Bukefalos 28 år!

Diarré - Hjälp!

E

Explorina

Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused:

Nu börjar jag tycka att det är "jobbigt" att se att han varje dag ska vara kletig i rumpen - tycker så synd om honom, det skär i mitt hjärta! :cry:

Igår när jag kom till stallet så möttes jag av min årgång 09.a som stod och såg allmänt ynklig ut.
Han var geggig och insmord med bajs på hela skinkorna, insidan av lår och det hade runnit hela vägen ner till båda bakhovarna..och för att inte tala om svansen, den mer eller mindre dröp av bajsvatten..!

Det värsta av det hela är ju att det finns ingen duschspilta i det stall där jag har honom uppstallad och vattenslangen går inte att använda utanför stallet, då den kranen är avstängd pga kylan.
Så jag försöker ju göra honom så ren som möjligt med hjälp av tvättlappar som sköljs i kallt vatten + handduk.
Ska köpa en vattenkokare idag så jag i det minsta kan rengöra honom lite med ljummet vatten. Men det är svårt att få honom ordentligt ren när man inte kan spola av honom, jag ser till att vid rumpen, undersida av svans och insida av lår i det minsta blir rengjort så det inte ligger bajs och "fräter".
Svans och ben är i stort sett omöjliga att få helt rena så som läget är för tillfället, tyvärr.


Men VAD kan vara orsaken till hans kassa mage?
Under sommaren när han går på bete har det inte varit det minsta diarré.!

Han är avmaskad i augusti med bredspektrat avmaskning ( silver/blå förpackning ) kommer inte ihåg namnet.
I november fick han avmaskning för bandmask och spolmask.
Så det borde inte vara mask som är "boven i dramat".

Har funderat på sand i tarmen - loppfrön införskaffas idag och han kommer få sin första giva ikväll.

Han äter ensilage - funderat på om det kan vara det som han inte tål?
Blir det ingen förbättring efter loppfröna tänkte jag byta ut ensilaget mot hö i några veckar för att utesluta överkänslighet mot ensilage.

I kraftfoder får han kraft groove 90 och salsas müesli ( lila )
samt betfor och Green Power lucerne.
+ en skvätt rapsolja och vitaminer & mineraler

Betforn har han inte haft hela tiden, så det är inte den som ställer till det för magen dvs det har inte blivit någon ytterligare försämring efter att jag la till betfor i foderstaten.

Har haft lite funderingar på om det är lucernen som ger honom diarée?
Men det är inga mängder han får pr.dag utan det är 4 st packade vita KRAFT mått fördelat på 3 måltider pr. dag.
Kan det ändå vara för mycket mon tro?


Han får dagligen även ett tillskott för tarmen som hoter Probiotika (granulat). Men ändå har han så dålig mage, det känns inte bra:crazy:

Någon av er som har lite idéer eller egna erfarenheter?
 
Sv: Diarré - Hjälp!

Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused:

Nu börjar jag tycka att det är "jobbigt" att se att han varje dag ska vara kletig i rumpen - tycker så synd om honom, det skär i mitt hjärta! :cry:

Igår när jag kom till stallet så möttes jag av min årgång 09.a som stod och såg allmänt ynklig ut.
Han var geggig och insmord med bajs på hela skinkorna, insidan av lår och det hade runnit hela vägen ner till båda bakhovarna..och för att inte tala om svansen, den mer eller mindre dröp av bajsvatten..!

Det värsta av det hela är ju att det finns ingen duschspilta i det stall där jag har honom uppstallad och vattenslangen går inte att använda utanför stallet, då den kranen är avstängd pga kylan.
Så jag försöker ju göra honom så ren som möjligt med hjälp av tvättlappar som sköljs i kallt vatten + handduk.
Ska köpa en vattenkokare idag så jag i det minsta kan rengöra honom lite med ljummet vatten. Men det är svårt att få honom ordentligt ren när man inte kan spola av honom, jag ser till att vid rumpen, undersida av svans och insida av lår i det minsta blir rengjort så det inte ligger bajs och "fräter".
Svans och ben är i stort sett omöjliga att få helt rena så som läget är för tillfället, tyvärr.


Men VAD kan vara orsaken till hans kassa mage?
Under sommaren när han går på bete har det inte varit det minsta diarré.!

Han är avmaskad i augusti med bredspektrat avmaskning ( silver/blå förpackning ) kommer inte ihåg namnet.
I november fick han avmaskning för bandmask och spolmask.
Så det borde inte vara mask som är "boven i dramat".

Har funderat på sand i tarmen - loppfrön införskaffas idag och han kommer få sin första giva ikväll.

Han äter ensilage - funderat på om det kan vara det som han inte tål?
Blir det ingen förbättring efter loppfröna tänkte jag byta ut ensilaget mot hö i några veckar för att utesluta överkänslighet mot ensilage.

I kraftfoder får han kraft groove 90 och salsas müesli ( lila )
samt betfor och Green Power lucerne.
+ en skvätt rapsolja och vitaminer & mineraler

Betforn har han inte haft hela tiden, så det är inte den som ställer till det för magen dvs det har inte blivit någon ytterligare försämring efter att jag la till betfor i foderstaten.

Har haft lite funderingar på om det är lucernen som ger honom diarée?
Men det är inga mängder han får pr.dag utan det är 4 st packade vita KRAFT mått fördelat på 3 måltider pr. dag.
Kan det ändå vara för mycket mon tro?


Han får dagligen även ett tillskott för tarmen som hoter Probiotika (granulat). Men ändå har han så dålig mage, det känns inte bra:crazy:

Någon av er som har lite idéer eller egna erfarenheter?

Gör en skonsam övergång till hö. Vet fler som inte mår bra av ensilage!
 
Sv: Diarré - Hjälp!

lånar tråden lite, hoppas det är okey!

jag har samma problem med min 1.5 åring! han är också avmaskad efter träckprov men är varje dag skitig i rumpan...
dock är inte avföringen lös! så någon regelrättig diarre kan det kanske inte kallas, men det rinner liksom lite efter varje gång han har bajsat.

han får krafft 125 + lusernpellets, ensilage & mineraler.

hur gammal är din unghäst?

min åt ensilage även förra vintern och vad jag minns var han aldrig dålig i magen då... ingen av de andra hästarna som äter samma foder har några problem.
tänkte ge linfrön ikväll och se om det hjälper.
 
Sv: Diarré - Hjälp!

lånar tråden lite, hoppas det är okey!

hur gammal är din unghäst?

min åt ensilage även förra vintern och vad jag minns var han aldrig dålig i magen då... ingen av de andra hästarna som äter samma foder har några problem.
tänkte ge linfrön ikväll och se om det hjälper.

Helt okey att du lånar tråden :)

Min unghäst är också 1½ år.

Han har också tidigare käkat ensilage utan problem.
Men har haft tanken som fjorden säger; att evt. byta över till hö under en kort period för att se om det blir någon markant förbättring, eller ej.

Ska prova dessa "loppigafrön" nu först och se om det blir någon förbättring, han kommer att få första givan ikväll.

Sen har jag tänkt att evt. prova vanlig bakjäst i en period istället för detta Bio-Premium som han får nu ( probiotika ). Tänkte att just detta tillskott kanske inte hjälper min lille plutt..?


Är jätte orolig för att det ska bli en inflammation i tarmen som senare blir kronisk såsom tex Colitis eller nåt i det stuket? :crazy:
 
Sv: Diarré - Hjälp!

Min 3 åring var sådan fram tills för ett par veckor sedan, eller det har egentligen varit i två omgångar. Först var det för att han av misstag fått i sig lite silage, det tålde inte hans mage alls och han var lös i nästan exakt en vecka. När han sedan hade varit bra i några dagar blev han lös igen, jag förstod först inte vad det handlade om, men konstaterade sedan att det var den stora mängden protein han fick i sig genom sitt hö (vi hade bytt hö till ett med betydligt mer protein). Nu är magen van vid proteinet och mår bra :) Men mitt tips är att byta till hö och kolla över proteinintaget :)

Ang. svårigheten med att tvätta så har jag bara en sak att säga: Torrschampoo :bow: Jag använder det från Horsewise och det funkar bra.
 
Sv: Diarré - Hjälp!

Jag har visserligen ingen unghäst, men däremot en gammal farbror som är känslig. Han har varit lös till och från under vintern. Jag trodde först att det var ensilaget, men det har han gått på även under sommartid och i princip hela sitt liv utan problem. Han går också på lusern men har gått på det sen början av 2010 utan problem...
Däremot så har det varit väldigt kallt. Jag vet inte hur ni har det, men där våra hökassar står är det väldigt kallt och eftersom han är känslig så testade jag att ta in hökassarna i stallet där det var varm istället. En vecka senare är han bra i magen igen! :bow: Tror det beror på att vi haft så kallt (normalt har temperaturen legat på -20 och på julafton hade vi -34 :crazy: ) så ensilaget blir kallt, ungefär som fruset gräs på sommaren. Det mår ingen häst bra av såvitt jag vet.. Kan vara värt att testa :)
 
Sv: Diarré - Hjälp!

Vi har en 1,5 åring som inte kan äta ensilaget vi köpt. Ts 68 så det är inte blött,men vi fick köpa hem hö och då blev magen bra. Vetrinären trodde att det var proteinet han reagerar på,för han kunde äta det vi hade i våras med lägre proteinhalt.
 
Sv: Diarré - Hjälp!

Du kan prova att ge ProEquo som är ensilerad havre med riktiga bakterier från rikta friska hästar.
Alltså bakterier som är positiva som finns i träck från friska hästar och så har dom odlat dom och har i ensilerade havren (det är som babygröt) som man kan köpa och ge ett par veckor eller så, för att se till att hästen har dom positiva bakterierna i magen som hjälper.

Om man går in på deras hemsida så ser man återförsäljare, eller så kan man köpa direkt från dom om man vill.
Min vet. rekommenderar det och jag vet andra som fått bra resultat med det med. (även min häst)
Är inte ens så dyrt, 275:- för 5kg och man ger yp 6dl om dagen.
 
Sv: Diarré - Hjälp!

kl

Har en 3 åring som inte tål ensilage/hösilage .
Han funkar dock på hö , men behöver få mycket strå . Blir fort stressad i magen vad det verkar ,jag märker tex en stor skillnad på när han har fri tillgång i hagen ,eller när det har fodrats i hagen . Han får även bakjäst under hela vinterperioden .
 
Sv: Diarré - Hjälp!

Flera hästar blev kassa i magen under en period då hösilaget var för "grovt"/"stråigt". Hur är den hösilaget hygienmässigt? Får han nog mkt (helst fri tillgång)?
Har de andra hästarna också tecken på diarrée? Gjorde du ngt "kolla masken-prov" så att du vet att du valt rätt maskmedel och att han är fri från mask?
Jag hade nog kontaktat vetrinär om det har pågått under så lång tid.

Du kan väl prova utesluta lusernet under några dagar men personligen tror jag att det är kvalitén eller stråigheten på hösilaget som ställer till det.
Ge lite färsk bakjäst varje dag, billigt och effektivt sätt att hålla magen i schack.

Går det inte att transportera honom till ett stall med varmvatten så att du får honom riktigt ren?
 
Senast ändrad:
Sv: Diarré - Hjälp!

Som andra tidigare skrivit, byt till hö, ensilgae reagerar många hästar på. Du kan ge Bokashikli också som har ett bra ph-värde för magar, du ger 1 dl i 14 dgr sen 2 dl per dag, billigt är det också
 

Liknande trådar

Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 290
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 245
Senast: axel
·
Övr. Katt Jag har problem med magarna på mina katter och hoppas kunna få hjälp och tips från er. Ursäktar långt inlägg. Det började med att...
Svar
11
· Visningar
3 974
Senast: lulski
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 201
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp