Bukefalos 28 år!

Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Ja den fryser i alla fall inte ihjäl inne. Katten är ett ökendjur. Den är dessutom domesticerad precis som hunden. Katter behöver inte springa fritt vind för våg bara den har en stimulerande innomhus miljö.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Ja den fryser i alla fall inte ihjäl inne. Katten är ett ökendjur. Den är dessutom domesticerad precis som hunden. Katter behöver inte springa fritt vind för våg bara den har en stimulerande innomhus miljö.

Vad är det som säger att katten fryser ihjäl ute? :crazy: Tror de flesta katter skulle välja att vara ute framför att vara inne - med undantag såklart. Jag anser att en katt ska vara ute, likaväl som en häst eller annat djur ska få vistas ute. Det har inte med vädret att göra utan med dess naturliga beteende.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Varje år fryser hemlösa katter ihjäl eller förfryser vissa kroppsdelar. Detta är fakta.
Att hästar m.m ska få vistas ute är helt naturligt. Men jag tror knappast någon släpper sin häst ute vind för våg.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Vad är det som säger att katten fryser ihjäl ute? :crazy: Tror de flesta katter skulle välja att vara ute framför att vara inne - med undantag såklart. Jag anser att en katt ska vara ute, likaväl som en häst eller annat djur ska få vistas ute. Det har inte med vädret att göra utan med dess naturliga beteende.

Katter kan som vi nog ha upplyst om flera gånger vistas utomhus utan att springa lösa helt okontrollerat. Till din häst har du en hage, eller hur? Till katten kan man bygga en rastgård och/eller rasta i koppel (flexikoppel är en hit).
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Varje år fryser hemlösa katter ihjäl eller förfryser vissa kroppsdelar. Detta är fakta.
Att hästar m.m ska få vistas ute är helt naturligt. Men jag tror knappast någon släpper sin häst ute vind för våg.

Ja, det tror jag säkert, men det var inte det som det handlade om i det här fallet, utan att katterna skulle bli stallkatter. Självklart släpper man inte sin katt vind för våg, jag skulle aldrig skaffa katt om jag inte hade möjlighet att ha den både inne och ute.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Katter kan som vi nog ha upplyst om flera gånger vistas utomhus utan att springa lösa helt okontrollerat. Till din häst har du en hage, eller hur? Till katten kan man bygga en rastgård och/eller rasta i koppel (flexikoppel är en hit).

Jag anser ändå (och detta är min personliga åsikt) att en katt ska få vara ute, och röra sig fritt. Dock kan man hålla på hur länge som helst och diskutera detta fram och tillbaka med avelskatter och huruvida katter ska vara inne eller ute, men med hänsyn till TS kanske detta ska diskuteras i en annan tråd.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Men då rör det sig ju om sjuka/svaga katter som inte har skydd för väder och vind. INTE katter som bor i ett stall och får mat, vatten och en mjuk plats att sova!

Jag har två stallkatter och förra stallet var ett kallstall. Inte mkt
över nollan på vintern. Och det var inte alltid dom ville komma in så jag kunde stänga in dom i stallet heller, så ibland fick dom sova i ladan. Dom blev vare sig sjuka eller nedkylda. Dom har ju faktisk päls och massa hö att ligga i...

Nu har jag flyttat så har stall hemma, och katterna fick givetvis flytta med. Har även tre katter i huset, anser att stallkatterna har det bäst i den miljö dom är van vid så dom får fortsätta bo i stallet..

Så nej jag tycker inte TS är grym som låter katterna bo i stallet...
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Här är en mkt glad uppdatering:

Sen vi började fodra katterna ute i stallet har dom kissat inne bara TRE gånger! Lite skillnad eftersom det var minst tre gånger per dag innan. Dom har fortfarande tillgång till huset via kattluckor. Superskönt om denna åtgärd räcker så att vi fortfarande kan ha dom i huset.

Och en som är ännu gladare (och fetare :angel:) än mig är igelkotten som flera gånger om dagen skrämmer bort katterna och sätter sig mitt i skålen med torrfoder och äter :)
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Skönt att det löste sig - jag tänkte precis skriva att om du matar dom ute så slipper du nog en del av problemet.

Den här honan som bråkar - du har inte funderat på att kastrera henne. Då skulle hon bli mindre revirbenägen.
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Alla katterna är kastrerade förutom en halvvild hankatt som inte gör så mkt väsen av sig.

Idag var det stort slagsmål igen mellan surkärringen till katthona och ena hankatten. Hon är borta i långa perioder och bor då hos granngården, kommer sen hem och bara kelar och sover i nån vecka innan det är dags igen. Är det nån som har nån förklaring varför två kastrerade katter slåss så ofantligt flera gånger om dagen??
 
Sv: Detta var droppen - nu åker dom ut!!

Alla katterna är kastrerade förutom en halvvild hankatt som inte gör så mkt väsen av sig.

Idag var det stort slagsmål igen mellan surkärringen till katthona och ena hankatten. Hon är borta i långa perioder och bor då hos granngården, kommer sen hem och bara kelar och sover i nån vecka innan det är dags igen. Är det nån som har nån förklaring varför två kastrerade katter slåss så ofantligt flera gånger om dagen??

De har inte klartgjort rangen. Även kastrater kan vara väldigt måna om sin plats i hierarkin. Vissa katter går inte att få att acceptera varandra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Sol
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
12 537
Senast: brukshund
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp