Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 309
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vart hittar man lämpligt silicon för det ändamålet? Har nämligen samma problem på mitt släp.. Våtrumssilicon verkar inte funka alls, det lostnar.
Biltema har visst nån som heter Marinsilikon?

Senast ändrad av en moderator:

Okej, får köpa en större tub med silikon och ge mig på hela. Köpte en liten tub idag och lade på i området där jag SER att silikonet har lossnat. Kändes inte så jättekul att göra det utomhus i gråmulet och snöblaskigt väder, men nöden har ingen lag! Såg även till att torka så gott det gick på golvet inne, samt lägga under så att gummimattan höjdes från golvet. Kanske kan få fukten att torka på så vis om vädret blir lite bättre?

Jag har använt sikaflex allroundlim på tub till det och det funkar bra, det är som silicone och har varit skitbra.
Biltemas gerjer har inte funkat speciellt bra nåt av dom.
Köp kvalite, dyrare men bättre.

Vart hittar man lämpligt silicon för det ändamålet? Har nämligen samma problem på mitt släp.. Våtrumssilicon verkar inte funka alls, det lostnar.
Biltema har visst nån som heter Marinsilikon?

Senast ändrad:

Antingen lyft upp den eller vik upp den in mot mitten så kanterna får en chans att torka.

Okej, får köpa en större tub med silikon och ge mig på hela. Köpte en liten tub idag och lade på i området där jag SER att silikonet har lossnat. Kändes inte så jättekul att göra det utomhus i gråmulet och snöblaskigt väder, men nöden har ingen lag! Såg även till att torka så gott det gick på golvet inne, samt lägga under så att gummimattan höjdes från golvet. Kanske kan få fukten att torka på så vis om vädret blir lite bättre?

Tackar för det tipset, blir att köpa sånt :)

Ang torka golvet så lägger jag sten under mattan så den lyfts, det torkar golvet riktigt bra. Alternativet är att vika undan mattan vid de blöta områdena.

Det gjorde jag också, dvs lade föremål under. Egentlingen skulle man kanske ALLTID ha det så när transporten bara står, även om man inte tror att man har en läcka?

Ja, det kanske man borde. Jag har det när jag vet att vi inte ska köra på några dagar (kör ca 2 ggr vecka ibland fler) och när det regnar/snöar.
Men har man det hela tiden även när det är torr väderlek för då lär ju golvet torka mer på djupet så att säga. Även om jag tyvärr tror det snart är adjöss med golvet i mitt så..

Golvet i min transport är nog det som är bäst, och jag måste försöka hålla det så! Det byttes enligt säljaren 2005, och sedan har transporten bara stått i ett garage. Men väggarna i nederkant på båda sidor verkar eländiga, och likaså lämmen, så det måste åtgärdas.

Vad är bra och prisvärt att köpa som halkskydd till lämmen? Just nu ligger det en gammal matta på som verkligen behöver ersättas med en ny! Träribbor - ha eller inte ha?

Just nu ligger det matta (typ filt) med träribbor på rampen till mitt släp, det funkar bra men är svår att sopa då spån mm fastnar rätt bra. Hästen använder ribborna som stöd när han går i och ur och de funkar som de ska.

Hade dock föredragit gummimatta och kommer också köpa en sådan när jag får råd. Mattan börjar bli sliten och när det ändå ska bytas så.

Jag personligen föredrar ribbad gummimatta på baklämmen istället för nålfiltsmatta/plast och träribbor. Man får ge ungefär 1500 - 2000 för en sån ribbad gummimatta.

Golvet i min transport är nog det som är bäst, och jag måste försöka hålla det så! Det byttes enligt säljaren 2005, och sedan har transporten bara stått i ett garage. Men väggarna i nederkant på båda sidor verkar eländiga, och likaså lämmen, så det måste åtgärdas.

Vad är bra och prisvärt att köpa som halkskydd till lämmen? Just nu ligger det en gammal matta på som verkligen behöver ersättas med en ny! Träribbor - ha eller inte ha?

Var hittar man snöre till den övre luckan bak?
Vad är det som sitter där? Plastklädd vajer?

Råkade vist dra av mitt igår :angel:

Har nu sträckläst den här tråden och hoppas jag kan vara med på ett hörn. :laugh:
Även om det inte är en transport jag ska renovera utan en b-bil.

En sak jag har funderat på det är vilket golv jag ska välja. Jag vill ha det så lätt som möjligt men självklart måste det hålla för en hel del. :confused:

Är det någon som vet hur tjockt ett golv i aluminium durkplåt måste vara?
Nackdel med plyfa är ju vikten och att det murknar. Men om vi skulle välja ett golv i plyfa då är det väl 24mm som gäller för att det ska kännas säkert?

Och hur tjocka brukar väggar i plyfa vara? Själva skåpet är i aluminium(väggar och tak). Vet dock inte tjockleken på aluminiumet.

Golvet däremot är ett murket trägolv. Förra ägaren körde stora halvblod i den och såg inga problem med att det typ var hål i en del av kanterna på golvet! :eek:

Dessutom måste jag ju säga att jag är imponerad över det ni har lyckats åstadkomma med era äldre släp. En eloge till er alla! :bow: :bow:

Oj vad långt det blev! :o skyller på att jag har glott på den här tråden i flera dagar. :D

kl.

Kan man använda vanlig villa-färg som rollas på för att fräscha upp ett
gammalt valeryd från typ -70?

Vårt släp är helt och relativt fräsch förutom lite slitage som vi ska
fräscha upp o byta ut, då vi inte har råd att köpa ett nyare i dagsläget utan måste spara lite först så vill vi fixa till det vi har tills vidare.

Det har dock en horribel blåaktig färg, kan man slipa bort det och måla på en grund-färg och sedan en ljusgrå eller vit färg för hus?

Anledningen till att jag gärna skulle vilja använda husfärg är för att vi ska måla om garaget i sommar och då kommer vi få sådan färg över i massor, så det blir billigt och så.

*kl*

på mitt tranesläp sitter låset till luckan bak så himla dumt. det sitter ner bakom lemmen. kan inte öppna låset uteifrån, vinklen blir helt fel på snöret så man kan inte dra upp låset.

jag hade velat sätta någon form av låsanordning i taket på släpet istället.

har någon en smart lösning på detta?

ytterligare en fråga:

mitt släp har blivit jättetungt att dra. det var en "gaffel" som gick av under släpet (till handbromsen) och vi var inne och köpte en ny. men sen vi satte dit den har släpet blivit mycket tyngre. har gubben dragit åt den för mycket?

bara en vild gissning, men borde det inte gå med sånt snöre man har till torkvindor? :)

har med funderat på det där med träribbor. nackdelen med de är ju att en häst som är svårlastad kan ta spjärn mot ribborna och totalvägra gå över dem. de kan ta stöd mot dem.

har själv varit med om det nämligen.

ytterligare en fråga:

mitt släp har blivit jättetungt att dra. det var en "gaffel" som gick av under släpet (till handbromsen) och vi var inne och köpte en ny. men sen vi satte dit den har släpet blivit mycket tyngre. har gubben dragit åt den för mycket?

Skulle med största sannolikhet säga att det förhåller sig på det viset.

Plastklädd vajer funkar bra ja.
Har använt tvättlina som nödlösning, funkade men det håller inte länge.

Min gick också av förra året tror jag det var, och luckan, ja den hamnade i mitt huvud, vilket fick mig att konstatera att jag nog har en skalle av cement eller något. En jädra smäll var det!

Visst gjorde det riktigt ont men blev inte ens en bula :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 677
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 007
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka