Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Hjäääälp!

Tänkte testa att göra lussebullar med mandelmassafyllning.
Hur gör ni? River ni mandelmassan och strör över den utbakade degen? Något mer ni har i smeten? Smör? Vaniljsocker? :D
Jag gör egen. Mandel, florsocker och lite mjölk. Gör den rätt lös och brer över degen. Ingen kvarg i! Det ska vara smör. Jag går ifrån det ultimata receptet lite då jag tycker mina bullar blir ännu bättre nu med det nya! Vanlig jäst och rumstempererade ingredienser!
 
Gjorde detta recept och de blev sjukt goda! Bästa jag har gjort, och då har jag alltid svurit på det ultimata receptet från denna tråd innan. Gjorde dock allt samma dag (vilket också går bra enligt receptet) och bytte standardmjölken mot den fetare lantmjölken. Saffran marinerade jag i rom i 4-5 dagar och det blev vanlig saffran och inte pistiller men funkar det också. Ska dock ta ett paket extra nästa gång (hade 3 paket nu!).

Det här med att göra fördeg är verkligen grejen som gör bullarna ännu saftigare och vaniljen är pricken över i:t! Extra bra med film på hur man ska göra också :)
Jag körde samma recept i söndags, de blev toppen! Kunde dock haft i lite mer saffran, tog två pkt (1 g) nu men tre eller fyra hade nog gått utan problem.
 
Jag körde samma recept i söndags, de blev toppen! Kunde dock haft i lite mer saffran, tog två pkt (1 g) nu men tre eller fyra hade nog gått utan problem.

Håller med!

I år har jag marinerat 4,5 paket saffran i mörk rom sedan en tid tillbaka. Kommer bli smarrigt att ha i degen på lördag när här ska bakas!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag bakar lussebullar lite annorlunda mot de andra i tråden, men hade med dem på middag i veckan och fick mycket beröm för dem! Värdinnan frågade hur jag får dem så saftiga. "Hur mycket Kesella har du i?" "Ingen." "Va? Ingen alls? Men...." :rofl:

Här är i alla fall mitt recept:

150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 pkt saffran
1 ½ dl strösocker
1 tsk salt
1 ägg
1 kg vetemjöl

Gräddas på 225-250 grader i ca 5 min

Smält margarinet och häll i mjölken, värm ev. degspadet så att det blir fingervarmt. Smula jästen och rör ner i degspadet. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med en sockerbit. Ha i mjöl, saffran, socker, salt och ägg i degspadet. Börja med hälften av mjölet på en gång och ha i en dl till i taget tills degen är tillräckligt fast (jag brukar ha i drygt 3/4 av mängden mjöl som står).
Arbeta degen smidig och låt den jäsa i bunken med en bakduk över i ca 30 minuter.
Ha ut degen på bordet och arbeta den i några minuter. Baka ut den och forma lussebulle eller lusselängder efter önskan. Låt jäsa på plåten i ca 20 minuter under en bakduk. Dekorera med russin. Pensla sen med ett uppvispat ägg.
In i ugnen, grädda tills de fått en gyllenbrun färg. Låt svalna på plåtarna tills de går att ta i, sen samlas alla bullar på ett galler (eller värmeunderlägg om man inte har galler) med en bakduk under och får ligga där tills de svalnat av helt, övertäckta med en bakduk.

Kör repris på denna deg som blev helt perfekt sist! Ska in i ugnen strax ;)
 
Har bakat enligt detta recept de senaste åren och det har ju alltid blivit bra :love:
MEN - nu måste jag baka glutenfritt :( Är det någon som provat med detta recept? Eller har ett annat, lika gott, lika enkelt recept att bjuda på? (På riktigt, om det är det minsta krångligt ger jag upp i förväg och sitter mest och tycker synd om mig själv :crazy:)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag bakar lussebullar lite annorlunda mot de andra i tråden, men hade med dem på middag i veckan och fick mycket beröm för dem! Värdinnan frågade hur jag får dem så saftiga. "Hur mycket Kesella har du i?" "Ingen." "Va? Ingen alls? Men...." :rofl:

Här är i alla fall mitt recept:

150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 pkt saffran
1 ½ dl strösocker
1 tsk salt
1 ägg
1 kg vetemjöl

Gräddas på 225-250 grader i ca 5 min

Smält margarinet och häll i mjölken, värm ev. degspadet så att det blir fingervarmt. Smula jästen och rör ner i degspadet. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med en sockerbit. Ha i mjöl, saffran, socker, salt och ägg i degspadet. Börja med hälften av mjölet på en gång och ha i en dl till i taget tills degen är tillräckligt fast (jag brukar ha i drygt 3/4 av mängden mjöl som står).
Arbeta degen smidig och låt den jäsa i bunken med en bakduk över i ca 30 minuter.
Ha ut degen på bordet och arbeta den i några minuter. Baka ut den och forma lussebulle eller lusselängder efter önskan. Låt jäsa på plåten i ca 20 minuter under en bakduk. Dekorera med russin. Pensla sen med ett uppvispat ägg.
In i ugnen, grädda tills de fått en gyllenbrun färg. Låt svalna på plåtarna tills de går att ta i, sen samlas alla bullar på ett galler (eller värmeunderlägg om man inte har galler) med en bakduk under och får ligga där tills de svalnat av helt, övertäckta med en bakduk.

Använt detta recept i år igen, och alltid samma finfina resultat! Muuuums!!
 
Använt detta recept i år igen, och alltid samma finfina resultat! Muuuums!!
Jag har de senaste åren använt det här receptet, men gjort en del utav dem med fyllning och numera är det inte bara jag som äter lussebullar i hushållet (min sambo är dansk och har inte förstått grejen innan).
Jag brukar göra två olika varianter utöver traditionella: en med mandelmassa, smör och kardemumma klickar i och en med vit choklad, smör i som doppas i smör efteråt och rullas i socker. :love:
 
Bukelussen är bäst! Men jag är sugen på att baka lussebullar med fördeg. Någon som provat? Det påstås ge ännu mera hållbar saftighet.
 
Bukelussen är bäst! Men jag är sugen på att baka lussebullar med fördeg. Någon som provat? Det påstås ge ännu mera hållbar saftighet.

Roy Fares recept med fördeg är GRYMT! Fast jag har i en aning mindre med socker, jag pepprar mina lusseblobbar med pärlsocker nämligen :D

Edit: Jag har alltså inte misslyckats med någon av hans jäsdegar (gör lusseblobbar och butterkaka) och jag är kass på söta jäsdegar... :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
341
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 839
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 160
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta. Hur har...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
9 216
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp