Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 310
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Mattorna på rampen limmas och nitas med häftpistol modell större på de flesta släp.
Vad gäller matta inne i transport så limmas den på många av släpen idag.

De rampmattor jag sett har varit fastnitade med häftpistol bara (fabriksmonterade mattor)

Vad är det för modell du har? Är det trä eller alu-golv i din? Bilder :bump:

Gud vad snyggt släpet blev!!!
Får man fråga vad du använt för färg på
glasfibertaket? Är det samma sorts färg på väggarna?
Målat för hand med pensel eller rollat,sprutat?

Gud vad snyggt släpet blev!!!
Får man fråga vad du använt för färg på
glasfibertaket? Är det samma sorts färg på väggarna?
Målat för hand med pensel eller rollat,sprutat?

Taket utvändigt: Bara tvättat och sedan ordentligt rengjort med cleanerrubbing och därefter vaxat med bil/båtvax
Taket invändigt: Vattenbaserad våtrumsfärg
Väggarna in- och utvändigt: Oljefärg

Väggar är rollade med mohairroller i 3 omgångar, taket rollat med vanlig polyesterroller i 2 omgångar

Vilken sorts lim är bäst att använda? Nåt särskilt märke? :confused:

*KL*

Är det någon i Sthlm som bytt golv på sin transport?
Jag blir tokig av allt letande av golv till släpet.
De jag har hittat som haft rätt längd och bredd är bara 18 mm och de som är mellan 21-24 mm är för korta och smala.
Snälla kan någon ge mig tips?

(om någon har bytt väggar så är det materialet och inkäpsstället av intresse)

Jag har en ny fråga, söker ett skydd/överdrag till reservhjulet. Ska vara vädertåligt (galon typ). Letat och letat men hittar ingen som har. Inte ens Biltema har ju.

Jeg kjøpte skydd både til min gamle og min nye transport hos forhandler. Gamle var en til en brenderup, ikke så god kvalitet og kostet 300-400 kr. Til reservehjulet til nye transporten kjøpte jeg hos en Boj-forhandler og det kostet 700 kr. Jeg brukte lang tid og titte hos Biltema, bilextra osv. Ville nok kostet mindre om Biltema solgte skydd til reservhjul...

Du kan ju skarva om du ser till att skarven hamnar på en balk. Då är det inga problem, så gjorde vi på mitt släpp och kommer säkert få göra så nu när nytt golv ska dit!

Du kan ju skarva om du ser till att skarven hamnar på en balk. Då är det inga problem, så gjorde vi på mitt släpp och kommer säkert få göra så nu när nytt golv ska dit!

Tack för svaret, men jag vill helst slippa skarva så jag slipper oroa mig för fukt i skarven.

Ja på så vis.
Kan iaf berätta att de ställen som var fuktskadade på mitt golv var inte i skarven, utan längst bak där pålle kissat och bajsat. Ingen annan stans.

Instämmer helt, skall man skarva lägg skarven över en balk, och dränk in skarven med monteringslim/silicone innan skivorna trycks ihop.

Instämmer helt, skall man skarva lägg skarven över en balk, och dränk in skarven med monteringslim/silicone innan skivorna trycks ihop.

Ok, om du säger att det är ok att skarva så litar jag på dig du verkar veta vad du pratar om :bow:

Knapplån....

Jag har nu köpt ett Boj boggi släp från -92.
Men tänkte är det någon som vet var man kan köpa
öppningsbara fönster?
Dvs sådana som man kan ställa upp i flera lägen?
Samma som sitter på Rausch, Henra, Böckman mfl?
Eller finns det inte sådana att köpa löst överhuvudtaget?

Knapplån....

Jag har nu köpt ett Boj boggi släp från -92.
Men tänkte är det någon som vet var man kan köpa
öppningsbara fönster?
Dvs sådana som man kan ställa upp i flera lägen?
Samma som sitter på Rausch, Henra, Böckman mfl?
Eller finns det inte sådana att köpa löst överhuvudtaget?

Kika på BOJs webbshop där man kan hitta reservdelar o dylikt,
där finns flera olika typer av fönster - vet dock inte om de du nämner finns.

Det stora problemet med dagens större och bredare släp är att det inte alltid är lätt att hitta skivor som är tillräckligt breda, och framförallt till rätt pris, skivorna som är både 17y0cm breda och 180cm breda är svindyra, de ligger på runt 5 - 6000 plus moms var det senaste jag hörde.
Skall man skarva så lägg skarven över en balk.

Ok, om du säger att det är ok att skarva så litar jag på dig du verkar veta vad du pratar om :bow:

Det stora problemet med dagens större och bredare släp är att det inte alltid är lätt att hitta skivor som är tillräckligt breda, och framförallt till rätt pris, skivorna som är både 17y0cm breda och 180cm breda är svindyra, de ligger på runt 5 - 6000 plus moms var det senaste jag hörde.
Skall man skarva så lägg skarven över en balk.

Jo men mitt är inte särskilt nytt, -92;a men jag hittar inte golv till det heller.
Det ska vara 21x3050x1525 men varken de stora byggvaruhusen har det eller vår lilla brädgård här.

Den storleken är inga problem att hitta, är standardstorlek nästan.

Jo men mitt är inte särskilt nytt, -92;a men jag hittar inte golv till det heller.
Det ska vara 21x3050x1525 men varken de stora byggvaruhusen har det eller vår lilla brädgård här.

Kolla hos en ÅF som säljer/servar transporter. Måste kanske inte vara just det märket du har, bara skivan är tillräckligt bred. Hur mycket skulle det kosta att köpa + få skickad från tillverkaren? *nyfiken om du vet*

Letar du på byggvaruhus kan det vara så att de inte har det inne, då får man kanske se om de kan specialbeställa. Ska finnas nån tråd här på buke med länk till en tillverkare av just spånskivor som kan beställas via varuhusen men kommer inte ihåg vilken tråd, prova sökfunktionen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 680
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 009
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V