Digivande sto som ger allt till fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fresne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 2 935

Bukefalos 30 år!

Jag tänker själv likadant, men det finns gränser för hur mkt proteinkoncentrat man kan ge och saknas stora mängder både protein och energi så är ändå lusern ett bra val. Sen kan man fortfarande ge proteinkoncentrat också, i rimlig mängd.
Absolut finns gränser men något kilo och sen något mer "normalt", åt överkvot, blir ju inga extremmängder kraftfoder över dygnet.

Jag har nog bara genom åren känt att alla direkt tar upp lucern men när man tittar på det ger det inte så himla mkt så det är värt det egentligen, förutom just när man är i behov att få in ts grovfoder också. Många ligger ju runt 8-9mj och 85-100 g smrp, det är liksom inte så mycket att komma med, när man behöver de mängder vi pratar om här. Och ffa till det priset det har. Sen är det ju absolut inget negativt att ge, mer än för plånboken då.
Granngården har ngn gräspellets jag vet min gamling fick, det låg på 8mj och 160smrp iaf, runt 15-16kr/kg.

Absolut finns gränser men något kilo och sen något mer "normalt", åt överkvot, blir ju inga extremmängder kraftfoder över dygnet.

Jag har nog bara genom åren känt att alla direkt tar upp lucern men när man tittar på det ger det inte så himla mkt så det är värt det egentligen, förutom just när man är i behov att få in ts grovfoder också. Många ligger ju runt 8-9mj och 85-100 g smrp, det är liksom inte så mycket att komma med, när man behöver de mängder vi pratar om här. Och ffa till det priset det har. Sen är det ju absolut inget negativt att ge, mer än för plånboken då.
Granngården har ngn gräspellets jag vet min gamling fick, det låg på 8mj och 160smrp iaf, runt 15-16kr/kg.
Det handlar inte om att det skulle vara extrema mängder kraftfoder, det finns risk för baron gruff sjuka om man ger för stora mängder högkoncentrerat protein.
Jag ger själv muscle up och tycker det är ett toppenfoder, men normala givor är ju någon-några dl eller typ uppåt halvlitern.

Nu finns det väl ingen uttalad maxgiva för muscle up men man kan väl gissa att det handlar om typ dubbla maxgivan för potatisprotein (som är huvudingrediens i muscle up) om man ska vara safe. Jag hade iaf inte gett mer än ca 1 liter muscle upp (utspritt på flera mål) för en stor häst.

Ger en inte betor nu förtiden ? Ökar aptiten. Det tar på krafterna att bryta ner en massa kraftfoder och sockret kan ge en extra kick.

Det handlar inte om att det skulle vara extrema mängder kraftfoder, det finns risk för baron gruff sjuka om man ger för stora mängder högkoncentrerat protein.
Jag ger själv muscle up och tycker det är ett toppenfoder, men normala givor är ju någon-några dl eller typ uppåt halvlitern.

Nu finns det väl ingen uttalad maxgiva för muscle up men man kan väl gissa att det handlar om typ dubbla maxgivan för potatisprotein (som är huvudingrediens i muscle up) om man ska vara safe. Jag hade iaf inte gett mer än ca 1 liter muscle upp (utspritt på flera mål) för en stor häst.
Du kan inte riktigt jämföra en vanlig ridhäst med ett avelssto. Hon behöver ungefär 3 ggr så mycket protein som en tävlingshäst i full kondition.

Jag har utan minsta problem gett 1,5 kilo soja, uppdelat på flera givor givetvis. Men det krävs betydligt mer innan det blir skadligt eftersom behövet är så högt.

Ger en inte betor nu förtiden ? Ökar aptiten. Det tar på krafterna att bryta ner en massa kraftfoder och sockret kan ge en extra kick.
Typ inget protein i betfor. Skulle inte ge det till digivande sto. Och typ inget socker i betfor heller. Så extra kick från socker blir det inget.

Jo, vet det. Har och haft extremt jobbiga hästar fodermässigt sett plus dräktighet så är väl insatt (initialt ofrivilligt) i fram och baksidor av detta tillskottsfodrande. 😬

Du kan inte riktigt jämföra en vanlig ridhäst med ett avelssto. Hon behöver ungefär 3 ggr så mycket protein som en tävlingshäst i full kondition.

Jag har utan minsta problem gett 1,5 kilo soja, uppdelat på flera givor givetvis. Men det krävs betydligt mer innan det blir skadligt eftersom behövet är så högt.
Men jag pratar ju inte om hästens behov utan om hur mkt proteinkoncentrat man kan ge utan risk. Två helt olika saker.
Hästens behov av protein är inte samma sak som hur mkt lättillgängligt protein den klarar av att få i sig på kort tid.

Typ inget protein i betfor. Skulle inte ge det till digivande sto. Och typ inget socker i betfor heller. Så extra kick från socker blir det inget.
Ibland undrar jag hur vi kunde hålla digivande märrar runda o fina förr i tiden. Havrekross, betfor och oanalyserat hö. Och eventuellt lite linfröskal.

Men jag pratar ju inte om hästens behov utan om hur mkt proteinkoncentrat man kan ge utan risk. Två helt olika saker.
Hästens behov av protein är inte samma sak som hur mkt lättillgängligt protein den klarar av att få i sig på kort tid.
Men ingen har sagt att hästen ska äta det på en och samma giva.

Ibland undrar jag hur vi kunde hålla digivande märrar runda o fina förr i tiden. Havrekross, betfor och oanalyserat hö. Och eventuellt lite linfröskal.
Jag tror att det är skillnad i dels hur hästarna är uppbyggda idag, och vilket skick vi accepterar att de är i när vi särar dem från fölet. Plus att vi ofta särar dem senare. Jag upplever att hästar som tex nordsvenskar inte är alls lika känsliga och faller ur lika mycket.

Det vet du säkert, men gör omställning över ca två veckor, så du inte bara vräker på med det nya fodret.

Ska de inte ut på dygnetrunt bete med andra ston och föl? Med ett bra bete så klarar sig de allra flesta ston iaf tills fölet är 3-4 månader och diar som mest.... Evt får man ge kraftfòder på betet också, en gång om dagen brukar räcka då, även för de svårfödda. Men ha koll så fölis inte växer för snabbt om du matar på med kraftfòder, då kan du få mycket större problem än vad du får om stoet är smalt. Smala hästar går att få upp i hull igen og det är inget de tar skada av på lång sikt (särskilt om hon var fin ända tills fölet kom), men hon kanske bara ska ha föl vartannat år och inte varje om hon ska fortsätta gå som avelssto.

Jag har ett sto som fick föl för 5v sedan.
Under hela dräktigheten har hon varit lite över normal i hull men sista veckorna innan fölning började hon gå ner i vikt.

Jag har lyckats hålla henne i samma vikt nu dom senaste veckorna men hon ser inte rolig ut.

Fölet växer så det knakar så jag misstänker att hon ger allt till honom.

Dom går på bete på dagarna och stödfodras med några kg hö utöver betet ute.

Hon står inne på natten och får då ca 5kg hö.

Hon äter just nu
1kg krafft Lucern
1kg krafft Protein
0,5kg havre
1,5dl rapsolja
Mineraler, selen .mm
Detta utspritt på flera mål/dagen

Uppenbarligen räcker inte detta då hon står still i vikten.
Hur hade ni ändrat givan? Bytt ut nått?
Alla tipps är välkomna på vad jag kan ge henne.

Ingen mask och bra tänder kan jag tillägga
Jag hade bytt hö och ökat mängden kg hö hon får och inte låtit henne gå ute på natten just nu. Viktigt att hon får vila och äta. Vissa ston ger så mkt av sig själva när de är digivande men ditt hö har för låga värden för ett digivande sto och det blir dyrt för dig att behålla höet du har och försöka kompensera med lusern och kraft så mitt bästa tips är ett bättre hö och sen tillföra kraft och ev lusern efter det. Tyvärr är det så att det är svårare att få upp dem när de väl börjar se tråkiga ut men det kommer gå så ha tålamod och försök att hitta vad som passar att ge ditt sto. Gå inte efter tabeller, sällan de faktiskt fungerar. Kan användas som riktlinjer men fodra efter ögat också 😊

Edit, glömde. Varför du bör vara lite försiktig med kraftfoder och gärna byta ut höet är för att får fölet för mkt av det kan den bli stram i benet eller utveckla bockhov. Så håll koll på fölet så den inte blir trippig eller stram.

Du har fått mycket bra tips och råd i tråden. Jag vill bara inflika att inte fokusera helt på protein. För viktuppgång krävs energi, dvs kcal. Lucern innehåller en del energi och du ger ju olja med vilket är bra. Kan hon äta havre, dvs inte känslig för stärkelse. Isf hade jag lagt till det, även gammal hederlig betfor (vilket du kan ge mycket av i o m att det mer är ett grovfoder).
Grovfodret är såklart viktigast och har ni bra bete skulle jag satsa på dygnet runt ute. Och/eller hö med bättre värden.

För att folk är helt galna i att gå efter tabeller istället för att titta på hästen och hitta rätt formula för individen………
Jag tror att det är skillnad i dels hur hästarna är uppbyggda idag, och vilket skick vi accepterar att de är i när vi särar dem från fölet. Plus att vi ofta särar dem senare. Jag upplever att hästar som tex nordsvenskar inte är alls lika känsliga och faller ur lika mycket.
Hur skulle det vara skillnad menar du? Ett digivande sto behövde lika mkt förr som nu. Menar du att de såg värre ut förr vid avskiljningen så håller jag inte med. Det var inte mer accepterat att de var skrangliga då dessutom så var det vanligare förr att man betäckte varje år så stona var dräktiga på nytt och viktigt att de var i fint hull precis som nu. Nu upplever jag att många ger sina ston viloår tex vilket man i princip inte gjorde förr.

Så rätt så de ger allt till sina föl

Se över mängden bete - går det att få hage med mer /bättre gräs eller längre tid på gräs
Hitta bra hö - fodra så mycket den äter/ vill ha
Öka lusern/ gräs pellets (kolla protein mängden Granngården och Salsa har gräs pellets 160gsmp)

Mitt lätt födda (hysteriskt lättfödda) sto fick för första gången i sitt liv äta allt hon ville och var ändå i normal hull.

För att folk är helt galna i att gå efter tabeller istället för att titta på hästen och hitta rätt formula för individen………

Hur skulle det vara skillnad menar du? Ett digivande sto behövde lika mkt förr som nu. Menar du att de såg värre ut förr vid avskiljningen så håller jag inte med. Det var inte mer accepterat att de var skrangliga då dessutom så var det vanligare förr att man betäckte varje år så stona var dräktiga på nytt och viktigt att de var i fint hull precis som nu. Nu upplever jag att många ger sina ston viloår tex vilket man i princip inte gjorde förr.
Jag jämför med de jag själv har sett. Nordsvenska ston som får en viss foderstat, runda och fina, medans araben som fick samma såg ut som ett skelett och ägaren kunde för sitt liv inte förstå varför den var så tunn. Den fick ju samma som alla andra. När jag kollade foderstaten så var jag mer förundrad över att de nordsvenska var så fina, men jag har aldrig haft nordsvenskar själv. Och ja, alltihop var ston med föl.

Och överlag, när jag tittar på bilder från sent 1800-tal, tidigt 1900-tal så tycker jag att de flesta stona har rätt så tråkigt skick med dagens mått mätt. Plus att det inte var ovanligt att man särade på dem väldigt tidigt, det är klart att stona får längre chans att återhämta sig då.

Men som sagt, detta är inte forskning. Bara vad jag själv har sett.

Och jag har haft ston som gett allt till fölet, och med resultat att föle fått problem av det. Samt svårfött sto. Men aldrig någonsin behövt ge kilovis med proteinkoncentrat under betessäsong. Man kan absolut behöva komplettera men krävs det 1.5 kg soja är något galet någonstans om vi talar ett normalstort sto som går på bete dagtid under tidigt sommar samt högsommar

Och jag har haft ston som gett allt till fölet, och med resultat att föle fått problem av det. Samt svårfött sto. Men aldrig någonsin behövt ge kilovis med proteinkoncentrat under betessäsong. Man kan absolut behöva komplettera men krävs det 1.5 kg soja är något galet någonstans om vi talar ett normalstort sto som går på bete dagtid under tidigt sommar samt högsommar
Man kan få föl på andra tider än så här års. Och ska man vända det för att man inte var snabb nog med att öka fodret när fölet kom så upplever jag att det är i närheten av de mängderna som krävs. Vi pratar inte om ett sto som är i bra hull, utan en som har tappat och behöver komma ikapp. Då behövs det mer.

Sen är det olika hur fort de tappar också. Jag hade ett sto som gick ner från lite smårund till jag hoppas att inte länsstyrelsen tittar förbi på en vecka. Inte digivande tack o lov, bara stress. Hade hon haft föl också så vågar jag inte ens tänka på hur hon hade sett ut.

Vi vet heller inte hur betet ser ut. Det är stor skillnad på bete och bete. Bete är inte automatiskt proteinrikt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka