Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 310
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

De transporter vi tittat på som haft durkplåt efter renoveringen har haft uppenbara problem med lastvikten...

Kör in till Bilprovningen och be att få väga släpet.

På tal om bromsljus och blinkers så har jag äntligen fått dit mina nya, tog tre kvällar att få allt att blinka på rätt ställe! Är dock inne på att sätta dit extra blinkers & broms högre upp på släpet jag med. Någon som har koll på vart man får sätta och inte? Samt vart man hittar igen sådana bestämmelser?
Åh glömde! Monterade bort fastrostade fula sulkyfästen igår kväll också! Måste börja ta bilder snart! :D

Hej, jag ringde faktiskt bilprovningen och frågade ang höj på extra bromljus.
Men det fanns inga bestämmelser, huvudsaken var att de satt symmetriskt.:D

knapplån

Så här ser min trane 90:a ut nu.

14835098.jpg

*Vi har köpt färdigskurna och lackade plyfa-skivor från thule.
*Tvättat och vaxat taket.
*Lackat chassit. (Gamla galvningen kvar under)
*Gjort ny bakläm av det gamla golvet. Ny nålfiltsmatta med träribber.
*Renoverat bromsar

De transporter vi tittat på som haft durkplåt efter renoveringen har haft uppenbara problem med lastvikten...

Kör in till Bilprovningen och be att få väga släpet.

Okej, ska kika på det.

Är det ingen som har några andra kommentarer på mitt släp, efter renovering...? :confused:

Jag som tyckte det blev så fint.

Blir det inte väldigt mycket ljud med plåt i släpet?*nyfiken*

Ligger strömaterialet kvar som på en gummimatta? Halt?

Blir det inte väldigt mycket ljud med plåt i släpet?*nyfiken*

Ligger strömaterialet kvar som på en gummimatta? Halt?

Har gummimattan (den gamla) kvar i släpet (vek bara upp den på fotot). Har inte använt släpet sen golvet lades in, eftersom jag nog ska sälja det, men tror att mattan dämpar mycket av ljudet.

Har nu kollat lite med pappa ang. golvet och han s det att det är inte mycket tyngre än skivan som låg där tidigare (som nu är bortplockad).
M.a.o behöver jag nog inte oroa mig om tyngden.

OTROOOLIGT, vilken skillnad...
Din pappa skulle jag oxå vilja ha, det blir sån skillnad bara med lite färg.:bow:

Fönstren gillar jag skarpt, kört för min det har inte plats för dem nu.
Men skall nog försöka att montera en taklucka.

Ohh! Jag dööör... eller inte, men det känns så! :cry:
Jo nu är målningen på insidan av släpet äntligen klar och alla rostskruvar utom en som sitter som... :devil: bytta. Bromsarna kollade och nya ljuslyktor ditsatta.
Rullar in på besiktningen och oroar mig lite över att bromsarna ska vara i obalans, men de gick igenom galant! Besiktningsmannen ropar att jag måste komma ner i smörjgropen och visar mig vad? Jo att
båda axlarna är totalt sönderrostade och måste bytas! Ahhh!! :eek: Jag dööör... eller inte, men det känns så!
Hur gör man, någon som bytt? Vad kostar det? (Tips vart man hittar återförsäljare får gärna pm:as) Och lite pepping för nu går det tungt! :crazy:

Gud va tråkigt! Ingen aning om hur man gör. Men sambon var inne på thule igår och köpte en lång bakbom och passade på att fråga vad en ny axel kostar. 6000-7000 kr till ett tranesläp.

Ohh! Tack för hjälpen,!!! fick ditt PM! :love: Ska kolla sidan!
Jag visst är det gräsligt, vi har ju boogie, så vi behöver dessutom två! Vi köpte släpet för ett år sedan och enl besiktningen så måste de förra ägarna vetat om det, hade målat över! Vet inte vilket som är värst, att det finns sådana människor :confused: eller att vi måste hosta upp massa pengar vi inte har.:cry: Lite sent att reklamera, begagnat är ju begagnat. Är bara så tacksam att inget hände när vi var ute och körde med donnan i 80 knyck, vilken katastrof det skulle blivit.

Får väl sprida ryktet till alla som köper begagnat att de kryper under och knackar igenom sina axlar.

Har tagit redan på att det inte ska vara så svårt att byta åtminstone, bara man får bort alla rostiga bultar, men lite knepigt att få tag på exakt rätt dimensioner på axlarna eftersom vi behöver två. Jaja, man lär så länge man lever! Återkommer med hur det går, kan ju alltid vara till hjäp för någon annan. ;)

Får väl sprida ryktet till alla som köper begagnat att de kryper under och knackar igenom sina axlar.

Ärligt talat, gör man inte alltid det? Oavsett om det är begagnat eller nytt vill man väl se hur det ser ut undertill? Begagnat som är makat (d v s målat eller bättrat) kollar man väl extra noga om det är fusk eller ordentligt gjort (rostlagat).

Ju dyrare reparationer, desto nogrannare undersökning - jag är på tok för snål och försiktig för att vilja lägga pengar på reparationer och riskera att något händer under färd.

Ärligt talat, gör man inte alltid det? Oavsett om det är begagnat eller nytt vill man väl se hur det ser ut undertill? Begagnat som är makat (d v s målat eller bättrat) kollar man väl extra noga om det är fusk eller ordentligt gjort (rostlagat).

Ju dyrare reparationer, desto nogrannare undersökning - jag är på tok för snål och försiktig för att vilja lägga pengar på reparationer och riskera att något händer under färd.

Och vad var ditt tips angående byte av axlar, eller ville du bara glänsa med att du minsann aldrig själv gör misstag?

*kl*

Kanske lite O.T. men ändå inte... Hur noggranna är egentligen bilprovningen vid besiktning av släpen, speciellt kontroll av axlarna? Köpte släp nyligen och en besiktning gjordes innan köpet. Säljaren fick då åtgärda felen som kom upp innan köpet genomfördes då vi kommit överrens om att släpet skulle säljas i brukligt skick. Kan jag då lita på att axlarna är i gott skick/godkänt skick? Det var även inne på släpcenter för byte av bromsarna innan ombesiktning, och de anmärkte ej heller på axlarna...

OTROOOLIGT, vilken skillnad...
Din pappa skulle jag oxå vilja ha, det blir sån skillnad bara med lite färg.:bow:

Fönstren gillar jag skarpt, kört för min det har inte plats för dem nu.
Men skall nog försöka att montera en taklucka.

Tack så hemskt mycket!
ja, fönstren är underbara, en av anledningarna till att jag behåller detta släpet istället för det andra :p
Det är himla roligt att greja med släpen faktiskt, det blir ju så bra när det är färdigt!

knapplån

Så här ser min trane 90:a ut nu.

14835098.jpg

*Vi har köpt färdigskurna och lackade plyfa-skivor från thule.
*Tvättat och vaxat taket.
*Lackat chassit. (Gamla galvningen kvar under)
*Gjort ny bakläm av det gamla golvet. Ny nålfiltsmatta med träribber.
*Renoverat bromsar

En väldigt enkel och hyffsat billig sak att göra som höjer utseendet ännu mer (kommer se flera år yngre ut) är att byta ut stänkskydden till moderna.
Det gjorde jag på mitt kylinge och det blev ljusårs skillnad!

Vad fick ni betala för plyfa-skivorna?

Var köpte ni dem?

Ganska så noggranna skulle jag tro eftersom det är en trafiksäkerhetsfråga (det är därför vi besiktigar, inte för VÅR skull utanför omgivningens).

Köpte begagnat med nya axlar, himla bekvämt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 009
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025