Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Men fyy, tråkigt att läsa och jag menar det! ❤️. Just den delen av världens historia är så fruktansvärd. Jo absolut, skulle säga att det säkert finns inom alla religioner och nej jag har inte emot någon som människor oavsett härkomst när det gäller människan! Men när det gäller islam tål jag inte att de troende sådana kräver att djuren ska halal-slaktas. Rent vansinne men de lyder ju bara sin gud och just DÄR tycker jag det är vansinne. När djuren får lida pga religion. Är mest det som gör att jag har svårt för islam i Sverige, vill inte att sådant djurplågeri ska ske här. Alltså inte ritualen de gör utan krav på att sådan slakt får ske utan bedövning av djuret som egentligen deras relation inte tillåter. Det gör mig så illamående.
Har du lika svårt för judendom?

Men ortodoxa judiska kvinnor måste också dölja sitt hår, som muslimska kvinnor som bär sjal gör. Med mera.

Jag har inget emot att kvinnor har slöja- tycker mest det är fel att de anses måste ha det för religion, det är galet, borde vara valfritt som för oss men vi är ju vanligen inte så strikta här, mer fria. Men nä inget jag tycker ska förbjudas i Sverige, det är inget jag lägger min energi på och öht inte skrivit om i denna tråd.

Jag har inget emot att kvinnor har slöja- tycker mest det är fel att de anses måste ha det för religion, det är galet, borde vara valfritt som för oss men vi är ju vanligen inte så strikta här, mer fria. Men nä inget jag tycker ska förbjudas i Sverige, det är inget jag lägger min energi på och öht inte skrivit om i denna tråd.
Nejdå, det är nog mest jag som försöker ringa in VAD det är du tycker så illa om med islam. Jag fattar inte det, riktigt.

Som jag förstår det är det för att djur i muslimska länder halal-skaktas, moskéer är fyrkantiga och böneutrop på fyra ställen i Sverige låter en stund på fredagar.

Nu får du gärna låta bli att lägga ord i min mun. Jag skrev att just EN var det i ett tycke som jag inte tyckte är snyggt, jag har inte sagt något om alla. Alltså alla så kallade svenska kyrkor är inte heller vackra även om jag tycker de flesta är det men alla? Nej.

Senast ändrad:
Nejdå, det är nog mest jag som försöker ringa in VAD det är du tycker så illa om med islam. Jag fattar inte det, riktigt.

Värst är när religionsfriheten är viktigare än djurskyddet (tacksamt nog inte här), lite svårt för utförandet av mosker med minareter för böneutrop nämnde jag tycker jag nä inte om riktigt. Är väl det. Som sagt lägger ingen energi över hur folk klär sig. Min far är för övrigt omgift med en syriansk kvinna, jag har haft och har invandrande kollegor jag tycker om så nej- jag tror inte jag är särskilt främlingsfientlig ;). Man behöver faktiskt inte tycka lika om allt.

Jag uppskattar också avslutningar i kyrkan och kan förstå din besvikelse över att det minskar. Men det är ju inte pga muslimer, utan att allt fler "vanliga medelsvensson" tar större avstånd från religion och vill att skolan också ska vara helt åtskild från religion, även vid skolavslutningar. Så om du vill vända riktningen så är det nog att få fler att närma sig kyrkan igen som behövs, och det vet jag inte om det är görbart. Enklast är väl att ha en ceremoni i kyrkan för dem som vill, efter den allmänna i skolan? Win-win för alla.
Faktum är att konfirmationsgrupperna numera är överfulla och att därefter fler och fler unga blir medlemmar i kyrkan (frivilliga inträden, menar inte det automatiska i Svenska kyrkan). Kanske unikt för området jag rör mig i men alla kyrkor runt där gäller samma höga intresse.

Visste jag faktiskt inte! Vart nyfiken och googlade både buddhistiska och hinduiska; vackert inredda med alla färger och just ja elefanten ganesha, kul att se måste jag säga 😊.

Jag är uppvuxen i en liten småstad på 80-talet. Vi var två i klassen med någon form av invandrarbakgrund; jag vars mamma kom som barn från Finland och en kompis vars pappa är spanjor. Även på detta lilla ställe fanns det både ett hinduiskt och ett buddhist- tempel. Båda två var belägna i hyrda fd kontorslokaler i kanten av ett industriområde. Det fanns även en vanlig källarmoské i ett av hyreshusen på andra sidan stan. Inget av detta hade jag känt till om det inte vore för att vi gjorde studiebesök dit med skolan någon gång.

Det finns mängder av små lokaler för trosutövning som du inte har den blekaste aning om, det syns ofta inte på utsidan vad folk gör på insidan.

Min närmaste kyrka numera är en brun tegelklump från 60-talet. Ett av stans buddhisttempel är en liten timmerstuga nära skogen. Kyrkor och tempel kommer i alla former. :)

Jag är uppvuxen i en liten småstad på 80-talet. Vi var två i klassen med någon form av invandrarbakgrund; jag vars mamma kom som barn från Finland och en kompis vars pappa är spanjor. Även på detta lilla ställe fanns det både ett hinduiskt och ett buddhist- tempel. Båda två var belägna i hyrda fd kontorslokaler i kanten av ett industriområde. Det fanns även en vanlig källarmoské i ett av hyreshusen på andra sidan stan. Inget av detta hade jag känt till om det inte vore för att vi gjorde studiebesök dit med skolan någon gång.

Det finns mängder av små lokaler för trosutövning som du inte har den blekaste aning om, det syns ofta inte på utsidan vad folk gör på insidan.

Min närmaste kyrka numera är en brun tegelklump från 60-talet. Ett av stans buddhisttempel är en liten timmerstuga nära skogen. Kyrkor och tempel kommer i alla former. :)

Vad spännande!

Ja men så är det säkert!

När det gäller slakt ja, eftersom även deras religion vill se djuren slaktas utan bedövning. Annars har jag inget alls emot judendomen.
Ok. Bra.
Jag tänkte mest att det är så talande att det generellt gnälls mycket på halal och inte sägs ett ljud om kosher. Och det trots att muslimska samfund i Sverige gett tummen upp till bedövning vid slakt medan judiska vägrat.

Gjorde en lokal valkompass nu.
Det blev inga större överraskningar men jag hade mer gemensamt med ett lokalt missnöjesparti än jag trodde. Hela 56%!

Ok. Bra.
Jag tänkte mest att det är så talande att det generellt gnälls mycket på halal och inte sägs ett ljud om kosher. Och det trots att muslimska samfund i Sverige gett tummen upp till bedövning vid slakt medan judiska vägrat.

Nejdå det är ju lika på det sättet men alla har nog som du säger inte koll på det

Du kan alltid ta till tricket att motrösta. Ta alla valsedlar, sortera bort de som du absolut inte vill ge inflytande och lotta bland de som är kvar.
Jag vet vad jag vill rösta på, men i övrigt känner jag att det där är en urvalsmetod så god som något. Det här valet känns i orimligt hög grad som ett val MOT en massa saker, men FÖR ganska lite (eftersom ingen riktigt formulerar några alternativ).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka