Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten
*kl*
Jag har inte läst tråden supernoga men jag skriver dit mina tips nu ändå:
För er som inte vill ha plyfa golv kan jag tipsa om att ringa till närmsta metallskrot och fråga efter saltvatten beständig aluminium.
Jag hittade flera stora plåtar med 3 mms saltvattenbeständig aluminium, la in två lager i släpet så det blev 6mm (låter tunt men Boj har 3mm och gubben på skroten menade att det klarar lätt 1400-1500kgs vikt på (mitt släp är enkelaxlat och min häst vägde ca 600kg så jag tyckte det var kalas.

Betalade 800kr för golvet samt att det räckte till sparkskydd - höga på långsidorna och ca 15cm höga runt "nosdelen"
Köp riktigt bra utomhusfärg och måla väggarna med- det håller bättre och längre! Vi klarlackade även hela släpet utvändigt för extra hållbarhet.
Använd popnit eller bult med lås-mutter till allt i släpet, vanlig skruv och bult med icke-låsmutter skakar loss..
Alla bultar och muttrar samt popnit vi använde var rostfria - alla gamla skruvar, muttrar och popnitar på släpet var icke rockfria och jättesvåra att få bort...
Om ni har icke-galvaniserat skelett så lönar det sig att lägga extra mycket tid på att rengöra med stålborste och rostskyddsbehandla, vi målade med hammarlack utanpå primern för extra rostskydd.
Sista tipset är att kolla axeln/axlarna extra noga på släpet INNAN du köper alt river ner och börjar renovera, axelbyte är dyrt och kan bli dyrare än att köpa ett släp i bättre skick.