Bukefalos 28 år!

Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Hannely skrev:
Hjälp till lite med en :bump: snödans :banana: nu så vi slipper knögglet.... Alternativt ett par plusgrader. Fast då kommer ju pållen se ut som lermonstret arne konstant igen så snö är att föredra!


Töandet kommer (iaf här och enligt SMHI) på fredag, fem jäkla plus. Men jag är tveksam om EN dag räcker för att få bort skiten, det är nämligen bara en dag, sen ska det frysa på igen *sucka*

Men jag röstar också för snön. MYCKET snö tack. Minst en halvmeter.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Då får man väl hyra in en vält eller nåt på fredag, och åka runt och platta till hagen....
Tills dess ska jag övertala stallägaren att köra bort nästa ensilagebal till bortre delen av hagen där det inte är knöggligt... Lite svårare att komma dit med traktorn bara. Kruxet är också att dom helst hänger i närheten av stallet och kompisarna i den andra hagen så dom kommer likf*rb*nnat att stappla omkring på puckelpisten :(
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Tösalt finns att köpa i 25 kg säckar. Vet tyvärr inte var uppe hos er, men nu vet du i alla fall at det ska finnas.

Mvh

Camilla
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

ch791022 skrev:
Tösalt finns att köpa i 25 kg säckar. Vet tyvärr inte var uppe hos er, men nu vet du i alla fall at det ska finnas.

Mvh

Camilla

Sökte lite på nätet (fascinerande att 5 kg kostar 25 kr och 25 kg kostar 50 kr..) och Bauhaus verkar ha (kanske inte alla). Fast något Bauhaus kommer jag inte till nu, lämnar bilen på verkstad vid lunchtid idag och sen ser jag den inte mer i år. Och verkstaden är 10 mil åt fel håll om man ska till Bauhaus.. Får se om Odal kanske har, elle rom jag kan skicka någon till Bauhaus..
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Odal hade inget Tösalt, MEN de hade GATUSALT och det är exakt samma sak i det som i tösalt så det borde fungera.

Sneglade på Isioff, det är ju inte salt så ingen fara att ha i hagen, men FY så dyrt det var :eek:
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Jippi!
Vi har stenhårt i markerna nu! Nu slipper jag och hästarna all lera! Det är dessutom skönt att slippa halka runder i leran. Fast vi har inte is här än. Det är skönt i alla fall.
Slipper du sko nu då?
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Enya skrev:
Jippi!
Vi har stenhårt i markerna nu! Nu slipper jag och hästarna all lera! Det är dessutom skönt att slippa halka runder i leran. Fast vi har inte is här än. Det är skönt i alla fall.
Slipper du sko nu då?

SKicka hit leran :devil: (Det kommer nog iofs, ska töa i slutet på veckan). Det är INTE roligt med knölig, stelfrusen lera heller. Fast då är den ju inte hal iaf..

Än avstår jag från att sko, jag har ju lyckats fixa näästan halkfri (om än KNÖLIG) väg ut till betet så har dem där än.

Men det ska tööööa i slutet av veckan, och fryser det på på det igen så kan jag vara tillbaka på ruta ett, eller om betet med blir halt, på ruta minus ett =/
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Visst är det jobbigt med knöl, men jag är förskonad från den biten, tack och lov. Vi har växlat mellan flera olika hagar för att undvika att det blir alltför knöligt. Men det är ju inte alla som kan det, det vet jag.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Enya skrev:
Visst är det jobbigt med knöl, men jag är förskonad från den biten, tack och lov. Vi har växlat mellan flera olika hagar för att undvika att det blir alltför knöligt. Men det är ju inte alla som kan det, det vet jag.

Nu drömmer jag mig tillbaka som jag hade förr. Hektar efter hektar med hagar. Jag visste inte hur lera stavades, eller hur det såg ut när betet tog slut... Osv.

Nu har jag fortfarande vad de flesta anser som stor vinterhage (jag tycker den är liiiten) och vad de flesta anser vara stoort bete (jag tycker det är litet), speciellt för att bara hysa två hästar. Men när det kommer sådana här vintrar så.. Det BRUKAR inte bli lerigt alls, möjligen så det går upp på halva hoven vid grinden. Men i år..hela hagen nästan blev lera =/

Jag vill ha tillbaka mina gaaaamla hagar =/ (Det ironiska är att vi HAR massvis med mark, men den är utlånad och det sås på den, och plöjs etc, så även om jag skulle sno tillbaka den är det ett par år innan jag kan använda den, och jag inbillar mig hela tiden att jag snart ska flytta så det är ingen ide..

Fast jag har det ändå bättre än många andra, så det är mest 'bortskämdhetsgnäll'. Får ALDRIG lera så det går över hovarna t ex (inte ens i år), men jag är van med ingen lera alls och då är ju det här heeeeemskt ;)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Var på Ju*a igår och de hade tösalt 15 kg för 39 kr.

Men du verkar bo i "landet ingenstans" så du har förmodligen ingen sån affär i närheten.
- suckar uppgivet-
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

mimus skrev:
Var på Ju*a igår och de hade tösalt 15 kg för 39 kr.

Men du verkar bo i "landet ingenstans" så du har förmodligen ingen sån affär i närheten.
- suckar uppgivet-

Fast Odal hade ju Gatusalt, 25 kg för 53 kr. EXAKT samma salt som i tösalt. Så det är ju ingen fara 'ändå.

Och jag bor mitt i ingenstans ja ;)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Jag skor ettåringarna vid denna tiden...men dom tränas ju lite också....så jag skulle defintivt råda dig att sko henne...alternativet är att det blir ännu värre bara än att gå med skor några månader...det är ju bara att plocka av när vädret blir bättre....
sätt gäna på henne snöklampsulor också...helt överlägset, då halkar hon inte heller om det klampar under... :bow:
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

martha skrev:
Jag skor ettåringarna vid denna tiden...men dom tränas ju lite också....så jag skulle defintivt råda dig att sko henne...alternativet är att det blir ännu värre bara än att gå med skor några månader...det är ju bara att plocka av när vädret blir bättre....
sätt gäna på henne snöklampsulor också...helt överlägset, då halkar hon inte heller om det klampar under... :bow:

Jo, måste hon skos blir det med snösulor, annars kan jag ju sätta en rejäl slant på att hon vrickar sig istället :crazy:

Men jag avvaktar till efter nyår med att sko, det går an just nu, har ju ordnat halkfri (om än knölig) väg till betet som är okej underlag. Det ska börja töa imorgon och vi får väl se vad det medför. Så länge det går avvaktar jag gärna snön, men tänker det bli värre halka så betet blir halt med då åker skorna på oavsett.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Tittade lite i den hagen de använder nu och det är väl lera upp till halva hoven, som det brar vara hos dig. Här håller det på att töa nu så snart har vi lera igen. eran är inte jobbig för hästar utan det är mest jag som gnäller när det stänker upp på minaläder när jag går tex. Annars h vi inga probm. Jag får se hur pass lerigt det blir vid intaget i morgon, ska nog lägga ut två balar halm ju där.
Förresten fungerar inte halm på is? ara en liten tanke som ploppade upp i min lilla hjärna!

Det är jättejobbigt när man inte har hagar så man klarar sig. Våra är inte direkt små, men inte direkt stora heller kanske....Men tycker inte att de r helt fel eftersomästar ståmycket mer illa på vintern än på sommarn. D är så pass stora att de kan rejsa i dem lite grann utan att behöva vänder hur snabbt som helst. Men jag hade gärna sett sörre hagar. Fast som vi har det nu så vill jag inte ppna upp mellan hagarna eftersom jag vill ha dem så lite nertrampade om möjligt.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Datorn verkar tappa bstäver, det låter konstigt i mitt inlägg.....
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Där fick jag för att vara optimistisk. Det töar som f*n här nu, plus sju grader. Vilket gjorde att snön i sommarhagen töade och under finns is, som nu är blöt. Således kan jag inte släppa dem där heller.

Kele skrämde livet ur mig vid intag genom att inte komma till grinden. Jag var nästan övertygad om att nu har hon brutit benet! Men det var 'bara' att hon inte vill gå på isen.. Och inte tycker jag hon blir spec mycket bättre i musklerna i bak heller, muskelSKADAN är myyycket bättre´men hon är fortfarande ööm och spänd över bakdelen och på baksidan av låren. Och rör sig inte speciellt vackert heller =/

Nu ber jag en bön att det ska töa såpass under natten att jag kan släppa i vinterhagen. Som dock fortfarande är knööölig, men bara det kan tina och bli isfritt får det gå.

SMHI är ingen vidare kul läsning heller, . Tö idag och imorgon, minus på lördag, tö på söndag och måndag. Regn på sön natt. Men prognoserna ändras så mycket nu att det fyra timmar senare när man kollar kan stå 'skitkallt på söndag' t ex. Och det måste endera torka upp innan det blir kallt igen, eller så direkt komma snö ovanpå det här blöta och sen smälla till och bli KALLT så snön fryser fast.

Och hovslagaren svarade inte i telefonen idag på dagen i alla fall. Så jag lär överleva tills på måndag åtminstone =/

BLÄ vad jag är less på det här nu!
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

jag känner med dig... :(
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Jag håller okså på att bli less på det har!!!!! :devil:
Hos mig var det fullständig is gata när jag skulle ta in.

Jag funderade på vart gränsen går för dig när du inte släpper ut dem pga skaderisken med isen?

Och hur gör du då med kraftfodret?

OM det inte töat mer kan mina 2 barfotakompisar INTE gå ut i morgon och jag har inga alternativ.
Hagarna är superstora men ligger alla i slutning ner mot ån.

Så VAD gör man då? :confused:
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

mimus skrev:
Jag håller okså på att bli less på det har!!!!! :devil:
Hos mig var det fullständig is gata när jag skulle ta in.

Jag funderade på vart gränsen går för dig när du inte släpper ut dem pga skaderisken med isen?

Och hur gör du då med kraftfodret?

OM det inte töat mer kan mina 2 barfotakompisar INTE gå ut i morgon och jag har inga alternativ.
Hagarna är superstora men ligger alla i slutning ner mot ån.

Så VAD gör man då? :confused:

Jag drar gränsen när jag inte kan erbjuda ens en liten avgränsad del av hagen som är hyfsad. Dvs när jag inte kan hälla ut gödsel/sanda/salta ens en del av hagen åt dem där de kan stå.

Jag drar mig dock i det LÄNGSTA för att inte släppa ut, det brukar bli så livat när de väl kommer ut då, och jag ser den skaderisken som större. Men det är en jävla avvägning och ett jäkla elände.

Men, kan jag erbjuda en liten plats där de kan stå halkfritt och äta, samt hyfsat gåbar väg dit så släpper jag ut dem. Nu kompliceras det ju av damens muskelproblem så det 'räcker' eg inte. OBSERVERA att för att det där med 'här har ni en plätt' ska funka måste det ju vara en sådan häst som känner begränsningarna och STÅR där, vilket Kele tack och lov gör.

OM inte saltet idag hjälper (det ska töa idag med) så kommer jag släppa dem lösa på stallplan.

NÄR de står inne försöker jag så mkt det går låta dem strosa lösa i stallet, enligt devisen 'all rörelse på halkfritt underlag är bra rörelse'.

Men det är, och var förra svängen, INTE långt ifrån att jag håller henne inne. Eller inne och inne, jag ställer henne i utebox då.

Men, på måndag ringer jag hovis och ber honom sko henne - OAVSETT hur underlaget är då. Det är mycket vnter kvar och fortsätter den såhär så kommer jag åka på problemet igen. Jag trodde ju jag klarat mig nu när jag kunde släppa dem på betet men tji fick jag :crazy:

Hoppas bara hovis går med på att sko henne.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Glömde ju... ang kraftfodret så jag har svårfödda kräk, så det ligger kvar som vanligt sålänge det bara handlar om ett par dagar - en vecka som de måste stå inne. Längre har jag aldrig behövt ha Kele inne så henne vet jag inte hur jag skulle göra med. Valacken får ÖKAD kraftfodergiva under längre vila, han faller ur annars.

men mellan en dag till en vecka får de normal kraftfodergiva. Kallblodsstoet jag hade fick dock bara en näve om hon behövde stå inne, hon rev boxen efter en halv dag annars =/
 

Liknande trådar

Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 199
Senast: juvelen
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: 95johsv
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp