Bukefalos 28 år!

Detta träsk, Fp, Hp osv..

FrontLine_

Trådstartare
jag tror att jag haft en liknande tråd tidigare, men hittar den inte så jag startar en ny..

Jag blir galen på detta krångel ang havandeskapspenning, föräldrapenning, föräldraledighet osv osv..Jag förstår ingenting!:eek:

Jag ska berätta hur min situation ser ut, så kanske ni kan hjälpa mig litegrann och förklara på ett sätt som man förstår..

Jag är beräknad den 22 aug, och har det senaste året haft ut i snitt 10.000 kr efter skatt. Har bara jobbat som vikarie, men har ändå haft så tur med jobb att jag inte ens har anmält mig till arbetsförmedlingen..

Nu i sommar har jag fått ett vik första perioden (som jag själv har valt) och det är på 56 % bara.. Det ger ju som ni förstår inte allt för mycket pengar eller timmar att räkna, så jag funderar, kommer jag att måsta jobba mer, eller kan jag ta ut havandeskapspenning så jag kommer upp i en tillräckligt bra summa så jag klarar mig ekonomiskt?
Jag vill jobba, kommer blir galen om jag måste sitta hemma bara. Men jag vill inte heller jobba för mycket heller för jag har haft lite problem och så nu under graviditeten.. Är det nån som förstår vad min fundering gäller, eller är jag för grötig i skallen för att ens få ner det bra när jag skriver?:D

Och när det gäller Föräldrapenningen..som jag sa, jag har haft ut i snitt 10.000/mån, kommer jag få en urkass föräldrapenning då?..

Och föräldraledigheten, hur länge får jag vara hemma? Pappan till barnet kommer nog inte ta ut något, för han jobbar varannan vecka i norge och det innebär ju att han har varannan vecka ledig här hemma också.. Men jag vill ju såklart vara hemma med barnet så länge jag bara kan..

Åååh, det är så förbaskat grötigt alltihop som man ska hålla koll på, och jag blir inte nåt klokare av att prata med försäkringskassan heller..och nu börjar det ju närma sig på riktigt, så man vill ju ha allt klart innan det blir dags..

Snälla, finns det nån som kan svara på mina frågor:D?
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Din SGI räknas på det du jobbat 6 månader före förlossningen, går du på havandeskapspenning så räknas den på 6 månader före det datumet.

Havandeskapspenning kan du få från den 23 Juni t.om den 11 Augusti.
Du kan få HP redan 7 månader före BF om du inte kan bli omplacerad och då går arbetsmiljöverkets regler och bestämmelser in och du blir då avstängd från ditt jobb.
Annars är det FK som bestämmer om du kan eller inte kan jobba.

Du kan inte jobba 56% och få din SGI grundad på 100%. (Osäker hur det räknar om du stämplar 46%)

Antar att du tjänar ~12.000kr i månaden före skatt? Det ger en årsinkomst på 144.000kr och en SGI på 139.680kr.
Du får ut 80% av din SGI när du är FL, HP, Sjuksriven osv.
Det är 111.744 kr och FP räknas ju på 365 dagar vilket ger 306 kr om dagen.
Din HP är samma som FP. Betalas ut 7 dagar i veckan.

Man får 480 dagar föräldraledigt och man kan välja att ta ut 1/1, 1/2, 1/4 och 1/8 dag. När barnet fyller 1 år måste man ha full sysselsättning, ta ut 5 hela dagar i veckan eller t.ex. jobba 50% och ta ut 5 st 1/2 dagar för att behålla sin SGI, den nollas annars (Om man inte pluggar eller stämplar på 100% då är SGI:n låst)

390 av de dagarna är grundade på ens SGI, 90 dagar är lägstanivå dagar på 180kr om dagen.

Man får hälften av dagarna var, men den ena föräldern kan överlåta dagar till den andra förutom 60 dagar.

Tråkigt exempel men pappan kan ta ut 60 dagar och mamman 420 dagar.

När man har tagit ut 180 dagar med SGI kan man börja ta av lägstanivå dagarna, man kan ta 5 dagar SGI och 2 dagar LND. Då slipper man stå där sen efter 390 dagar och bara ha LND dagarna kvar.

När barnet är fött så får pappan 10 föräldradagar han kan ta ut innan barnet fyllt 3 månader.

Hur länge du kan vara hemma bestämmer ni, ni behöver ju inte ta ut några dagar alls under barnets första år och tar du sen ut 5 dagar/veckan när barnet fyller 1 år så räcker de tills barnet fyller 3 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Tack så mycket för ditt svar, jag blev lite klokare av det iallafall.
Ska träffa försäkringskassan imorgon, så jag tänkte att det kan ju vara bra att veta liiiite iallafall så man inte sitter där som ett fån också haha..

När det gäller hur mycket jag ska jobba i sommar så låter det ju som att det är lika bra att jag är helledig?
Eller har jag fått det om bakfoten nu? För om jag är helledig så får jag ut en havandeskapspenning beräknat på det jag jobbat, men om jag jobbar får jag bara ut en lön på 56 %..

Jag måste bara påpeka att jag är ingen penga-gam, men det känns ju rätt ogivande att jobba om jag får ut mindre pengar än om jag inte skulle jobba..
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Jag har 323 :-/dag och tar ut 5 dagar i veckan & får av det +/- 5000:-/mån
Inte mycket att leva av, tur man har en sambo så man får livet att gå ihop.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Jag har 313:- /dag efter skatt. Tar ut 4 dagar/veckan. Får mellan 5000 - 5300:-/mån. Inte så fett, men det går hyffsat ändå.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Hur kan du få så lite när du har mer dagpenning än mig ? Skrev du före skatt ang dagpennigen kanske ?
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Jag tycker också att det är smått förvirrande hur det fungerar med SGI etc om man inte jobbar heltid under graviditeten av en eller annan anledning.

Jag har iaf pratat med försäkringskassan och det som verkar vara viktigast för att skydda sin SGI (förutsatt att man har jobbat tidigare) är att det inte får gå en endaste dag mellan att ens anställning upphör tills dess att man anmäler sig hos arbetsförmedlingen.

Blir man av med sitt jobb/säger upp sig är det alltså viktigt att skriva in sig hos arbetsförmedlingen direkt = första dagen man ej har full sysselsättning, för att kunna skydda sin SGI.

Vet inte om det här tipset var så värdefullt just för dig, men kanske för någon annan som läser i tråden.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Hur kan du få så lite när du har mer dagpenning än mig ? Skrev du före skatt ang dagpennigen kanske ?

Det är nog före skatt ja.

(gjorde en liten räkning, 323x20=6460-25%= 4845:-)
Det fetskrivna är alltså vad jag får ut efter skatt.

Så, om jag inte räknat helt fel så har jag,
323:-/per dag före skatt
&
242,25:-/per dag efter skatt.

Jag får ju in lite extra av att jag jobbar 5 h/1 dag i veckan, brukar bli mellan 1500kr-2000kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Jag har iaf pratat med försäkringskassan och det som verkar vara viktigast för att skydda sin SGI (förutsatt att man har jobbat tidigare) är att det inte får gå en endaste dag mellan att ens anställning upphör tills dess att man anmäler sig hos arbetsförmedlingen.

Blir man av med sitt jobb/säger upp sig är det alltså viktigt att skriva in sig hos arbetsförmedlingen direkt = första dagen man ej har full sysselsättning, för att kunna skydda sin SGI.

Vet inte om det här tipset var så värdefullt just för dig, men kanske för någon annan som läser i tråden.

Men guud, vilket kaos det blev nu då..:/
Jag har ju inte varit inskriven hos arbetsförmedlingen under hela min graviditet, för jag har ansett att jag har fått jobba rätt mycket, och inte har dom sagt nåt på försäkringskassan heller..Nu får jag säkert bittert ångra det..

Men det är tur att jag har pojkvännen som ställer upp också, men inte känns det rätt att måsta leva på han om det skulle bli så.. USCH! Varför är man efterklok?:crazy:

Det ger väl inget att jag anmäler mig hos arbetsförmedlingen nu heller, när det bara är två månader kvar?
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Kom på en sak till isf..

Tar min syster som exempel, hon hade inte jobbat en endaste jäkla dag under sin graviditet, av ren lathet!
Hon fick ut typ 4000:- i månaden ändå.. Beräknat på typ det minsta beloppet osv.. minns inte riktigt hur det var..

Och jag som har jobbat som en galning trots illamående, värk, trötthet osv, ska altså bara tjäna typ 1000 kr extra? Även fast jag har haft en hyffsat inkomst?

Antingen är jag jätte trög, eller så är det helt enkelt inte rättvist..:mad:
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Alltså jag är inte insatt men måste man inte ha ett jobb som man inte längre kan utföra och ens arbetsgivare inte kan ge en andra arbetsuppgifter som man klarar att utföra. Då kan fk bevilja havandeskapspenning. Man kan nog bli beviljad hp på en del av sin arbetstid också.


Det är inget man kan "ta ut" bara sådär. Det är inte helt enkelt att få. Däremot har du rätt att ta ut föräldrapenning innan barnet är fött. Tror det är två månader innan. Det är väl för att man inte ska vara tvingad att arbeta om man själv anser att man inte orkar med på slutet.

Jag skulle tro att om du inte varit inskriven på af så får du troligtvis stå ditt kast. Den SGI du har rätt till när du avslutar en anställning blir ju skyddad om du skriver in dig på arbetsförmedlingen med en gång. Men å andra sidan måste du ju haft en anställning där du tjänat mer än du gör nu för att ha något att skydda.

Hoppas du får svar på dina frågor och att de hjälper dig reda ut din situation imorgon.

Jag vill påminna om att du inte behöver ta ut en enda dag under barnets första år. Därefter måste du ta ut fp eller jobba fem dagar per vecka för att skydda din SGI. Så spara så många dagar du kan under det första året om du vill vara hemma länge. Jobbar din sambo varannan vecka kan ju det öppna för dig att jobba någon/några dagar den veckan han är hemma om du hittar lämpligt jobb.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Det minsta man får är ju 180 kr per dag.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Jahaaaaa... ni trillar poletten ner! Delvis iallafall..
Jag trodde att föräldrapenningen var jag tvungen att ta ut första året, och altså skulle det ju inte finnas nån möjlighet att få en bättre inkomst, för vem vill lämna ett nyfött barn när man ammar och istället åka och jobba haha..

Men då kan man ju kanske jobba den veckan magnus är hemma, och den veckan han är borta så är jag hemma och får ta ut fp? Det borde ju bli en hyffsat bra inkomst?:) Altså när när barnet är ett år..

Men, under det första året då? Hur beräknas inkomsten då? är det samma sak då?

GUUUD jag är TRÖG!
Att det ska vara så krångligt att få barn..:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Jag känner mig lika trög som du antagligen, jag fattar inte riktigt hur du menar. Men i alla fall så går det till typ såhär att när du får barn så behöver försäkringskassan veta vad du haft för inkomst så de kan beräkna din fp. De fastställer då det som kallas SGI. Sen finns det regler att följa för att skydda din SGI under föräldraledigheten. Som t.ex. att du behöver inte ta ut en enda dag under barnets första år men efter det måste du antingen jobba eller ta ut fp fem dagar per vecka.

Jag är tjänstledig från mitt jobb under föräldraledigheten och när jag får löneförhöjning så säger jag till fk att jag fått det så får jag högre SGI = mer fp. Så du borde alltså kunna jobba jättemycket under första året utan att ta ut fp och på så sätt höja din SGI och därigenom göra dina dagar mer värda. Frågan är om det blir så kul i praktiken.
Jag har själv fast jobb på heltid och det känns som allt blir lite lättare då. Jag har ju min anställning på 100% och det är inte så mycket att fundera över. Jag är ju inte insatt i hur det blir när man haft lite olika jobb och vikariat. Hoppas verkligen du får hjälp att räta ut frågetecknen imorgon. Förhoppningsvis har vi hjälpt dig med något! Fråga på bara!!

Och glöm inte att dubbelkolla allt du "hör" med fk för det kan bli annorlunda för dig i din situation än det är för någon annan i en annan situation.

Ett tips är att du skriver ner funderingar och formulerar frågor så att du kommer ihåg att fråga om allt när du ringer till fk i framtiden. Det är inte helt lätt att komma fram inom rimlig tid och när man väl gör det så är det så retligt när man kommer på efteråt att man glömde fråga något.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

haha det är svårt det här.

Jag har förstått vad som gäller när barnet är ett år, men före det är jag lite förvirrad..

Jag måste ju få pengar under första året också, eller iallafall under dom första åtta månaderna för då tänker jag fasiken inte jobba en dag..och för att då få ut pengar måste jag väl ta ut från föräldrapenningen?

Gud vilken tur att ni finns! Dom på försäkringskassan + hela föräldragruppen hade ju dött om jag ställde alla dessa knäppa frågor under mötet haha!
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Det lägsta man kan få om dagen är 180kr och med den lön du har nu får du ungefär 306kr om dagen och det är ju mycket mer än din lata syster. Men ska man räkna i dagar och pengar. Om ni båda får ut 5.400kr om dagen, och era pojkvänner överlåter alla dagar utom sina 60. Så kan hon vara hemma i 14 månader och du i 22,5 månad.

Slutar du jobba för att du tycker det är onödigt/jobbigt så sänks din SGI, slutar/minskar du ner på jobbet för att du inte kan jobba p.ga graviditeten så är SGIn skyddad.

Din FP kan inte sänkas, men höjas. Får du löneförhöjning under din föräldraledighet eller kanske får ökad arbetstid så höjs din ersättning.

När barnet blir 1 år så måste du ju ha full sysselsättning för att behålla din SGI men din FP sänks inte, men blir du där emot sjukskriven eller kanske gravid igen och ska gå på havandeskapspenning så får du inga pengar.
FP behåller du i 1 år och 9 månader. Så om du skulle bli gravid igen inom 1år och 9 månader men har vart arbetslös där imellan och inte tjänat nått. Får du samma ersättning med barn nr.2 som med 1an.


Jag har 568 kr om dagen och jag jobbade knappt under hela min graviditet. Vart sjukskriven redan i v.12, gick på HP i v.26. Min FP är beräknad på vad jag skulle tjänat om jag jobbade istället, och nyligen fick vi löneförhöjning (den där årliga som alla får) vilket gjorde att även min FP steg med några kronor :) Det är bra när det kan öka men inte sänkas.

Hade jag vart du hade jag skrivit in mig på ams på en gång, min kompis jobbade några strötimmar under sin graviditet, inte mkt alls. Men det gjorde faktiskt stor skillnad i plånboken.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Min syster fick ju som jag sa 180 kr om dagen, och då fick hon ut typ 4000 kr/månaden..
Då borde väl jag få en månadsinkomst som nästan är dubbelt så mycket ?

Åh det är så krångligt att jag börjar grina! Att ekonomi kan skapa så mycket ångest!:O

Jag tänker/vill ju självklart inte sluta jobba, som sagt, jag skulle bli galen av att bara gå hemma.. men det som slog mig var att det kanske inte gav något att jag jobbade, men nu har ju ni förklarat att det gör det ..:)

Jag tror jag har ett tiotal frågor till försäkringskassan imorgon under föräldraträffen, tur att det är jag som bjuder på fika.. då kanske dom har lite överseende;)
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Det beror på vart jag jobbar, är springvikarie på ett antal ställen..

Men det skiljer ju inte så jätte mycket, så om vi säger 100 kr dagtid, och nattetid 140 kr typ..

Sen tror jag att jag har vikarietillägg och sånt där tjoller också..
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Förlåt om jag kapar din tråd lite Frontline_, jag har också lite frågor om detta.

Min svägerska sa att pengarna beräknas på min årsinkomst för föregående år, dvs jag som får barn under 08, min årsinkomst för -07. Men som jag förstår det på dig pmm, är det inte så?
Får/fick löneförhöjning (efter att ha jobbat ett år inom mitt företag) första juni, och då kommer det beräknas på min inkomst från idag? Det vill säga det jag skulle tjänat om jag jobbade?

Sedan undrar jag även hur det fungerar om man vill jobba lite under tiden men har en fast anställning? Kan jag bara jobba på mitt fasta jobb men inga andra ställen under tiden jag är föräldraledig?

Kan jag ta ut enbart för exempelvis 4 dagar i veckan utan att behöva gå och jobba?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 043
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Hellhound
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 144
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
28
· Visningar
2 377
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp