Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 310
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Menar du att du har satt fläkten i hålet som finns i framdörren, där det sitter en ventil från början? Eller sitter den i taket? :p
Jag har med en värmlandsvagn och jag funderar på vart jag ska sätta fläkten, ska köpa en sån nämligen hade jag tänkt.
Var det svårt att montera den?

Nja, jag själv hade inte vågat gjort det.
Men gubben hjälpte mig, först hitta ett bra ställe att montera den på, sen borrade han ett hål, därefter tog han en sticksåg och sågade ur taket så att fläkten gick ner.
därefter borrade han tre hål för skruvarna som man fäster den med, och därefter tog han någon form av silikon för tätning/lim under innan han tröck ner den i hålet och vi skruvade fast den..
gjort på tio minuter.;)

Tack för tipset! Vanlig färg sitter ju inte kvar eftersom plyfan är behandlad så som den är.

Känner dock att jag vill måla min transport vit invändigt så den blir ljusare och upplevs lite större. Mörkbruna väggar är ingen hit direkt.

/Lizzie

Förresten - behövde du använda någon typ av primer eller annan grundfärg?

/Lizzie

Förresten - behövde du använda någon typ av primer eller annan grundfärg?

/Lizzie

Nopp, om du tittar på tredje sidan här på tråden så ser du mitt resultat av målningen... en liter kostade nog ca 200:- och jg tror jag använde knappt 2 burkar.

Så dryga 400:- för att måla om insidan INKL taket:bump:

Nopp, om du tittar på tredje sidan här på tråden så ser du mitt resultat av målningen... en liter kostade nog ca 200:- och jg tror jag använde knappt 2 burkar.

Så dryga 400:- för att måla om insidan INKL taket:bump:

DET tycker jag inte alls är dyrt! :) Helt klart väl värda slantar. Blev ju en otrolig skillnad!

/Lizzie

sikfjarden

KOLLA äntligen har jag fått gubben att installera solcellsdrivna fläkten:bump:

sikfjarden

Bra va??
DSC00069.jpg

så nu syns det bättre

DSC00065.jpg

:banana:

Åååå... ni kanske tycker det är tråkigt med den här tråden, men har jag börjat så måste jag slutföra.
Så här kommer de sista bilderna för den här sommaren (tror jag):angel:

Har ju byggt/renoverat om baklemmen...

DSC00005.jpg

Före

DSC00135.jpg

Efter

DSC00009.jpg

Före

DSC00121.jpg

Efter

DSC00007.jpg

Före

DSC00125.jpg

Efter

DSC00128.jpg

Ny lemmmatta

Förlåt, men jag kan inte detta med att förminska bilderna...
Ber om ursäkt för många stora bilder.

Till er som funderar så skall jag sätta dit de gula transportskyltarna straxt.

Är det ingen som håller på att renovera sin hästtransport längre???:confused:

Jo jag är i renoverar tagen! Eller snarare i startgroparna...så jag är här och låter mig inspireras! :) Har också en vit VV-91 som ser ganska sliten ut så jag har massor att göra. Hittills har jag inte kommit längre än att jag har smörjt upp bromsarna, för de hade gleggat igen (men jag gjorde det själv, med lite övervakning av pappsen). Och så har jag shoppat nya lampor runt om som jag tigger och ber att min sambo ska hjälpa mig sätta dit. Såg även bilden på transporten med bromslyse på bakluckan, intressant då jag tycker att lysena syns lite dåligt på VV.

Har som många andra här verkligen blivit inspirerad av dig! Vilken skillnad! :bow:

Jo jag är i renoverar tagen! Eller snarare i startgroparna...så jag är här och låter mig inspireras! :) Har också en vit VV-91 som ser ganska sliten ut så jag har massor att göra. Hittills har jag inte kommit längre än att jag har smörjt upp bromsarna, för de hade gleggat igen (men jag gjorde det själv, med lite övervakning av pappsen). Och så har jag shoppat nya lampor runt om som jag tigger och ber att min sambo ska hjälpa mig sätta dit. Såg även bilden på transporten med bromslyse på bakluckan, intressant då jag tycker att lysena syns lite dåligt på VV.

Har som många andra här verkligen blivit inspirerad av dig! Vilken skillnad! :bow:

Oj va kul, :banana: hoppas vi kan utbyta lite ideer...

Ja, det är toppen! Man blir inspirerad. Ska försöka lägga ut lite bilder allt eftersom! Ska nog se om jag inte kan få åka en sväng i transporten i morgon bara för att se vad som skramlar. ;)

*knapplån*

Håller på och ska renovera mitt släp..
Och nu funderar jag på takhöjd... Nån som vet va det är för regler som gäller?
Funderar även på skivor...
Våtplyfa är ju sjukt dyrt så jag funderarpå om man kan änvända nått annat och sen måla med nån våtrumsfärg?
För att få ned kostnaden lite...
Uppbindning på ett säkert sätt hur har ni löst det?
Och slutligen: Fjäder till baklucka... Nån som har nån smart lösning?

Att göra:
* Slipa ner och putsa stommen
* Måla stommen och sätta i nya målade väggar
* Höja och måla taket
* Måla bommen och alla andra stål detaljer
* Byta ut skötardörren
* Sätta i fönster och ventilation
* Byta stänkskärmar och dom där mjuka gummilapparna
* Sätta på en överläm på baklämmen
* Fjäder till baklämmen
* Montera nya ljusen både in och utvändigt
* Fixa med uppbindning och öglor för hönät
* passa in gummimattan
* byta stödhjul och sätta dit stödben bak
* Sätta på skyltar och dekaler
* sätta på gummikrokar utvändigt för att hänga träns på

:rofl: jag har endel att göra.
Kan ju tillägga att jag köpte släpet för 1000 kr, då hade släpet redan: nytt aluminiumgolv, ny axel, ny draghandske och nytt tak

såhär ser åbäket ut nu eller ja minus väggarna då för dom har jag rivit ur:
100_0860.jpg

Ska bli intressant att se hur det går! Uppdatera gärna ofta, jättekul tråd det här.

jag håller på med min :) ska dock inte byta ut så mycket saker, bara fixa till & sätta in... ;)

vart har du fått tag på din ventil som du har på lilla luckan bak?

Kul:bump: ja du har en del på din lista ser jag... men allt går bara man tar en sak i taget och inte ger upp.
fjäder till baklem säger du?? finns där ingen nu?
För annars vet jag inte, men du ser min fjäder tror jag på en av bilderna. den var väldigt rostig och ful så jag ringde återförsäljaren och de hade nya för ca 600:-, men jag målade på min lite lätt för den funkade som den skulle...

jag håller på med min :) ska dock inte byta ut så mycket saker, bara fixa till & sätta in... ;)

vart har du fått tag på din ventil som du har på lilla luckan bak?

Hej, den köpte jag på en båtfirma här i stan. 70:-/st:bow: det enda billiga jag köpt till hela vagnen.

Vad skall du fixa och sätta in? nyfiken... tips är alltid välkommet..:d

Klurar på hur ni gjort när ni målat släpen för att inte insekter & damm ska fastna i färgen innan den torkat?
Vi har tyvärr ingenstans att ställa in vårat under tiden. Ska släpa ut trött sambo och titta på släpet snart, själv har jag stukat foten och maskat hela dagen! :D
Kom på en sak till som jag gjort som inte är så dum...:idea: Har en liten "reservlåda" i släpet med diverse lagningsgrejor ifall något skulle hända på vägen. Lånar ut släpet ibland och då vet man att allt finns med!

Jodå, men den är inte klar än. Har målat med vit fönsterfärg 3 ggr inuti, inte taket dock. Ska sätta in fläkt och upp sparkplåtar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 009
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025