Bukefalos 28 år!

Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

...gud, jag kommer bara på fler och fler....
Ni vet när man ska var sådär rationell: "Aldrig gå från punkt A till B tomhänt" osv. Det här hände när vi fått årets förta föl och fölis och mamma stod i en egen hage första dagen. Jag hade ju naturligtvis inte ställt ut något vattenkar och kommer på den brillianta idén att ta CYKELN upp till stallet och tillbaka för att hämta en hyfsat stor plast balja.
Det gick ju bra de första metrarna, men när nedförsbacken kom och gruset rullade lite så åkte ju karet, som jag höll svajandes i högerhanden tillsammans med styret, rakt in i framhjulet och jag gjorde en grym Stålmansdykning rakt ner i backen!
Då reste jag mig upp med blixtens hastighet och hoppades att ingen sett mig!:cool:
Sen fick jag gnugga grus ur axeln i ett par dagar, men det är en annan historia....
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

En grej som hände mig när jag var i värsta pinsamhetsåldern dvs mitt i tonåren:
Jag brukade rida i ett skogsområde där många människor även motionerade hundar, joggade mm Dessutom gick det en lite större grusväg genom skogen där traktens killar brukade köra moppe. En dag när jag kom längs den vägen blev jag akut kissnödig och stannade, hoppade av min häst och satte mig under en gran en bit in i skogen. Min häst var oftast rätt cool och stod lugnt och väntade. Tyglarna hade jag tagit över huvudet på henne och höll i handen. Då dök det plötsligt upp en lös hund och skrämde henne så att hon for iväg. Av ren reflex höll jag krampaktigt fast i tyglarna och halvsprang/släpade efter ut på vägen. Någon hundägare såg jag aldrig till men just då kom skolans två snyggaste killar på sina mopeder... Och där stod jag med brallorna i knähöjd! :bump:
Jag kan skratta åt det idag, men då var det inte roligt!!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

haha kom ihåg vi hade hoppträning och det gick väl inte speciellt bra för någon i gruppen den här dagen och i slutet säger vår ridlärare ja det är tävlig här på lördag kom och titta på mig för då får i se någon som kan rida "han sa det med en glimt i ögan allstå ett skämt typ " iaf jag far dit tyckte att jag kunde lära mig något , tränaren kommer in på banan med sin stora ståtliga unghäst och låter hästen titta lite sen går strat signalen tränaren fattar galopp och styr mot först hindret när det kankse är 10-20 meter kvar saktar hästen ner till trav sen skritt för att sedan stanna och leka lite med bommen haha och tränaren fattar inte vad som hände haha , vill även säga att den här hästen äskade att hoppa och hoppade allt han nämde inte den här tävligen efteråt haha
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha, jag och min lilla heta arab skrittade lugnt och fridfullt på en grusväg.
Vill tillägga att hon stått i ett lugnt skogsstall och aldrig sett en cyklist. När vi kom till den nya, lite mer centrala stallet och en cyklist cykla förbi hagen skena hon runt som en vildhäst, haha.
Men iallafall, allt var fridfullt, lugnt. Varm sommardag. Plötsligt hört jag en ringklocka, jag och hästen vänder på huvudet samtidigt och ser en tävlingscyklist som var ute och tränade. Hästen får panik och börjar skena på långa tyglar men jag fick snabbt grepp om läget och stannade henne, även om hon trippade runt lite nervöst. Cyklisten bad om ursäkt och fortsatte, lite pinsamt, måste ha sett roligt ut XD
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Har förmodligen gjort oräkneligt många pinsamma saker under åren, men om inte annat så kan jag väl nämna min första och enda dressyrtävling hittills..

Red en ridskolehäst på en klubbtävling. Han hade "sadelludd" pga skav efter sadelgjorden och hade därmed det under tävlingen också (helt okej, i och med att det var klubbtävling och sådär..).. Jag hade sporrar för första gången i mitt liv (jag var runt 12 år då detta hände) eftersom det var dressyrtävling och det hör ju till (ja jösses.. som om det är tvång på det på klubbtävling liksom...). Världens snällaste häst var han, Rocky. Det där LC:1 programmet gick inte riktigt som planerat. Det gick bra i skritt och trav, sen var det dags för två varv i galopp på stora mittvolten.

Hästen fattade först och främst fel galopp. Jag var så fokuserad på att få till rätt galopp att jag red tre varv istället. I fel galopp. Jag viskade (förmodligen väldigt odiskret) till en funktionär intill banan "Är det rätt galopp NU då?!" och hon svarade "jaaa". Men eller hur..

Behöver kanske inte nämna resultaten närmare än att någon måste komma sist på tävlingar också.. :angel:

Kanske inte så pinsamt egentligen, men jag skämdes så det räckte och blev över efteråt. Pappa filmade ritten och jag tvingade honom att radera filmen efteråt..


Hästen jag har nu har jag hjälpt till med i 12½ år. Första gången jag skulle hoppa upp på henne, då augusti 1997, så åkte sadeln runt inför ägarens mamma och diverse andra människor. Kanske inte den mest imponerande starten på medryttarkarriären.. ;)
(Å andra sidan - vem har INTE råkat ut för en sadel som snurrar runt? :p)

I övrigt är det väl klassiska grejer som att jag inte ramlade av en häst under en bockserie han drog av i galopp då jag red barbacka i ridhuset under en ridlektion (ridskola) men att jag under samma ridlektion gled av honom in i väggen när jag skulle göra "jorden runt"... i slö skritt..

Första och enda gången jag fått en kroppsdel gipsad var efter att jag ramlat av en stabil häst i skritt under just "jorden runt" när jag skulle sätta mig baklänges på honom. Han tog ett extra skrittsteg och jag gled lååååångsamt av.. och hamnade på armen. Kompisen frågade om jag gjorde illa mig. "neeejdå" svarar jag medan jag ställer mig upp, tar två steg och svimmar av smärta sen. *harkel* joråsåatteeeh... spricka i armen.. gips 4 veckor..

Äh. Nog med dumma saker. Kommer förmodligen göra bort mig fler gånger. Så länge man har häst så finns det liksom utrymme för det. :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

haha kom på en till som jag har sett , det var dressyr tävlingar på ridskolan på ridskole hästarna och då kom j in på banan j gick det bara att tävla i dressyr för att han inte gick att hoppa med han vägrade att hoppa eller att gå över bommar iaf tillbaka till tävlingen , iaf tjejen som red j hatade dressyr men hon var jätte dutig på hoppning och blev tvingad att tävla eller ja övertalad för att hon gick så bra ihop med j iaf mitt i programmet så va det galopp på på stora volten och rätt var det va så galoperade j i väg och hoppade över dressyr staketet och ridbane stacketet som va ungefär 140 utan problem sedan stannade han direkt efter och drog ner huvet och började käka , efter det så hoppade j som en guud :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

kl
Lite olika händelser med shettisar inblandade ;)
Jag och min kompis var kanske 9-10år gamla, jag hade då en shettis, Bläsan, som vi skulle rida två på (vi båda var små och smala och shettisen kraftig så). Shettisar är ju som dom är, så hon drar ner huvudet vid första bästa grästuva vilket resulterar i att min kompis som satt längst fram följer med ner i backen, och lander med huvudet före i en mystack xD Jag satt kvar på hästryggen och skrattade.

4 år senare eller nått sånt skulle jag rida till Bläsan åt min syster. Bläsan hade som vana att ibland lägga sig ner när man red, så jag skulle då sitta upp. Allt går jättebra och jag fattar galopp på ett gärde. Då drar hon ner huvudet och jag åker rutschkana ner för halsen. Som tur var det bara min familj med, men som dom skrattade ;D

Liknande hände när vi var och provred en shettis, jag var kanske 11-12 år. Shettis var liten och jag var alldeles för lång men min syster skulle ha den. Jag skulle bara prova den lite. I galopp drar den ner huvudet och jag följer med ner. Kan tänka mig vad ägarna tyckte då liksom. Det bästa var att det var snö ut så jag blir genom kall och blöt, och får stå i ägarnas garage på värmning medans min syster red xD
 
Senast ändrad:
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Inte alls länge sen, kanske två månader? skulle jag göra ett snyggt avhopp ifrån hästen, men jag tar i för mycket så jag hamnar på mage.. Jag skrek också till "whoooooo" typ. Så alla i hela salen vänder sig om och kollar på mig. Haha, snacka om pinsamt.
Sen, när jag var nybörjare och vägde typ ingeting? och red på min dåvarande favoritponny "Mysan" och fick fram henne i galopp.. Trillade av. Men mysan fortsatte att galoppera, säkert ett varv. Som om jag fortfarande satt kvar? :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag hade just vunnit en stilhoppning och var mitt i ärevarvet när hästen plötsligt skyggade minimalt, när jag absolut inte var beredd. Min avramling var i alla fall stilig, även om folk nog undrade hur jag hade tagit mig runt banan ;)

Det var mest roligt, men ögonblicket när jag tappade balansen och insåg att jag skulle ramla av var... inte så kul :o
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha appropå stolar! :D

En gång skulle jag hoppa upp på min ponny barbacka från en stol som vanligt. Grejen var att den enda tillgängliga stolen var den här klassiska vita plaststolen som brukar finnas på dom flesta stallplaner ;) Glad i hågen ställer jag stolen bredvid min snälla ponny, kliver upp på stolen, rättar till tyglar och allt och ska trycka till lite med fötterna så jag kommer upp. Problemet var att hela sitsen på stolfan brakar totalt sönder med ett "KRAATSCH".

Haha, jag blir alltså inlindad med en stol runt mina ben och en skräckslagen ponny som rusar omkring mig. Tacka gudarna att hon inte slet sig iaf! Men nu var ju problemet att jag fick på något sätt hoppa efter min ponny som bara ville bort, med stolen runt benen, samtidigt som jag försökte komma ur den. Bara för att falla pladask på stallbacken:p Lirkade mig då loss och kunde lugna ner ponnyn som tittade på mig med en blick som "herregud vad håller du på med?!" Jag skrattade gott en stund åt mig själv, så typiskt mig!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Min væninna kissade på sig nær vi var ute och red.
Samma væninna startade en clear round på sin ponny.. de två førsta hindren var mot utgången i ridhuset som ponnyn snællt hoppade men sedan stannade vid utgången, tryckte mot dørren och ville ut.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hehe det där påminner mig om när min kompis tävlade dressyr med sin shetlandsponny. Ponnyn tog sats och hoppade dressyrstaketet, i båda klasserna. :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

*kl

För en hiskelig massa år sen när det var en otroligt varm sommar störde jag mej på att jag av nån anledning alltid verkade få mer färg(solbränna) när jag red dressyr än övrig soltid o jag var inte förtjust i att få vita märken på axlarna så jag kom på den briljanta ideén att jag skulle rida me axelbandslös behå o topp... :idea:
Var inyrd i ett stall utan ridbana men en av hagarna närmast grusvägen o grannhuset var nästan perfekt så jag red oftast där när vi tränade.
Allt gick bra o jag såg fram emot min nu jämna fina solbränna jag skulle få...
Skritten o traven(lättridning) gick fint men sen när det blev dags för galopp så hade nog pålle fått nog av att vara duktig så vid fattningen så gjorde han ett stort luftsprång o drog iväg i full fart o la av en hel serie luftsprång o bakutsparkar! :crazy:
Och det tog inte många skuttandes innan jag kände hur behån o toppen helt plötsligt satt på magen!!!:eek: Och hade rullat ihop sej som en decimeterbred korv ungefär...
Men eftersom pålle hade tagit bettet så hade jag mer bekymmer om att få kontroll(o hålla mej kvar)!

Vet inte om nån såg mej men hoppas på det bästa för jag skämdes tillräckligt ändå!:o


Så rid INTE utan axelband!!!!!! :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

:rofl: Hahahahahaha :bow:

Men fy vad pinsamt! *torkar skratt-tårarna*
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

För några år sen skulle min kompis hoppa sin dåvarande medryttarhäst (som var ett dressyr halvblod). Hästen hade inte hoppat speciellt mycke i sitt liv men min kompis ville självklart testa det med. Hon hade hoppat några gånger på ett lågt hinder och ville nu höja lite. När hon kom på hindret så stannade hästen och hon gjorde en kullerbytta på halsen och satte sig pladask på hindret utan att riva och fortfarande hållandes i tyglarna xD

Sen en annan gång på ridskolan så skulle en grupp rida på terrängbanan. Så skulle en tjej hoppa en stock med en av lektions hästarna. Han vägrade och då hamna hon på hästens hals. Precis när hon skulle kravla sig upp så tog hästen ner huvudet så hon åkte kana nerför hästens hals, fick med sig tränset och satte sig på backen. Som tur var så va hästen snäll och stanna kvar tills tränset va på igen.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag hade en gång en vansinnigt söt och extremt liten Shettishingst som sällskap till mitt nervösa halvblodssto.Allt gick bra det första året,hon gillade honom och han sprang ibland lös efter mej när jag red.Sen började det! Han blev en utbrytarkung! Inget stängsel i världen hjälpte,men det kunde inte hända så mycket farligt eftersom detta var på en liten ö.Jag skämdes för hans beteende och fick ibland lugna grannarna och tala om att han var jättesnäll.Trodde jag,ja! En dag fick jag ett samtal från öns hälsohem:"Kan du vara snäll och komma och ta bort din häst? Han ligger i vårt morotsland och han biter alla som försöker få bort honom?" Å Gud,så pinsamt! Jag rusar dit och då står en grupp hälsohemsbesökare och tittar på den pyttelilla hästen som ligger i morotslandet! Jag fick betala många morötter den dan....
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Tja - jag gjorde en inte så prydlig avsittning från shiretjejen jag hade på foder... stöp med huvudet före i backen och tuppade av. Sedan jag vaknat upp igen lufsade jag efter hästen och vi började gå hemåt. När jag kom till ridbanan halvvägs hem tänkte jag att jag skulle sitta upp från ett bord där och rida hem.

Hästen var lite orolig och ville inte stå stilla. En tjej som höll lektion kom ut från ridbanan och höll hästen åt mig och jag skulle ta mig upp. MEN jag mindes inte hur man gjorde... till sist tog jag ett skutt och hamnade på mage över sadeln och kravlade mig upp därifrån. Att man kunde sätta foten i stigbygeln hade jag liksom ingen tanke på.

När jag kom hem började jag kräkas rejält, hade väl fått en skaplig hjärnskakning. Men jag funderar än över hur puckad jag måste ha framstått för de som hade lektion. En femåring vet väl att man sätter foten i stigbygeln när man sitter upp - men jag, en vuxen människa gör någon sorts svanhopp upp och ligger på mage över hästen i stället!

Att jag ramlat av och smällt i skallen fick jag ju inte ur mig heller...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Även vi har ju en utbrytarkung till shettis som ställt till en del. Först kom grannen och meddelade att "ja alltså, att ponnyn har gått och betat på vår gräsmatta hela sommaren är väl ok men nu har vi just sått ny gräsmatta och är lite rädda om den så skulle ni kunna försöka att hålla honom borta ett tag...?"

Lillskiten var så sofistikerad att han rymde efter kvällsfodringen och gick till deras gräsmatta över nätterna och stod så prydligt i hagen igen på morgonen så ingen av oss hade en aning om att han brukade klippa gräset åt grannarna!

_______________________

Sedan en dag kom veterinären som vi brukar anlita in på gården och ställde frågan "jamen att ponnyn går omkring lite varstans har jag ju förstått är normalt men SKA verkligen fölungen vara ute och gå på vägen också???"

Och det skulle han ju inte förstås. Han var bara bästis med shettisen så när den varit försvunnen ett tag så följde fölis efter... och gick så snällt längs vägkanten :eek:

_______________________

Kan för övrigt tillägga att vi nu tror att vi håller shettisskrället inne. För det mesta. Tråd precis ÖVERALLT var det som krävdes och så en ettrig travardam som inte tillåter honom att rymma utan vallar honom bort från staketet när han funderar på saken...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp