Bukefalos 28 år!

Din facebookstrategi?

Har du facebook?


  • Antal omröstningsdeltagare
    169
Nej absolut inte, men tänk efter en gång till:

Någon i grannkommunen som vill köpa/sälja vad-det-nu-är, ska alltså gå med samtliga grannkommuners köp/sälj sidor, och kolla dessa, och vara tvingad att vara med på facebook?

Ju bredare annonsen publiceras (ju fler som når den) desto fler ser den, desto fortare går det att få varana såld/hitta en vara man vill ha, och prissättningen blir enklare att förstå.
Men blocket och liknande sidor finns ju kvar. Man behöver inte använda FB för att sälja saker om man inte vill?
Jag upplever att det är lite olika typer av varor som man säljer på tex blocket vs FB. Större och lite dyrare saker passar bättre på blocket medan billigare grejer passar utmärkt på FB.

Och alla som skriver att man inte kan söka i grupper på FB? Det kan man ju visst?
 
Jag skaffade Facebook ganska tidigt. Nu har det blivit en del av mitt liv, men jag föredrar tiden innan Facebook fanns. Då skrev jag längre och förmodligen mer genomtänkta e-brev till vänner, och några dagar senare fick jag svar.

På Facebook är jag en aning opersonlig och delar mest artiklar om i mitt tycke angelägna ämnen, och jag har valt att få nyheter från vänner med liknande intressen först. Jag utnyttjar möjligheterna att dela olika poster med olika vänner och har gjort indelningar för det.

Normalt accepterar jag vänförfrågningar, även om jag undviker kolleger. Så långt möjligt vill jag separera privat- och arbetsliv. Enkelt uttryckt blir jag endast vän med dem på arbetet som jag skulle ha visat semesterbilder för om Facebook inte hade funnits. Utanför arbetet kan något annat förena, och då kan det vara ett skäl.

Lägger man upp alltför många bilder av halvätna luncher, nedprioriteras man av mig, men jag raderar inte vänner p.g.a. detta. Det är helt ok att ta bilder värdiga en kokbok, men ibland får jag en känsla av att vissa går igenom sitt nyhetsflöde medan de äter, och var det inte långt nog, tar man en bild av lunchen, eftersom man inte kan lägga ifrån sig mobilen. Sådant tröttar mig.

Jag använder endast Facebook i dator eller iPad, inte på mobilen. Så beroende är jag inte.
 
Jag är fb-nörd ut i fingerspetsarna. Loggar in när jag vaknat och loggar ut precis innan jag ska sova. Tittar dock bara hemma och på jobbet (jobbar själv), är jag i stallet eller med vänner går det bort. Ja, förutom en incheckning här o där såklart ;)

Jag har hyfsat hårda inställningar så att bara mina vänner kan se vad jag lägger upp, dock har jag någonstans mellan 300 o 400 vänner. Lägger folk upp saker jag inte gillar döljer jag och blir det för fanatiskt för mig så tar jag bort vännen ifråga.

Själv skriver jag inlägg dagligen, ibland ett och ibland fler. Delar små söta saker jag gillar, musik jag tycker om, bilder på mina katter o min häst osv osv. Vill man inte läsa/titta på vad jag lägger ut är det bara att ta bort mig.

Har stort nöje av fb där jag även är med i ett gäng hästgrupper plus att jag senast för ett par dagar sedan köpte från en säljsida. Många av mina vänner bort långt borta då jag flyttade 45 mil för snart fyra år sen. Fb är ett perfekt sätt för mig att kunna hålla kontakten utan en massa långa samtal/mail som jag inte har tid med.
 
Jag tog bort mitt facebookkonto för ett par månader sen när jag mådde väldigt dåligt. Och det hjälpte faktiskt. Eller ja. Att jag sen mådde bättre beror väl inte enbart på att jag inte längre hade facebook, men jag tror det var en bidragande faktor. Nu har jag facebook igen, men främst för chatten (och jag har bara chatten aktiverad för vissa av mina vänner). Och jag News feed eradicator på datorn, så jag ser inte flödet. Det kan jag kolla på mobilen, vilket jag gör ibland när jag åker tunnelbana eller så. Känns rätt skönt.
 
Jag ser Facebook som ett sätt att samla diverse kontakter som skulle vara bökigt att hålla på andra håll. Grupp- och evenemangfunktionerna är ovärderliga: vare sig det gäller inbjudningar till diverse evenemang, grupparbeten eller hang-out för personer med liknande intressen. Att enkelt kunna lägga upp filer, göra omröstningar och skapa olika trådar för olika frågeställningar är guld och jag vet ärligt talat inte om det finns någon annan tjänst som löser det bättre.

Messenger känns inte lika värdefull, där finns det andra appar etc som säkert skulle fungera lika bra. NewsFeeden använder jag enbart för att hålla koll på de grupper/events jag stängt av notifieringar från samt den röra av tidningar, organisationer och företag jag gillat. Det är väldigt få i min bekantskapskrets som skriver statusuppdateringar mer än max någon gång i månaden - de flesta betydligt mer sällan för att inte säga aldrig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Det sorgliga med att vi människor är individer är att vi alltid är delvis ensamma. Om man inte tänker på det så bryr man sig nog inte...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 911
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp