Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Nu är kvällen redan över och du har kanske bakat ändå, trots avsaknad av svar här i tråden. Men iaf, självklart kan du baka med vanlig blå jäst! Den röda 'för söta degar' har inte någon längre historia i butiksdiskarna, det är en utveckling av den vanliga jästen. Skillnaden är att den röda svarar bättre på söta degar, och jäser mer och snabbare än den vanliga blåa.

Jag lägger till lite extra sirap/socker/honung de tillfällen jag bara har den blå hemma och skulle haft den röda.

En annan sak jag fick lära mig av min mormor är att - börja med att smälta jästen i socker (bara smula ner jästen i sockret, så smälter det snart ihop med lite omrörningshjälp), och först efter det tillsätta smält smör och ljummad vätska. Då får jästen lite 'turbo'.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jo, jag bestämde mig för att baka ändå, och bullarna blev finfina. Inte riktigt lika superfluffiga som de brukar bli, men ändå precis lika saftiga och goda. :d Har redan smällt i mig pinsamt många.

Jag hade för mig att den röda jästen var ett relativt nytt påfund, kunde inte dra mig till minnes att den användes när det bakades hemma när jag var liten. Men det är ju ändå Det Ultimata Receptet, och det vill man ju ogärna avvika ifrån. :D

Ah, jag "smälter" jästen med honung när jag bakar mina favoritdinkelfrallor. Har inte reflekterat över varför utan bara följt receptet (och tyckt att det är häftigt att fast jäst kan bli alldeles rinnig bara av att blandas med en liten honungsklick), men det är säkert delvis därför det är mitt favoritrecept, just de frallorna blir så himla luftiga och mjuka. :idea:
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Nu är kvällen redan över och du har kanske bakat ändå, trots avsaknad av svar här i tråden. Men iaf, självklart kan du baka med vanlig blå jäst! Den röda 'för söta degar' har inte någon längre historia i butiksdiskarna, det är en utveckling av den vanliga jästen. Skillnaden är att den röda svarar bättre på söta degar, och jäser mer och snabbare än den vanliga blåa.

Jag lägger till lite extra sirap/socker/honung de tillfällen jag bara har den blå hemma och skulle haft den röda.

En annan sak jag fick lära mig av min mormor är att - börja med att smälta jästen i socker (bara smula ner jästen i sockret, så smälter det snart ihop med lite omrörningshjälp), och först efter det tillsätta smält smör och ljummad vätska. Då får jästen lite 'turbo'.

Och dessutom enl proffsbagare så ska man använda den blå jästen eftersom deg ska jäsa långsamt för att alla smaker ska komma fram.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Och dessutom enl proffsbagare så ska man använda den blå jästen eftersom deg ska jäsa långsamt för att alla smaker ska komma fram.

Så har också jag hört. Och så har jag då fått lära mig the hard way att jäst för söta degar inte jäser alls om det inte blir 'matat' med socker, så omvänt kan man inte använda den röda till sockerfritt matbrödsbak, men som sagt kan man alltså logiskt använda standardjästen till söta degar.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

kl

I eftermiddag/kväll ska jag introducera detta recept för två vänner och hoppas att de kommer bli imponerade. :D
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

*kl*

Bakade idag, gjorde en halv sats och det blev 20 bullar. Hittade ingen Kesella gourmet så det blev vanlig kesella.

De blev goda!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag hittar heller ingen kesella gourmet men det har gått bra att baka med vanliga kesella. Gjorde en sats åt mormor och bakade i förrgår. Hon blev jättenöjd och tyckte att de var väldigt goda. Gott betyg från en som alltid bakat själv och bakat mycket gott.:d
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Kollade på Arlas hemsida och Kesella gourmet är samma som Kesella 10%
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jo, jag bestämde mig för att baka ändå, och bullarna blev finfina. Inte riktigt lika superfluffiga som de brukar bli, men ändå precis lika saftiga och goda. :d Har redan smällt i mig pinsamt många.

Jag hade för mig att den röda jästen var ett relativt nytt påfund, kunde inte dra mig till minnes att den användes när det bakades hemma när jag var liten. Men det är ju ändå Det Ultimata Receptet, och det vill man ju ogärna avvika ifrån. :D

Ah, jag "smälter" jästen med honung när jag bakar mina favoritdinkelfrallor. Har inte reflekterat över varför utan bara följt receptet (och tyckt att det är häftigt att fast jäst kan bli alldeles rinnig bara av att blandas med en liten honungsklick), men det är säkert delvis därför det är mitt favoritrecept, just de frallorna blir så himla luftiga och mjuka. :idea:

Det receptet vill jag ha! :)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Allt är ert fel!

Jag ska handla grejer idag för att i veckan baka för första gången i mitt vuxna liv. I värsta fall blir det först till helgen. Alla brand- och brändincidenter skylls på er.

Receptet såg jättekomplicerat ut...


/orolig
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Det är jättelätt, faktiskt. Jag är värdelös i köket men har aldrig misslyckats med de här lussebullarna, tror att det beror på att allt är så minutiöst beskrivet. Ett tips dock som gäller för all bakning: en termometer är oumbärlig för att få exakt rätt temperatur på degvätskan så att jäsningen blir helt perfekt. Jag använder en billig digital stektermometer från Clas Ohlson, den går att ställa in på att pipa vid önskad temperatur och har blivit min bästa kompis vid bak och julgodistillverkning (perfekt knäck varje gång!). :love:

Terja, jag har lyckats tappa bort receptet på dinkelfrallorna :eek: men jag lovar att uppdatera med det när jag hittar det igen.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Råkade fastna på jobbet så baket blir en annan kväll. Blir alldeles för sent att dra igång nu. Men jag har shoppat alla ingredienser!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Det mest komplicerade med saffransbaket är att få till snygga lussekatter...;)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Men om man inte har nagon Kesella inom landets granser da? Finns det inget annat man kan ta?

Philadefiaost ska enligt en av mina arbetskamrater fungera likvärdigt. Har inte provat själv men hon är superduktig i köket så jag är helt övertygad om att hon vet vad hon pratar om.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag bakar lussebullar lite annorlunda mot de andra i tråden, men hade med dem på middag i veckan och fick mycket beröm för dem! Värdinnan frågade hur jag får dem så saftiga. "Hur mycket Kesella har du i?" "Ingen." "Va? Ingen alls? Men...." :rofl:

Här är i alla fall mitt recept:

150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 pkt saffran
1 ½ dl strösocker
1 tsk salt
1 ägg
1 kg vetemjöl

Gräddas på 225-250 grader i ca 5 min

Smält margarinet och häll i mjölken, värm ev. degspadet så att det blir fingervarmt. Smula jästen och rör ner i degspadet. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med en sockerbit. Ha i mjöl, saffran, socker, salt och ägg i degspadet. Börja med hälften av mjölet på en gång och ha i en dl till i taget tills degen är tillräckligt fast (jag brukar ha i drygt 3/4 av mängden mjöl som står).
Arbeta degen smidig och låt den jäsa i bunken med en bakduk över i ca 30 minuter.
Ha ut degen på bordet och arbeta den i några minuter. Baka ut den och forma lussebulle eller lusselängder efter önskan. Låt jäsa på plåten i ca 20 minuter under en bakduk. Dekorera med russin. Pensla sen med ett uppvispat ägg.
In i ugnen, grädda tills de fått en gyllenbrun färg. Låt svalna på plåtarna tills de går att ta i, sen samlas alla bullar på ett galler (eller värmeunderlägg om man inte har galler) med en bakduk under och får ligga där tills de svalnat av helt, övertäckta med en bakduk.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Snygga blev de faktiskt. Och goda! Bra recept det där... :D
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Det här receptet borde nålas per automatik 1 november varje år.
Det är inte nålat, men jag puttar upp tråden för det är bara en tidsfråga innan någon efterfrågar receptet igen. Jag, t.ex., men nu hittade jag ju tråden via Google i stället.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Tänkte på denna tråd häromdagen! Kommer definitivt använda detta recept i år igen. Blev supergott förra året och alla tyckte att de smakade bättre än någonsin.

Det enda som var var att jag behövde lite mer mjöl än vad det stod angivet, men tydligen beror det på vilken sort och vilket märke mjölet kommer ifårn. Vissa suger mer vätska än andra ;)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Detta är the shit numera vad det gäller mjöl:
Manitoba_Cream_2kg_low.jpg


Och jag tror inte du behöver öka mjölmängden om du använder det. :)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Läste ett recept senast igår där någon hade använt just det där mjölet för att baka riktigt luftiga brödbullar.

Ska absolut kika på det där inför lussebullsbaket :)
 

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
90
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
362
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 971
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 185
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp