Klarar INTE av henne.
Hon läste Hausfrau för mig, men det är det enda hittills. Jag har mycket nyligen börjat med ljudböcker.

Men ljudboksdialekten. Jag fattar inte. Det verkar vara lite samma grej som den likriktning med anstrykning av Stockholm som tidigare rådde på Sveriges Radio och Svt. Oerhört enahanda.

Fast det är inte riktigt jämförbart med hela Norrland. Det finns så klart skillnader inom dialekter, det är skillnad på byar runt en stad i Norrland också men det är inte samma sak som skillnaden mellan dialekten i Örnsköldsvik och Kiruna.
Dock är det ju lite tvärtom också: folk här uppe tycker jättemånga pratar stockholmska fast jag som bott omkring Stockholm och Mälardalen inte alls tycker det.

Jag älskar norrländska inlandet, där runt Arjeplog.... och Kalix för all del, fast jag blir lätt lite otålig. ^^
Det enda som får gå bort är nog riktigt gnällbälte och storstockholmskan och skånebondska. Ehum, och alltså.. småländskan är charmig men Bara om man kan säga R. :o
Men generellt tycker jag att dialekten precis som sätt att uttrycka sig på blir en del av det jag tycker om hos olika människor, så det skulle behöva vara riktigt bedrövligt för att bli en dealbreaker.

Handlar det om tv-folk eller folk som läser in ljudböcker är det ju däremot otroligt viktigt! Tur jag mest lyssnar på engelska annars tror jag att jag blivit vansinnig. :D

Jag har fått lära mig att det är runt Nyköping nånstans som man pratar mest likt rikssvenska.

Själv tycker jag att Kalmaritiskan är hemsk och jobbar sedan tonåren på att försvenska min egen sådan.

I övrigt tycker jag att dialekter varierar mellan olika orter även i närområdet, så att klumpa ihop större områden och påstå att de låter likadant är konstigt i min värld.
Men.det är intressant med dialekter, alla har sin tjusning tycker jag.
när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna:D
Faktum är att väldigt få yngre pratar öländska idag. Det är sällan man hör någon som är yngre än pensionärer på öland som kan prata öländska på riktigt. (En dialekt som kan vara helt obegriplig för en oinsatt...)

//hon med en förälder som kunde bräka på öländska och en med kalixmål...

Jag har fått lära mig att det är runt Nyköping nånstans som man pratar mest likt rikssvenska.

Själv tycker jag att Kalmaritiskan är hemsk och jobbar sedan tonåren på att försvenska min egen sådan.

I övrigt tycker jag att dialekter varierar mellan olika orter även i närområdet, så att klumpa ihop större områden och påstå att de låter likadant är konstigt i min värld.

Faktum är att väldigt få yngre pratar öländska idag. Det är sällan man hör någon som är yngre än pensionärer på öland som kan prata öländska på riktigt. (En dialekt som kan vara helt obegriplig för en oinsatt...)

Jag kan intyga att man INTE pratar rikssvenska i Sörmland! Särskilt inte äldre människor. Bevare mig väl...:nailbiting:

Men åh, "Kalmarmål"/småländska som är så gulligt! :love: Jag gick tidigare på gymnasium på distans/i Söderåkra och min hästs uppfödare kommer från Vimmerby, så har fått höra min beskärda del av den dialekt. Men den är ju urmysig ju!

Det tog de upp i ett SVT program för några år sedan. Att tydligen skulle Nyköping vara äkta rikssvenska.

Men tycker den nya rikssvenska känns vettigare eftersom den just är rikstäckande svenska.
Dock typ ingen som pratar så irl :p

Kalmaritiska är förskräckligt! På ett ställe där jag är på möte då och då, pratar rösten i hissen kalmaritiska!

Norrländska (därmed inte sagt att jag hör skillnad på olika norrländska dialekter :p), värmländska och gotländska är jag svag för.

Ogillar lidingömål och grov skånska, och har en hatkärlek till stockholmska i stil med så som Magnus Uggla pratar.

Visst - dalmål är fint. Men inte alla dialekter.
Försvarsministern pratar borlängemål och det är riktigt, riktigt vedervärdigt.
Kunde vara värre! Minns med fasa en snubbe på Borlänge när-tv som pratade så jävla grovt borlängemål. Kunde inte sluta titta på eländet, det var som att kolla på en fascinerande dokumentär om nåt udda djur. Då pratar jag ändå borlängemål själv, hyfsat grovt sådant vad jag fått höra :D

Norrländska (därmed inte sagt att jag hör skillnad på olika norrländska dialekter :p), värmländska och gotländska är jag svag för.

Ogillar lidingömål och grov skånska, och har en hatkärlek till stockholmska i stil med så som Magnus Uggla pratar.

Kunde vara värre! Minns med fasa en snubbe på Borlänge när-tv som pratade så jävla grovt borlängemål. Kunde inte sluta titta på eländet, det var som att kolla på en fascinerande dokumentär om nåt udda djur. Då pratar jag ändå borlängemål själv, hyfsat grovt sådant vad jag fått höra :D

Borlänge är speciellt. Såg en kille på tv som hade sån dialekt att BARNET tittade på mig och frågade varför han pratade så märkligt.

Jag älskar norrländska inlandet, där runt Arjeplog.... och Kalix för all del, fast jag blir lätt lite otålig. ^^
Det enda som får gå bort är nog riktigt gnällbälte och storstockholmskan och skånebondska. Ehum, och alltså.. småländskan är charmig men Bara om man kan säga R. :o
Men generellt tycker jag att dialekten precis som sätt att uttrycka sig på blir en del av det jag tycker om hos olika människor, så det skulle behöva vara riktigt bedrövligt för att bli en dealbreaker.

Handlar det om tv-folk eller folk som läser in ljudböcker är det ju däremot otroligt viktigt! Tur jag mest lyssnar på engelska annars tror jag att jag blivit vansinnig. :D

Artjeplog :love: Jag är mitt i inlandssmeten nu och börjar få ton av den :D Jag är också en sådan där som gärna plockar upp dialekten där jag är (dock aldrig i Skåne!).

Min byadialekt är neutral för att vara dalmål och jag bodde ju i Uppsala rätt länge. Min mamma har dessutom en rätt "neutral" dialekt och det har ju färgat mig lite, hon flyttade runt mycket som barn.

När jag blir förbannad säger särbon att dalmålet bryter fram ordentligt :cautious: :wtf:

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 396
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka