Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Jag bor i en förort till Stockholm och hade noll kö vid 13-14 tiden idag. Undra om det berodde på tidsvalet eller om flera har valt att förtidsrösta i såna här områden för att slippa köer? 🤔
Ett valdistrikt ska vara mellan 1000 och 2000 personer. Så kön beror inte på hur du bor men kan beror på hur lång du får ta dig för att rösta.

Jag röstar på en skola och på samma skola är det 3 valdistrikt som har sin röstlokal.
Första gången jag röstade var det 2 distrikt inom samma område men befolkning har ökat så nu är det 3 distrikt där.

Huh. Aftonbladet har intressant statistik om ens valdistrikt. Jag bor i en blå (och vit) kommun så det var lite överraskande att läsa nedan:
är 23,5 procent födda utomlands. Det är högre jämfört med riket, där andelen är 20,8 procent. 14,2 procent är födda utanför Europa.
Hade varit intressant att veta procenten som är födda utanför Europa i hela Sverige också.

Senast ändrad:
Jag bor i en förort till Stockholm och hade noll kö vid 13-14 tiden idag. Undra om det berodde på tidsvalet eller om flera har valt att förtidsrösta i såna här områden för att slippa köer? 🤔
Undersökte mitt valdistrikt och upptäckte på aftonbladet att det är ett nytt valdistrikt för i år med 1503 röstberättigade. Blir intressant om man kan se hur många som förtidröstade sedan!

Ett valdistrikt ska vara mellan 1000 och 2000 personer. Så kön beror inte på hur du bor men kan beror på hur lång du får ta dig för att rösta.

Jag röstar på en skola och på samma skola är det 3 valdistrikt som har sin röstlokal.
Första gången jag röstade var det 2 distrikt inom samma område men befolkning har ökat så nu är det 3 distrikt där.
Ah, jag tänkte inte på att flera valdistrikt kan ha röstlokal på samma ställe. Då spelar det ju nästan ingen roll om man delar upp dem i flera valdistrikt om alla ändå behöver samla sig i samma lokal :confused: det var det som jag trodde var poängen, så att det inte blev mera än max 2000 personer (i värsta fall) som ska rösta på samma dag 🤔

Huh. Aftonbladet har intressant statistik om ens valdistrikt. Jag bor i en blå kommun så det var lite överraskande att läsa nedan:

Hade varit intressant att veta procenten som är födda utanför Europa i hela Sverige också.
Inte riktigt samma hos mig:
Arbetslöshet 1,4%
kommunen 4,9%

Jämfört med riket är andelen födda utomlands klart lägre i X: 5,5 procent mot 20,8 procent. Av invånarna är 3,1 procentfödda utanför Europa. 52,9 procent har påbörjat högskolestudier, mot 48,5 procent i riket.

Tittar på SVT. SDs utbredning i Skåne :eek: :crazy:. Fy fan vad hemskt att bo där.

Man vänjer sig inte nej.

Förra valet var det 84,21% (6 547 801 personer). Tror ni fler, färre eller samma i år?

Har gjort mitt bästa för att påminna folk jag träffat senare dagarna. Inget om på vilka eller något annat utan "bara" glöm inte att rösta nu.

Jag tror högre valdeltagande i år! Tack för siffran, tänkte googlat tidigare men inte gjort.

Ah, jag tänkte inte på att flera valdistrikt kan ha röstlokal på samma ställe. Då spelar det ju nästan ingen roll om man delar upp dem i flera valdistrikt om alla ändå behöver samla sig i samma lokal :confused: det var det som jag trodde var poängen, så att det inte blev mera än max 2000 personer (i värsta fall) som ska rösta på samma dag 🤔
Inte samma lokal men samma skola. Här stora bamba, lilla bamba och vet inte vad tredje stället är för rum på skolan (den byggnaden fanns inte där under min skoltid)

Inte riktigt samma hos mig:
Arbetslöshet 1,4%
kommunen 4,9%

Jämfört med riket är andelen födda utomlands klart lägre i X: 5,5 procent mot 20,8 procent. Av invånarna är 3,1 procentfödda utanför Europa. 52,9 procent har påbörjat högskolestudier, mot 48,5 procent i riket.
Bättre med arbetslösheten hos dig. Här är det 3,6% (vilket iofs är lägre än rikets 5,4%).

Jag får kanske återkomma till dig efter valet och jämföra antalet SD röster med tanke på hur skillnaden i personer som är födda utomlands. Jag hade inte varit förvånad om en del folk här röstade på SD, därav min förvåning över antalet då området ser ut som ett väldigt vitt område. (Iofs så kan ju vita personer komma från utanför Europa också...)

Förra valet var det 84,21% (6 547 801 personer). Tror ni fler, färre eller samma i år?

Har gjort mitt bästa för att påminna folk jag träffat senare dagarna. Inget om på vilka eller något annat utan "bara" glöm inte att rösta nu.
Jag fick läsa lite på om resultaten från de förra valen för att påminna mig om vad som hade hänt förra valet.

2018 så satt S vid makten och vann detta val. SD hade 17,5% (+4,7).
2022 hade SD 20,54% och gick om M.

Tror jag att hemmasittare som kanske kände sig mera avslappnade förra valet har gått ut och röstat den här gången? Jag är lite tveksam, de borde liksom ha anat efter 2018 valet att SD kunde öka ännu mera om de tyckte att det var viktigt. Känns mera som att röstarna har flyttat mellan partier.

Men så har jag upptäckt att jag är en pessimist inför detta val 😬 Låt mig inte smitta er!

Novus visar intressanta siffror som får mig att fundera på L.
Screenshot_20260913_180530.webp

Övre raden är M medan den nedre är L.
Uppenbarligen så jagade de igång stödröster inför valet. Jag undrar om resultatet från den 9 september lugnade ned en hel del så att de började gå tillbaka till sina vanliga partier (som M?). Jag såg idag en intervju med Ebba Bush där hon sa att det var lugnt med L då de hade sina stödröster och att man skulle rösta på KD nu istället. Kanske farligt att känna sig så pass lugnade?

För övrigt så försökte jag se var stödrösterna kom ifrån, M verkar ju ha förlorat någon procent. KD höll sig på drygt 6% sen juli (förutom den senaste från 11 september, kanske därför Bush sa så där vid intervjun) så jag tror inte så många gick över där. SD verkar inte heller ha förlorat någon signifikant procent under den här perioden som L ökade kraftigt. Så kommer stödrösterna från M?

(Inte C iallafall, de har ökat.)

Oj, vad var det som var rörigt?
Det var sjukt rörigt bland valsedlarna (förmodligen för att folk, däribland jag och mina geners ursprung alltså pappa, blev så irriterade och otåliga av den långa kön) att folk bara rafsade runt och det var flera som hade kommit till båset där man skulle lägga röstsedlarna i kuvert som hade fel lappar med sig. De som samlade in rösterna försökte också bocka av fel person, de gjorde visst fel på både mamma och min bror bara medan vi var där. Och sen var det gamla som trängde sig i kön för att de helt enkelt inte tänkte stå där.

Det var flera som vände och gick hem medan vi stod i kön. Visserligen personer som vi vet bor nära men jag tycker som flera andra att det är hemskt om folk skiter i att rösta bara för att man får stå i kö helt orimligt länge. Det är typ 1500 på vår ort, men det var max tio personer före oss i kön när vi kom och så kanske tre tanter trängde sig men vi stod där ändå en timme. De andra gångerna har det gått på tio minuter.

Nu har jag röstat, lyckades gå till fel rum, för det som stod på röstkortet var visst inte samma som jag faktiskt skulle rösta i... men ingen kö och allt hamnade rätt. Röstade på ett för mig helt nytt parti i kommunvalet i år, ett litet parti utanför riksdagen. Ska bli spännande att se hur det går! Sedan samma parti i region och riksdag, så två partier sammanlagt.

Det var sjukt rörigt bland valsedlarna (förmodligen för att folk, däribland jag och mina geners ursprung alltså pappa, blev så irriterade och otåliga av den långa kön) att folk bara rafsade runt och det var flera som hade kommit till båset där man skulle lägga röstsedlarna i kuvert som hade fel lappar med sig. De som samlade in rösterna försökte också bocka av fel person, de gjorde visst fel på både mamma och min bror bara medan vi var där. Och sen var det gamla som trängde sig i kön för att de helt enkelt inte tänkte stå där.

Det var flera som vände och gick hem medan vi stod i kön. Visserligen personer som vi vet bor nära men jag tycker som flera andra att det är hemskt om folk skiter i att rösta bara för att man får stå i kö helt orimligt länge. Det är typ 1500 på vår ort, men det var max tio personer före oss i kön när vi kom och så kanske tre tanter trängde sig men vi stod där ändå en timme. De andra gångerna har det gått på tio minuter.
Oj, jag undrar varför det tar så lång tid med så få personer före.
Jag råkade ta fel sedlar först och bytte (från personröst till utan personröster), men det tog ju ändå max 5 minuter totalt med valsedlarna och kuverten.

Oj, jag undrar varför det tar så lång tid med så få personer före.
Jag råkade ta fel sedlar först och bytte (från personröst till utan personröster), men det tog ju ändå max 5 minuter totalt med valsedlarna och kuverten.
Tror en del lyckades krångla till det också. Vi var totalt fem och trots att det blev fel med två personer på listan och två tog fel lappar så var vi ute efter fem minuter när vi väl kom fram till lapparna.

Vi hade ändå tur. När vi gick ut var kön dubbelt så lång som när vi kom.

Bättre med arbetslösheten hos dig. Här är det 3,6% (vilket iofs är lägre än rikets 5,4%).

Jag får kanske återkomma till dig efter valet och jämföra antalet SD röster med tanke på hur skillnaden i personer som är födda utomlands. Jag hade inte varit förvånad om en del folk här röstade på SD, därav min förvåning över antalet då området ser ut som ett väldigt vitt område. (Iofs så kan ju vita personer komma från utanför Europa också...)
Här är
1,7% arbetslösa,
56,2% högskoleutbildning eller påbörjat,
15,1% låginkomsttagare,
11,5% födda utomlands och 6,5% är födda utanför Europa

88,95% röstade i distriktet
Förra året fick S, M och SD alla mellan 22 och 24%. V under 3% och MP strax över 4%

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka