Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 310
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Den storleken är inga problem att hitta, är standardstorlek nästan.

Jo du har sagt det i en tidigare tråd men det verkar inte vara så hos de jag frågat, bl.a Woody, K-rauta och beijer bygg.
När jag frågade på den lokala brädgården så sa dom att det inte fanns skivor i den storleken alls =(

Va på mässan i Gbg i helgen å kollade alla fina fina släp som finns...man det finns inte pengar till nåt nytt å det jag har köpte jag i höstas å det duger men jag tänkte fixa till det lite...

Målade det invändigt i höstas men den färgen va inte bra...har redan lossnat. Behöver tips på en bra färg som funkar å inte blir för dyr.
Tänkte även bygga bakbommar till släpet, just nu sitter det remmar bak å det är ju inte lika bra...Nån som gjort detta och har tips på material och hur du gjorde?

Funderar även på om det skulle kunna gå att kapa halva lämmen och sätta gummimatta längst ner istället, det är ju det på alla nyare transporter och det underlättar ju hästens balans jättemycket. Skulle detta gå tro?
Var kan man få tag på gummimatta?

På baklämmen är det matta just nu och den blir hal när det tex är snö eller det kommer bajs under hovarna. Jag har inte råd att byta lämmen just nu men kan man göra något annat istället för att den inte ska bli så hal?

Nån som gjort egna fönster till transporten? Vad har ni använt för material och hur har ni gjort?

Mång tusen frågor blir det....

Nu har jag äntligen hittat min skiva :rofl:
Tack för era svar.

Nu har jag en annan fråga bara för det.
Måste man ha formplyfa till väggarna eller räcker det med konstruktionsplywood?
Väggarna ska lackas hos lackerare.

(Ropar på Garden state ås)

Funderar även på om det skulle kunna gå att kapa halva lämmen och sätta gummimatta längst ner istället, det är ju det på alla nyare transporter och det underlättar ju hästens balans jättemycket.

du måste mena mellanväggen?

Ja det är också en fråga god som någon, personligen skulle jag nog använda formplyfa, om det fanns att få tag på i rätt storlek, visserligen så är det väl inte formplyfa som används i nya släp idag, utan det är väl plastöverdragen plywood. Men skall man ha konstruktionsplywwod så skulle nog jag använda tjockare sådan än om jag hade haft formplyfa.
Vad är det för släp du har, så kan jag kanske ge dig ett bättre svar.

Nu har jag äntligen hittat min skiva :rofl:
Tack för era svar.

Nu har jag en annan fråga bara för det.
Måste man ha formplyfa till väggarna eller räcker det med konstruktionsplywood?
Väggarna ska lackas hos lackerare.

(Ropar på Garden state ås)

Vad är det för matta du har på baklämmen.

Ja det går att kapa mellanväggen, men det är beroende på vad för sorts bommar du har, vissa är det lättare på än andra. Vissa äldre får du behålla det bakre järnet hela vägen ner till golvet och sedan kapa trät bara.

Vad gäller fönster så blir det inte billigare att göra dom själv, köp icke öppningsbara eller andra fönster hos någon släptillverkare, du får du både ruta och list till ett vettigt pris, du kopmmer i regel inte undan såpass billigt själv, såvida du inte är glasmästare.

Va på mässan i Gbg i helgen å kollade alla fina fina släp som finns...man det finns inte pengar till nåt nytt å det jag har köpte jag i höstas å det duger men jag tänkte fixa till det lite...

Målade det invändigt i höstas men den färgen va inte bra...har redan lossnat. Behöver tips på en bra färg som funkar å inte blir för dyr.
Tänkte även bygga bakbommar till släpet, just nu sitter det remmar bak å det är ju inte lika bra...Nån som gjort detta och har tips på material och hur du gjorde?

Funderar även på om det skulle kunna gå att kapa halva lämmen och sätta gummimatta längst ner istället, det är ju det på alla nyare transporter och det underlättar ju hästens balans jättemycket. Skulle detta gå tro?
Var kan man få tag på gummimatta?

På baklämmen är det matta just nu och den blir hal när det tex är snö eller det kommer bajs under hovarna. Jag har inte råd att byta lämmen just nu men kan man göra något annat istället för att den inte ska bli så hal?

Nån som gjort egna fönster till transporten? Vad har ni använt för material och hur har ni gjort?

Mång tusen frågor blir det....

Ja det är också en fråga god som någon, personligen skulle jag nog använda formplyfa, om det fanns att få tag på i rätt storlek, visserligen så är det väl inte formplyfa som används i nya släp idag, utan det är väl plastöverdragen plywood. Men skall man ha konstruktionsplywwod så skulle nog jag använda tjockare sådan än om jag hade haft formplyfa.
Vad är det för släp du har, så kan jag kanske ge dig ett bättre svar.

Jag har ett valeryd favör från -91.

Tack så hemskt mycket för din hjälp:bow:

Ja, självklart menar jag mellanväggen och inte lämmen....det är jag som har snurrat till det bara...

Nån som vet vart man får tag i gummimatta till vettigt pris?

*KL*

Är det någon i Sthlm som bytt golv på sin transport?
Jag blir tokig av allt letande av golv till släpet.
De jag har hittat som haft rätt längd och bredd är bara 18 mm och de som är mellan 21-24 mm är för korta och smala.
Snälla kan någon ge mig tips?

(om någon har bytt väggar så är det materialet och inkäpsstället av intresse)

Nu bor jag inte i närheten men jag hittade mitt golv hos en karosseriverkstad som håller på med lastbilar.

Ditt släp blev verkligen superfint :)! Jag har ju bara sett utsidan IRL, men insidan var verkligen snygg också!

Jag vet ju vem jag ska be om råd när jag ska fixa till mitt...:D Var nämligen iväg och skaffade en transport idag, en Värmlandsvagnen -91. Efter allt tjafs med städning etc var jag rättså trött på att hyra, och det känns SKÖNT med eget släp. Den är nybesiktigad och har bra golv (bytt -05 och sedan stått i ett garage, enligt säljaren), men den har lite "skönhetsfel" som skulle behöva åtgärdas i sommar.

Så här ser den ut:
P2200009.jpg

Färgen är rättså trevlig, men den är lagad i väggar en bit från golvet och upp. Hela väggen har alltså inte bytts ut, utan bara ca 40 cm i nederkant. Det har sedan "släppt" i skarven och ser lite fult ut på vissa ställen. Hur gör man bäst för att åtgärda detta? Slipa, spackla och sedan måla över, eller finns det något bättre sätt?

Köp senaste Ridsport. Där förklaras att man alltid ska byta hela väggen istället för att snålskarva.

Säkerligen är det bättre att byta en hel vägg i stället för att skarva, men nu är det som det är och jag undrar hur jag gör det bästa av situationen.

Ditt släp blev verkligen superfint :)! Jag har ju bara sett utsidan IRL, men insidan var verkligen snygg också!

Jag vet ju vem jag ska be om råd när jag ska fixa till mitt...:D Var nämligen iväg och skaffade en transport idag, en Värmlandsvagnen -91. Efter allt tjafs med städning etc var jag rättså trött på att hyra, och det känns SKÖNT med eget släp. Den är nybesiktigad och har bra golv (bytt -05 och sedan stått i ett garage, enligt säljaren), men den har lite "skönhetsfel" som skulle behöva åtgärdas i sommar.

Så här ser den ut:
P2200009.jpg

Färgen är rättså trevlig, men den är lagad i väggar en bit från golvet och upp. Hela väggen har alltså inte bytts ut, utan bara ca 40 cm i nederkant. Det har sedan "släppt" i skarven och ser lite fult ut på vissa ställen. Hur gör man bäst för att åtgärda detta? Slipa, spackla och sedan måla över, eller finns det något bättre sätt?

Tack! :)

Ang din vägg så hade jag nog bytt hela, känns som om det blir minst jobb på det sättet, och så vet man att det håller sig snyggt också. Har ytterligare en "smart" lösning, men vill nog se det först för att kunna avgöra ifall den är smart...

Jag kanske ska komma förbi och titta på det någon dag *nyfiken*, kan ju passa på att hälsa på sjuklingarna också (dvs dina hästar), och kanske ta en fika? :D

Ja, kom GÄRNA och kika :)! Det hade varit kul att höra din åsikt om vad som kan/inte kan göras... Vi kan väl se om vi kan luska fram någon dag som passar oss båda?

Har sagt det innan och säger det igen tidsmässigt och rent säkerhetsmässigt tjänar du på att byta hela väggen.

Måste bara tillägga att jag har sett halvdana lagingar av både väggar och golv där man skulle ha bytat allt istället. Jag förstår inte denna snålhet många har när det gäller sin transport där man transporterar sin käraste ägodel och kanske till och med den dyraste ägodel. Hästens säkerhet i en transport är inget man snålar med enligt min mening.
Men att gå till ridsportbutiken och köpa en ny sadel för 7-10 000 är inga som helst problem. Man måste alltid tänka på säkerheten i transporten, har sett vad som skett med ett släp där väggarna varit halvtaskiga och snållagade, den panikbromsningen skedde i bara 30 km/h, vad hade hänt om det varit 70km/h.
Visst allt kan väl hända med nya släp, men med ett gammalt släp måste man se till att golv och väggar är i det bästa skicka som man kan, men är väggen dålig så laga inte en bit byt ut hela väggen, det skall man alltid göra.

brenderup_skada_003.jpg

Detta är vad som skedde efter en panikinbromsning i 30 - 40 km/h och med en stor häst i. Släpet var ett antal år med mjuka väggar som av någon anledning inte bytats ut.

Senast ändrad:

Har äntligen efter ca 6 månaders letande hittat både golv och väggar som jag inte ens behöver skarva :banana:

Nu till det svåra valet.....vilken färg?
Är lite sugen på ferarri röd, vad tror ni?
Det kanske ser väldigt hemmagjort ut om man lägger på en ordentlig glad färg?

Tips tack :bow:

Jo, jag har förstått att man ska byta hela väggar och golv, och vi kommer att byta baklämmen samt långsidorna i vår/sommar. Jag kan inte göra det NU, eftersom jag inte har någon plats under tak där jag kan pyssla med transporten.

Men till ett AKUT problem: Det läcker in vatten på något vis mellan vägg och golv längst bak på ena sidan i transporten. Det är inte den sidan som ser värst ut heller (om man tittar på väggen), så jag är inte riktigt säker på var vattnet kommer ifrån :confused:? Silikonsträngen på den sidan ser inte riktigt bra ut - det är det enda jag kan se - ska jag pilla bort och sätta på nytt silikon så länge? Hur kan jag annars skydda transporten från att helt ruttna upp tills det blir möjligt att laga mer permanent :crazy:?

Lägg ny silicone på utsidan mellan vägg och ram. Det behöver inte vara exakt på utsidan det läcker in det kan göra det längre fram. Lägg nytt silicone runt umm sålänge, kostar inte många kronor.

Jo, jag har förstått att man ska byta hela väggar och golv, och vi kommer att byta baklämmen samt långsidorna i vår/sommar. Jag kan inte göra det NU, eftersom jag inte har någon plats under tak där jag kan pyssla med transporten.

Men till ett AKUT problem: Det läcker in vatten på något vis mellan vägg och golv längst bak på ena sidan i transporten. Det är inte den sidan som ser värst ut heller (om man tittar på väggen), så jag är inte riktigt säker på var vattnet kommer ifrån :confused:? Silikonsträngen på den sidan ser inte riktigt bra ut - det är det enda jag kan se - ska jag pilla bort och sätta på nytt silikon så länge? Hur kan jag annars skydda transporten från att helt ruttna upp tills det blir möjligt att laga mer permanent :crazy:?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 680
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 009
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V