Digivande sto - foderråd

Intressant tråd! Mitt gamla sto, 21 år, har sitt sista föl vid sidan i år. Hon tappar jättemycket när hon ger di, så hon ska få slippa fler dräktigheter nu. Har fått stödfodra rejält hela sommaren; luzern, specialfoder för tunnisar, betfor, havrekross. Plus i stort sett fri tillgång på hö. Jag vet att hon inte tar sig ordentligt förrän lillan är avvand ....
Så har jag ett mycket yngre sto av samma ras, som har föl nr 2 vid sidan i år. Hon är tjock som en köttbulle på enbart sommarbetet- och fölet är maffigt och i jättefint hull. Väldigt bra bete i år visserligen, men att det kan vara så olika!

Jag låter också fölen äta ur mammans krubba, det blir som sagt inte så mycket de får i sig, mamman brukar köra bort dem efter en stund, och de behöver vänja sig vid käket som bjuds när de får egen kupé!:D
 
maxdoseringen på soja är 100g/100kg kroppsvikt o utfodringstillfälle, har du en häst på 500kg o ger den kraftfoder 3ggr om dagen kan man ge 1,5kg soja, dvs 500g/ utfodringstillfälle
 
maxdoseringen på soja är 100g/100kg kroppsvikt o utfodringstillfälle, har du en häst på 500kg o ger den kraftfoder 3ggr om dagen kan man ge 1,5kg soja, dvs 500g/ utfodringstillfälle
Såvitt jag förstår så tvistar de lärde om just det där... Och tills de lärde har enats om ett svar på frågan kan man ju vara medveten om att höga doser proteinkoncentrat riskerar att ge Baron Gruff-sjukan. SÅ får man ta risken själv om man vill.
 
Jag tror på att digivande ston mer behöver energi när det är så uppenbart att de tappar i HULL.

Jag har sänkt proteingivan rejält sen Lillan kom till Världen;)
Min som väger 800 skulle kanske då utfodras med 2,4 kg proteinkoncentrat/ dag:eek:

Nej hon får 0,5 kg soja/ K. muskel, 2-3 kg havre, linfrö ( olika proteinkällor ska vara bra) o bra bete med klöver i.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 550
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 646
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp