Bukefalos 28 år!

Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Alexandra_W

Trådstartare
Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det på. Reultatet är GLASHALT. Det är is överallt och hagen är en puckelpist av frusen lera som dessutom är glashal.

Kele är 20 månader, född i april 03, och hon är ju oskodd (vill inte sko unghästar om jag inte absolut måste). Och visst, alla unghästarna har det lite besvärligt på vintrarna, men det här är ju horribelt.

Hon gick ju omkull för snart två veckor sedan och fick en muskelskada. Både vet och equiatriker var ute och hon blev mycket bättre. Sen kom isen och nu är hon sämre igen (dock fortf bättre än från början). Dock känns det ju inte så bra att släppa ut henne på det här underlaget, samtidigt kan jag ju inte ha henne inne hur mycket som helst heller.

Och nu har det nått den punkten där hon på stallplan stannar och vill inte gå mer. Och jag FÖRSTÅR henne, det är så otroligt halt. Det tar 20 minuter att lirka henne 100 meter. Jag har ändå försökt halkbekämpa vägen ut till hagen, både med gödsel och sand, men det glider endera ovanpå, eller så töar det så det åker ner i slasket och sen när det fryser på är det snorhalt på ytan igen. Idag for JAG omkull vid utsläpp med när halkbekämpningsmaterialet gled undan =/

Och väderleksrapporten ger inget hopp innan tisdag iaf. Det som krävs nu är endera rejält med tö, eller att det kommer snö som sen FRYSER FAST (bara snö blir etter värre), alternativt REJÄLT med snö som packas. Och ingetdera verkar vara i antågande.

Och nu börjar jag bli desperat, och fundera på att faktiskt se om hovslagaren går med på att sko henne så jag kan brodda. Men det känns inte alls roligt att spika skor på en så ung häst. Samtidigt börjar alternativet kännas ännu mer oroligt.

'Tofflor' tror jag inte på, de jag har sett som går att brodda har inte haft brodd som jag 'tror' på på den här tokhalkan.. Men jag skulle GÄRNA lösa det så, om det fanns några som passade hennes små unghästfötter och som hade brodd som fungerade.

Så, har jag nu nått läget där nöden inte har någon lag och det bästa är att spika på henne skor? (Då kommer btw säkert bättre underlag dagen efter) Eller ska man härda ut mer och hoppas vädret vänder (NU får jag ju inte på henne några skor i alla fall, risken är jag inte kan det förrän efter nyår).

/Desperat Alexandra
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Om man måste sko så tycker jag det är bättre att göra det . Min unghäst (född juni 02) drogs med först en hovböld, sen en till i samma hov (hf) tidigare i höstas. Då vi hittade den andra hade han avlastat sig på vf så mkt att han var halt där också, så då tyckte hovslagaren att det var bäst att sko. Vilket jag var väldigt neg till, tycker som du att unghästar ska gå barfota. Men tji fick jag, med stödet från skon var han helt ohalt dagen efter. Så han fick gå med skor fram en och en halv månad, tills det var dags för verkning. Ett krux med honom är att han har så enormt stor skritt, så han trampade av dojorna lite då och då, tills hovslagaren bytte skor så att ändarna inte stack ut en mm bakåt...

Sen är ju frågan om skor&broddar funkar när det är stenhårt? Upplever ibland att broddarna liksom glider ovanpå när det är så pass hårt i backen, och då blir det ju etter värre med vrickningsrisk och annat.

Hoppas som du på antingen töväder eller rejält med snö, för så knöggligt som det är nu kan inte vara skönt att gå på. Märker att hästarna står mest still, och är mkt mer i lösdriften än vanligt. Skönt med mjuk halm mot barfotahovar! :)

Kanske inte svarat så bra på din fråga... Men tycker du att hon behöver skor, så sko. Det går ju alltid att ta bort dem så fort underlaget blir bättre.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Sen är ju frågan om skor&broddar funkar när det är stenhårt? Upplever ibland att broddarna liksom glider ovanpå när det är så pass hårt i backen, och då blir det ju etter värre med vrickningsrisk och annat.

Valacken är skodd och har fyra brodd/sko och han har inga problem med underlaget. Visst, något enstaka steg ibland kan brodden glida lite men det är sällsynt. Varit ute och ridit i både trav och galopp idag och det var prima fäste. (Glidet sker ibland i skritt bara). Marken i hagen (den påfrusna leran) är såpass 'porös' också så brodden går igenom den.

Hoppas som du på antingen töväder eller rejält med snö, för så knöggligt som det är nu kan inte vara skönt att gå på. Märker att hästarna står mest still, och är mkt mer i lösdriften än vanligt. Skönt med mjuk halm mot barfotahovar! :)

MM, Kele står still hela dagarna med, men så vill jag ju inte riktigt ha det iom hennes muskelelände hon ådrog sig.

Lyckades nyss få ut dem på betet där det var mindre halt (inte ohalt dock) och ffa är JÄMNT. Tycker inte om den lösningen eg, för de springer som idioter när de kommer ut. Men nu tog jag risken, och ingen bröt benet när jag tittade på iaf. Betet är dock ingen direkt hållbar lösning då jag för stunden för att komma dit måste först halka mig igenom vinterhagen (kortast väg, går att gå en annan men den är längre och halare) och sen knata över en PLÖJD och påfrusen åker (Grannen plöjde kobetet och ska tydligen så om det, normalt är det inte plöjt runtomkring). Så det är ett helt äventyr att få ut dem dit och de har alla benen i behåll. Får se hur det går att ta in dem därifrån i mörker (JAG är inte bekymrad för egen del, men för deras). Ska jag ta in när det är ljust får de ju gå in vid halvtre =/

Men tills vädret endera vänder eller jag kan få ut hovis och slå på skor (vilket nu kommer först) så får jag försöka baxa ut dem på betet, och ta in dem tidigare än normalt. Inte idealiskt, men under rådande omständigheter det bästa jag kan komma på tyvärr.. Funderade på att be grannen om att få låna en åker av honom, men jag får ju inte ner en enda stolpjävel (inte ens plast) i det här stenhårdfrusna.

Kanske inte svarat så bra på din fråga... Men tycker du att hon behöver skor, så sko. Det går ju alltid att ta bort dem så fort underlaget blir bättre.

Skor jag nu så får de nog sitta en skoperiod. Eg tänkte jag slå på och sen sko av såfort vädret vände, men då vänder det väl IGEN en vecka efter typ.

Jag är dock dubbelt tveksam till det där med skor. Dels för hon är såpas sung, men där får man ju göra vad nöden kräver, men också för att hon aldrig haft skor, och nu skulle det blir skor och fyra brodd/sko.. kan väl iofs slänga på henne benskydd och boots. Haha, vilken naturlig och fin åring/tvååring (blir ju det 1:a jan) hon blir då.. Täckad dygnet runt, skor, brodd, boots och benskydd runt om.. ehum.. :o Dessutom har hon alltid knoppad pannlugg nu. (Hon har ögoninfektion och den blir värre om luggen hänger ner i ögonen).
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Det var också en av anledningarna till aytt jag egentligen inte ville sko, skaderisken. Min hade iofs inga brodd eftersom det var i sept-okt, men han lyckades ändå slå på sig litegrann på insidan av frambenen. Kan inte vara lätt att vara två år, gänglig och obalanserad på väg mot 1,70, och så kommer matte och slår på några tunga grejer på fötterna så det blir ännu svårare att balansera sig.... Jag hade skydd på de första dagarna men de blev uppätna, av kompisen!
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Hannely skrev:
Det var också en av anledningarna till aytt jag egentligen inte ville sko, skaderisken. Min hade iofs inga brodd eftersom det var i sept-okt, men han lyckades ändå slå på sig litegrann på insidan av frambenen. Kan inte vara lätt att vara två år, gänglig och obalanserad på väg mot 1,70, och så kommer matte och slår på några tunga grejer på fötterna så det blir ännu svårare att balansera sig.... Jag hade skydd på de första dagarna men de blev uppätna, av kompisen!

MM, normalt när jag skor unghästar första gången gör jag det på hösten (jag brukar sko dem första gången inför första vintern de jobbas, och då för att kunna brodda) just för de ska vänja sig vid skorna UTAN broddar, de brukar kunna banka på sig själv nog ändå med bara skor.

Någon hagkompis som äter upp eller plockar av skydden har hon tack och lov inte, valacken skulle inte drömma om sådana saker. (Jag har btw varit EXTREMT förskonad från marodörer genom åren. Inga unghästar har käkat på varesig egna eller kompisars täcken t ex).
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Det är väl ingen big deal, bara att sko med guldskor med låga dubb så får hon bra grepp men du slipper dutta med benskydd och boots. Du kan ju dessutom välja lättare travskor eftersom hon är bebis och bara går i hagen.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Hej!
Hoven är inte färdigvuxen förrän hästen är ca 5 år. Plantarutskotten får sin slutliga form då. Sko inte en unghäst! Finns det ingen annan hage att tillgå? Skogshagar brukar vara något bättre ur halksynpunkt. MVH
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

stjärnhästen skrev:
Hej!
Hoven är inte färdigvuxen förrän hästen är ca 5 år. Plantarutskotten får sin slutliga form då. Sko inte en unghäst! Finns det ingen annan hage att tillgå? Skogshagar brukar vara något bättre ur halksynpunkt. MVH

beteshagen, men för att komma dit måste vi över halkan, hon höll på att gå omkull vid intag idag, och gå över en plöjd åker. Sommarhagen är dock också hal, om än inte lika illa. ironiskt nog är betet på en åker, och vinterhagen är ganska mycket skog, men vad hjälper det, lika halt inne i skogen, det töade ju från träden och frös på sen =/

Och jag vill inte sko unghästar, men jag vill ogärna de ska få nödslaktas för de brutit benen av sig heller, så i fallet mellan pest eller kolera väljer jag faktiskt skoning. Det dör de inte av i alla fall.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

svea skrev:
Det är väl ingen big deal, bara att sko med guldskor med låga dubb så får hon bra grepp men du slipper dutta med benskydd och boots. Du kan ju dessutom välja lättare travskor eftersom hon är bebis och bara går i hagen.

Jag tror inte på guldskosbrodden på det här tyvärr, så det blir 'riktiga' broddar. Sen, för mig är det inga problem att slänga på benskydd och boots. Jag bara log åt det ironiska i bilden av en skodd, broddad, täckad, benskyddad och iklädd boots nybliven tvååring.

Nåja, jag kan inte få ut hovis nu iaf (tyvärr) kan inte gärna ringa på julafton, även om han säkert skulle komma om han bara är hemma så har jag inte mage. Så ett tag till måste hon iaf klara sig, och jag ber till gudarna att hon inte bryter benen tills endera vädret vänder eller hovis kan komma.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Mouahahahahahaaaaaa. Täckade tvååringar är väl inget. Jag har haft HELKLIPPTA täckade tvååringar. SHETTISAR :devil:

/Svea - som just varit ute och lärt sitt tvååriga russ att röka cigarr :rofl:
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Men du, mer seriöst om guldskor - jag upplever att det är lättare för kusarna att få ner såna dubbar som ändå är ganska tunna i hårdisen. Dessutom är det ju rätt många per sko, inte minst på travvarianten.

Till shettisarna har jag ofta använt söm med tungmetallskalle i tån på vintern just av samma anledning -lättare för en lätt häst att få ner i skiten. Och utan att dojorna blir så himla höga av brodden.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

svea skrev:
Men du, mer seriöst om guldskor - jag upplever att det är lättare för kusarna att få ner såna dubbar som ändå är ganska tunna i hårdisen. Dessutom är det ju rätt många per sko, inte minst på travvarianten.

Till shettisarna har jag ofta använt söm med tungmetallskalle i tån på vintern just av samma anledning -lättare för en lätt häst att få ner i skiten. Och utan att dojorna blir så himla höga av brodden.

Jo, på PLAN is tror jag på dem, bara att här är det ju knöligt med. RIktiga mardrömsscenariot mao. Och jag bytte valackens låga, vanliga brodd mot högre vanliga brodd just för de låga inte fungerade längre (har antagligen med knöligheten att göra, inte forskat så mycket i det).

Men, ska diskutera saken med hovis. Det är ju en fråga om NÄR jag får tag i hovis med, och var och hur snabbt man kan få tag i guldskor då (han har inga såvitt jag vet)

Klippt shettistvååring, det slår det mesta tror jag ;)
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Finns det verligen inget sätt att få vägen till hagen mindre hal? Min häst som går utan skor ser lite småbesvärad ut på väg dit, men tar det försiktigt och går som en gammal tant (vilket är sött, annars går han igenom hus, buskage, skogar och träsk), men väl där är det lugnt, eftersom att den är tillräckligt stor för att de ska kunna hitta ställen att gå där de inte halkar. Det är verkligen synd att slå på skor redan nu (men så är jag också helt hjärntvättad och har svårt att tänka mig skor överhuvudtaget).
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Immanuel Kant skrev:
Finns det verligen inget sätt att få vägen till hagen mindre hal? Min häst som går utan skor ser lite småbesvärad ut på väg dit, men tar det försiktigt och går som en gammal tant (vilket är sött, annars går han igenom hus, buskage, skogar och träsk), men väl där är det lugnt, eftersom att den är tillräckligt stor för att de ska kunna hitta ställen att gå där de inte halkar. Det är verkligen synd att slå på skor redan nu (men så är jag också helt hjärntvättad och har svårt att tänka mig skor överhuvudtaget).

Ingen som jag kan komma på. Jag har asandat, jag har saltat, jag har hällt på gödsel (och spån). Allt bara glider ovanpå isen. Jag har vattnat på det för att få det att frysa fast men det vill inte fungera det heller.

Om hon var småbesvärad skulle jag inte bry mig, så har de stackars oskodda det tidvid under vintern, men det är inte bara småbesvärad, det handlar om att TVÅNGA henne att övht gå, hon stannar och vill inte gå längre för det är så halt =/

SMHI ger inget hopp, väderleksprognosen tom onsdag visar samma jävla väder som tidigare, dvs ömsom nollgradigt och ömsom minusgrader. Lite regn lovar de också *sucka*

Hoppas, hoppas att hovslagaren inte har tagit ledigt i mellandagarna och åkt bort bara.. =(
 
Senast ändrad:
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Alexandra_W skrev:
Ingen som jag kan komma på. Jag har asandat, jag har saltat, jag har hällt på gödsel (och spån). Allt bara glider ovanpå isen. Jag har vattnat på det för att få det att frysa fast men det vill inte fungera det heller=(

Har samma problem med unghästen som du, Det är nära nog till
"våld" för att överhuvudtaget få in eller ut henne.

Igår tog jag in vid 12, för jag vågade ej ha henne ute när vi var borta och vid utsläppet i morse vägrade hon ut ändå.

Men det är bara att salta eller sanda på, det måste smälta ner .
Jag köpte sån där tösalt som var effektiv men den vågar jag inte slänga ut i början av hagen ifall de slickar.
Så fortsätt med sand blandat med grov salt!
Det hjälper, men man måste ha mycket, mycket att slänga på

Knöglorna gör heller inte saken bättre.

I och med att din andra är skodd, så blir det ju han som bestämmer tempot i hagen, han har det inte lika besvärlig och risken blir ju att den lilla bara hänger på

Om det går skulle jag försöka preparera vägen till den hagen som är bäst och sen (om det går) försöka stänga av en del där valacken kan vara så den lilla kan bestämma sin egen väg och tempo.
Man vill ju inte at de ens tänker tanken till att springa när omständigheterna är så usla.

Men det är klart att risken finns att de inte accepterar det och då är det förstås inget bra förslag.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Alexandra_W skrev:
Jag är dock dubbelt tveksam till det där med skor. Dels för hon är såpas sung, men där får man ju göra vad nöden kräver, men också för att hon aldrig haft skor, och nu skulle det blir skor och fyra brodd/sko.. kan väl iofs slänga på henne benskydd och boots. Haha, vilken naturlig och fin åring/tvååring (blir ju det 1:a jan) hon blir då.. Täckad dygnet runt, skor, brodd, boots och benskydd runt om.. ehum.. :o Dessutom har hon alltid knoppad pannlugg nu. (Hon har ögoninfektion och den blir värre om luggen hänger ner i ögonen).

Jag ser en stor risk: Tusentals arga naturfanatiker kommer att vänta utanför stalldörren endera morgonen med demonstrationsplakat och banderoller. Eventuellt kommer de även att försöka beslagta båda dina hästar, för att skydda dem mot djurplågeri ;) :angel: ...

Skämt å sido, jag är oxå livrädd för att min lille Krumelur, som ju är lika gammal som Kele och även han duktig på att "råka ut" (har precis blivit frisk från en ligamentskada...), ska halka o byta benen, och tänkte tanken "sko" precis innan jag satte på datorn. Detta efter att även jag druttat omkull i förmiddags när jag skulle höa hagarna.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Alexandra_W skrev:
Jag tror inte på guldskosbrodden på det här tyvärr, så det blir 'riktiga' broddar.
F.Y.I. - Bintan (och travaren i vårt stall) har ju guldskor nu. Det funkar för oss iaf och som du beskriver väglaget så har vi exakt samma läge som du.
/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Håller med om att det hittills har varit en pissig vinter! Våra hästar klarar dock halkan bra. Ibland även bättre än mig... :D Tycker dock att vägen till hagen har varit lite väl blank så vi löste problemet med spån! Det bästa är att slänga ut det när det töar men annars gör vi helt enkelt så att vi blöter ner före och sen spånar. Blir jättebra när det fryser! Bara ett litet tips... Hoppas det löser sig...
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Zmulan skrev:
Håller med om att det hittills har varit en pissig vinter! Våra hästar klarar dock halkan bra. Ibland även bättre än mig... :D Tycker dock att vägen till hagen har varit lite väl blank så vi löste problemet med spån! Det bästa är att slänga ut det när det töar men annars gör vi helt enkelt så att vi blöter ner före och sen spånar. Blir jättebra när det fryser! Bara ett litet tips... Hoppas det löser sig...

Jag har provat det, men inte med något direkt bra resultat tyvärr. Vattnar fast gödsel (har spån som strö så mest spån blir det ju), men det vill gärna börja glida ändå, och sen kommer en dag med tö och så är det igång igen, och spånet sjunker ner till ytan.

Var ute i förmiddags och hällde ut tre kärror som jag vattnade fast., Skitbra.. Trodde jag ja, tills nu när de tio minusgraderna i förmiddags blivit nollgradigt. Och spånet glider på is och vatten..

Provat salta med, men det fungerar inte när temperaturen flaxar såhär (imorse tolv grader minus, nu nollgradigt och stiger enligt termometern.. Vad ÄR det här, växthuseffekten???)

Jag blir GALEN.
 
Sv: Sko åring/tvååring? Börjar bli desperat..

Kassiopeja skrev:
F.Y.I. - Bintan (och travaren i vårt stall) har ju guldskor nu. Det funkar för oss iaf och som du beskriver väglaget så har vi exakt samma läge som du.
/JES

Okej, låter ju bra. Här är det alltså PUCKELPIST av tillfrusen, söndertrampad lera, och sen kom det massor med regn, som frös på. Så det är dels knöligt, sen är det is på knölet, och i 'groparna' är det frusna vattenpölar eller vad mans ka kalla det.

Där det är plant är det olika beroende på hur mycket vatten det kommit, från tjockt täcke av polerad blankis till tunn ishinna (ppolerad den med).
 

Liknande trådar

Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 199
Senast: juvelen
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: 95johsv
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp