Det var ju fel?!

Ett ännu mer uppenbart problematiskt land är ju Schweiz, vilket jag dock har lite svårt att förstå. Det är ju rätt tydligt av stavningen hur det bör uttalas? Ändå finns det ju både politiker, nyhetsuppläsare osv som säger typ schweisch, sveitsch, svejtrs osv :rofl:

Visserligen inte uttal men mängden sätt det tydligen går att skriva "swish" är fascinerande... :cautious:

Edit: Det "bästa" jag sett var nog "svich"...
 
Kom på två saker mamma säger som stör mig. Flåååårida istället för Florida med mjukt o, och Alijaska istället för Alaska. Vansinnigt irriterande :D

Vår lärare sa Allijaska men vad hon berättade så hette det så länge tills de ”bytte” namn. Hon hade fortfarande svårt att komma ihåg det nya uttalet.
Undrar om det är det ursprungliga uttalet? Jag tror inte hon hittade på för både min mor och far bekräftade detta och de är inte kända för att ljuga.
 
Vår lärare sa Allijaska men vad hon berättade så hette det så länge tills de ”bytte” namn. Hon hade fortfarande svårt att komma ihåg det nya uttalet.
Undrar om det är det ursprungliga uttalet? Jag tror inte hon hittade på för både min mor och far bekräftade detta och de är inte kända för att ljuga.
Det är säkert sant.
 
Vår lärare sa Allijaska men vad hon berättade så hette det så länge tills de ”bytte” namn. Hon hade fortfarande svårt att komma ihåg det nya uttalet.
Undrar om det är det ursprungliga uttalet? Jag tror inte hon hittade på för både min mor och far bekräftade detta och de är inte kända för att ljuga.
Enligt wikipedia: "Namnet "Alaska" (Аляска) infördes redan under den ryska kolonialtiden när det användes endast för halvön och härstammar från aleutiska alaxsxaq som betyder "fastland" eller mer ordagrant "det som havet bryts mot". Det är också känt som alyeska, den "stora marken", ett aleutiskt ord med samma rötter."
 
Jag säger det inte fel själv, men jag hör det överallt och hela tiden - på tv, radio, i poddar och ljudböcker osv. Och jag blir galen!! :arghh::meh::cautious::wtf:
"instutition"
Det heter institution - alltså insti-tu-tion! Ordet är besläktat med institut!
 
Ett ord jag reagerar på att många söder om Gästrikland uttalar konstigt är "erbjudande". Jag säger ERbjudande, som i "vi bjuder ER". Överallt hör jag dock "ÄRbjudande". Var kommer ä:et ifrån?? Särskilt stockholmare som annars är så förtjusta i E säger "ÄRbjudande".
 
Ett ord jag reagerar på att många söder om Gästrikland uttalar konstigt är "erbjudande". Jag säger ERbjudande, som i "vi bjuder ER". Överallt hör jag dock "ÄRbjudande". Var kommer ä:et ifrån?? Särskilt stockholmare som annars är så förtjusta i E säger "ÄRbjudande".

Jag har inte hört det men så ytterst märkligt.
 
Ett ord jag reagerar på att många söder om Gästrikland uttalar konstigt är "erbjudande". Jag säger ERbjudande, som i "vi bjuder ER". Överallt hör jag dock "ÄRbjudande". Var kommer ä:et ifrån?? Särskilt stockholmare som annars är så förtjusta i E säger "ÄRbjudande".
Jag har hör det ganska ofta här. Förstår det inte heller.
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Ett ord jag reagerar på att många söder om Gästrikland uttalar konstigt är "erbjudande". Jag säger ERbjudande, som i "vi bjuder ER". Överallt hör jag dock "ÄRbjudande". Var kommer ä:et ifrån?? Särskilt stockholmare som annars är så förtjusta i E säger "ÄRbjudande".
Finlandssvenskar säger just ärbjudande. Eppel istället för äppel, elska istället för älska. Ärfaren, endå, even,
Låter mycket bättre :D
 
Har ni hört reklamen på radio för kry eller liknande app.
"Schukschöterskor", säger hon :crazy: . Måste byta kanal när jag hör det. Och det låter som en 50+ svenska som säger det.
Att dom inte ens kan säga rätt i en reklam liksom.
 
Har ni hört reklamen på radio för kry eller liknande app.
"Schukschöterskor", säger hon :crazy: . Måste byta kanal när jag hör det. Och det låter som en 50+ svenska som säger det.
Att dom inte ens kan säga rätt i en reklam liksom.

Så säger väl typ alla i Stockholm med stor omnejd, som sju (schu). Hur säger man annars?
 
Har ni hört reklamen på radio för kry eller liknande app.
"Schukschöterskor", säger hon :crazy: . Måste byta kanal när jag hör det. Och det låter som en 50+ svenska som säger det.
Att dom inte ens kan säga rätt i en reklam liksom.
Jag säger så, härstammar från Västernorrland. Säger även ärbjudande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
503
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 421
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 493
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 771
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp