Bukefalos 28 år!

Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Hm, nu fick jag något att tänka på ang Kraftfoder.

Kunde släppa ut mina idag men det är med hjärtat i halsgropen.

Tror det är ett klokt beslut att sko Kele, som du säger, det är långt kvar på vintern
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Skit också. Hovis är i Värmland och kommer inte hem förrän om en vecka.

Arrgh.. varför har mina hästar så jäkla taskig timing för? *sliter sitt hår*

Nåja, bara hoppas det är uthärdligt tills dess, eller ännu bättre att skiten töar bort.. För dagen är det snorhalt =/
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Hos oss har det smält helt och hållet nu, så nu är vi tillbaks till leran. Hästarna, som har stapplat omkring i en vecka blev hellyckliga över att kunna springa, så de rymde ur hagen och for omkring på gärdena, vägen och grannarnas tomter i en dryg timme. Och busade och busade och tyckte det var jätteskoj att bli jagade.... :smirk: När vi väl fick tag på dom såg gammelvalacken rätt glad ut över att slippa ränna runt med två odrägliga nyblivna treåringar!
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

:p Jamen lilla Alexandra, vad tvekar du över..?? Hästen kan väl inte säga tydligare att hon vill ha skor på sig..! Sko hästen människa!
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

trolljahn skrev:
:p Jamen lilla Alexandra, vad tvekar du över..?? Hästen kan väl inte säga tydligare att hon vill ha skor på sig..! Sko hästen människa!

VAD av följande var det du inte förstod, alla citat är skriva av mig, i den här tråden:

2004-12-29
Men jag avvaktar till efter nyår med att sko, det går an just nu, har ju ordnat halkfri (om än knölig) väg till betet som är okej underlag. Det ska börja töa imorgon och vi får väl se vad det medför. Så länge det går avvaktar jag gärna snön, men tänker det bli värre halka så betet blir halt med då åker skorna på oavsett.


2004-12-30
Där fick jag för att vara optimistisk. Det töar som f*n här nu, plus sju grader. Vilket gjorde att snön i sommarhagen töade och under finns is, som nu är blöt. Således kan jag inte släppa dem där heller.
Nu ber jag en bön att det ska töa såpass under natten att jag kan släppa i vinterhagen. Som dock fortfarande är knööölig, men bara det kan tina och bli isfritt får det gå.
Och hovslagaren svarade inte i telefonen idag på dagen i alla fall. Så jag lär överleva tills på måndag åtminstone =/


2004-12-31
Men, på måndag ringer jag hovis och ber honom sko henne - OAVSETT hur underlaget är då. Det är mycket vnter kvar och fortsätter den såhär så kommer jag åka på problemet igen. Jag trodde ju jag klarat mig nu när jag kunde släppa dem på betet men tji fick jag

Idag, dvs 2005-01-03
Skit också. Hovis är i Värmland och kommer inte hem förrän om en vecka.

Exakt VAR ser du att jag INTE tänker sko henne? Jag har sagt sen nyårsafton att nu skiter jag i det här, nu skor jag henne hur f*n underlaget än blir närmsta tiden, för det är mycket vinter kvar och problemet kommer uppstå.

Och jag ringde hovis idag (fast jag inte tycker om att ringa på helger), men han är uppe i Värmland hos tjocka släkten. Kommer hem på söndag kväll (om en vecka alltså), fixar skor till min lilla på måndag morgon (han måste åka och köpa skor, vi lägger ju INTE på vanliga järnåttor på henne) och skor henne sedan så snabbt han har tid. Exakt NÄR det blir får jag veta på söndag kväll, han har inte tidboken med sig uppe i Värmland, men han kommer knöla om i vanliga skoningar så gott det går för att prioritera min lilla.

Så, jag har sagt sen nyårsafton att nu får hon skor oavsett (fortsätter det här töandet som är nu någon dag till så är det halkfritt igen t ex, men jag kommer sko henne ändå), men jag kan inte spika på dem själv, så jag lär vänta in hovslagaren.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Hannely skrev:
Hos oss har det smält helt och hållet nu, så nu är vi tillbaks till leran. Hästarna, som har stapplat omkring i en vecka blev hellyckliga över att kunna springa, så de rymde ur hagen och for omkring på gärdena, vägen och grannarnas tomter i en dryg timme. Och busade och busade och tyckte det var jätteskoj att bli jagade.... :smirk: När vi väl fick tag på dom såg gammelvalacken rätt glad ut över att slippa ränna runt med två odrägliga nyblivna treåringar!

*skrattar* Kan tänka mig de var lyckliga. Det töar för fullt här med, ge det en dag till och vi är tillbaka i leran. Ett underlag jag normalt AVSKYR, men just nu känns det som rena drömmen i jämförelse..

Fast skor blir det ändå, bara hovis kommer hem igen. Jag tror ju inte det tänker vara tö resten av vintern (tyvärr ;))
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Idag är det väl 050102 :D
dessutom så är han inte UPPE i Värmland...det vet du väl Alex :rofl: :rofl:
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

martha skrev:
Idag är det väl 050102 :D
dessutom så är han inte UPPE i Värmland...det vet du väl Alex :rofl: :rofl:

Ah, sorry, andra är det såklart. Var så inne på att jag skulle ringa hovis den tredje..

Och ehh, okej, Värmland kanske ligger neråt då. fan vet jag, jag är KASS på geografi och vet inte riktigt hur jag lyckades få en 4:a/VG i det. Jag är PINSAMT kas spå geografi. Men okej, det var nog Dalarna jag blandade ihop med ja och Värmland torde ligga ehh.. typ.. därnere vid Karlstad? Kanske? :o

Jag är KASS på geografi som sagt, för att uttrycka det milt ;)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

:angel: jajajaja..ibland slarvar jag med att läsa alla inlägg..men hörru; om jag inte misstar mig så är det här samma en som du skrev om förut - som hade något muskeldiffustkonstigtvaddetnuvar - och redan då hade jag / om jag vore du alltså/ tagit det säkra före det osäkra och skott för att undvika värre skada - hästar som har ont spänner sig och halkar lättare - och nu tycker jag faktiskt att du tjafsar lite onödigt - vad bråkar du för. det borde du väl ha fattat för länge sedan att hästen borde skos..?! :crazy:
Annars tycker jag att du verkar vara en trevlig tjej med för all del lite sjuka hästar ;)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

:p Karlstad är väl så mycket värmland man kan få? Du får nog vg om du kommer ihåg det..!
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

:angel: jajajaja..ibland slarvar jag med att läsa alla inlägg..men hörru; om jag inte misstar mig så är det här samma en som du skrev om förut - som hade något muskeldiffustkonstigtvaddetnuvar - och redan då hade jag / om jag vore du alltså/ tagit det säkra före det osäkra och skott för att undvika värre skada - hästar som har ont spänner sig och halkar lättare - och nu tycker jag faktiskt att du tjafsar lite onödigt - vad bråkar du för. det borde du väl ha fattat för länge sedan att hästen borde skos..?! :crazy:

Om man läser mina inlägg så ser man att jag hela tiden sagt att jag skor om det behövs, men gärna vill undvika det pga åldern på hästen (samma syn har både veterinär, equiatriker och hovslagare haft btw). Dock vill jag gärna undvika det om jag kan. Halkan kom strax innan julafton, from julafton kunde jag erbjuda helt halkfritt underlag. Så länge det fungerade ville och tänkte jag inte sko. Men sa att OM dte försvinner då skor jag oavsett. Nu har det försvunnit, det försvann strax innan nyår och jag fick inte tag i hovis då. Och även om jag har VIP-kundsstatus hos hovis ringer jag INTE på nyårsafton). Så jag har väntat ut helgerna, storhelgerna har ju ställt till det en del.

Sen, visst jag kunde tyckt att 'äh skit i åldern, nu får hon skor oavsett', men det hade inte hjälpt såhär med facit i hand. Hovis pep iväg till Värmland innan jul, och har varit där sen dess.


Annars tycker jag att du verkar vara en trevlig tjej med för all del lite sjuka hästar ;)

Sjuka är de sällan, däremot har de sin beskärda del och lite till av olycksfallsskador, 99% av dem hagrelaterade, fast jag vägrar sätta dem i platt, liten hage. Sen är jag petig med och noterar *allt* och tar det på allvar, vilket jag brukar få försvara (att jag är hönsmatte).

Men damen får nu skor oavsett väder, men det tar minst en vecka innan hovis kan slå på dem =/ Och med facit i hand så om jag så ringt direkt hade tidsaspekten varit densamma eftersom hovis varit borta hela perioden =/
 

Liknande trådar

Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 199
Senast: juvelen
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: 95johsv
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp