Diabetes på häst

Sv: Diabetes på häst

Du förenklar det ju väldigt nu. Visst skulle alla hästar tycka det var roligare att fritt äta gräs hela tiden än att stå i grushage eller använda munkorg. Jag skulle tycka det var super att bara äta kladdkaka och chips också, men det gör jag ju inte för då blir jag givetvis fet och sjuk!! Om du hade ett barn med diabetes, skulle du ge det godis bara för att det ville ha det, även om du visste att barnet kom till att bli jättesjukt?

Du måste tänka likadant med hästen. Det är ditt ansvar att hålla den frisk, och det är INTE naturligt för hästar att äta frodigt gräs hela tiden för den delen, de skall söka föda, inte vräka i sig.

Som Alex säger så anpassar hästar sig väldigt snabbt. Finns många friska hästar som bara går i grushagar hela livet, det är knappast något de lider av (även om jag tycker de skall få gå på gräs om det går!). Det var svårt med munkorgen innan han förstod hur han skulle göra för att få tag i gräs, men när han kom på det så var det inga problem. Min ponny är jätteglad, han puttar ivrigt nosen i munkorgen när han skall äta gräs, och när det är dags att gå upp i grushagen så kommer han ofta springande när jag ropar. För då vankas det ju hö och betfor, och det är ju också jättegott. :) Håller på att bygga en ny och bättre grushage till honom också, den gammla har blivit så blöt och vill inte att han skall ha en knölig hage sen när det fryser. Han motioneras 1 timme varje dag, jätteviktigt med motion när de står i en mindre hage och det hjälper dessutom mot IR.

Så visst det krävs lite extra jobb och pyssel men det är fullt möjligt för en IR eller cushingshäst att ha ett bra och värdigt liv. Du måste bara ändra ditt tankesätt, oftast är det ägaren som har problem med den nya livsstilen och inte hästen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes på häst

Nu saknar till och med jag 'gilla-knapp' på Buke =)

Jag skulle för övrigt gärna ha grushage till mina, dvs få bort gräset helt, om jag bara hade råd och möjlighet. Inte grusruta, utan grushage.

Just hagstorlek har jag fått gå ner i jättemycket. Det mina går i nu är pytteliten hage mot vad jag förr ansåg var 'minsta acceptabla', även om jag försökt bygga den varierad. Men, hästarna skulle säkert gärna ha en hel prärie, men är nöjda med att kunna galoppa, bralla och födosöka. Att de inte har massa yta att göra det på gör dem mindree. Det stör/de mest mig. Jag tycker fortfarande hagen ÄR liten, men den är STOR jämfört med en box - och det är ju där de hamnar om de får så stor hage jag skulle vilja, för då kan jag inte kontrollera gräset.

Så precis som Centaur säger - största omställningen, reaktionen och 'problem med det framtida livet' har man som hästägare. HELT vet jag aldrig om man 'vänjer om' sig, men man inser att det är just en själv som 'klagar' - inte hästarna. Det är dock LÄTT att 'se saker som inte finns'. Jag gör det själv. T ex när det är boxvila/sjukruta. 'Stackars hästen' bara står och hänger och har jättetråkigt och är 'deppig' och ser kompisen ha stor hage/gräset på andra sidan stängslet/drömmer om att galoppera fritt. Närmare koll så står hästen och vilar ena bakbenet och halvdåsar. Och EXAKT samma beteende på EXAKT samma ställe men han haft tillgång till en stor hage och jag hade tänkt 'vad skönt han är så trygg och trivs så bra att han kan stå och dåsa i solen'.

(Sen menar jag givetvis inte att hästar mår finemang i box/sjukruta och det är en permanent bra lösning, jag bara tog det som ett exempel på hur lätt man kan 'se det man själv förväntar sig', och se t ex exakt samma beteende på olika sätt beroende på vetskapen om övriga omständigheter).

Även mina HATADE munkorgen i början, men klär sig nu närmast själva. För munkorg = ut och äta. De kommer i full galopp när jag ropar med, av samma anledning som Centaurs, för in = mat (även om det är klent med innehåll i krubban för mina). Och när de ätit upp sin mat ställer de sig och vilar. De vet att det kommer mer mat 'snart' (eller hur man ska säga). Jag har automatisk fodring nattetid. I början hade ena hästen spel på att SE matpåsarna hänga däruppe, och stod på bakbenen för att få ner dem. Idag bryr han sig inte, för han är trygg i att 'det kommer mer mat igen 'snart' (eller sen eller vad sjutton de nu tänker). När det piper, då kommer maten. Och han är inte störd/stressad alls längre av att veta att däruppe där han inte når finns det MAT. (Jag har ett system där matportioner hissas upp i taket, och släpps ner en i taget på programmerad tid).

Anpassning som sagt. På samma vis som det blev ett jädra liv i stallet förr om man försov sig, på samma vis vet mina nuvarande att ibland får man gå ut när matte kommer, ibland får man frukost inne och stå inne och gå ut när frosten är borta. Ibland kommer man in tidigt, ibland senare. Dvs de är lika anpasssade nu till vild flex som de förut var till exakta tider.
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes på häst

Både till dig och Centaur:

Jag är väl medveten om att stor gräshage är helt uteslutet. Det är inte alls så att jag ens hoppas på att hon ska kunna gå i en sånn med munkorg. Det finns inte med på tapeten för mina andra 2 islandshästar heller som inte är sjuka på något sätt. Dom blir helt enkelt för tjocka och ja då ökar risken för fång osv.
Så det där med att jag skulle ge mitt barn med diabetes godis bara för han/hon vill det var lite tråkig jämförelse. SJälvklart skulle jag inte det! Det är ju inte den jämförelsen jag tänkt göra med min häst. Jag vill kunna ha ut henne i vinterhagen vinterhalvåret!

Just det här med rutan (som jag f.ö mätte igår, den är inte 40kvm utan snarare 80kvm) som jag SER att hon inte trivs i. Hon finner sig i den. Hon har stått i den sen juli och förra året var det en ruta i ca 6-7 månader innan hon kunde gå ut som vanligt igen.
Det är lite hela konceptet med att stå själv i en ostimulerande miljö. Hon har hagkompisar på andra sidan staketet som hon ser hela tiden. Och får halm att tugga på så hon ska hålla sig sysselsatt.
Hon blir toklycklig av att få på sig munkorgen när hon får springa ut en stund. Då märker jag ju tydligt hur mycket hon gillar rutan :grin:
Lägger jag in mat i den springer hon rakt in i rutan, men det är ju inte för hon gillar den utan för hon älskar maten!
 
Sv: Diabetes på häst

Kan hon inte få en kompis och större hage då?

80 kvm, det är ju mindre än 10 * 10 meter, dvs det är en sjukruta. Står hon i den för ont i hovarna, eller pga gräset?

Var står islandshästarna? I vinterhagen, och där är det gräs än?

Isf, gör en ny ruta och låt islandshästarna trampa sönder och äta upp det lilla gräs som finns, utöka sen hennes ruta med den nya rutan + sin nuvarande. Sen gör du ännu än en åt isisarna osv.

Hängder du med på hur jag menar? Förstör så mycket gräs du kan, och släpp på större och större. Sen försöker du hitta den där 'magiska storlekeken' som innebär att alla tre hästarna kan gå tillsammans i en hyfsat stor hage, men där gräset inte får en chans på våren att ta sig.

Jag har trixat med det i några år, just för jag vill ha dem av gräs helt. I år fick jag lite hjälp på traven av torkan, men hade också minskat hagen jmf med året innan (hade iofs också blivit tvungen ta bort den ena pga konv 2 mån i maj, annars hade det nått önskat resultat tidigare)

Och det såg ut såhär 4 september. Inga munkorgar då (de togs av). Och nu är det 'stampat jordgolv'.

bete4sept118.jpg


bete4sept1110.jpg
 
Sv: Diabetes på häst

Du måste bara ändra ditt tankesätt, oftast är det ägaren som har problem med den nya livsstilen och inte hästen. :)

Så sant :)! Och tyvärr är det ibland också omgivningen, dvs andra människor, som har problem med hästens nya livsstil. Jag vet ju t.ex. hur svårt det är bara här på buke att förklara att man inte anser att hästarna lider bara för att de inte får äta gräs. Om man inte har tvingats till att uppleva det själv, är det helt enkelt svårt att föreställa sig hur det är.
 
Sv: Diabetes på häst

Det är gräset som gör att hon inte har större hage. I vinterhagen är gräset väldigt nerbetat, men på bajsställena växer det upp. Och min shettis ställer sig där och äter.
Men jag ska bolla lite med stallägaren och se om jag kan få lite fria händer att trixa med hagarna.
 
Sv: Diabetes på häst

Helt klart, kan vara svårt att försvara sig inför okunniga stallkamrater som tycker att en häst som inte får beta borde ha en kula i pannan. Som att hästen skulle tycka det var roligare. :crazy:

Ajda, kan du inte göra hagen lite större? Vet att det är dyrt, över 2000 för ett lass grus :crazy: men en liten shettis väger ju inte mkt så om du lägger en markduk så gräs och lera inte kommer upp och så stenmjöl så behöver du nog inte ha så tjockt lager.

Eller som Alexandra föreslår, låt de andra trampa upp först. Funkar ju dock inte så bra nu som det är blött, blir bara lerigt.

Vissa dagar kan hon kanske beta mer, andra inte alls beroende på vädret.

Kanske har du lite skog där hon kan gå? Det brukar de tycka om.
 
Sv: Diabetes på häst

Det är gräset som gör att hon inte har större hage. I vinterhagen är gräset väldigt nerbetat, men på bajsställena växer det upp. Och min shettis ställer sig där och äter.
Men jag ska bolla lite med stallägaren och se om jag kan få lite fria händer att trixa med hagarna.

Mocka och klipp ner gräset där då?

Hur mycket mat får hon i övrigt och så?

Min rör inte ratorna ens när de är huuuungriga och har såpass lite 'gräs' som på bilderna i min senaste post, även fast gräset växer högt och frodigt på ratorna. Inte ens i sjukruta rör de rator.
 
Sv: Diabetes på häst

Nu har jag diskuterat och bollat med stallägaren och jag får fria händer att bygga lite som jag vill. Med diverse hagbyten på alla hästar så ska jag nog kunna få till en reltativt stor hage som är mindre grästät än nuvarande vinterhagen mina går i. Gräset i den är kraftigt nerbetat men det är inte speciellt upptrampat så gräset är väldigt tätt. Den andra är det mer glest mellan gräs/ogräs och det går snabbare att låta mina andra beta och trampa ner den. Den blir inte lika lätt vattensjuk heller.

Imorn ska det köpas mer stolp och tråd och jag hoppas kunna få till en hage som är ungefär i size med en paddock. Förhoppningsvis ska jag också gränsa av hagen runtom så mina andra två kan gå på en mindre yta och beta ner den mer så kanske min lilla ska kunna komma ut senare sen också. Jag ser ljuset nu :) Om jag inte såg helt fel när jag granskade hagarna ordentligt idag kan det bli riktigt bra!

Alexandra_w: Hon får så mycket mat som gör att hon håller sig i bra hull. Högivan är små portiner 4 ggr om dagen. Halm på dagen och fri tillgång på halm under nätterna. Eftersom hon inte fått röra sig pga fången i juli så har jag inte kunnat öka på högivan så mycket jag hade önskat. Men hon får inte för lite stråfoder till sin vikt. Jag tror att det som gör att hon står och äter gräs på bajsställena är just att hon inte fått beta på länge. Kan tänka mig att det ger sig om hon skulle gå normalt i hagen ett par dagar. Har aldrig upplevt innan att hon äter på skitställena.
 
Senast ändrad:
Sv: Diabetes på häst

Okej, nej då är det ju knappast pga för lite strå hon äter vid ratorna (ibland måste man ju för att hålla vikten under kontroll ligga på mindre strå än lämpligt).

Fast min har inte rört ratorna ens när de fått för lite, inte sett gräs på månader osv. Så jag skulle jobba på att hålla dem borta, dvs betrakta risken hon äter där som permanent. Men förhoppningsvis slutar hon.

Du kan ju lägga in (om det inte redan finns i hagen) grenar/småträd att gnaga bark på osv, det uppskattas - och sysselsätter - här =)

Du tror inte det direkt går bygga en större hage på det glesa, låta alla tre gå där och ha munkorg på shettisen? Eller blir det för mycket gräs det med för henne? Tänkte att ju större hage du redan nu kan fixa, dessto större hage utan gräs finns det till vintern, och förhoppningsvis gräsfri till våren (om de går i samma året om). Eller får hon inte riktigt röra sig så mkt som det blir med kompisar än?
 
Sv: Diabetes på häst

Ratorna är ganska stora på sina ställen så jag tror det kan bli svårt att få till dom bra. Och med en gräsklippare tror jag ändå gräset blir för högt och hon får i sigför mycket även med munkorgen.
Men jag ska titta på hagarna ännu mer imorn. Det bästa vore ju absolut om man kunde få bort dom. Det finns en hel del gräs runt staketet också så jag tror jag har att göra om jag ska försöka få bort allt :crazy: Men som sagt... ska titta närmare på det imorn.
Hon får röra sig nu säger veterinären. Hon visar inga tecken på obehag och vid promenader är hon väldigt pigg och rör sig bra.

Det kan ändå vara så att hon väljer att äta gräs där eftersom hon i princip inte får i sig alls mycket på dom andra ställena i hagen då det är så nerbetat och det går så lätt på ratorna. Jag vet inte...

Ska bli intressant att få veta svaren på blodproverna imorgon också och höra veterinärens rekomendationer.
 
Sv: Diabetes på häst

ska fråga en sak med.

VET man VARFÖR de får fång, insulinresistans och diabetes?

en enkel förklaring vore jättesnällt.

Ponnyer har väl lättare för att få dessa, vet man varför där med?

jag har 2 islandshästar, en unghingst och en äldre mkt lättfödd valack som jag är mkt noga med vikten på.
ingen av dem har haft fång eller varit sjuka på annat sätt men jag har speciellt valacken på mycket nedbetat och det är bara på hösten han får gå på lite mer gräs men detta gör jag för att hålla dem fina i hullet och jag tycker det är helt okej nu trots att hästar ofta lägger på sig under hösten.

jag har fått bort fettdepåerna på valacken och unghästen har fått mkt gräs i sommar men ängsbete med örter osv inget odlad vall osv.
men han har behövt det eftersom han är hingst och växer men jag håller koll så att han inte blir fet för det.

unghästar ska inte heller vara feta.
har börjat rida unghästen nu med och då är det bra att de slipper en övervikt där med ju.

img_5184_173671048.jpg
unghingsten
img_5313_173674950.jpg
valacken som är 129cm i mkh och vägde som värst med måttband, 414kg men som nu väger runt 300-330kg men han blir lite bukig på hösten men man känner revbenen tydligt och det finns inga fettdepåer någonstans.
 
Sv: Diabetes på häst

Ang IR (diabetes hos häst är extremt ovanligt): Fetma är den vanligast utlösande orsaken, i kombination med medfött anlag (vissa raser är mer predisponerade för IR). Men även sockerrik och stärkelserik kost kan i försök göra väldigt 'icke-IR'benägna raser (fbl) t ex mindre insulinkänsliga.

Så, det finns inget 'enkelt svar' så, och det forskas än på det, och då man t ex hittat den genetiska predispositionen och ärftligheten inom ffa vissa raser.

På människa, så för att utveckla typ 2 diabetes (inte att förväxla med IR, IR är dock ett förstadie och symptom på typ 2 diabetes) så KRÄVS att en viss 'gen' finns. Alla har den inte. Har du den inte kan du äta hur fel som helst UTAN att utveckla diabetes typ 2 alls. Du kan bli hur tjock som helst med etc.

HAR man 'genen' är spelrummet mycket mindre, och du löper om du äter helfel, blir för tjock osv en markant ökad risk att få typ 2 diabetes.

Lite samma på häst som människa. Alla tjocka människor har/får inte typ 2 diabetes, och alla med typ 2 diabetes ÄR faktiskt inte tjocka, även om de flesta är det. Alla tjocka hästar är/blir inte IR, men alla med IR är inte tjocka/lättfödda även om de flesta är det.

ANg fång: De forskar än. De vet vad som kan utlösa fång. En lång rad olika saker. Haken är att hitta svaret på varför VISSA hästar får fång av X, medan ANDRA hästar inte får fång av precis samma sak.
 
Sv: Diabetes på häst

Tack för bra svar.

Men då kommer jag med lite motfrågor.

Kan smala människor få diabetes om de, äter rätt/äter fel?

Gäller detsamma hästar?

"Men även sockerrik och stärkelserik kost kan i försök göra väldigt 'icke-IR'benägna raser (fbl) t ex mindre insulinkänsliga."

Menar du mer insulinkänsliga?

Eller är insulinkänsligheten det som hästarna har brist på när de har ir? alltså att insulinet inte är tillräckligt känsligt?

Så att jag hänger mer här..

vilka raser har "anlag" för detta då? eller är det mer individerna kanske, tex om man köper en häst av en ras som kan ha anlag för detta så har den troiligen inte anlag om inte dens föräldrar haft fång tex?

svårt detta verkligen, är rädd att mian islandshästar ska få det men vet ingen i deras släkt(långt tillbaka) som haft fång men sen vet man ju inte, kan de ha ir eller diabetes fast de aldrig får fång? är de ofta lättfödda om de har ir/diabetes eller är det NÄR de är lättfödda som de får diabetes/ir;)?
 
Sv: Diabetes på häst

Tack för bra svar.

Men då kommer jag med lite motfrågor.

Kan smala människor få diabetes om de, äter rätt/äter fel?

Gäller detsamma hästar?

"Men även sockerrik och stärkelserik kost kan i försök göra väldigt 'icke-IR'benägna raser (fbl) t ex mindre insulinkänsliga."

Menar du mer insulinkänsliga?

Eller är insulinkänsligheten det som hästarna har brist på när de har ir? alltså att insulinet inte är tillräckligt känsligt?

Så att jag hänger mer här..

vilka raser har "anlag" för detta då? eller är det mer individerna kanske, tex om man köper en häst av en ras som kan ha anlag för detta så har den troiligen inte anlag om inte dens föräldrar haft fång tex?

svårt detta verkligen, är rädd att mian islandshästar ska få det men vet ingen i deras släkt(långt tillbaka) som haft fång men sen vet man ju inte, kan de ha ir eller diabetes fast de aldrig får fång? är de ofta lättfödda om de har ir/diabetes eller är det NÄR de är lättfödda som de får diabetes/ir;)?

Vet ej ang om smala människor med anlag för det kan få typ 2 diabetes 'bara' genom att äta fel.

Och nej, MINDRE insulinkänsliga. IR = insulinresistent. Det är inte helt sant, de är inte resistenta, men de har nedsatt insulinkänslighet.

Väldigt förenklat så när vi eller hästen äter något, så stiger blodsockret. Blodsockret (blodglukos) används som näring för cellerna i kroppen. Cellerna har små 'mottagare' (receptorer) som styrs av insulin. Vid en viss insulinnivå 'öppnas' cellerna så glukosen kan komma in. Så, när vi äter stiger blodsockret, kroppen svarar med att öka insulinproduktionen, och vid en viss insulinnivå ska mottagarna på cellerna reagera, så cellerna öppnas och får näring. Ev överskott av blodglukos kommer lagras som fett.

Nedsatt insulinkänslighet (IR) innebär att mottagarna (receptorerna) inte reagerar på den insulinnivå de borde. Kroppen svarar då med att producera ÄNNU mera insulin, och reagerar ändå inte receptorerna produceras ännu mer insulin, ända tills cellerna äntligen öppnas.

Det gör att man inte bara har en hög insulinnivå, utan även en hög blodglukos, som kroppen felaktigt tar som överskott. Och samtidigt som cellerna 'svälter' lagras det in fett.

Hästar har, till skillnad från människa, en enorm överkapacitet att producera insulin, så de kan nästan alltid producera tillräckligt med insulin för att cellerna ska reagera. Höga insulinnivåer har dock i försök visat sig kunna utlösa t ex fång. Hästar som är IR lyckas oftast (men inte alltid) hålla blodsockret på en hyfsat normal nivå. IR är delvis i det vilda en överlevnadsmekanism, men som spårat ut och dessutom inte alls passar i 'tamhästlivet'. Även på frigående hästar kan dock IR utvecklas och ge fång osv.

Människan har mycket mindre överkapacitet för insulinproduktion, och när insulinet inte räcker till för att nå den nivå som krävs för att receptorerna med nedsatt insulinkänslighet ska reagera vilket gör att blodsockret når farligt höga värden med - då har vi inte 'bara' IR utan även diabetes typ 2.

Vad gäller raser mer benägna så minns jag inte alla, men t ex welsh hör dit. Generellt så de flesta naturraser och lättfödda raser (så isisar lär nog räknas dit.) ska man nog anta att de KAN ha genetisk predisposition för att lättare drabbas av IR.

Och JA man har i studier kunnat se ett ärftligt samband, att det är 'vanligare' i vissa 'familjer', dvs tycks finnas en arvbarhet. Men NEJ, man kan INTE vara säker 'bara' för föräldrarna aldrig haft fång etc.

Däremot behöver ju en genetisk predisposition innebära att hästen FÅR IR (eller fång), men att hålla ett extra öga på dessa, tänka på kosten och hullet redan från början är nog väldigt klokt.

Ang lättföddheten så en IR är oftast lättfödd men inte alltid. Min L var SVÅRFÖDD som liten, som åring var han rejält svårfödd, krävde massor. Som tvååring ganska normalfödd, blev lite rund på turbobete men inte 'värre' än att folk tyckte jag sjåpade över att han var tjock och det där var 'bara lite gräsmage'. Vintern mellan 2 och 3 år blev han lättfödd, i komb med att hans mage reagerade med att krascha om jag gick för lågt i TS.

Som treåring var han lättfödd, och rund men inte fet. Sen sa det på ett par veckor PANG och han exploderade i vikt. Jag drog ner betet och ställde på nedbetad hage (han hade gått med munkorg på bättre bete innan) idiotiskt med nedbetade hagen, sämsta jag kunde gjort inser jag med facit i hand. Han fortsatte dock explodera i vikt, och jag fattade ingenting. Jag visste inget om IR då tyvärr.

3 v efter viktexplosionen börjat var han FET, och fick fång.

Hade jag vetat om att IR fanns, så hade jag kanske/förhoppningsvis kunnat förhindra både att han utvecklade IR och fick fång.

Han har haft ett till fånganfall. Han bantades, var smal, sen bröt höst över i vinter och på samma foderstat som innan började han lägga på sig, lägga depåer osv. Fick atypisk fång i februari 2010. INGEN ändring i någonting, en meter snö ute (dvs inget gräs etc). Det fånganfallet var enl veterinärerna utlöst av hans insulinresistens.

På kor t ex har man sett att de ställer om metabolismen (ämnesomsättningen) inför vintern, den blir mer sparsam, för att överleva på mindre mat. Det syns tydligt på Lillen att han drar ner metabolismen när höst bryter till vinter, och sen att det 'ändras tillbaka' igen när vinter bryter i vår. Han är ironiskt nog enklast hålla i fint hull sommartid - då metabolismen är inställd på att 'äta upp sig och ta tillvara på all mat'.

Han har sen våren 2010 varit smal dock (även om vinterhullet alltid är lite högre än sommarhullet), och medicineras sen juli 2010 med metformin vilket gör stor skillnad ffa vintertid. Han har *peppar peppar* hållit sig fångfri sen den där atypiska fången feb 2010. (Första anfallet, det som treåring, var slutet av juni 2009. En lördag. Den lördagen när jag ringde kl 11, hade vet FEM fånganfall redan. Det kom regn efter torka, dvs gräset 'exploderade'. Så som sagt, det finns många anledningar till fång, som ngn frågade innan)
 
Sv: Diabetes på häst

Tillägger att för mkt fett i kosten också kan orsaka IR, det har man påvisat i djurförsök. Så en IR benägen häst skall INTE få massa olja etc, totalt fettinnehåll bör vara under 4%.

De flesta raser kan utveckla IR, ju mer urpsrungliga ju större risk, tex araber, alla ponnyraser, fjordingar och islandshästar. Skulle heller säga att de enda som inte löper någon större risk att bli IR är fullblod och halvblod med mkt fullblodsinslag. Alla andra får man betrakta som potensielt IR.
 
Sv: Diabetes på häst

Tillägger att för mkt fett i kosten också kan orsaka IR, det har man påvisat i djurförsök. Så en IR benägen häst skall INTE få massa olja etc, totalt fettinnehåll bör vara under 4%.

De flesta raser kan utveckla IR, ju mer urpsrungliga ju större risk, tex araber, alla ponnyraser, fjordingar och islandshästar. Skulle heller säga att de enda som inte löper någon större risk att bli IR är fullblod och halvblod med mkt fullblodsinslag. Alla andra får man betrakta som potensielt IR.

Det beror på vilket slags fett det är frågan om.
Fleromättade fettsyror minskar insulinresistenten.
 
Sv: Diabetes på häst

Tillägger att för mkt fett i kosten också kan orsaka IR, det har man påvisat i djurförsök. Så en IR benägen häst skall INTE få massa olja etc, totalt fettinnehåll bör vara under 4%.

De flesta raser kan utveckla IR, ju mer urpsrungliga ju större risk, tex araber, alla ponnyraser, fjordingar och islandshästar. Skulle heller säga att de enda som inte löper någon större risk att bli IR är fullblod och halvblod med mkt fullblodsinslag. Alla andra får man betrakta som potensielt IR.

Som jag svarade i annan tråd, och FA svarat, så beror på vilken sorts fett. För de svårfödda (de är ju få men finns) där grovfoder inte räcker utan man måste addera mer MJ så rek just olja, men det måste vara 'rätt' olja.

I övrigt håller jag med, alla naturraser och alla lättfödda bör man hålla ett öga på och tänka ang kosten. Och - dräktiga ston. Dräktighet i sig ger viss IR, och kan man är det ju bra undvika att ösa på just stärkelse i krubban till dem. För, man har ju i försök på just fbl (som precis som du säger sällan får IR) där man utfodrat med extrema mängder stärkelse till dräktiga ston sett att avkomman föds med sämre insulinkänslighet. Nu utfodrar knappast normalhästägaren med sådana extrema mängder stärkelse, men better safe than sorry och det finns ju foder med mindre stärkelse att välja även till dräktiga ston som behöver massor med krubbfoder.
 
Sv: Diabetes på häst

Jag fick svaren idag. Det var lite dålig mottagning så jag hörde lite dålgit. Men ett värde på 9,2 hade hon. Enligt veterinären indikerade det på diabetes när man hade under 10, hade man under 5 var det diabetes.
Men hon fick diagnosen diabetes och ska äta 4½ tablett (hörde tyvärr inte vad medicinen hette) 2 gånger om dagen, så 9 tabletter totalt.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 635
Senast: Sirap
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
693
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 404
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
816
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp