Det svensk-italienska kriget om Knäckebröden

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare sjoberga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 2 990

Bukefalos 30 år!

Vad blir utfallet?

• ICA viker sig och Wasa är tillbaka innan jul

Röster: 10 16,9%
  • Barilla viker sig och Wasa är tillbaka innan jul

Röster: 3 5,1%
  • ICA börjar med massor av fulknäckeprodukter i sitt EMV-vurmande

Röster: 34 57,6%
  • Barilla säljer Wasa innan årets slut

Röster: 2 3,4%
  • ICA tappar kunder som vill köpa sitt Wasabröd

Röster: 25 42,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    59
Nej, det är inte ett val med hjärnan, även om det är lätt att tro det. Åtminstone för de allra flesta av oss.
Men det beror ju lite på vad du menar med att "ha råd med allt i livet.
Jag tänker på grundläggande som mat, hyra, mediciner. Om man väljer enbart icke EMV blir det betydligt dyrare.

Väljer själv inte alltid det billigaste alternativet och då går vissa EMV bort direkt men jag förstår att alla inte kan det.

Jag köper bara wasa numera, ibland trekantsknäcke, tror det är Leksand, men aldrig ICAs, de är inte goda, de är ofta sönder och de är ofta böjda.

ICA har inte tappat mig som kund dock, bara när det kommer till knäckebröd, de köper jag på Hemköp just nu.

Jag köper det mesta på Willy:s pga ekonomiska skäl. Plus att det ligger närmast.

Vi har två mindre och ett rejälare ICA, ett par Hemköp och Lidl på vår lilla ort. Samt ett mindre Coop.
Det enda jag är tvungen att köpa på ICA är mitt te eftersom de är den enda butiken som säljer det.

De mindre ICA-affärerna finns på varsin tätort i kommunen och fungerar väldivgt bra och har stöd från sitt närområde. ICA varierar ju beroende på vilken handlare som har butiken.

Jag köper det mesta på Willy:s pga ekonomiska skäl. Plus att det ligger närmast.

Vi har två mindre och ett rejälare ICA, ett par Hemköp och Lidl på vår lilla ort. Samt ett mindre Coop.
Det enda jag är tvungen att köpa på ICA är mitt te eftersom de är den enda butiken som säljer det.

De mindre ICA-affärerna finns på varsin tätort i kommunen och fungerar väldivgt bra och har stöd från sitt närområde. ICA varierar ju beroende på vilken handlare som har butiken.
Man kan också prata med sin ICA-handlare om att man vill att de har Wasa knäckebröd så kan de ta in själva om de mäktar med inköpen (men tänker att Wasa borde göra det enkelt). Varje handlare bestämmer sitt eget sortiment och kan göra egna inköp utanför boxen. Frågan är hur lojala handlarna är mot ICA respektive mot sina kunder, det kommer att skilja mellan handlare.

Det är ”bara” de centrala inköpen av ICA som är avbrutna.

Jag handlar på City gross eftersom det är nära.
Äter bara wasa husman och skulle åkt till en annan affär om det behövdes.

Jag är irriterad... ICA är tyvärr bästa affären i min närhet, men jag hade bytt direkt om det fanns typ willys/hemköp/coop :down:

Min tillvaro påverkar det inte det minsta. Handlar oftast på Willys och köper deras Garants ekologiska sortiment.

Barilla valde jag bort för flera år sedan då de vände sig mot reklam med samkönade par för att de var ett familjevänligt märke. Köper ofta Kungsörnen eller Garant.
Knäckebröd äter jag sällan, men efter mycket prövande bland olika sorter har Coop det som jag tycker bäst om. Alternativt Leksandsbröds brungräddade.

Man kan också prata med sin ICA-handlare om att man vill att de har Wasa knäckebröd så kan de ta in själva om de mäktar med inköpen (men tänker att Wasa borde göra det enkelt). Varje handlare bestämmer sitt eget sortiment och kan göra egna inköp utanför boxen. Frågan är hur lojala handlarna är mot ICA respektive mot sina kunder, det kommer att skilja mellan handlare.

Det är ”bara” de centrala inköpen av ICA som är avbrutna.
Min lilla lokala ICA är fantastisk, tar alltid in det jag ber om 🤩. Så försöker handla det mesta där.

Har alltid undvikit EMV pga kräsen men nu även även av skälet att det tar över. Kan köpa enstaka grejer ibland, t ex sånt i tetra (kikärter, passerade tomater etc).

ICA fortsätter att härja med att pressa leverantörer och nu går det inte längre att köpa Wasa knäckebröd där. De är vana vid att leverantörerna viker sig och accepterar att inte få tjäna pengar för att utveckla sina företag, men nu stod det en annan sydeuropeisk jätte i andra ringhörnan och vägrade.

Den varumärkesmässiga mångfalden är starkt hotad i den svenska livsmedelshandeln och marknadskrafterna (vi konsumenter) hjälper till att förstärka utrotningshoten varje dag vi är i butiken.

https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/fredrik-svedjetun-tala-klarsprak-om-barilla-fallet/
:(
Ja de har försökt sluta med vår favoritmjölk och våra favoritägg (lokala) men protester har fått tillbaka det.

Jag fick hjärtat i halsgropen men det var inte vårt knäcke som drabbades. Men härnäst kommer de väl efter vårt Leksandsknäcke kan tänka.

Jag har helt sluta äta torkade aprikoser som var mitt vanliga mellanmål iom att de slutade med mitt märke och jag gillar inte ICAs.
Och jag har till stor del slutat köpa ris på vanliga matvaruaffärer (om de inte råkar ha ngt bra märke) iom att jag inte köper EMV ris, det är inte i en kvalitet jag gillar.

ICA fortsätter att härja med att pressa leverantörer och nu går det inte längre att köpa Wasa knäckebröd där. De är vana vid att leverantörerna viker sig och accepterar att inte få tjäna pengar för att utveckla sina företag, men nu stod det en annan sydeuropeisk jätte i andra ringhörnan och vägrade.

Den varumärkesmässiga mångfalden är starkt hotad i den svenska livsmedelshandeln och marknadskrafterna (vi konsumenter) hjälper till att förstärka utrotningshoten varje dag vi är i butiken.

https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/fredrik-svedjetun-tala-klarsprak-om-barilla-fallet/
Och jag upptäckte precis att orsaken till att jag inte hittar Pågens finska pågar någonstans är att Pågens helt slutat göra kakor :arghh:. För jättejättelängesedan, vilket kanske säger någonting om hur dåligt jag är på att handla kakor. Men jag skulle alltid köpt dem, i många år, om de hade funnits. Alltid antagit att de finns på någon annan affär som inte har gått över till bara Gille och EMV.

Jag bor nära Wasas egen butik och var inne hos dem och fyndade dagen efter ICAs krig började. Det var mycket folk, dock inte lika mycket som under Oxhälja. Jag har med andra ord slunkit igenom det här utan några bekymmer.
Tyvärr handlar jag endel EMV då vissa av dem är betydligt bättre än alternativet. Vad sjutton har Scan gjort med sin Chorizo? Den går ju inte att steka längre. ICAs falukorv (den dyraste) är också bättre än Scans. Köper också ICAs frysta majskorn och haricotsverts eftersom Findus numera kör med utländskt.
Är det någon som vet vem som vek ner sig?

Knäckefejden har inte påverkat mig alls eftersom jag äter glutenfritt, så det blir nästan bara bröd från Schär. 😅

Vad gäller EMV så köper jag det om jag tycker att produkten är bra, men det skiljer sig rätt kraftigt mellan kedjorna. Det blir mycket mer Garant än Coop eller Icas egna, som exempel.

När vi ändå diskuterar mat som försvunnit. Har nån sett mums mums på ett tag? Letat i flera olika affärer utan resultat. :(

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21

Omröstningar

Tillbaka