Det som har gjort mig till denhär personen

Det är ju endel här som brukar tycka att jag gör bra teckningar om hur det är för mig och min upp fattning och så. Men ja jag vet inte hurmånga som tycker det påriktigt men idag med psykologen så gjorde jag denhär som är om neggativa saker som har på verkat mig och som är som fast i mitt huvud. Så man kan säga att det är som har format mig liksom.
Men ja dethär är inte ALLA neggativa saker. Och det finns ju possitiva saker också som på verkar den man är! Men dethär är mera det som är i mitt huvud som tar från mitt batteri och så liksom.
Men ja jag bara vill visa att det är liksom allamöjliga saker hop blandat och att dom på verkar varandra och alltmöjligt. Så det går liksom inte att ta ut bara nån sak utan ALLT dethär har en del till hur jag mår och det jag be höver få hjälp att be arbeta.
 

Bifogade filer

  • DSC_2505.JPG
    DSC_2505.JPG
    134 KB · Visningar: 347

Ja vissa saker ÄR fakta som att du inte bor hemma. Eller har gjort klart skolan. Jag tycker iallafall att det är skillnad på att säga att man misslyckats med nånting eller att man ÄR misslyckad. Hänger du med på hur jag menar?

När det gäller hundarna så ÄR du en bra matte vad folk än tycker. De VET ju inte.
Ja jag fattar hur du menar. Och med hundarna så du VET ju inte heller det egentligen. Så det går ju inte att VETA då vem som har rätt om jag är en dålig matte eller inte.
 
En del personer klagar i princip på ALLA andra, och tycker inte någon gör rätt med sina djur förutom dom själv. Så det att vissa tycker du gör fel betyder absolut inte att det är så. :heart Jag tror inte din valp skulle vara så duktig och trevlig om du/ni inte gjort rätt med honom.

Och jag tycker inte det räknas som att man har "misslyckats" med skolan när det hänt saker och man varit sjuk så man inte hunnit bli klar på "normerad tid". Det är ju ändå bara en "norm"/riktlinje att man ska gå en viss klass vid en viss ålder, och det passar inte för alla. Du går ju i skolan nu och tar det i ditt tempo, det är bra och det räcker i massor. :heart
Fast det är ju mamma som har gjort rätt med han isåfall och inte jag. Fast ja enligt endel så är det ju inte rätt iallafall.
Och med skolan så nej det passar kanske inte för alla men det är ändå jobbigt att vara flera ÅR efter.
 
Jag tycker i alla fall att du är en bra matte! Att vara en bra matte är för mig inte att man måste lösa allt själv. Det handlar mer om att man ser till att ens djur har det bra. I det ingår både att tänka igenom så att man köper en hund med förutsättningar att må bra, och att man ser till att den blir omhändertagen. Du har sett till att skaffa en hund med rätt förutsättningar att må bra och fungera till det du ska ha den till, och du har sett till att det finns ett skyddsnät i form av din familj så att hunden alltid blir väl omhändertagen.

Sen finns det ju alltid väldigt många sätt att ha hund på, så ibland (ffa på diskussionsforum) så kommer folk ibland att komma med tips och ideer som inte passar dig. Det betyder inte att ditt sätt är dåligt, utan att det finns flera sätt. Ibland är det ju folk som svarar som inte har koll på vad du kan, eller är rädda att svaren ska läsas av någon okunnig och misstolkas, som skriver lite övertydligt för säkerhets skull. Det betyder inte heller att du är en dålig matte :heart
Ja men enligt endel så är det sååå svårt med en valp och DENENDA hunden som jag borde ha om jag skulle ha nån hund alls skulle vara en färdig ut bildad assistans hund.
Och det är inte bara att nån är över tydlig för säker hets skull utan det känns som att ALLT om min valp blir fråga satt att och att det är fel och dåligt och att han kommer bli förstörd.
 
Jag har sååå jävla mycket tankar om ALLT nu. Om ensam känslor och äckel saker och själv skade saker och mobbing och autism och djur och mamma och pappa och bara ALLT. Och det är så jävla mycket och så jävla jobbiga tankar 😭💔
Men jag försöker att tänka på possitiva saker men det är SVÅRT! Det är så jävla jävla svårt även fast det inte borde vara det. Men jag har världens finaste pojkvän och världens bästa hundar och min valp ska vara kvar inatt för första gången så jag kommer få sova med han precis precis in till mig hela natten 😭🩵🩵

Jag vet, det är inte alltid så lätt- mycket därför jag köpte Johanna Lassnacks bok En mental sporre- den hjälper mig att försöka ändra mitt tänk och inse hur stark påverkan tankar faktiskt har!

Åh vad mysigt att ha din valp hos dig inatt, är ju så underbart att sova med djuren tycker jag ❤.
 
Jag vet, det är inte alltid så lätt- mycket därför jag köpte Johanna Lassnacks bok En mental sporre- den hjälper mig att försöka ändra mitt tänk och inse hur stark påverkan tankar faktiskt har!

Åh vad mysigt att ha din valp hos dig inatt, är ju så underbart att sova med djuren tycker jag ❤.
Jag har också den boken. Och ja den är bra det jag har läst iallafall men det är nog skillnad på bara som mental träning om nånting och ifall man har massa trauma saker i huvudet och sånt.
 
Fast det är ju mamma som har gjort rätt med han isåfall och inte jag. Fast ja enligt endel så är det ju inte rätt iallafall.
Och med skolan så nej det passar kanske inte för alla men det är ändå jobbigt att vara flera ÅR efter.

Nja, men du har ju varit involverad även om han mest har varit hos din mamma hittils, och nu har du ju börjat ha mera ansvar för honom och träna med honom, och det går ju BRA. :heart Så jag tycker absolut du förtjänar lite cred också.

Och inte minst att du valde ut att det var just HAN som skulle bli din hund (med lite hjälp från uppfödaren men det var ju ändå den valpen du önskade dig), det tycker jag visar att du har ett riktigt bra "öga" och känsla för hundar. För du lyckades ju hitta den perfekta hunden för just dig, eller hur? :heart🥰
 
Senast ändrad:
Jag har också den boken. Och ja den är bra det jag har läst iallafall men det är nog skillnad på bara som mental träning om nånting och ifall man har massa trauma saker i huvudet och sånt.

Sant, trauman behövs bearbetas på annat sätt (jag har också trauman bakom mig) men menar att även jag får ta lite hjälp för att ta mig ur jobbiga tankar, du är aldrig ensam ❤
 
Ja men enligt endel så är det sååå svårt med en valp och DENENDA hunden som jag borde ha om jag skulle ha nån hund alls skulle vara en färdig ut bildad assistans hund.
Och det är inte bara att nån är över tydlig för säker hets skull utan det känns som att ALLT om min valp blir fråga satt att och att det är fel och dåligt och att han kommer bli förstörd.
Det ÄR svårt med valp, det är som du säkert märkt en hel del jobb och jobbiga perioder. Man kommer göra fel ibland, men är man klok nog att veta när och hur man ska ta hjälp går det ofta bra ändå. Jag tror en del (ffa de som inte läser dina trådar) inte riktigt förstod att du tänkt igenom hundköpet ordentligt och sett till att du hade bra stöttning och en plan innan du köpte hund - det finns nämligen massor med människor som köper hund utan att tänka efter alls, tyvärr.
Samma sak är det nog när det gäller valp vs vuxen - om man vill vara säker på att få en hund som klarar att vara godkänd assistanshund är det säkrast att köpa en utbildad. Med valp behöver man vara beredd på att det blir mer jobb, och att det kanske inte når hela vägen fram till något formellt godkännande. Du vet ju om det, ser till att jobbet blir gjort, och att din valp kommer ha det bra oavsett om den klarar alla tester eller inte.
 
Dom ALLRA allra flesta människorna och som man tror är vänner kan man ändå inte lita på. Men iallafall djur kan man ALLTID lita på ❤️

Djur är fantastiska. :heart Med människor så är det nog kanske lite mera så som någon skrev tidigare; att var och en är huvudpersonen i sitt eget liv, så det kan hända saker som gör att man ibland måste prioritera bort sina vänner. Men med djur och särskilt hundar tycker jag, så märks det att deras människa verkligen är det allra viktigaste för dom. :heart
 
Hade missat den här tråden. Du är helt fantastiskt duktig på att uttrycka dig i bild o text. Även om det är en ledsam teckning så inger den hopp i mig. Hopp om att du börjat bearbeta det som hänt. Det är inte konstigt att du mår dåligt. Du har varit med om så mycket. Du är värdefull.
 
Nja, men du har ju varit involverad även om han mest har varit hos din mamma hittils, och nu har du ju börjat ha mera ansvar för honom och träna med honom, och det går ju BRA. :heart Så jag tycker absolut du förtjänar lite cred också.

Och inte minst att du valde ut att det var just HAN som skulle bli din hund (med lite hjälp från uppfödaren men det var ju ändå den valpen du önskade dig), det tycker jag visar att du har ett riktigt bra "öga" och känsla för hundar. För du lyckades ju hitta den perfekta hunden för just dig, eller hur? :heart🥰
Ja men iprincip allt som han kan är det ju mamma som har lärt han och inte jag. Utan jag bara vidare tränar det som mamma har lärt han.
Men ja jag kände väl att vi passade ihop liksom så att det kändes som att han var rätt hund förmig.
 
Det ÄR svårt med valp, det är som du säkert märkt en hel del jobb och jobbiga perioder. Man kommer göra fel ibland, men är man klok nog att veta när och hur man ska ta hjälp går det ofta bra ändå. Jag tror en del (ffa de som inte läser dina trådar) inte riktigt förstod att du tänkt igenom hundköpet ordentligt och sett till att du hade bra stöttning och en plan innan du köpte hund - det finns nämligen massor med människor som köper hund utan att tänka efter alls, tyvärr.
Samma sak är det nog när det gäller valp vs vuxen - om man vill vara säker på att få en hund som klarar att vara godkänd assistanshund är det säkrast att köpa en utbildad. Med valp behöver man vara beredd på att det blir mer jobb, och att det kanske inte når hela vägen fram till något formellt godkännande. Du vet ju om det, ser till att jobbet blir gjort, och att din valp kommer ha det bra oavsett om den klarar alla tester eller inte.
Detenda jobbiga som jag vet med min valp är att han var VÄLDIGT bitig när han var mindre. Men förutom det så har det inte varit sååå himla svårt iallafall. Men ja han har ju bott hemma med mamma så hon har tränat han och allt sånt. Så jag har ju inte gjort såmycket grund träning med han eller att få han rums ren och lite ensam tränad och såna saker. Men jag vet iallafall att han har varit väldigt enkel att träna helatiden för att han VILL göra rätt och han VILL lära sig saker och sam arbeta 🩵
Och jag vet iallafall inget som vi har gjort fel med han. Eller jo endel tycker att det är fel att han tillexempel får ha ett tugg ben om han ska vara lugn i en timme men det tycker inte jag är nåt FEL iallafall.
Och ja såklart så finns det endel som köper hund som inte har tänkt genom det och som inte har nån bra plan och så. Men man be höver ju inte ut gå från att ALLA som skaffar hund är helt dumma i huvudet bara för att vissa kanske är det. Och samma med att ha en assistans hund så SÅKLART så är detenda helt säkra sättet att köpa en färdig ut bildad hund! Och jag menar inte att det är nåt fel eller dåligt utan det är säkert JÄTTE bra för många! ❤️ Men FÖRMIG så var inte det rätt val bara. Och det är samma sak tycker jag att om nån tillexempel säger att den inte vill ha en färdig ut bildad hund så kan man ju lyssna på den och inte bara fråga sätta och säga att den borde ha en färdig hund.
 
Djur är fantastiska. :heart Med människor så är det nog kanske lite mera så som någon skrev tidigare; att var och en är huvudpersonen i sitt eget liv, så det kan hända saker som gör att man ibland måste prioritera bort sina vänner. Men med djur och särskilt hundar tycker jag, så märks det att deras människa verkligen är det allra viktigaste för dom. :heart
Ja exakt så därför är det ALLTID en stor risk att lita på människor. För att dom kommer göra en ledsen och att man känner sig sviken och sånt men så gör ALDRIG hundar.
 
Och det är samma sak tycker jag att om nån tillexempel säger att den inte vill ha en färdig ut bildad hund så kan man ju lyssna på den och inte bara fråga sätta och säga att den borde ha en färdig hund.
Jag håller med! Skulle man vara orolig så kan man ställa lite frågor hur personen tänkte gällande det man är orolig över. Då visar det sig om man oroar sig i onödan eller annars kan personen förhoppningsvis själv upptäcka att det inte var en bra idé.

Ni har haft en plan från början och tagit hjälp vid behov. Så det finns ingen anledning att oroa sig över din valp ❤️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 555
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 266
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp