Bukefalos 28 år!

Detta med växthuseffekten

Fast det är samma motstånd och till viss del samma argument på andra ställen som inte är i närheten av en större vattentäkt.

Jag ser hellre en gruva i Sverige med våra miljökrav än en i tex Afrika där det mer eller mindre inte finns några krav alls. För hur vi än vrider och vänder på det, vi behöver de här metallerna.

Alternativt slutar vi använda tekniken de behövs för.
Håller helt och fullt med dig, utopin att alla ska köra elbil blir en parentes när det inte finns mineral till batterierna eller ens får brytas i den omfattning som behövs. Sen är det ju andra mineraler som behövs för att få till solceller och infrastruktur som måste ökas markant om elbilsflottan ska ersätta fossildrivna fordon av alla sorter. Utan gruvdrift stannar utvecklingen.

"Tänkte inte på det!"
peter-dalle_136836205.jpg
 
Jag har i hela mitt liv varit intresserad av ämnen av den här karaktären, och känner inte igen det alls - i varje fall om man pratar om vad som skulle hända under ens egen livstid. Däremot, pratar du om istidernas vanliga cykler, så jovisst. Men i så fall är det väl inte riktigt vad som diskutteras här?

Atomvintern var väl mer på tapeten på 70-talet, att ryssarna/jänkarna skulle bomba oss tillbaka till is och kyla.
"istidernas vanliga cykler"? Vad innebär det och hur skulle de vara påverkade/opåverkade av den globala uppvärmningen?
Njä, jag vet inte om det framställdes som det skulle ske under vår livstid, men man hade nog en bild av en kallare tid då norra halvklotet inte skulle vara beboeligt som det är idag, i framtiden.

Atomvintern handlar om något annat, men den är väl inte orelevant i sammanhanget. Sök på time lapse nuclear tests på youtube så skulle jag tro att det nog är ganska uppenbart att det smällt fler kärnvapen i vår värld än man kan tro och det är vi väl inte opåverkade av antar jag.
 
Jag gick i skolan på 70-talet. Den vetenskapliga nivån på undervisningen avhåller jag mig från att bedöma, men som jag uppfattade det och minns det, handlade det om att det blir istider då och då. Och det skulle vara några tusen år till nästa, men så glimtade det också till en period - en period i undervisningen alltså - då istiden istället skulle vara mer nära förestående. Kanske var det samtidigt som det du minns, @honung ? Jag tolkade det fortfarande som att det handlade om vad det nu är för fenomen som har orsakat istider på jorden under årtusendena. Alltså att det inte skulle ha med global uppvärming, bilkörning och flyg att göra, mer som före Barnen Hedenhös, så att säga.

Man hetsade nog en del mot den onde (dessutom kommunistiske) ryssen under min skoltid, men jag tror inte att någon atomvinter målades upp på det temat. Undergångsscenarion har man väl alltid laborerat med, men kanske inte alltid som en del av vad som lärs ut i skolorna.

Så här i efterhand, känns det mer som något slags kulturhistoria att tänka på vad man lärde sig de första skolåren, än som att det handlar om någon kunskap att tala om. (Fast man lärde sig ju å andra sidan att läsa och de fyra räknesätten, det är ju onekligen väldigt användbara kunskaper.)
 
"istidernas vanliga cykler"? Vad innebär det
Vet inte om man i 70-talets grundskola pratade Milanković-cykler, men nån slags periodicitet lärde man ut i för min årgång.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milanković-cykler

och hur skulle de vara påverkade/opåverkade av den globala uppvärmningen?
Den globala uppvärmningen var ännu inte uppfunnen för grundskolan vid den här tiden, så man kan nog svara not applicable.

Atomvintern handlar om något annat, men den är väl inte orelevant i sammanhanget. Sök på time lapse nuclear tests på youtube så skulle jag tro att det nog är ganska uppenbart att det smällt fler kärnvapen i vår värld än man kan tro och det är vi väl inte opåverkade av antar jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 004
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 082
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 755
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp