Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Men om man inte har nagon Kesella inom landets granser da? Finns det inget annat man kan ta?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Kesella är ju kvarg. Vet inte vad det "översätts" som i irländsk matkultur?

Edit: Kollade runt lite. Tydligen skall ricotta ligga väldigt nära! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Tack! :bow:
Det här receptet borde nålas per automatik 1 november varje år. Jag sparar receptet varje år men varje år slarvar jag bort var jag sparat det och varje år tänker jag förutseende och skriver ut det eftersom jag varje år inte hittar filen, och varje år slarvar jag bort utskriften. :)

:eek: Är du jag????? :eek:

Bara det att detta händer mig typ dagligen (ja , inte med lussebullsrecept dårå) ..............:crazy:
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Men om man inte har nagon Kesella inom landets granser da? Finns det inget annat man kan ta?

Jag har kört crème fraiche, fungerar utmärkt!

*KL*

Någon som har tips på hur man gör GODA glutenfria lussebullar? Sörjer just lussebullar något enormt, men det är liksom int evärt några plågsamma timmar på toaletten och sjukskrivning för att få äta en... Tycker det mesta i glutenfritt bull väg jag smakar smakar skit, vilket int eriktigt uppmuntrar i detta fallet..
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Sjysst, både ricotta och creme fraiche går att få tag i utan problem. Tror jag har testat creme fraiche förut så jag ska nog köra på Ricottan och se hur det blir! Tack för researchen!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Bakade detta recept förra måndagen - dock gör jag inte lussekatter utan saffransbullar, dvs kavlar ut degen i en rektangel, brer smör på och strör ut socker, lite marsanpulver och grovriver mandelmassa. Rullar ihop degen, skär lagom stora bitar och lägger i bullpapper på plåt, jäser som det står i receptet, penslar med ägg och strör över pärlsocker.

Jag var tvungen att provsmaka tre bullar innan de övriga åkte i frysen.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

29 kronor på ÖB! Bullarna får i år ätas med andakt!:d
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Tror vi skickar detta till Hem&Hobby, så kan de recepttappande söka där nästa år.


/moderatorn
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Och jag tänkte när jag såg att tråden blivit flyttad - nejje! :eek: Hur ska jag då hitta tråden igen innan jul om den inte ligger på senior? :eek:...men när jag tänker efter så är det både ett smart drag och du är ju rätt smart ullo. För det är inte jag så här dags tydligen...:o ;)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Finns det verkligen inte kvarg på Irland? Jag har bestämt för mig att jag köpte det där, på Tescos, men jag kanske missminner mig. Heter quark eller curd på engelska.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Har aldrig sett quark eller curd (förutom lemon curd) på Tesco... Vart ska man leta efter det? Antar att det står bland mjölkprodukterna?

Jag har aldrig lagt någon energi på att leta efter kvarg, så det är inte helt omöjligt att jag har fel :)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Santa Maria igår, ICA, 50kr


(har inte läst resten av tråden)

Undrar om du inte råkat ut för en butik som vill tjäna extra på att det är dåligt med saffran.

Min butik tar 35 för Santa Maria och 31 för Ica
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag ska testa receptet ikväll. Mannen ska på julbord med jobbet och då ska jag o min mamma baka lite. Ska bli spännande.

Återkommer med resultat senare.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Går det lika bra att ersätta sirapen med socker, hur mkt isf? Sirap finns inte i dom vanliga affärerna här i Österrike och jag tänkte baka imorgon. Jag undrar om det är en annan typ av saffran här, förpackningen innehöll 0,12g men kändes som det var mer än i dom svenska. Köpa 1g kändes omöjligt men jag köpte några paket och får testa lite.

Glögg och pepparkakor köptes på Ikea :) Fast glögg finns i vanliga affärerna också med en skylt brevid som berättar att glögg är en skandinavisk juldricka som man dricker varm med mandel och russin, men den glöggen är gjord i Tyskland :/
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Lika mycket socker som du skulle haft sirap. Du kan använda honung också om du vill bryta av med något, eller något specialsocker om det vita är för vitt.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Så, då var lussebullarna bakade. Jag har bakat bullar en gång i min ungdom, bröd någon gång. Men mest blir det sockerkakor o muffins så jag är rätt novis på detta med lussebak.

Jag skulle baka hos mamma för hon ville också ha lussebullar. Hon är whiplashskadad och bör inte göra för mycket knådande.
Vi gjorde upp en lista för vad som skulle inhandlas för en dubbel sats. Det är bara det att när jag kommer hem till mamma så har hon gjort saffranskola på en påse saffran och tänker använda ena burken kesella till någon chokladfudge. Så det blev tre påsar saffran och 1,5 burkar kesella till lussebullarna.

Jag satte igång assistenten och smeten började flyga över köket, bl a ner i min handväska, mamma visade mig att man får ändra lite på den där grejjen som degar runt i mitten så den inte kör ut smeten upp på kanterna. Då gick det bra. Allt jäste fint och sen började jag göra lussebullar. Plåt efter plåt efter plåt... Så jag gjorde någon fläta och två halvkransar med riven mandelmassa och smör. Halvkransarna förstod jag efteråt att jag skulle gjort smalare, de blev rätt tjocka. Flätan tryckte jag bara ner russin i.
Lillasyster satte sig på en plåt med bakduk över, jag hade ställt den på en stol, men de lussebullarna jäste upp fint sen.

Vi bjöd de nyinflyttade tyskarna på lussebullar på kvällen. Mannen fick åka hem, han fick en allergisk reaktion. Han trodde att han var allergisk mot saffran. Men jag misstänker att jag varit med mandelmassekladdiga fingrar och tagit i diverse lussekatter, han är väldigt allergisk mot nötter.:cool:
Men frun tyckte att det var gott.

Idag bjöd jag mormor o morfar på en lussekrans med mandelmassa. De hade gäster och alla tyckte att det var gott. Så nog är det det ultimata lussebullereceptet trots allt. Kan en korkad blondin göra så mycket fel och det ändå blir bra så visst faen is it da shit!:D
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

*kl*

Det är banne mig alltid nåt man glömmer när man handlar. Hade tänkt baka första lussebulleomgången ikväll, men när jag kom hem upptäckte jag att jag hade varit superduktig och köpt allt... utom jäst. :crazy: Jag har dock ett paket vanlig blå jäst hemma, så nu undrar jag om någon klok bukefalist vet vad det egentligen är för skillnad på den och den röda jästen för söta degar? Jag har googlat lite men blir inte direkt klokare på vad som kan hända om man använder vanlig jäst till söt deg.

Så, kan jag använda min vanliga jäst utan att förstöra bullarna, eller måste jag springa ner till affären igen? Om jag kan använda den vanliga jästen; bör jag kompensera på något sätt för att få det att funka så bra som möjligt? Mer/mindre sirap, längre jästid, nåt annat?

Hjälp?
 

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
90
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
362
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 971
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 185
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp