Det som "alla andra" verkar kunna

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 337
  • Visningar Visningar 28 000
Men jaa! Jag skulle dock vilja dricka kaffe bara för att det är en social grej, folk vill bjuda på kaffe liksom. Och folk tycker jag är så konstig och besvärlig som inte äter eller dricker nånting eftersom jag är vegan, inte dricker alkohol och inte dricker kaffe. Men jag dricker te iaf!
Jag dricker varken kaffe eller te. Brukar dricka vatten, eller saft om det finns.

Dessutom kan jag inte äta soppa. Spelar ingen roll om smaken är god, det går bara inte.
Eller för den delen sånt jag inte gillar. Det vänder sig i munnen.

Övar på att kunna äta mer vegetariskt, men det är svårt när man är känslig för ny smak och konsistens.

Matte - klarade inte matte c. Alls. Undrar om nån fått lägre poäng på provet nån gång?

Matte C? Skojar du? Då är man ju einstein om man tagit sig ens så långt :P
Jag har aldrig kunnat räkna öht, slutade läsa Matte A då jag råkat få G på nationella provet och läraren så att då får man G i betyg oavsett man går klart kursen. Så jag läste inte sista delen. Märkligt nog har jag lätt för kemi och fysik...men räkna matte går bara inte.

Nu blir ju jag nyfiken :D Är det klickandet med tungan mot gommen eller smackandet med läpparna som är svårt?

Jag tänker ju egentligen inte att någotdera är sådär jättekomplicerat artikulatoriskt, men tungklickandet kräver att du kan "suga fast" tungspetsen mot gommen, något som möjligen kan vara lite knepigare än läppsmackningarna. Sen blir det ju givetvis svårare om man vill göra fler i snabb följd men enstaka smack/klickljud borde gå att få till.

/Logopeden som tydligen inte får nog utmaningar på jobbet :angel:

Sedan jag fick TBE, så har jag lite tugga-svälja problem, jag måste helt enkelt "tänka när jag äter", för att inte sätta i halsen, så antagligen har det där jäkla viruset skadat någon del av nervsystemet som har med munnens/svalget/läpparnas styrning att göra...

Jag kan "tungklicka", men det blir liksom ingen hög volym, och läppsmackningar är nästa omöjligt att få till, jag liksom missar att "få tag" i läpparna, en gång på tio, så kan jag få det att fungera.

Periodvis har jag stått i badrummet framför spegeln och övat, men ack, det vill inte...

Senast ändrad:
Jag kan egentligen ordens betydelse, men ibland får min mun för sig att de är utbytbara. Därmed bildar jag meningar som ”jag har tänkt att köpa delar av en servitris i veckan” :o.
Aha :).
Vilket leder mig till min fullständig makalösa förmåga att döpa om folk - i synnerhet när namnen börjar på i eller är dubbelnamn, och - jag kan fasen inte lära mig att säga grävling när jag ser en - min hjärna är av outgrundlig anledning programmerad för att jag ska säga bäver istället...

Sen har jag av någon anledning väldigt för att komma ihåg vissa specifika namn. Christer blir gärna Christian, Anders blir Andreas, Fredrik kan bli Martin eller Ludvig eller liknande. Detta gäller endast tämligen vanliga namn på män, har inte alls märkt samma tendens vad gäller kvinnor. Diskrimernerar således män men jobbar för förbättring!

Skilja på V och F. I ord som inte blir ett ord om dom byts ut har jag inga problem (t.ex. faktiskt, viktig), ord där det blir ett anbqt ord funkar oftast (färre/värre), men kan bli fel om jag är stressad när hav skriver. Men om nån säger en bokstavskombination måste jag ljuda ut dom och tänka vilket namn dom är i för att veta vilket som är vilket (vvvv-viktor eller ffff-fredrik, har blivit mina stöttepelare) och ibland måste jag göra detta även för att veta vilken av dom jag ska ha i ett ord när jag har en dålig dag.

När jag var yngre hade jag också svårt att skilja på tretton-trettio, femton-femtio osv.

Jag kan inte säga ptroo, min mun vill inte forma det ljudet.

Så mina uppfödningar kan inte det kommandot vilket lett till viss förvirring då andra hanterat dem.
Jag kan inte det heller men eftersom jag alltid bubblat och pratat med mina hästar så förstod dom precis vad folk sa, dessutom svarade dom på tilltal också och det var inte folk vana vid. :D Mina hästar har alltid varit mycket verbala och fysiska, snackat mycket eller visat med gester och även lurats och haft skitkul när jag gick på fintarna så humor har dom haft i överflöd. :laugh:

Jag trodde det bara var jag! Kunde vissla helt okej som barn och tonåring. Men efter tandställning så går det bara inte. Det är typ ingen som tror en dels när jag säger att jag inte kan, men också att jag har kunnat.
Jag kunde vissla fram låtar, hur i hela världen jag ska förklara det... men typ melodin av dem. Och jag älskade att göra det... måste tusan börja öva igen. Aktivt öva, inte bara en gång då och då, det kanske kommer tillbaka en vacker dag :p

Det är så irriterande att inte bli trodd på :down:

Min tandläkare pratade om att när man flyttar tänderna med tandställning kan också vissa ansiktsdrag ändras. Min (kanske orimliga?) teori är att när man flyttat om i munnen får allt nya platser och den lilla skillnaden gör att det inte fungerar att vissla efteråt. Tills man (om man) lärt sig på nytt.

Men jaa! Jag skulle dock vilja dricka kaffe bara för att det är en social grej, folk vill bjuda på kaffe liksom. Och folk tycker jag är så konstig och besvärlig som inte äter eller dricker nånting eftersom jag är vegan, inte dricker alkohol och inte dricker kaffe. Men jag dricker te iaf!
Haha, åh, hög igenkänningsfaktor där. Fast jag är vegetarian och inte vegan (däremot känslig för gluten, så kosten blir mer begränsad än om jag var "vanlig" vegetarian..). Jag undviker folk som vill bjuda på middag och skulle tex aldrig gå med på att äta något med någon vid eventuell dejting just för att jag inte orkar att bli sedd som krånglig.

Jag kan inte det heller men eftersom jag alltid bubblat och pratat med mina hästar så förstod dom precis vad folk sa, dessutom svarade dom på tilltal också och det var inte folk vana vid. :D Mina hästar har alltid varit mycket verbala och fysiska, snackat mycket eller visat med gester och även lurats och haft skitkul när jag gick på fintarna så humor har dom haft i överflöd. :laugh:

Mina förstår också väldigt mycket tal, problemet uppstod när andra sa ptroo till dem och blev irriterade när de inte lydde och kallade dem ouppfostrade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka