Bukefalos 28 år!

Detta träsk, Fp, Hp osv..

Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Okey då blir det ju svårare att räkna, jobbar du natt så kanarbetsmiljöverket gå in så du blir omplacerad till ett jobb på dagtid.


9 § En arbetstagare som är gravid eller har fött barn högst 14 veckor tidigare får inte beordras att utföra nattarbete om hon
uppvisar läkarintyg som anger att sådant arbete skulle vara skadligt för hennes hälsa eller säkerhet. Överträdelse av
bestämmelsen kan medföra böter, se 11 §.
Om det är praktiskt möjligt och rimligt ska hon erbjudas arbete under dagtid.


Spar noga alla lönespesar som du får, ta med dem till FK, och skriv in dig på ams.

Tjänar du 115kr i timmen och jobbar 56% har du en SGI på 125.270kr vilket ger 274,50kr om dagen i FP (Det är även det du får om du får havandeskapspenning)
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Okej, men jag tycker ju inte att det är så besvärligt att jobba natt, så för mig gör det ingenting.. och nu har jag ju ingen anställning, utan springvikkar ju bara.. så då kan dom ju inte "placera" mig på något annat..

Åh, alla lönespecar.. Jag tror jag har kastat hälften:S men det borde man väl kunna få utskrivet igen va ?

Nu jobbar ju inte jag 56 %, utan kommer bara göra det under en kort tid i sommar..
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Eftersom jag har ett fast jobb så beräknas min SGI på den lönen jag har idag. När jag gick på HP fyllde jag i min månadslön jag hade då. Sen när jag fick löneförhöjning så ringde jag och fick högre FP från samma dag.

Har man där emot inget fast jobb så räknar de på vad man tjänat de sista 6 månaderna innan man slutade jobba.

Ens SGI har ingenting att göra med vad man taxerade för inkomst året innan barnet fött. Då skulle ju en massa föräldrar stå där med 0kr i SGI för de fick barn 11 månader efter att de börja jobba!


Hur det är med att jobba någon annan stans under tiden man är tjänstledig från sitt jobb har jag ingen aning om. Mitt jobb skickar ju varje månad uppgifter till FK att jag är föräldraledig.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Att man inte ska jobba natt är för att de kan stressa fostret och leda till att barnet blir förtidigt fött eller dör i magen. Antar att du inte är så långt gången nu? Längre fram kan ju nattjobbet och omställningarna för dag och natt leda till att du får förvärkar t.ex.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Att man inte ska jobba natt är för att de kan stressa fostret och leda till att barnet blir förtidigt fött eller dör i magen. Antar att du inte är så långt gången nu? Längre fram kan ju nattjobbet och omställningarna för dag och natt leda till att du får förvärkar t.ex.

hehe joo, nog är jag långt gången alltid.. är i v 30 nu..
Men jag jobbar inte natt ofta, går ut extra kanske 2-3 nätter i månaden, och det är absolut inte ett jobbigt jobb.. jag sitter mest och glor på tv haha..
Har inga problem med att sova sen när jag kommer hem heller..
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Okey då hade du nog redan haft problem om det var så att jobba natt var så himla hemskt. Och det är ju lite skillnad också på 2-3 nätter i månaden och 4-5 nätter i veckan.

Jag tror säkert att de har kvar dina lönespecar i datorn, ring lönekontoret imorgon och be dem skicka ut nya.


Själv ska man till jobbet i morgon och skriva på papper om att jag fått information om min uppsägning, kommer nämligen bli uppsagd från min tjänst så fort jag börjar jobba igen med 3 mån uppsägningstid. Men jag hoppas verkligen på att de kan förflytta mig till en annan avdelning istället när den dagen kommer.

Sambon är cool lugn, jag är super nervös.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Vart finns det mer information om att det är farligt att jobba natt under graviditet? Har inte hittat någon info om att det skulle vara farlgit, skulle vara intressant att läsa mer.

Varför ska de säga upp dig?
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Åh vilken bra tråd, nu blev jag påmind om att jag bara anmält dagar tom mitten av juni så det är kanske dags att planera nästa period :crazy:

Min syster fick ju som jag sa 180 kr om dagen, och då fick hon ut typ 4000 kr/månaden..
Då borde väl jag få en månadsinkomst som nästan är dubbelt så mycket ?

Jag får 551:- /dag innan skatt och tar ut 5 dagar i veckan, det blir 8000-8500/mån efter skatt.
Hade jag istället valt att ta ut 7 dagar/vecka hade jag fått ut ca 12000 men då hade dagarna tagit slut redan innan min dotter fyllt 1 år.
Det kanske är så din syster har gjort?

När min dotter blir 4 månader kommer jag börja jobba en dag i veckan (eller rättare sagt 8 timmar totalt/vecka mellan amningarna ;)) då kommer jag ta ut 4 dagar/vecka för att kunna vara hemma lite längre.

Man får välja hur man ska prioritera, antingen få ut mer pengar varje månad och börja jobba tidigare eller vara lite halvfattig men istället kunna vara hemma med barnet lite längre. :)
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

http://www.av.se/dokument/afs/afs2007_05.pdf
Det är alltså en läkare som beslutar om det är farligt kan ju vara så att hon vart gravid tidigare och barnet kommit för tidigt t.ex.

De ska stänga min avdelning. Skrev på papper idag och nu är jag så efterklok, för jag kan väl inte söka tjänstledig nu?

Jag hade bara sökt till 081028 (1 år efter BF) men har planerat allt att vara tjänstledig t.om,. 090101. De kan väl inte neka mig om jag ska vara föräldraledig?
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Tack, ska läsa den när det blir lite mindre att göra på jobbet.

Vet faktiskt inte hur det är med tjänsteledig och sådant, ring någon på ditt jobb och hör med dem? Tråkigt att du inte kan komma tillbaka till ditt jobb, kan inte vara roligt att inte veta vart man ska efter FL.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

*kl*

Idag hade jag trätt med försäkringskassan, och tro mig. Jag blev inte nå klokare.

Inte nog att det är krångligt med tanke på att jag bara är timvikarie, nu blir det tydligen ännu krångligare när magnus jobbar i norge.. Då måste han tydligen gå via sin arbetsgivare i norge och "försäkringskassan" (vet itne vad det heter i norge?) så hur fan blir det med föräldraledighet osv ?:O

ÅÅÅÅÅH!!! Jag ger upp..
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Fast du slipper ju allt krångel. Bara att skicka in allt du har till FK och låta dem sköta det, men glöm inte att ta kopior på alla papper.

Här kan du läsa med om föräldrapenning och norge.
http://www.hallonorden.org/ssp/hn/module/presentation/?XModuleId=12197

I norge har de helt andra räkningar ser jag nu, har både mamman och pappan rätt till ersättning får man 100% i 44 veckor eller 80% i 54 veckor.
Mamman får 9 veckor, pappan 6 veckor och sen ska man dela på 39 veckor.

För att ha rätt till ersättning måste den andra föräldern jobba. (Detta om man bor i norge alltså, försöker leta upp vad som gäller om man bara arbetar där)
 
Senast ändrad:
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

*kl*

Gå in på försäkringskassans hemsida. Fixa e-legetimation och logga in. På sidan "Planera föräldraledighet" kan man sen sitta och planera och ändra och leka med siffror och se hur mycket man får ut och hur länge dagarna räcker. Perfekt sida! Bästa med hela Försäkringsskassan!
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Fast du slipper ju allt krångel. Bara att skicka in allt du har till FK och låta dem sköta det, men glöm inte att ta kopior på alla papper.

Här kan du läsa med om föräldrapenning och norge.
http://www.hallonorden.org/ssp/hn/module/presentation/?XModuleId=12197

I norge har de helt andra räkningar ser jag nu, har både mamman och pappan rätt till ersättning får man 100% i 44 veckor eller 80% i 54 veckor.
Mamman får 9 veckor, pappan 6 veckor och sen ska man dela på 39 veckor.

För att ha rätt till ersättning måste den andra föräldern jobba. (Detta om man bor i norge alltså, försöker leta upp vad som gäller om man bara arbetar där)

Åh vilken ängel du är som är så hjälpsam!
Jag ska sätta mig och läsa igenom det där, förhoppningsvis hör försäkringskassan av sig till mig imorgon så vi får boka ett möte när magnus är hemma..
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Knapplån.

Har hört att SGI är skyddad några mån (kan tom vara så mycke som ett halvår) innan beröknad förlossning. Just för att man som blivande mamma ska kunna gå ner i tid och förbereda sig (vila).
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Åh vilken ängel du är som är så hjälpsam!
Jag ska sätta mig och läsa igenom det där, förhoppningsvis hör försäkringskassan av sig till mig imorgon så vi får boka ett möte när magnus är hemma..

Kan han norska? Annars kanske han har en kollega som kan hjälpa honom?

Smulu skrev:
Har hört att SGI är skyddad några mån (kan tom vara så mycke som ett halvår) innan beröknad förlossning. Just för att man som blivande mamma ska kunna gå ner i tid och förbereda sig (vila).

Japp, 6 månader före BF kan kvinnan gå ner i tid p.ga graviditeten utan att få sänkt SGI.


Jag maila FK i går då jag hade en massa andra funderingar å passa på att skriva med lite frågor om SGI.
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Nja, nog kan han lite norska men ibland är det ändå svårt att förstå, särskilt när man knappt fattar på svenska:D

Fick iaf prata med en kvinna idag som har haft mycket att göra med föräldrar som jobbar i annat land osv, och tydligen så måste magnus skriva av sig från svenska försäkringskassan och gå med i norska..

Enda fördelen med det är väl att vi har större chans att få fler föräldraledigdagar:D Jag kommer iallafall att få alla härifrån sverige, och magnus kommer nog få alla från norge..:banana:
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Min syster fick ju som jag sa 180 kr om dagen, och då fick hon ut typ 4000 kr/månaden..
Då borde väl jag få en månadsinkomst som nästan är dubbelt så mycket ?

Men då tar ju säkerligen din syster ut max, dvs 7 FP-dagar i veckan (180x30=5400 kr före skatt). Exemplen i inläggen ovan på ca 5000 kr i månaden var ju vad de fick när de endast tog ut 4-5 FP-dagar per vecka. Om vi säger tex att du får 306 kr per dag före skatt, tar du ut fullt får du alltså 9180 kr /mån före skatt (306 x 30 dgr).
 
Sv: Detta träsk, Fp, Hp osv..

Jaa jag har som börjat förstå att det var något sånt det handlade om..

Blev först skitförbaskad när jag trodde att jag bara skulle få ut typ 1000 kr mer än vad min syster fick, och hon har inte jobbat en dag haha.. Tacksamt, tänkte jag;D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 043
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Hellhound
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 144
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
28
· Visningar
2 377
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp