Digivande sto - foderråd

Det är nu hon ger som mest di, så oavsett hur (lite) tunn hon är - ge så mycket extra som behövs. De tappar fort när de väl börjar tappa hull pga digivning. Du får avgöra med hjälp av ögon och händer hur mycket tillskott som behövs. Det kan vara ett kg, det kan vara fem.
Får åka och köpa något sorts avelsfoder på måndag. Vet om att märke spelar sällan än större roll, men alltid bra men rekommendationer. Det räcker inte med havre och korn? Kanske lite sojamjöl med? Hon får vitaminer och mineraler nu, mosat med äpple.
 
Får åka och köpa något sorts avelsfoder på måndag. Vet om att märke spelar sällan än större roll, men alltid bra men rekommendationer. Det räcker inte med havre och korn? Kanske lite sojamjöl med? Hon får vitaminer och mineraler nu, mosat med äpple.
Min har hållt sig fin på havre, korn, sojamjöl och lusern, mineraler, olja. Hon har inte fått något färdigfoder alls.
 
Det räcker inte med havre och korn? Kanske lite sojamjöl med? Hon får vitaminer och mineraler nu, mosat med äpple.
Det räcker förmodligen alldeles utmärkt.
Nackdelen med korn är att det har lite lågt lysininehåll, så jag hade nog själv valt havre + soja + lusern. (eller nja, kanske inte, jag försöker bojkotta soja om det går så jag hade nog köpt en påse potatisprotein istället)
 
Det räcker förmodligen alldeles utmärkt.
Nackdelen med korn är att det har lite lågt lysininehåll, så jag hade nog själv valt havre + soja + lusern. (eller nja, kanske inte, jag försöker bojkotta soja om det går så jag hade nog köpt en påse potatisprotein istället)
Som tidigare nämnt, så äter inte stoet lucern :(
 
så var det ja... fast jag skrev bara hur jag hade gjort. ;)
Men prova med havre och soja då, det är förmodligen det billigaste alternativet i alla fall - hälsar snålänningen :p
 
Får åka och köpa något sorts avelsfoder på måndag. Vet om att märke spelar sällan än större roll, men alltid bra men rekommendationer. Det räcker inte med havre och korn? Kanske lite sojamjöl med? Hon får vitaminer och mineraler nu, mosat med äpple.
Har du provat med lucern sedan hon blev dräktig o nu ger di? Den skulle nog mer klara sig bättre om den gick på bete som är godare
Jag ger 3kg havrekross, (hel havre ratas) lucern, linfrö, krafft G 125, ganska mkt potatisprotein, en müsli o hon gnäggar o kastar i sig maten. Svinhungrig. Även det lilla fölet äter lite o har en egen krubba avskilt. Fritt hö med högre värden än ditt. Är i bra hull ännu.....
Nu är ju hon extremt stor o behöver kanske ännu mer senare.

Sedan jag fick havren krossad till havregryn är det nog favvisen. Ngt fuktat.
 
Har du provat med lucern sedan hon blev dräktig o nu ger di? Den skulle nog mer klara sig bättre om den gick på bete som är godare
Jag ger 3kg havrekross, (hel havre ratas) lucern, linfrö, krafft G 125, ganska mkt potatisprotein, en müsli o hon gnäggar o kastar i sig maten. Svinhungrig. Även det lilla fölet äter lite o har en egen krubba avskilt. Fritt hö med högre värden än ditt. Är i bra hull ännu.....
Nu är ju hon extremt stor o behöver kanske ännu mer senare.

Sedan jag fick havren krossad till havregryn är det nog favvisen. Ngt fuktat.
Har inte provat nu, men tror inte att det skulle göra någon skillnad. Har haft stoet i 9 år, men kan testa. Ska se om någon i stallet har lucern så att jag kan testa. Känns lite dumt att köpa en bal (om hon nu inte äter). :)
 
Har inte provat nu, men tror inte att det skulle göra någon skillnad. Har haft stoet i 9 år, men kan testa. Ska se om någon i stallet har lucern så att jag kan testa. Känns lite dumt att köpa en bal (om hon nu inte äter). :)
Nu tänkte jag mer på koncentrerat. Pellets. Strå har aldrig gått hem.

Min har inte ätit ren lucern förrän nu, men hestekraften har alltid gått ner som innehåller stor andel lucern.
Ett foder som jag mer än gärna skulle ge nu, men det är långt till ÅF
 
håller med Ameo.
min ger allt till sitt föl ( som ser ut som en belgian blue ), stoet har dock varit i tunnaste laget. Körde 4 kg krafft avel ...hjälpte inte. stallade in och höjde fodret..nu är vi uppe i , håll idig nu.

1,5 kg soja.
3 liter vetekli.
3 liter lucern pellets torr.
3 dl olja
mineraler och b vitamin.
hö på natten , bete på dagen. hon börjar bli fin nu....
 
Åkte och köpte foder i Måndags. Har bara glömt att uppdatera. Stoet är absolut inte mager eller undernärd, men hon började som sagt tappa :) Prövade både lucern och blöt pellets och hon åt :eek::confused::eek: (här står jag med skägget i brevlådan)
Nu får hon (även den lille norpar åt sig):
D&H Stud Balancer
Lucern hackad
Krafft grov (blöt)
Äpple

+ de mineraler och vitaminer som de fick tidigare

Blandar ihop det i en salig blandning.

Hon ser faktiskt redan bättre ut. :up:
Nu ser hon mer "normal" ut.
Hon får nu kraftfoder 4 ggr om dagen, bete 13 ½ timme och grovfoder 3 ggr om dagen.
 
Mitt sto har också alltid vägrat äta blött foder, tills hon var digivande och jag gav blötlagt sojamjöl efter att hon fått foderstrupsförstoppning. Då åt hon plötsligt blött foder, så jag funderar på om det är någon slags instinkt att äta allt de kommer över. ;)
 
Mitt sto har också alltid vägrat äta blött foder, tills hon var digivande och jag gav blötlagt sojamjöl efter att hon fått foderstrupsförstoppning. Då åt hon plötsligt blött foder, så jag funderar på om det är någon slags instinkt att äta allt de kommer över. ;)
Jag var i chock! @axel var ändå på mig att testa, men nää.. tänkte jag. Det har ju inte fungerat innan. Men visst. Är väl kanske så som du säger, instinkten tar över.
 
De blir hungriga när de diar :) akta så lilleman inte norpar för mycket, du vill inte trycka iväg hans tillväxt för snabbt så han rätar upp sig.
 
Jag skulle vilja få upprätade kotor.
Tack för tipset:D

Digivande ston kan nog äta jäkligt mkt av allt
 
Eller höjja krubban brukar funka :)

Ja Axel, det är som människor, få som blir tjocka under amning.
Krubban är så högt upp som det går.
Hon har en sådan krubba:
foderkrubba-16-liter-med-kastram-till-hastar.jpg
 
Jag låter min äta.
Den får inte i sig mkt. Det bara låter som det. smask smask o sen blandar hon det med en slurk mjölk. Beror väl på om det är rent protein.
De ska ju vid avvänjning vara klara för en hel del egen mat även om det även då ska helst mjölkblandas.

energi ger snabb tillväxt, protein långsammare. Kruxet är nog även här att stoet behöver energi för att inte behöva ännu mer energi för att bryta ner protein till energi om hon är tunn. Såsom alla tunna hästar fungerar. Så min slutsats är att stoet behöver mer energi i förhållande till protein under digivandet än under dräktigheten. Många föl vänjs av tidigare just för att stoet faller ur för mkt.
Det finns mkt studier på "creepfeeding" positiva påverkan på både sto o föl.
Jag har flyttat NER båda krubborna o den ena är fölets som inte stoet kommer åt.
hon äter ca 1 dl havregryn per dag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 550
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 646
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp