Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 310
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Generellt sätt tror jag att man kan och borde lita på bilprovningen! Dock hade vårat släp gått igenom sista provningen och borde inte ha gjort det enligt nya besiktningen! :eek:
De tittar säkert alltid under släpet, men står kanske inte och knackar & bankar om det inte ser rostigt ut, (förra ägarna på vårat släp hade målat över axlarna med svart hammarlack och fick det att gå igenom). Be dem kolla extra noga om du är osäker, eller ta hjälp av annan kunnig (lokala bilverkstan)! Och sov sedan gått om nätterna! ;)

Har gummimattan (den gamla) kvar i släpet (vek bara upp den på fotot). Har inte använt släpet sen golvet lades in, eftersom jag nog ska sälja det, men tror att mattan dämpar mycket av ljudet.

Ut och provkör! :bump: Vi vill veta om det skramlar och hur komforten är! :D Verkar ju vara kalas om det håller sig någelunda tyst.

Ut och provkör! :bump: Vi vill veta om det skramlar och hur komforten är! :D Verkar ju vara kalas om det håller sig någelunda tyst.

Ska köra en vända till tippen imorgon, och prov-åka en vända i den själv också i samma veva :p, ska bli spännande!
Berättar om det imorgon kväll :bump::bump:

En väldigt enkel och hyffsat billig sak att göra som höjer utseendet ännu mer (kommer se flera år yngre ut) är att byta ut stänkskydden till moderna.
Det gjorde jag på mitt kylinge och det blev ljusårs skillnad!

Vad fick ni betala för plyfa-skivorna?

Var köpte ni dem?

De stora sidorna kostarde 1531 kr/st exkl. moms
Sidan vid dörren och den skivan "mittemot" ca 600kr/st exkl. moms

Inköpsställe pm:ar jag

Idag är min lyckodag! Har fått tag på ett par begagnade axlar i rätt dimensioner, hurra!! :banana: (3500 med frakt för båda). Blir nog bra eftersom släpet i övrigt är ganska gammalt.
(Har även fått svar ang nya hos välkänd släpdelsfirma och de kostar 14440! :eek: )
Har även lagt en offert till den där firman som renoverar axlar, men inte fått svar ännu, blir intressant! Så nu fortsätter renoveringen...:p
Fira med mig ikväll!

Kul :bow: Önskar jag kunde få tag på en beg. mellanvägg (tyvärr högst otroligt) den vi har är lite skev.. Hm.

För övrigt väntar jag ff. på plåten till väggarna. Den har kommit, det är mätt men de är inte klara. Dom ska klippas till rätt strl.
Har köpt boxlås som jag ska ha på utsidan av framdörren, är orolig att vissa småkillar en dag ska lyckas pilla upp den = inte så bra.
Har också köpt ett boxlås till översta luckan till fronturlastningen, den anordningen som sitter där nu har hästarna både lyckats pilla upp och skada sig på :crazy:

Också blir det ny kulkoppling, den "gamla" gick ju sönder så släpet hoppa av dragkroken!! :eek: :mad: Som tur var hände det redan på gården, utan häst då vi skulle hämta hö. Vi körde bara typ 10 km i timmen så det blev ingen skada på släpet. Handbromsen och säkerhetsvajern funkar prima iaf fick vi se vilket var det enda bra med den händelsen :p Hände helt utan förvarning då den låste precis som den skulle när jag kopplade. Sen när vi provkopplade igen så låste den segt eller inte alls så den blir kasserad. Måste ha blivit påkörd el. liknande hos förra ägaren.

Senast ändrad av en moderator:

Vad skönt! Det kunde blivit en dyr historia annars.

Själv tänkte jag i helgen prova att lasta häst i min, har inte gjort det sen renoveringen. Får hoppas att pållarna gillar den nu.

Kör det förbi besiktningen först (fast det inte är dags) och se vad de säger.

Men visst är det ett bra pris.

Frågan är ju hur golv, balkar och axlar mår, samt bromsarna (eftersom det stått).

Som sagt kolla igenom det, hur är själva "skelettet" och axlarna, är det kasst blir det nog billigare att köpa ett bättre släp från början. Kolla allt, tak, golv, väggar, drag, el mm. Och räkna på vad som behöver göras och hur mkt det kan kosta.

hej!
puttar upp tråden lite...
jag ska köpa mig en kyllingesläp, som självklart är brunt.
undrar hur man målar om bäst.
Är det någon som kommit fram till vad som nu är bäst???
fönsterfärg, billack,båtfärg o.s.v. på tack och plyfaväggar.
om jag vill måla ramarna svarta vad använder jag då..måste jag montera ner väggarna och hur gör man det?? hur får man dit dem sedan?
hjälp hjälp...

Jag tror värdet på den minskar om du målar om den. Bättre försöka olja upp det bruna.

hej!
puttar upp tråden lite...
jag ska köpa mig en kyllingesläp, som självklart är brunt.
undrar hur man målar om bäst.
Är det någon som kommit fram till vad som nu är bäst???
fönsterfärg, billack,båtfärg o.s.v. på tack och plyfaväggar.
om jag vill måla ramarna svarta vad använder jag då..måste jag montera ner väggarna och hur gör man det?? hur får man dit dem sedan?
hjälp hjälp...

Jag tror det bli bäst med lasyr färg på det bruna, då i samma nyans som orginalet. Stommar tar du mekan lack till

tack :)men om man vill ha en annan färg på släpet då?
skulle vilja ha ett svart eller rött

Igen då..
Hade ett Valeryd släp för många år sedan som jag lasyr målade & mekan lack på stommen, det såg helt nytt ut sedan :)

Nope, mekan lacken stoppar bra ändå, men visst kan man grunda med rostskydd om man vill. Då är det ju riktigt gjort, jag hade inte ork till det:angel:

Ska försöka hämta hem mitt släp på onsdag, de har varit hos ett företag för insätting av fönster bla.

Det blev inte riktigt som planerat så istället för två "vanliga" blev det ett öppningsbart.

Sen ska det vara nya vinterdäck på samt höga broms- och blinkersljus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 009
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025