Dina köttbullar?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 2 667

Bukefalos 30 år!

Sel

Trådstartare
Bara för att jag blev nyfiken med tanke på den korta diskussionen i en annan tråd. Hur gör DU dina köttbullar? Jag vet att jag alltid blir så himla störd på diverse youtubevideos när de ska göra "klassiska svenska köttbullar" och jag aldrig sett något liknande i mitt liv. :D
Här tänkte jag inte på rätt eller fel dock, jag är bara nyfiken! Kanske dyker det upp något någon vill prova.

I vårt hushåll fanns det bara älgfärs så våra köttbullar utgick alltid från det och det gör mina idag också.
Eventuellt slänger jag i lite brödsmulor blottnade i youghurt, eller filmjölk för att binda. Sedan lök, salt och peppar och därefter skiftar min kryddning hejvilt beroende på vad jag är sugen på. Farmor hackade ofta i blandsvamp för att göra färsen saftigare och det gör jag också om jag har hemma.

Exempelkryddning: fetaost och örter, soltorkade tomater och chili, kryddpeppar och julost...

Senast ändrad:
Gör sällan köttbullar men när jag gör innehåller de älgfärs el. nötfärs, vispgrädde el. mjölk, ströbröd, ägg, salt, rå eller stekt lök, vitpeppar eller svartpeppar. Steker i stekpanna i smör. Just det! Händer att jag har i kokt potatis också.

Jag följer receptet i en sån klassisk Vår kokbok 😄 Brukar ha bland- eller nötfärs. Ströbröd som får stå en stund i lite vatten, ett ägg, salt, peppar och färsen. Verkligen simpelt men blir alltid saftiga och goda köttbullar! Lök hör enligt mig inte hemma i köttbullar, då smakar de ju bara lök :stop:

Jag följer receptet i en sån klassisk Vår kokbok 😄 Brukar ha bland- eller nötfärs. Ströbröd som får stå en stund i lite vatten, ett ägg, salt, peppar och färsen. Verkligen simpelt men blir alltid saftiga och goda köttbullar! Lök hör enligt mig inte hemma i köttbullar, då smakar de ju bara lök :stop:
Det förvånar mig! Jag trodde det var lök i alla klassiska recept! Där ser man vad jag inte vet. :D

Knepet med löken är att låta den puttra sig mjuk i lite fett innan du gör smeten, så blir det inte för skarp löksmak. Övriga ingredienser i de optimala köttbullarna är blandfärs (ca 50/50 nöt/fläsk), ägg ströbröd, salt och peppar.

Följer rutiga kokbokens recept och ersätter del av vattnet med lök. När gör mammas variant på köttbullar som plattar till för slippa rulla (ja, egentligen borde heta pannbiffar men går under "plattisar" i min familj :rofl: ) och ska serveras i gräddsås :d
Gör på blandfärs eller hushållsfärs (ICAs färs med nöt och ärt-protein).

Till jul följer nått bra recept på nätet så smakar mer julaktigt.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag steker lök tills den är åtminstone mjuk och glasaktig, gärna lite längre så den börjar karamelliseras. Absolut inte rå, det blir för stark smak och knasig konsistens. Ägg, ströbröd, gräddmjölk får stå och dra. Salt och peppar. Inte gegga smeten för länge, då blir köttbullarna för hårda. Jag gör på älg eller nötfärs, tycker inte alls om smaken på fläskkött nuförtiden. Enda undantaget jag gör med fläsk är bacon.

Mobergs recept på köttfärslimpa är fantastiskt (har bacon runt sig).

Jag har lite älgkalvfärs i frysen just nu som borde få bli köttbullar 😋.

Nötfärs, havregryn, potatismjöl, grädde, lökpulver, salt, vitpeppar. Orkar inte stå och steka i panna, så jag kör dem i slow cookern på låg i fyra timmar. Jag tycker de blir perfekta så, saftiga och goda.

Kalvfärs lök ströbröd grädde sirap fond kryddor kryddpeppar salt. Oftast när det görs blir det biff och köttbullar. Görs på minst 2 kg/omgång. Nästa gång blir det vecka 51 när bonden levererar köttet.

• Gilla
Det behövs varken ägg eller ströbröd för att binda färsen. Vad det nu innebär. Sen kan man ju ändå ha det för att man tycker att det blir gott. Men färsen håller definitivt ihop utan det.

Jag använder blandfärs då jag tycker att fettet från fläskfärsen behövs för att göra det saftigt. Sen varierar jag kryddningen beroende på vad jag är sugen på. Men riven färsk ingefära är gott i.

Förra veckan hade jag lite kinesisk soja, dijonsenap, worchestershiresås, sriracha, salt och gott om peppar.

@Sel Själv följer jag ett gammalt recept från 60-talet från stora kokboken.3 hg nötfärs, 1 hg kalvfärs, 1hg fläskfärs,2 kokta potatisar,1 ägg och smörfräst lök.. Salt och peppar.

Blandar färsen, jobbar in salt och peppar. Rör ned ägg och lök. Potatisen mosar jag och rör ner sist .

• Gilla
Det är ju det ströbrödet och mjölken/grädden/vadmannuväljer är där för också. Eller den fetare färsen för all del, om man väljer blandfärs.

Nej ströbrödet och grädden lägger till fukt och fett, vilket är överflödigt om man använder fläskfärs iblandat.

Ägget hjälper till att binda, själva hållbarheten.

Vill man göra på ren färs kan man gegga runt länge istället, det blir hårda bullar men då håller dom ihop iaf

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka