Faktum är att konfirmationsgrupperna numera är överfulla och att därefter fler och fler unga blir medlemmar i kyrkan (frivilliga inträden, menar inte det automatiska i Svenska kyrkan). Kanske unikt för området jag rör mig i men alla kyrkor runt där gäller samma höga intresse.
Ja, jag har också läst om ett ökat intresse bland ungdomar. Så kanske uppstår terminsavslutningar i kyrkan igen på de ställen det ibte finns idag, om intresset för religion ökar. Men frivilligt som komplement till den allmänna i skolan hoppas jag då, för det är dumt att tvinga dem som inte vill att behöva delta på kyrkoavslutningen tycker jag.
Som förklaring till att anslutningarna i kyrkan minskat fram till nu, så menar jag att minskningen av intresse för religion bland dagens medelålders medelsvensson, är en större förklaringsfaktor än att det faktiskt skulle krävts av muslimer. Om dagens ungdomar önskar terminsavslutningar i kyrkan så hoppas jag att kyrkorna kan tillmötesgå det, kanske kan man då ha gemensam för elever från flera skolor. Det är ju win-win för alla parter.