan vuxen person ska ha insläpp och det tar dem otroligt lång tid, jag misstänker att det är min häst som sinkar så jag går ner till hagen. Hinner nätt och jämt innanför hagöppningen då jag hör någon ropa "AKTAAA!!!" och möts helt plötsligt av fem vettskrämda ston som i panik rusar mot hagöppningen. Kastar mig ur vägen så gott det går, och när hästarna dragit förbi ser jag hästmamma och den andra vuxna hästägarkvinnan (båda två brukar ha synpunkter på MYCKET inom hästhantering...) gå dragandes och viftandes på två jävla BUSKAR. De hade alltså gått och drivit in hästarna med materialet som blev över efter hagröjningen. "Vi lägger dom här så vi vet var vi har dem, de kan komma till användning imorrn igen" :3

Visste ej om jag skulle skratta eller gråta åt det, nu i efterhand kiknar jag av skratt. Vuxna kvinnor! :o


Andra grejer jag sett som varit pinsamma är diverse lastningsförsök. Alla möjliga saker tas till, men det värsta var nog den stressade och bakskygga hästen som drevs in i transporten (och fort skulle det gå!) med en SNÖSKOTTNINGSSLÄDE. AV METALL. O-M-G. Gick in i stallet för tt slippa se eländet, då ägaren ej går att tala med. Stackars häst.

Pinsamma saker jag själv gjort... Åkte av ovan nämna foderponny på sista hindret den enda gången ägaren skulle åka och hälsa på, lyckligtvis missade hon det... ;) Konstigt nog kommer jag verkligen inte på nåt annat, konstigt eftersom jag är universums klumpigaste. Har kanske förträngt sånt klantigt pinsamt jag gjort, vill ju tro att jag har koll :angel:
Återkommer ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp