Bukefalos 28 år!

Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Finns det något svenskt Manitoba Cream-mjöl som är tillsatsfritt? Alla jag läst om har tillsatt vetegluten och amylas, och är alltså inte rent malet mjöl.

Nu låter jag säkert helt paranoid, men va fasen - jag är lite nyfiken på varför svenska mjöler kan kallas Manitoba Cream trots tillsatser. Som jag förstått det är ju originalet tillsatsfritt mjöl med hög proteinhalt?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Här får man leta efter vetemjöl special om man vill ha hög proteinhalt men utan tillsatser. Ica har ett ekologiskt som är helt okej.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag kör på Saltå Kvarns Vetemjöl Special. Visserligen bara 10% protein, men jag blandar med Orsa Kvarns grova rågmjöl (okänd proteinhalt men en sjukjäkla till jäskraft) i mina surdegar.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag är anti-antroposof så bojkottar alla saltås produkter...
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Detta är the shit numera vad det gäller mjöl:
Manitoba_Cream_2kg_low.jpg


Och jag tror inte du behöver öka mjölmängden om du använder det. :)

Fast det dissas rätt rejält av proffsen... tillsatser som inte ska var där bla.

Men jag har ifa provat det ändå :D och ja det jäser på bra... nästan för bra och det är lätt att det blir pannkaka av tex bullar för de orkar inte hålla sig uppe så högt.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

detta med lussebullar är bara så ursvenskt! här i östra grannlandet är det inte många som bakar..vad skiljer från vanlig vetebulle,förutom saffranet?:angel:
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Vad är det som är the shit med det mjölet?

Enligt en välinformerad källa jäser det mycket bättre. Själv är jag så dålig på att baka att jag inte exakt fattar vad "jäser bättre" innebär, men vi pratar om långa jästider och relativt kalla degvätskor/degar, inte om snabba bullar.

Helt klart är att det färdiga brödet får väldigt snygga jäsbubblor, eller vad man ska kalla det. Det blir väljäst, bra i konsistensen och snyggt i genomskärning. Jag är bättre på att äta bakverk än på att åstadkomma dem, som du ser.

Om man sen har Jan Heedh som idol, så blir nog brödet på det mjölet ännu lite bättre bara därför. :D

Det där med tillsatser i det mjölet har jag ingen koll på, och föredrar att inte undersöka närmare, känner jag. :p
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag provade sussisus variant och de är ofantligt smarriga!
Jag känner mig som Gollum när jag försvarar mig och mina bullar från sambons och hundens angrepp :D "My precioussssssss"

images%3Fq%3Dmy%2Bprecious%2Bgollum%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Såna ska jag baka imorgon! Tycker dom är så mycket godare än vanlig lussebulla. mmm.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

KL

En halv sats ultimata lussebullar står och jäser just nu! Fick dock ta vanlig mjölk (3,5%) efterosm det inte finns gammeldags här i Tyskland. Tror det blir bra med fetthalten ändå eftersom kvargen innehåller 20% fett istället för 10% som Kesellan i receptet. Degen smakade ljuvligt i alla fall :p

Åh är så glad för att mamma skickade 4 paket saffran till mig för två veckor sedan! Skulle annars varit utan lussebullar och saffranskaka ända till den 17:e december då jag är i sverige igen och det går ju INTE!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Det enda som finns är förpackningar som innehåller 0,1 g som kostar närmare 2 euro. Det vill säga sjukt mycket dyrare än i sverige! (Mamma betalade 25 kr för ett svenskt paket med 0,5 g för några veckor sedan).

Många vet inte ens vad saffran är i tyskland!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Där ser man! Vad jag känner till odlas mycket saffran i Spanien och i Iran, och har det då kommit till Sverige tycker man ju att det borde komma till Tyskland på vägen, så att säga.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Ja det kan man verkligen tycka. Men nä, om det nu används saffran i matlagning eller bakning så används det som sagt bara så ytterst lite att det inte smakar saffran utan bara ger lite ljusgul färg. Konstig tycker jag, för då kan man ju ha i karamellfärg eller gurkmeja istället för jättedyr saffran som man ändå inte känner smaken av!
Fast de gillar saffran, när jag bakar saffranskaka så brukar mina vänner slåss om bitarna eftersom de tycker att det smakar så gott -vielket det ju gör! ;)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

*kl*

Idag har jag bakat lussebullar enligt "det ultimata receptet". :D

Jag använde vanlig ljus sirap istället för vit baksirap, och en halv tesked pärlsocker istället för en sockerbit. Men annars så!

Goda som fasen blev de. :d
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

*kl*

Sirap är sirap är sirap, tänker jag, men frågar ändå för säkerhets skull: det står "vit baksirap" i receptet, men funkar det lika bra med brödsirap?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Borde funka. Sirapen används främst för sötman, men den gör även bullara mer luftiga och saftiga (iaf den vita sirapen). Kanske att man borde tillsätta lite extra socker om man anvnder brödsirapen?
Jag bakade som sagt igår men bytte ut sirapen mot exakt lika många dl strösocker istället eftersom det inte finns att få tag på här. Blev precis lika goda som när jag följde receptet från punkt till pricka!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Nej vänta nu! Brödsirap innehåller ju malt om jag inte har fel?! Då skulle jag INTE använda den till bullarna, smakar säkert lite underligt då...Däremot ljus sirap kanske man skulle kunna använda, den smakar ju karamell.
 

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
166
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
381
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 142
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 256
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp