Bukefalos 28 år!

Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Jag ser en stor risk: Tusentals arga naturfanatiker kommer att vänta utanför stalldörren endera morgonen med demonstrationsplakat och banderoller. Eventuellt kommer de även att försöka beslagta båda dina hästar, för att skydda dem mot djurplågeri ;) :angel: ...

HA, när de ska vifta med banderollerna kommer de slå på öronen på isen och bryta benen.. Så ingen risk :devil:

Skämt å sido, jag är oxå livrädd för att min lille Krumelur, som ju är lika gammal som Kele och även han duktig på att "råka ut" (har precis blivit frisk från en ligamentskada...), ska halka o byta benen, och tänkte tanken "sko" precis innan jag satte på datorn. Detta efter att även jag druttat omkull i förmiddags när jag skulle höa hagarna.

Jag har en tumme som jag mer och mer tror är en spricka i, och ett knä som tror det är en blå fotboll. Efter att ha - just det - stått på öronen med besked när jag skulle gå ut med hösilage i hagen =/ Och undrar VARFÖR jag inte köpte de där 'skobroddarna' jag stod och tittade på på Cleas Ohlsson?

Dock finns det ju en till nackdel med att sko kom jag på.. styltor.. Ska jag behöva sätta SÖSULOR på henne med? Det här börjar kännas mer och mer absurt.

Nåja, jag är flitig besökare på SMHI:s sida, ber till gudar jag eg inte tror på att det ska gå att ta in/uut hästarna 'bara en gång till' utan benbrott och inväntar otåligt måndagen så jag kan ringa hovis och grååååta.. =/
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

känner med dig!
Jag hade aldrig några problem med att spånet gled på isen, men det kanske berodde på att jag förvarade det där det var varmt och att det därför frös fast av sig själv?

Mina hästar höll sig väldigt stilla ända tills i onsdags. Då grundade kung bore med snöblandat regn innan det kom bra med vanlig snö. Sedan fortsatte det hela torsdagen med så nu har vi heeeelt underbart före och genast gick/sprang hästarna på långpromenad i hagen :D

Jag är ju barfotatok, men kan du inte ordna någorlunda vettigt före skulle jag också föredra skor framför brutna ben. Inte för att risken är såvärst stor här uppe, men ändå!
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

emindy skrev:
känner med dig!
Jag hade aldrig några problem med att spånet gled på isen, men det kanske berodde på att jag förvarade det där det var varmt och att det därför frös fast av sig själv?

Mina hästar höll sig väldigt stilla ända tills i onsdags. Då grundade kung bore med snöblandat regn innan det kom bra med vanlig snö. Sedan fortsatte det hela torsdagen med så nu har vi heeeelt underbart före och genast gick/sprang hästarna på långpromenad i hagen :D

Jag är ju barfotatok, men kan du inte ordna någorlunda vettigt före skulle jag också föredra skor framför brutna ben. Inte för att risken är såvärst stor här uppe, men ändå!

Ang spånet så kan det kanske ha med saken att göra. Jag förvarar det ju i stallet (som håller utetemp). Samtidigt har jag ju bädd i boxarna och tycker pissigt spån (inte så mycket, blir ju bara om det kommit upp till ytan jag tar ut det) borde vara tillräckligt varmt, det är ju iaf plusgrader. Men det mesta är ju 'kallt' spån (och så frusna hästskitsbollar men de häller jag ogärna ut, då blir dte ju MER puckelpist).

Nu i fm så hällde jag på HETT vatten först, sen spån, sen mer hett vatten och mer spån. Funkade fint, tills termometern fick frispel uppåt - igen *sucka*

LYX med det underlaget, sådant jag önskar mig! (och antagligen vad som kommer dagen efter jag slagit på skor om jag nu måste det)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Men det är bara att salta eller sanda på, det måste smälta ner .
Jag köpte sån där tösalt som var effektiv men den vågar jag inte slänga ut i början av hagen ifall de slickar.
Så fortsätt med sand blandat med grov salt!
Det hjälper, men man måste ha mycket, mycket att slänga på

Problemet är att saltet inte hjälper när det blir för kallt (jag har både saltat och sandat, hade dock inte så mycket sand tyvärr och liiite svårt att få tag på just nu med, jäkla helger). Men det blir ett elände med tö - kallt - tö- kallt..


I och med att din andra är skodd, så blir det ju han som bestämmer tempot i hagen, han har det inte lika besvärlig och risken blir ju att den lilla bara hänger på

Vision är en gentleman, han är flockledare, och an är lekglad. Men han är en gentleman, och vill inte hans flicka springa så springer de inte. Han anpassar sig helt till henne. Det enda är att han knallar runt hagen medan hon står still, dock går han aldrig utom synhåll från henne. Han är en klippa den hästen (men han är INTE kul att rida nu, han tar ut hela busbehovet under ridturerna istället för med Kele i hagen.. :crazy: )

Så ingen anledning att dela på dem, och han är som sagt väldigt hänsynsfull mot henne (och stannar och väntar på henne när hon stannar och vägrar gå när de ska ut i hagen).

Sen..Det KANSKE finns en Gud. Det har kommit någon cm snö, och SMHI har ändrat väderleksrapporten (jag kollar var fjärde timme) till nollgradigt och snö inatt, någon - några minus och snö imorgon och sen kring 5 minus fram till onsdag natt iaf (då det blir tö igen, än sålänge enligt prognosen iaf). Så med en SJUJÄVLA tur så kanske, kanske det blir lite drägligare om det kommer snö som fryser fast. Just nu behagar det dock inte snöa, och töar. Men..
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Vilken häst han måste vara :love: din Vision

Charlie, min unghästs kompis, tar ingen som helst hänsyn till nån annan än sig själv. :devil:

Springer oxå och kollar väder + underlag flera gånger dagligen.

Dessutom ser jag inte unghästen hemmifrån så jag springer till stallet i tid och otid dessutom = magsår.

Kan ju inte ge dem mat hela tiden om du kommer ihåg :angel:

Tar oxå in dem tidigare så inte familjen får nervösa anfall på mig :crazy:

Men jag ger mig INTE ang sand och saltning.
Det funkar faktiskt även om temperaturen far omkring.
Dessutom, det tösaltet jag köpte i hinkar på macken håller rent i flera dar upp till 50 minus!!!

Sanden ska heller inte va sån där finkorning sandlåde sand utan mera grovkornig vägsand.

Jag brukar försöka se till att vägsanden är hem körd till innan jul, vi har en sån låda nere på gården, och det är av den jag tar till stallet.

Sandar även i hagarna, har ju en gammal dam som jag är rädd om men på henne åker bakskorna på om isen har kommit för att stanna.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

mimus skrev:
Men jag ger mig INTE ang sand och saltning.
Det funkar faktiskt även om temperaturen far omkring.
Dessutom, det tösaltet jag köpte i hinkar på macken håller rent i flera dar upp till 50 minus!!!

Sanden ska heller inte va sån där finkorning sandlåde sand utan mera grovkornig vägsand.

Jag brukar försöka se till att vägsanden är hem körd till innan jul, vi har en sån låda nere på gården, och det är av den jag tar till stallet.

Sandar även i hagarna, har ju en gammal dam som jag är rädd om men på henne åker bakskorna på om isen har kommit för att stanna.

Ska se om jag kan hitta något annat salt, det här vanligt havssalt/hösalt (var som det enda jag hade hemma, jag brukar inte få sådana här problem på vintrarna). Sanden är grovkornig vägsand (som jag snodde från grannen, men kan inte ta mer.. och nej, jag får ingen om jag frågar heller :confused: )

Men ska se vad jag kan hitta på på saltfronten på måndag när Granngården öppnar igen, vet du vad saltet du har heter? (Vet når år när pappa köpte något svindyrt som skulle vara skitbra, kommunerna använde det etc. Det var värdelöst, man skulle ha på det INNAN det frös.. lätt liksom)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Och jag sitter här och hoppas på att det ska bli minusgrader här så att vi slipper lervällingen i hagen, på grusvägen och på gårdsplanen! Nu är hästarnas hage i skogen ( delvis, men de är mest bara i skogen ) och där är bara lute nertrampat vid intag. För någon vecka sedan skrapade de grusvägen och gjorde det vid ösregn så resultatet var bara lera! Jag hatar all denna lera, det går inte att gå mellan ytterdörren och bilen utan att ha stänkt ner sig själv med lera!
Men än så länge har mina tre oskodda unghästar inte haft problem med halka trots att det har varit halt några gånger.
Vi var däremot jätteglada över all snö som kom i går, men mindre glada över att det töade så fort och orsakade översvämmn ing i vår källare!

Jag hoppas att du hittar ett mirakelsalt - tror att det finns - så att du slipper sko.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

man ska ju vänta så länge som möjligt med att sko så unga hästar men eftersom den redan råkat gå omkull å känner sig osäker på att traska omkring hade jag skott hästen, man kan ju alltid försöka ta bort skorna sedan när det inte är halt mer men risken är ju att de börjar ömma redan då.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Isfritt, men det höll bara 2 dar, var just nere och kollade om det smälte nya snön.

Annars så använder jag tösalt (i*a) och blandar med sanden eller grovsalt direkt på isen.
Anledningen att det funkar hos mig KAN vara att marken sluttar mellan stall och hage och att det blir en naturlig avrinning, å andra sida rinner det ner i hagen, därför måste jag sanda där.

Att köpa svindyrt utan att prova först ar ju lite vanskligt.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

-" och så lyfte jag mina armar, sträckte upp händerna mot
skyn, öppnade mitt sinne och log"- :D :D



Idag var det en fröjd att släppa ut fyrfotingarna :bump:
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

mimus skrev:
Isfritt, men det höll bara 2 dar, var just nere och kollade om det smälte nya snön.

Annars så använder jag tösalt (i*a) och blandar med sanden eller grovsalt direkt på isen..

Köpt tösalt (DYRT skit fö, 24 kr för 5 kg..) på ICA idag, köpte de tra påsar de hade kvar, får väl se om det fungerar.

I övrigt fortsätter jag att ösa gödsel i hagen, ser förjävligt ut men vad gör man. Vill ju helst inte salta själva hagen heller, saltet är ju inte bra för hovarna och jag har inte rinnande vatten i stallet (dvs kan inte spola av vid intag). Men kanske kan salta så det blir fritt att gå igenom den iaf (det jag nu försöker skapa med gödsel).

Nååågot mindre halt idag, men snön glider gärna på isen. Men de får gå i vinterhagen idag, det lilla eländet (kele) har röjt i sommarhagen igår och skurit upp ett jack i karleden på vänster bak. Såret i sig är ingen fara, de läker fint med lite tid. Men damen är svullen som gud vet vad i benet. Det i sig är eg inte heller så oroande, hon svullnar som f*n av minsta sår. Men det är svårt att veta om bautasvullnaden är från såret (mycket möjligt) eller om det finns något mer hon lyckats göra (inte alls omöjligt). Svullnaden sitter från kotan och ner, benet är jämntjockt. Så, idag VILL jag att hon ska ta det lite piano och då kan hon kana runt i vinterhagen och mest stå still tycker jag.

Hon rör sig GRYMT dåligt för dagen, men vad är vad liksom. Vad är muskelskadan, vad är muskelspänningar, vad är ont i skadade benet (naturligtvis samma ben som muskelskadan) och vad är halka? Som att leta nål i en höstack att försöka bena ut det :crazy:
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Låter som du inte fick samma svar av vädergudarna som jag.

Vilken otur du haft senaste tiden, en fördel är i alla fall att såret inte blir infekterat av smuts med tanke på att det är djupfryst ute.

Går det inte att släppa dem där inne du funderade på att ha lösdriften så de får röra lite på sig där?

Låter ju inte så bra att hon röjjer runt med tanke på muskelskada och underlag.

(Jag vet att tösaltet är jättedyrt men tycker det funkar bra och då är det värt det.)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Låter som du inte fick samma svar av vädergudarna som jag.

Nej tyvärr, snö kom det ju, så lång var allt bra. Fast jag ville ju den skulle frysa fast med, och den delen verkar de ha glömt. Fast liiite hjälper snön iaf.

Vilken otur du haft senaste tiden, en fördel är i alla fall att såret inte blir infekterat av smuts med tanke på att det är djupfryst ute.

Jag är van med otur, man blir rätt härdad. Och jo, det är ju trevligt det inte är lera för sårets skull =)

Går det inte att släppa dem där inne du funderade på att ha lösdriften så de får röra lite på sig där?

Är ju 1 meter fårskit där tyvärr, dvs inte urmockat.

Jag drömde förresten inatt att jag hade ett ridhus att släppa dem i *drömmer*

Låter ju inte så bra att hon röjjer runt med tanke på muskelskada och underlag.

Hon röjde ju på betet och där är underlaget okej, hur bra/inte bra det är för muskelskadan vet jag inte dock, men förhoppningsvis känner hon sådant där själv. Fast det var ju en aniiiing onödigt att hitta på något NYTT skit liksom :crazy:

(Jag vet att tösaltet är jättedyrt men tycker det funkar bra och då är det värt det)

Jag har hällt ut en säck framför stallet och det fungerar bättre än havssaltet, men inte sådär jättebra ändå. Det töar inte bort isen, men den gör den lite porös, och då blir den ju lite mindre hal i alla fall.

Finns den bara i de där löjliga femkilos påsarna, eller kan man få tag i det i större förpackning?

Ska kolla på Granngården imorgon vad de kan tänkas ha - i säck.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Min 2,5 åring kunde en dag här i veckan inte röra sig en meter, men det var pga stenhård frusen mark, inte halka.
Han har alltid varit lite ömfotad till och från men nu fanns det ingen återvändo, bara att "akutsko" hästen dagen efter. Döm om hans förvåning när han äntligen kunde röra sig normalt igen. :banana: Oskott i all ära men ibland har man inget val.
Kan nämna att han alltid varit barfota fram till nu!
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Mm, hade hon varit lite äldre (typ 2½) hade jag nog inte tyckt det var lika 'hemskt' att sko, men just attd et bara är en bebis (20 månader) gör ju det hela extra 'motvilligt'. Men ska slå hovis en pling imorgon får vi se. Rapport lär följa..
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Sko hästen hellre än att den får en fläk skada.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Råkade tappa ut en flaska spolar vätska idag brevid bilen,
blev garanterat snöfritt. (fniss, fniss)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

åh, du vill inte höra det här. Men jag bara måste! Idag har vi varit ute på en skrittur i skogen för att pulsa upp stigarna innan snön blir alltför djup ;P
(åh, vad jag är elak!)

Men jag hoppas att ni nu FÅR snö så du slipper sko unghästen
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

emindy skrev:
åh, du vill inte höra det här. Men jag bara måste! Idag har vi varit ute på en skrittur i skogen för att pulsa upp stigarna innan snön blir alltför djup ;P
(åh, vad jag är elak!)

Men jag hoppas att ni nu FÅR snö så du slipper sko unghästen

Det hoppas jag med, för idag är det tio grader kallt, och då skor inte hovis (jag har kallstall, så det går inte att jobba barhänt längre stunder i den här temperaturen).

Men de går på betet idag igen (där är jättebra underlag sen snön kom och frös fast lite i gräset), hoppas hon inte springer bara. Inga större proble att få ut henne dit, halkade någon gång bara. Och valacken går snällt mitt i plöjda åkdern så lillflickan ska få gå på den smaaala (1 dm bred kanske) platta träng som finns precis mot diket. Bara hoppas hon ger fan i att springa på sitt ben.

SMHI säger kallt till torsdag då de klömmer i med PLUS FEM på dagen, och sedan minus på fredag igen. Vetefan om man ska ha is i magen (ha ha..) och se var det bär, eller om man ska sko på henne på torsdag innan eländet tar ny fart =/
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Hjälp till lite med en :bump: snödans :banana: nu så vi slipper knögglet.... Alternativt ett par plusgrader. Fast då kommer ju pållen se ut som lermonstret arne konstant igen så snö är att föredra!
 

Liknande trådar

Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 199
Senast: juvelen
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: 95johsv
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp