Ja, den nuvarande serien började med henne, men minst två till därefter gör samma dialektala grej. (Sen dramatiserar ju hon, men det är en annan sak.)Den {%^}]][%+= Katarina ewerlöf...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, den nuvarande serien började med henne, men minst två till därefter gör samma dialektala grej. (Sen dramatiserar ju hon, men det är en annan sak.)Den {%^}]][%+= Katarina ewerlöf...
Klarar INTE av henne.Ja, den nuvarande serien började med henne, men minst två till därefter gör samma dialektala grej. (Sen dramatiserar ju hon, men det är en annan sak.)
Hon läste Hausfrau för mig, men det är det enda hittills. Jag har mycket nyligen börjat med ljudböcker.Klarar INTE av henne.
Dock är det ju lite tvärtom också: folk här uppe tycker jättemånga pratar stockholmska fast jag som bott omkring Stockholm och Mälardalen inte alls tycker det.Fast det är inte riktigt jämförbart med hela Norrland. Det finns så klart skillnader inom dialekter, det är skillnad på byar runt en stad i Norrland också men det är inte samma sak som skillnaden mellan dialekten i Örnsköldsvik och Kiruna.
*raderat*Jag blandar mellan rikssvenska & en ton av Stockholm, sägs det i alla fall![]()
Faktum är att väldigt få yngre pratar öländska idag. Det är sällan man hör någon som är yngre än pensionärer på öland som kan prata öländska på riktigt. (En dialekt som kan vara helt obegriplig för en oinsatt...)när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna![]()
Jag har fått lära mig att det är runt Nyköping nånstans som man pratar mest likt rikssvenska.
Själv tycker jag att Kalmaritiskan är hemsk och jobbar sedan tonåren på att försvenska min egen sådan.
I övrigt tycker jag att dialekter varierar mellan olika orter även i närområdet, så att klumpa ihop större områden och påstå att de låter likadant är konstigt i min värld.
Men.det är intressant med dialekter, alla har sin tjusning tycker jag.
Faktum är att väldigt få yngre pratar öländska idag. Det är sällan man hör någon som är yngre än pensionärer på öland som kan prata öländska på riktigt. (En dialekt som kan vara helt obegriplig för en oinsatt...)
//hon med en förälder som kunde bräka på öländska och en med kalixmål...
Vaddå? Dalsländska är ju supervackert!Jag hatälskar Dalsländska - har så jäkla svårt att ta någon som pratar bred dalsländska på allvar, samtidigt som jag tycker det är en himla rar dialekt![]()
Det tog de upp i ett SVT program för några år sedan. Att tydligen skulle Nyköping vara äkta rikssvenska.Jag har fått lära mig att det är runt Nyköping nånstans som man pratar mest likt rikssvenska.
Själv tycker jag att Kalmaritiskan är hemsk och jobbar sedan tonåren på att försvenska min egen sådan.
I övrigt tycker jag att dialekter varierar mellan olika orter även i närområdet, så att klumpa ihop större områden och påstå att de låter likadant är konstigt i min värld.
Faktum är att väldigt få yngre pratar öländska idag. Det är sällan man hör någon som är yngre än pensionärer på öland som kan prata öländska på riktigt. (En dialekt som kan vara helt obegriplig för en oinsatt...)
Jobbigt att inte kunna uttala sin egen stadFast i Nyköping kan de ju inte säga Ö ordentligt!
Eller är det Norrköping?![]()
Jobbigt att inte kunna uttala sin egen stad![]()
Kalmaritiska är förskräckligt! På ett ställe där jag är på möte då och då, pratar rösten i hissen kalmaritiska!Jag har fått lära mig att det är runt Nyköping nånstans som man pratar mest likt rikssvenska.
Inte i EdVaddå? Dalsländska är ju supervackert!![]()
Kunde vara värre! Minns med fasa en snubbe på Borlänge när-tv som pratade så jävla grovt borlängemål. Kunde inte sluta titta på eländet, det var som att kolla på en fascinerande dokumentär om nåt udda djur. Då pratar jag ändå borlängemål själv, hyfsat grovt sådant vad jag fått höraVisst - dalmål är fint. Men inte alla dialekter.
Försvarsministern pratar borlängemål och det är riktigt, riktigt vedervärdigt.
Norrländska (därmed inte sagt att jag hör skillnad på olika norrländska dialekter), värmländska och gotländska är jag svag för.
Ogillar lidingömål och grov skånska, och har en hatkärlek till stockholmska i stil med så som Magnus Uggla pratar.
Kunde vara värre! Minns med fasa en snubbe på Borlänge när-tv som pratade så jävla grovt borlängemål. Kunde inte sluta titta på eländet, det var som att kolla på en fascinerande dokumentär om nåt udda djur. Då pratar jag ändå borlängemål själv, hyfsat grovt sådant vad jag fått höra![]()
Jag älskar norrländska inlandet, där runt Arjeplog.... och Kalix för all del, fast jag blir lätt lite otålig. ^^
Det enda som får gå bort är nog riktigt gnällbälte och storstockholmskan och skånebondska. Ehum, och alltså.. småländskan är charmig men Bara om man kan säga R.
Men generellt tycker jag att dialekten precis som sätt att uttrycka sig på blir en del av det jag tycker om hos olika människor, så det skulle behöva vara riktigt bedrövligt för att bli en dealbreaker.
Handlar det om tv-folk eller folk som läser in ljudböcker är det ju däremot otroligt viktigt! Tur jag mest lyssnar på engelska annars tror jag att jag blivit vansinnig.![]()