Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Kan eg inte svara på din fråga, men kan bara säga att de jäser som satan i ugnen så gör inte katterna för stora. Jag tyckte jag gjorde minismå-katter, typ tre rader på en plåt med gott om utrymme runt om... det var inget utrymme kvar när de var gräddade! :o

:laugh: Haha, jag gjorde precis samma misstag när jag testade receptet idag. Jisses vad de jäser. Mina blev så stora att de inte ens får plats i en utsträckt hand:o Men goda var de:D
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

kl

Jag var ju en av de som dissade receptet. Här är mammas (de blev mycket saftigare):

50 g röd jäst
150 g smör
2 g saffran
5 dl mjölk
3 dl socker
1 ägg
2 dl russin
18 dl mjöl

Hade lika mycket saffran i buke-receptet, jag gillar saffran :D Annars är jag receptslav så länge smeten släpper bunken/inte blir för torr direkt.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Ungefär det jag använder minus russin och med 1 dl socker.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Det ser ut som mitt recept på ett ungefär (som står på sida 3), bortsett från att jag använder ungefär 1,5 dl socker. Till skillnad från vad jag skrev då så använder jag faktiskt i slutändan 3-4 paket saffran till en sats eftersom även jag älskar saffran. :love: Jag får också alltid väldigt saftiga bullar och kommentarer om det! Ingen har hittills förstått att de kan vara så saftiga utan kesella i. :p
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag bakade dessa bullar i förrgår (efter receptet på första sidan) de blev stora, saftiga och goda. Idag 2 dagar senare är de torra och tråkiga, borde de inte hållt sig saftiga iaf tills idag? Hur har de blivit för er andra?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Kesella är helt onödigt om man har lite känsla i bakandet.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Allt bröd blir tyvärr torrt och trist ganska snabbt. Ett tips är att frysa in direkt och sen micra de du ska äta i några sekunder. Då fortsätter de att vara saftiga :)

KL

Jag bakade en sats igår enligt originalreceptet i tråden. De blev mycket bra! Hade i mandelmassa i många och det var mums :d

1476441_10153583770740545_1933385414_n.jpg
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Om det är receptet med bakpulver du gjort efter så kan det vara därför, eftersom kemiska jäsmedel tenderar att ge bröd som blir torrt väldigt snabbt.

Bison> Det är min uppfattning också. :) Jag är värdelös egentligen att få recept av, eftersom jag utgår från recept men sen bakar på känslan. Men för mina vänners skull så har jag försökt plita ner recepten så som jag bakar dem. :)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Ingredienser

* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* russin
* ägg till pensling
Det här kanske någon som bakar efter det här receptet kan reda ut för mig, för det gör mig lite förvirrad. Vad är anledningen till att två olika sorters jäsmedel används? (Är det för att man tänker sig att jäsprocessen som bakpulver ger ända fram till slutet ska göra dem extra stora?) Och blir det inte konstigt eftersom de olika sorterna ska hanteras olika? (Tänker på att jäst vill knådas ordentligt, medan bakpulver ska man helst ha i precis innan bakverket ska in i ugnen, och att jäst vill jäsa i viloperioder medan bakpulver inte vill det.)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Lite min tanke också!

Jag gjorde faktiskt mitt vanliga recept (som jag är jättenöjd med, så förstår inte varför jag tänkte byta från början) just p.g.a. bakpulvret i detta recept. Kändes sådär med dubbla jäsmedel där de dessutom fyller olika funktioner... Särskilt när jag annars försöker minska på jästen och ta till vara på mjölets egna "jäsförmåga" genom längre jästid istället, på inrådan av en bakkunnig vän. Blir godare så! (Ska snart försöka baka baugetter på 1 gram jäst!)
 
Senast ändrad:
Tycker bullarna blir saftigare och godare utan kesella! :)

Det godaste är att kavla ut degen, ha på smör. russin och vaniljsocker, rulla ihop och skära till bullar. MUMS!
 
  • Gilla
Reactions: Io
Tycker bullarna blir saftigare och godare utan kesella! :)

Det godaste är att kavla ut degen, ha på smör. russin och vaniljsocker, rulla ihop och skära till bullar. MUMS!

Tror det var ICA som hade stort uppslag om lussebak förra året, där de skrev om kesellans vara eller icke vara i degen. Jag köpte argumenten och hoppade över det förra året. Bullarna blev om möjligt ännu godare :love:

I övrigt så är väl det viktigaste att snåla med mjölet. Majoriteten har i för mycket mjöl. Den ska knappt gå att hantera, då blir de saftiga och goda.

Jag är numer känd för mina lussebullar. Gör gigantiska lussebullar som jag fyller med smör, hemgjord mandelmassa (ska vara ganska lös), riven vit choklad och russin. Toppar med hackade nötter och lite socker. Det kan vara de godaste bullarna som finns.
 
Tror det var ICA som hade stort uppslag om lussebak förra året, där de skrev om kesellans vara eller icke vara i degen. Jag köpte argumenten och hoppade över det förra året. Bullarna blev om möjligt ännu godare :love:

I övrigt så är väl det viktigaste att snåla med mjölet. Majoriteten har i för mycket mjöl. Den ska knappt gå att hantera, då blir de saftiga och goda.

Jag är numer känd för mina lussebullar. Gör gigantiska lussebullar som jag fyller med smör, hemgjord mandelmassa (ska vara ganska lös), riven vit choklad och russin. Toppar med hackade nötter och lite socker. Det kan vara de godaste bullarna som finns.

Håller med dig med innehållet med mandelmassa och inte för mkt mjöl.
Men fortsätter med kesellan och måste prova mig på ditt tips om riven vit choklad - låter helt divine! :love:
Mitt första bak blir dock i början på december när jag o sambon flyttar ifrån våran tvåa m kokvrå till stor tvåa med riktigt kök o bättre ytor att baka på - längtar massor :d
 
Jag är numer känd för mina lussebullar. Gör gigantiska lussebullar som jag fyller med smör, hemgjord mandelmassa (ska vara ganska lös), riven vit choklad och russin. Toppar med hackade nötter och lite socker. Det kan vara de godaste bullarna som finns.

Ni som lägger i mandelmassa och riven vit choklad, gör ni det när ni har den lilla biten ni ska forma till en lussebulle eller rör ni ihop det i hela degen?
Ska baka i morgon och testa med mandelmassa och kanske choklad! :D
 
Ni som lägger i mandelmassa och riven vit choklad, gör ni det när ni har den lilla biten ni ska forma till en lussebulle eller rör ni ihop det i hela degen?
Ska baka i morgon och testa med mandelmassa och kanske choklad! :D

Jag gör egen mandelmassa som är rätt lös så att den lätt går att breda ut över den utkavlade degen. Sen river jag den vita chokladen grovt, ibland har jag blandat med grovt riven och hackade större bitar (de smälter inte helt som den rivna gör).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
350
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 173
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta. Hur har...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
9 276
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp