Bukefalos 28 år!

Din facebookstrategi?

Har du facebook?


  • Antal omröstningsdeltagare
    169
Upplever verkligen att folk har börjat sälja sådant som man tidigare kanske slängde, för att det är så enkelt att få sålt på facebook.

Just skänkes-grupperna på facebook är fantastiskt bra! För allt sånt som har för lågt värde för att annonser som man betalar för ska vara av intresse har facebook i princip öppnat en ny marknad.
 
Är du anställd av blocket och putt på att det går dåligt där eller :D:rofl:
Nej absolut inte, men tänk efter en gång till:

Någon i grannkommunen som vill köpa/sälja vad-det-nu-är, ska alltså gå med samtliga grannkommuners köp/sälj sidor, och kolla dessa, och vara tvingad att vara med på facebook?

Ju bredare annonsen publiceras (ju fler som når den) desto fler ser den, desto fortare går det att få varana såld/hitta en vara man vill ha, och prissättningen blir enklare att förstå.
 
Men mycket av det du skriver gäller ju även mailgrupper. Vilka villkor gäller för de olika konton som användarna har? Kan man lita på gruppens medlemmar?

Och man skänker inte informationen till facebook även om man ger dem rätt att använda den på vissa sätt. Det kan man komma undan genom att länka till informationen på Google Docs - men där finns det som sagt villkor som i mångt och mycket påminner om facebooks.

Självklart kan man aldrig till 100 % lita på dem man skickar information, oavsett om man skrivit avtal med dem eller ej. Och visst kan man skicka vidare ett mejl med en bifogad fil med en enkel knapptryckning.

Men det finns ändå en slags kulturell skillnad. Facebook (som exempel) är en del i en "delningskultur", där delandet av information är själva idén med mediet. Att då en gruppmedlem, inne i delningsmediet, delar, fast den inte borde, utan att tänka efter så mycket, är inte så långsökt.
Att plocka fram någons mejladress, och skicka ett mejl med vidhängande dokument är en helt annan typ av genomtänkt handling.

Jag tror att skrev "skänka", inom citationstecken? Facebook har rätt att använda ditt dokument, din bild, och vad du skriver på vissa sätt, som du säger. Exakt hur de kan, får eller vill använda information är svårt att hålla reda på, eftersom de ändrar villkoren relativt ofta.

Ett allmänt försiktigt sätt att då förhålla sig till facebook, blir att avstå från att publicera sådant som:
*man inte vill riskera ska bli helt offentligt just nu (t.ex. preliminära forskningsresultat)
*Sådant som kan missuppfattas och orsaka skada för någon/något om det delas
*På sådana platser på FB där man inte är bergsäker på vad medlemmarna tar sig till
 
Jag gillar facebook och är nyfiken på vad andra har för sig. Jag tycker de är lite tråkigt med dem som aldrig lägger upp något alls. Några personer har jag dock stängt av uppdateringar ifrån av olika orsaker. Får jag inlägg för att någon använder en app jag inte är intresserad av så blockerar jag den och inte vännen.

Facebook ger mig en möjlighet att ha kontakt med folk som jag annars inte skulle ha så mycket kontakt med och jag kan använda facebook när jag har tid. Telefonsamtal har jag inte alls så mycket tid för. Visst, det händer att jag ringer folk, men när man väl snackar så går det snabbt en timme, och det funkar långt ifrån alltid.

Jag är som sagt intresserad av vad folk gör och kan sakna att vissa jag känner inte använder facebook. Jag gillar när det ibland uppstår diskussioner kring saker, både bland vänner och i grupper jag är med i. Det ger en dynamik till en relation jag gillar. T.ex. så hade min ena syrra missat att jag är intresserad av kampsport. Via FB fick hon reda på det och vi pratade en stund om detta. Jag tycker FB är en utmärkt kommunikationskanal när man inte har tid för långa telefonsamtal, inte gillar sms, inte skriver brev eller e-postmeddelanden och inte heller har tid att träffas så ofta. Vidare har det också i flera fall lett till en bättre kontakt IRL.

När jag klickar gilla på saker, eller kommenterar, så är det något jag står för och har inga problem med att folk ser det. Messenger-funktionen används bara sporadiskt om jag behöver diskutera något som inte andra har med att göra. Mina sekretessinställningar är inställda på att visa inlägg för vänner, utom ibland då jag kan vilja att något är offentligt, kanske t.o.m av den enkla anledningen att jag inte vill att det ska se så tomt ut på min sida om andra än mina nuvarande vänner tittar där. Men i det stora hela så skulle jag kunna ha allt öppet också, men jag tänker att tänk om jag någon gång vill ha något begränsat och glömmer att ställa om, då är det ju bra att ha det från början :idea:. Jag har ingen indelning av vänner i olika grupper, t.ex. familj, nära vänner, arbetskamrater eller liknande.
 
Nej absolut inte, men tänk efter en gång till:

Någon i grannkommunen som vill köpa/sälja vad-det-nu-är, ska alltså gå med samtliga grannkommuners köp/sälj sidor, och kolla dessa, och vara tvingad att vara med på facebook?

Ju bredare annonsen publiceras (ju fler som når den) desto fler ser den, desto fortare går det att få varana såld/hitta en vara man vill ha, och prissättningen blir enklare att förstå.

Jag har ingen aning hur andra tänker och vill (eller inte vill) använda fb som sagt. :)
 
Självklart kan man aldrig till 100 % lita på dem man skickar information, oavsett om man skrivit avtal med dem eller ej. Och visst kan man skicka vidare ett mejl med en bifogad fil med en enkel knapptryckning.

Men det finns ändå en slags kulturell skillnad. Facebook (som exempel) är en del i en "delningskultur", där delandet av information är själva idén med mediet. Att då en gruppmedlem, inne i delningsmediet, delar, fast den inte borde, utan att tänka efter så mycket, är inte så långsökt.
Att plocka fram någons mejladress, och skicka ett mejl med vidhängande dokument är en helt annan typ av genomtänkt handling.

Jag tror att skrev "skänka", inom citationstecken? Facebook har rätt att använda ditt dokument, din bild, och vad du skriver på vissa sätt, som du säger. Exakt hur de kan, får eller vill använda information är svårt att hålla reda på, eftersom de ändrar villkoren relativt ofta.

Ett allmänt försiktigt sätt att då förhålla sig till facebook, blir att avstå från att publicera sådant som:
*man inte vill riskera ska bli helt offentligt just nu (t.ex. preliminära forskningsresultat)
*Sådant som kan missuppfattas och orsaka skada för någon/något om det delas
*På sådana platser på FB där man inte är bergsäker på vad medlemmarna tar sig till

Rena inlägg går inte att dela från en hemlig facebookgrupp, länkar går att dela men då kommer inte texten från inlägget med och om man lägger en länk till ett dokument är det ju inga problem att lösenordsskydda det. Uppladdade dokument går inte heller att dela från en sådan grupp.

Men jag tror att du överdriver det där med "delningskultur". Jag har aldrig varit med om att någon har delat ett inlägg, med eller utan bifogat material, från en intern diskussionsgrupp. Aldrig. Och då har jag flera års erfarenhet av den typen av grupper. Jag känner mig lika säker på vad folk i dessa grupper tar sig till som jag gör i olika mailgrupper. Riktigt känslig information passerar över huvud taget inte nätet.
 
Rena inlägg går inte att dela från en hemlig facebookgrupp, länkar går att dela men då kommer inte texten från inlägget med och om man lägger en länk till ett dokument är det ju inga problem att lösenordsskydda det. Uppladdade dokument går inte heller att dela från en sådan grupp.

Men jag tror att du överdriver det där med "delningskultur". Jag har aldrig varit med om att någon har delat ett inlägg, med eller utan bifogat material, från en intern diskussionsgrupp. Aldrig. Och då har jag flera års erfarenhet av den typen av grupper. Jag känner mig lika säker på vad folk i dessa grupper tar sig till som jag gör i olika mailgrupper. Riktigt känslig information passerar över huvud taget inte nätet.
Jag har sett några exempel på delning av "olämpligt material" som kunnat klassas som mobbing eller hat, från hemliga grupper. Men då har grupperna varit väldigt stora.
 
Jag har sett några exempel på delning av "olämpligt material" som kunnat klassas som mobbing eller hat, från hemliga grupper. Men då har grupperna varit väldigt stora.

Då måste det ha krävts att man gjort en skärmdump av inläggen, alltså inte gjort något så enkelt som att tryckt på en "dela"-knapp. Om en medlem gör något sådant handlar det inte om någon "delningskultur".

Jag har för övrigt tagit del av liknande från mailgrupper också men där rör det sig om samma sak - inte direkt interna grupper utan mer diskussionsforum.
 
Om jag lägger till en person i gruppen bekanta,kan då den personen gå in på min tidslinje och se mina inlägg där ? Någon som vet ?
 
Om jag lägger till en person i gruppen bekanta,kan då den personen gå in på min tidslinje och se mina inlägg där ? Någon som vet ?
Motsatsen går i alla fall. Jag kan se allt med status vänner på tidslinjen hos en av mina bekanta. Tror nog att hon kan kolla på min också.
 
Vadå enek och smidig kommunikation inom gruppen? Och bara facebook funkar?

Hört talas om mejl? Skapa en grupp i mejl. Går på nolltid i valfritt meljverktyg. Det går utmärkt att skicka bilagor också i mejl, det går inte i facebook...

Ja, mailgrupper blir alternativet och för oss blir det mycket, mycket rörigare och svårare än facebook-kommunikation. Min utbildning utgår från grupparbete som bygger på tätt samarbete och vi behöver ofta höras av för att få hjälp eller checka läget flera gånger under veckans gång, och vi är mellan 8-10 personer i varje grupp. På facebook går det att tagga, det går att se vilka som har läst, det går enkelt att "gilla" för att visa att man läst och förstår vad som står o.s.v. Det är enklare att sålla bland informationen på facebook än i mail, och lättare att ha överskådliga "diskussioner" om saker som dyker upp. Man kan starta ny trådar för olika ämnen. Det går även toppen att ladda upp filer på facebook, i alla fall pdf/word/bild/andra dokument som är det enda vi använder oss av.
 
Varför säger man att man "har" facebook? Vaddå "har"? Någon som kan förklara det för mig?

För att det är enklare att säga att man har facebook än att man har ett användarkonto på facebook. Det är en förenkling, även om det inte är helt korrekt.

Vad jag däremot har lite svårt att förstå är varför man lägger ut en länk på fejjan varje gång man har uppdaterat sin blogg eller hemsida. Är det nån som är intresserad av att följa en blogg, går man inte in där då och då ändå?

Jag gör ofta inte det, besöker bloggar alltså, även om jag är intresserad av det som skrivs. Det är ju inte var dag det kommer nya inlägg på en blogg och då går jag följaktligen inte in var dag heller, vilket i slutändan blir att jag missar massor. RSS har jag försökt mig på att använda men jag får ingen rutin på det då jag missar att kolla i rss-läsaren om det kommit något nytt, så nu har jag inget sånt längre.
 
Är det någon här som inte har Facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?

Jag har inte facebook, finns väl ingen speciell anledning annat än att jag inte är så intresserad. För mig är det en lite konstig fråga som om det vore självklart att jag skulle ha en motivering mer än "jag vill inte" eller "det är inte intressant för mig". Är det norm att ha Facebook? (att det är det i vissa grupper förstår jag men jag tänkte mest allmänt.)

Nej jag brukar inte få den frågan ofta, men det har väl hänt att folk undrat/frågat kring det.
 
Lite knapplån också: Jag funderar också över det där med "följ oss på facebook" när det gäller företag. Jag har själv en företagssida på fb och en hemsida för företaget. Snabbt hakade jag på praxis att man uppdaterar på fb och inte på hemsidan (bara kopplar sidan till fb) för det är ju sååå bra. Det är bara det att jag, när jag söker information själv, ofta hoppar över fb-statusar och söker efter informationen på hemsidor t ex. istället (känns knapphändigt och "inte riktigt seriöst" på något sätt). Jag har alltså svalt betet och försöker sprida informationen på en sida som jag själv inte skulle söka informationen på :banghead:.
Jag överväger starkt att uppdatera på hemsidan i första hand och kanske länka på fb istället för, som nu, tvärt om. Vad tror ni om det?

Det är nog bra att uppdatera på båda ställena. Hemsidan är bra för fördjupad info. På FB räcker det att ha en blänkare med länk till mer info.
 
Hur kan FB ersätta vare sig blocket eller forum, när man inte ens kan söka efter saker på fb?

Hur menar du då?

Om jag lägger ut en annons på min vackra vita enhörning på blocket eller hästnet, så kan man googla "vit enhörning säljes", och så hittar man mina annonser.

Om jag lägger ut samma enhörning på en av de femtielva grupperna på fb om enhörningar, så ser bara de som är med i gruppen/besöker gruppen detta, och det syns inte att den är till salu när man googlar.

Dessutom kan man inte föra genomtänkta längre "samtal" av forum-typ på fb. Frågan försvinner ju i tidslinjens djup, och ersätts av nya frågor, hela tiden.
fb är värdelöst för erfarenhetsåtervinning, det är som ett kassetband, där man spelar in nytt hela tiden, och inte kommer ihåg något gammalt....

Precis! Just på den fronten är FB värdelöst. Jag är med i några annonsgrupper men följer dem inte aktivt och är inte särskilt aktiv i dem heller. Det känns så himla rörigt. Visst, någon nytta kan de väl göra, men i det stora hela är det mest ett bihang till annonsplattformar.
 
Det är nog bra att uppdatera på båda ställena. Hemsidan är bra för fördjupad info. På FB räcker det att ha en blänkare med länk till mer info.
Tack! Då känns det som om jag inte är fel ute om jag jobbar mer på fördjupning på hemsidan istället för på fb och bara länkar från fb :)
 
Jag tillhör "våga vägra facebook" Saknar det inte.....
Förstår inte vitsen....
Är en väldigt asocial person trots 25 år i föreningsliv så nu vill jag bara vara jag.
Har släkt i världen men dom har jag kontakt via mailgrupp, ingen som frågat efter fb egentligen.
Eller dom fattar nog vem jag är..
 
Om jag lägger till en person i gruppen bekanta,kan då den personen gå in på min tidslinje och se mina inlägg där ? Någon som vet ?
Det beror på vad du har för inställning på dina inlägg. De kan vara offentliga, endast för vänner eller endast vänner förutom bekanta tex
 
Det här blir ju lite OT nu hehe men jag funderar starkt på det, men frågan är om jag bara ställer till problem för mig själv om jag är bråkig innan jag hittat en ny arbetsplats för att säkra min ekonomi.
Samt att jag tänker att jag måste ha skriftliga bevis på allt jag tänker att det är svårt annars, företaget bryter ju arbetsmiljölagen också på punkter som att de inte betalar ut övertid med mera.. och så vet jag inte alls vart jag ska vända mig.. och de kollegorna jag pratat med vet inte heller.
I en sund värld borde du uppskattas för att du vågar initiera till förändringsarbete. Nu lever vi i verkligheten och du måste överleva. Facket hjälper en ju inte att skaffa ett nytt jobb heller. Nu fick jag en talgdank, ;) , varför inte gå högre upp? Arbetsmarknadsminister påbörjade för ett tag sedan ett projekt för att minska mobbing på arbetsplatser. Prata med dem , googla ylvajohansson, mobbing på arbetsplats, arbetsförmedlingen, projekt etc. Vem vet du kanske gör någon annan slags karriär på ett bananskal?!???! De kan förmodligen vara diskreta iallafall och kommer inte att rusa in som "elefanter i ett glashus" och förstöra för dig tills du hittat nytt jobb. Du måste ha skriftliga bevis men om det är sant det du skriver är väl inte det svårt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Det sorgliga med att vi människor är individer är att vi alltid är delvis ensamma. Om man inte tänker på det så bryr man sig nog inte...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 911
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp