Diffusa Symptom.

Springsteen

Trådstartare
Lite historik.

Onsdag
Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här hästen oavsett vad som är fel på henne.

Kyler benet och in i boxen.

Torsdag eftermiddag den 22.
Puls i alla fyra, inga andra symptom. Rörelsestörning borta.

Ringer veterinär som säger "Behandla om fånghäst." Jag kommer ut på lördag och tittar på henne.

Jag ställer henne på box med ett mycket, mycket tjockt lager strö, matar med halm, tar bort kraftfoder, blöter höet, strikt boxvila, ger mag och tarm i spruta i munnen.

Fredag
Ingen puls, normal.

Fortsätter med boxvila, bött hö osv.

Lördag
30 grader varmt ute, lite förhöjd puls igen - Vädret? Veterinär kommer och tittar obelgrad 0. Känner även hon lite puls.
Ordinerar fenylbutason, två påsar om dagen, box och boxhage eller ridbanan som är sand och ottomattor.

Får två påsar butta, dubbel dos med mag och tarm.

Söndag
En helt normal häst. Får stå på ridbanan ett par timmar. Får två påsar butta.

Måndag-Onsdag
Normal häst, står i liten boxhage med mycket underlag. Får två påsar butta.

Torsdag
På morgonen var allt prima.

På eftermiddagen, Börjar fälla som en idiot, dricker mycket vatten.

Normal puls, men mer puls i höger fram, men hade båda benen haft samma puls som höger hade det inte varit något att bry sig om.
Slemhinnor ok, temp bra, lite värme runt kronranden på hovarna. Pigg glad häst.

Får sin butta.

Fredag
Morgon; Normal häst, helt perfekt puls.

Eftermiddag; Normal puls vänster fram, något mer puls i höger fram men jag får leta. Luktar nu ILLA i höger fram vid strålen och ser ut att vara geggig i hoven.
Gör rent med sprit och koksalt, torkar rent men hoven ser ut att ha röta i strålen. Fanns inte där igår. Ställer in i ren uppströad box. Ger henne buttan.

Hovarna lika i värme, lite varmare uppe vid kronranden, i övrigt svala, Temp normal, fäller dock lika mycket som innan.

Noterade även att hon börjat tappa i vikt.

-----------------

Info om hästen,

Ponnysto, 17 år.
Normalhull - perfekt enligt veterinären som var ute, går på mm högt gräs/stampa lera i hagen i vanliga fall.
Hon är även dräktig.

Aldrig haft fång, eller tendens till fång.

------------------

Vi behandlar som sagt för fång.


IR, Cushings etc far såklart genom huvudet, med fällning och vattendrickandet.

Men funderar även på hovböld? Med tanke på att den illaluktande hoven är det benet som det är puls i. Hur yttrar sig en hovböld? Aldrig haft det förr.

Hon skoddes måndag den 18, varken hovslagare eller veterinär vill ta av skorna nu, då hon är ömfotad och redan är skodd med beslag som fungerar som fångbeslag.

Kommer inte att få tag på min veterinär under lördag/söndag då hon är iväg.
Min tant är ju inte i något behov utav en veterinär just nu. Men jag skulle hemskt gärna ha någon att spåna lite med.

Blir det något akut så finns det såklart en annan veterinär jag kan ringa.

Hon är i övrigt i glatt humör, äter allt hon får. Till och med magmedlet och bakjäst hur handen. Går gärna ut ur boxen och ut på grusväg med grova stenar.

Några funderingar?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Ja det låter ju lite som hovböld (dock minus fällningen men min äldre häst har redan börjat fälla en hel del sommarpäls så det kan vara helt normalt) så jag skulle ta ut en hovslagare som kan kolla det.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Okej! Då ska jag se om det går att få tag i någon hovslagare att prata med imorgon. Min egen gick såklart på semester nu i början på veckan.
Vet inte riktigt om jag vågar låta någon annan än han ta i hovarna på henne då hon har väldigt speciella hovar - mycket höga trakter, och ändrar
man så blir det väldigt fel. Ulltuna har redan försökt, med dubbelsidig inflammation i senorna och kotorna och hovarna som resultat.
Men ska höra med min stallägare, hon har en trevlig hovslagare. :)

Förövrigt så ser hon ut såhär i hullet.

ww4.png
 
Sv: Diffusa Symptom.

Tror oxå på hovböld.
Kolla på hovslagar förbundets hemsida om du inte hittar någon där står de listade län för län
 
Sv: Diffusa Symptom.

Angående fällningen,så har våra börjat fälla mycket nu i dagarna. Hoppas det "bara" är en hovböld. Fin häst :)
 
Sv: Diffusa Symptom.

Tack för svaret!

Men hur visar sig hovbölder? Vad är typiska symptom. Är det puls i ett ben?

Casacha; Mina hundar fäller också, men min ponny fäller mer än de andra hästarna i stallet.
Visserligen är hon den enda ponnyn och hon går rejäl päls alá shetlandsponny på vintern.
Hon kanske börjar tidigare än de andra?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Hovbölder brukar ge värme i hoven, puls och framförallt hälta. Oftast, men inte alltid brukar hästen även ge reaktion när man klämmer med visitertång på hoven (det är även så man kan lista ut var den sitter någonstans, innan vet./hovis öppnar för att tömma)

5-åringen hade ett par hovbölder, jag blev lika förskräckt varje gång och trodde att hon hade fått en hovbensfraktur minst.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Inte lätt det där. Har du/någon i stallet en visitertång så du kan klämma igenom hovarna?

Inte så konstigt om dom har lite förstärkt puls när det är så varmt, dock är det ju en väldigt subjektiv fråga vad som är normalt och vad som är förstärkt. Oftast brukar dock en fånghäst ha rätt rejäl puls, medan hovarna är svala. Finns det någon värme är det runt kronranden, själva hoven kan vara sval.

Du måste nog sluta ge henne butta, annars blir det i princip omöjligt att hitta felet. Är det en böld hindras den från att mogna och komma ut och problemet kommer bara pågå, är det fång så kan buttan maskera hur dålig hon faktisk är.
Nu hoppas jag verkligen hon inte har fång, men rent teoretisk kunde hon ha klara fångsymptom nu om det inte vore för buttan.

Jag skulle sluta ge butta och fortsätta behandla som fånghäst och sen se hur hon rör sig om några dagar när medicinen är ur kroppen. Särskilt hur hon vänder på stallgången, det är det mest avslöjande vid fång.

Du kan lägga socker och jod omslag på hoven du misstänker böld, det drar ut den om det finns någon.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Håller med du.

Sen var hästen bara halt en dag o varför ställa den på box:confused:

Hade den haft fånghistorik eller gått på gräs OK, men annars:confused:

Sluta med butta o skritta den.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Kan helt enkelt bara vara strålrötan som spökar. Kan ha blivit nån liten ficka som är redigt rötangripen, det kan orsaka hälta :)

Fäller gör mina fullblod också och vissa dagar går det åt hur mycket vatten som helst, det är inget fel på dem för det ;)
 
Sv: Diffusa Symptom.

Jag skulle nog också säga hovböld!

En vän till mig hade liknande symtom på sin häst. För att göra en lång historia kort, så det började med hälta som gick över för att efter några veckor komma tillbaka.
Det gjorde såhär kring 2-3 gånger. Både veterinär och vi hade ingen aning. Sista omgången så gick han på metacam, men blir bara värre o värre.
Slutar till slut att ens stödja på benet o hoppar på 3 ben, vid de här laget så hade hovis sagt att det mest troligt är en hovböld så vi behandlade med saltinpackning.
Det tog nästan en hel vecka innan hovbölden gav med sig, och innan dess kan jag säga att hästen var rätt trött i sin kropp, huvvaligen.
Men som sagt han hade puls till o från, men inge anmärkningsbart. Liiite varmare i den hoven. Dock så luktade hoven skit och ännu värre när hovbölden "sprack"
Så ibland är dom långvariga o onda dom där hovbölderna..
 
Sv: Diffusa Symptom.

Tack Cashmir!

Centaur; Tack för svaret, Jag har gjort som veterinären säger att jag ska göra. Ska se om det finns visiteringstång i stallet så att jag kan klämma i hovarna.

Om det är fång, ska man inte ge butta så att de inte får ont? Hon obelgrad 0 när veterinären var ute. Vändningarna är perfekta.
Hon är dräktig och veterinären vill inte att hon ska ha ont, då kan hon resorbera.

Trix,Jag ska titta till hoven nu när jag åker ut och se om jag kan få så rent och tort att det går att se om det är en ficka.
Hon har haft röta förr, när hon stått på torv som hon gör nu, kan ju vara torven som orsakar.

axel; När hon är halt så kan det vara vad som helst, hon var en halv grad halt när hon hade en spricka/fraktur i carpus.
Självklart så är jag försiktig! Jag tänker inte rida en häst som veterinären har ordinerat strikt boxvila på.

classie; Tack, ska klämma på hoven idag. Det kanske är så att om det är en hovböld att den redan börjat röra på sig?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Håller med du.

Sen var hästen bara halt en dag o varför ställa den på box:confused:

Hade den haft fånghistorik eller gått på gräs OK, men annars:confused:

Sluta med butta o skritta den.

Nej, nu tycker jag att du är helt ute och cyklar! Veterinären låter VETTIG. Tycker du verkligen att TS ska gå tvärt emot vets rekommendationer och följa dina i stället? Det är väl sunt att tänka fång om man har en häst som är halt på ett ben SAMT har förstärkt puls (även enligt vet)? Även hästar utan fånghistorik kan väl få fång?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Angående hovböld och symtom. Min hade två, en i varje framhov, när hon hade fång. Hon fick puls, blev VÄLDIGT halt och blev även svullen en bit upp i benet. Men jag tror att symtom vid hovböld kan variera en hel del, bl.a. beroende på var bölden sitter, hur "mogen" den är och hur pass smärttålig hästen är.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Hon kan ha fått strålröta pga av att hon håller sig i stillhet nu. Trist läge men det är bara att behandla så gott du kan.

Eftersom hon är dräktig skulle jag ha gjort som du gör nu. Låta henne vara ute så mycket som möjligt på liten yta, för hennes humör och luftvägar.
Samt smärtstillande och antiinflammatoriskt. Dock låter det inte bra att hon dricker mycket mer än vanligt, det kan faktiskt tala mot buttan, fråga veterinär angående det.
Att hon faller ur är ju inte bra, kan du inte ge mer stråfoder? Fick hon mycket kraftfoder så det är svårt att kompensera nu när du tagit bort kraften...
 
Sv: Diffusa Symptom.

Veterinären är mycket vettig, hon har även tävlingshästar som går på mycket hög nivå inom hoppning så häst och tävlingshäst kan hon.

Min är smärttålig.

Hon är inte det minsta svullen i benen. Snarare helt torra och kalla.

Ridtravare, ja så kan det säkert vara, hon har ju stått inne mycket nu. Hon har druckit normalt de två senaste dagarna nu, det kanske bara
var värmen som gjorde att hon ville dricka mycket samt att hon blev lite dålig i magen av buttan. Ger mer mag och tarm nu så hon är ok i magen igen.

Hon fick sojamjöl vilket hon enligt veterinären får äta nu men i mindre dos. Funderar på att ge henne mer hö men är orolig för sockret.
Hon äter ca. 5-6 kg halm och 5 kg hö om dagen, så hon svälts ju inte.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Dagens rapport,

Kalla hovar. Pigg glad häst. Jag hittar extremt svag puls i vänster fram och svag puls i höger fram. Druckit normalt under natten och dagen.
Klämt på hoven och hittar ingen ömhet. Slog lite med en hammare på sömmarna och sulan men får ingen reaktion. Hoven är äcklig och luktar illa.
Tycker nog även att sulan är lite fuktig och något porös.

Spritade, torkade ur och lät lufta. La ett våtvarmt omslag i fall att det är en hovböld. Skrittade mycket fint på stallgången med långa kliv.
Ställde in henne i boxen och gav henne 4 kg halm och 1 kg hö. Då är hon nöjd en stund i alla fall.

Om det är röta så är det väl kanske inte så bra att lägga omslag? även om jag spritat och gjort ordenligt rent?
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa Symptom.

Dagens rapport,

Kalla hovar. Pigg glad häst. Jag hittar extremt svag puls i vänster fram och svag puls i höger fram. Druckit normalt under natten och dagen.
Klämt på hoven och hittar ingen ömhet. Slog lite med en hammare på sömmarna och sulan men får ingen reaktion. Hoven är äcklig och luktar illa.
Tycker nog även att sulan är lite fuktig och något porös.

Spritade, torkade ur och lät lufta. La ett våtvarmt omslag i fall att det är en hovböld. Skrittade mycket fint på stallgången med långa kliv.
Ställde in henne i boxen och gav henne 4 kg halm och 1 kg hö. Då är hon nöjd en stund i alla fall.

Om det är röta så är det väl kanske inte så bra att lägga omslag? även om jag spritat och gjort ordenligt rent?

Det beror på vilken typ av omslag du har gjort? :)

Är det ett Jodopax-paket så gör inte det rötan värre, är det nåt annat är det kanske inte så lyckat, nej :D
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 649
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 332
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp