Det var ju fel?!

Ja det var så jag trodde alla uttalade det. Men det är ju stor skillnad på rs och sch ljuden.

edit:

Alltså ljudet som i schäfer, choklad, skita, skänka, chock, schack osv.
Jag säger peschon...
Och kosch (kors)

Och jag förstår nog inte ens vilken skillnad du pratar om. Även om jag hört folk påpeka att jag säger sje ljud lite ...annorlunda.
 
Uskudar des Malais.
Trodde det uttalades med franskt uttal men blivit rättad flera gr med mer svenskt uttal. Vet inte riktigt vad som är rätt 🙈
 
Uskudar des Malais.
Trodde det uttalades med franskt uttal men blivit rättad flera gr med mer svenskt uttal. Vet inte riktigt vad som är rätt 🙈

Haha!
Hur hingstnamn uttalas är en avdelning för sig 😀

När jag blev avelsintresserad levde fortfarande Nepal 390. Jag trodde förstås att det uttalades som landet med betoning på p men det var fel, alla betonade första stavelsen.😩
 
Haha!
Hur hingstnamn uttalas är en avdelning för sig 😀

När jag blev avelsintresserad levde fortfarande Nepal 390. Jag trodde förstås att det uttalades som landet med betoning på p men det var fel, alla betonade första stavelsen.😩
Tur att man sällan behöver säga nåt hingstnamn. :D Heristal trodde jag uttalades Herist-al men hörde nån säga He-ristal
 
Haha!
Hur hingstnamn uttalas är en avdelning för sig 😀

När jag blev avelsintresserad levde fortfarande Nepal 390. Jag trodde förstås att det uttalades som landet med betoning på p men det var fel, alla betonade första stavelsen.😩
Tur att man sällan behöver säga nåt hingstnamn. :D Heristal trodde jag uttalades Herist-al men hörde nån säga He-ristal

Jag har varit omkring araber av främst polsk härkomst sedan jag var 11 år... testa att uttala de namnen! :rofl: Tex Taraszcza :cool:
 
Jag är också hallänning, säger sadlen och nycklen. Det andra är ju rena tungvrickningen.
Fler hallänningar här! Och när jag tänker efter är jag nog också skyldig till detta 😊 hade en klasskompis i tvåan (för 100 år sen 😜) Som började gråta när hon på frökens enträgna uppmaning Inte kunde säga ”spegeln”. Det blev speglen hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
562
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 604
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp