Dina köttbullar?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 2 668

Bukefalos 30 år!

Jag gör Mannerströms recept, ska det vara så kan man lika gärna göra proffsens känner jag:

400 g nötfärs

400 g blandfärs

1 dl gräddmjölk (50/50 grädde och mjölk)

1 dl ströbröd (kan även ersättas av blötlagd baguette för mer smak)

1 ägg

½ dl vatten

2 medelstora kokta potatisar (kan uteslutas)

2 små gula lökar

1 msk farinsocker

3 msk spad av ansjovisfiléer

2 msk koncentrerad kalvfond

2 msk kinesisk soja

salt och nymalen vitpeppar

smör till stekning

Det enda jag inte har med är ansjovisspadet, men det är för att vi aldrig har ansjovis hemma och ingen äter det, har i lite fisksås istället.

Jag har viltfärs (älg eller rådjur) eller nötfärs, ägg, senap, salt, peppar, grillkrydda, ibland nån mer krydda om jag känner för det. Oftast inte lök men har det ibland då iallafall jag tycker det är gott.

Jag är mest förvånad över de som har ETT recept på köttbullar (och därmed "klassiska svenska köttbullar"), det beror ju helt på vad man vill ha!
Till jul smaksätter jag med kryddpeppar och kanel, jag har ett recept med salsiccia och dijon-senap, det finns med olika procent av olika typer av kött.. Går ju att variera i oändlighet. :up: Däremot använder jag lök på samma sätt hela tiden: mala ned med matberedare för att sedan steka på låg värme i smör tills det blir mjukt

Jag gör köttbullar mer eller mindre bara till jul... jag orkar inte fippla så mycket.

Det ska vara älgfärs, en skvätt grädde, lite köttfond, salt, peppar, mjukstekt extremt finhackad lök samt lite ansjovis. Steks givetvis i smör.

Eftersom jag har en kinkigt lagd särbo brukar jag göra några utan lök också :D

Nötfärs/viltfärs (gärna i kombo), riven lättstekt lök, salt, peppar, grädde, ägg.

Kryddning i övrigt beroende på säsong och intention med kryddpeppar, enbär, vitlök.

Om det ska vara runda köttbullar är life hacket till perfektion att rulla dem på en plåt och ugnssteka dem i 10-15 minuter (beror på storlek) i 200-graderish. Sen är de förberedda och ska bara stekas i rejält med smör innan servering.

Jag gör sällan köttbullar och undviker definitivt fläskfärs.

Eftersom jag kör vilt så vill jag gärna ha grädde och lite bröd (fettet behövs) stekt lök riktigt finhackad, ägg för att slippa arbeta färsen och ganska mycket kryddor beroende på humör: alltid salt och peppar, salvia, vitlökspulver, parmesanost, sardeller...

Vill jag slippa "krångel och inget dolt snusk" steker jag helt enkelt en färsbiff - så slipper jag gummibollar

Viltfärs är basen här också i och med att mannen jagar. Tycker 50/50 vildsvin och rådjur blir extra gott.
Har rätt mycket skorpmjöl och mjölk i, brukar bli ca 2,5 dl lös massa till 500 g färs. Så då behövs ofta ett ägg för att hålla ihop.
Lök river jag, 1-2 stycken, beror på storlek.
Salt och peppar. Helst vitpeppar.

Gör gärna köttbullar på kycklingfärs också, den är rätt lös från början så häller skorpmjölet direkt i färsen, och ett ägg, riven lök, salt och vitpeppar. Stek lätt och häll på krossade tomater, buljong och peppar i såsen. Massa färsk basilika på slutet. Servera med pasta, toppa med fetaost.

Jag är mest förvånad över de som har ETT recept på köttbullar (och därmed "klassiska svenska köttbullar"), det beror ju helt på vad man vill ha!
Till jul smaksätter jag med kryddpeppar och kanel, jag har ett recept med salsiccia och dijon-senap, det finns med olika procent av olika typer av kött.. Går ju att variera i oändlighet. :up: Däremot använder jag lök på samma sätt hela tiden: mala ned med matberedare för att sedan steka på låg värme i smör tills det blir mjukt
Ja fast när man varierar är det ju inte klassiska köttbullar längre utan med twist? Jag antog att frågan handlade om hur alla gör klassiska köttbullar men det var min tolkning såklart.

Jag har en massa varianter typ italienska osv. men de är inte klassiska köttbullar.

Ströbröd som drar i mjölk, nötfärs, salt, peppar. Tror jag brukar ha ägg i också.. brukar skippa lök, men receptet innehåller egentligen det. Sen är jag lat så jag spritsar och kör i ugn eller kör pannbiffar 😅

• Gilla
Reactions: Sel
Vi gör bara köttbullar till jul (färsbiffar är en annan sak).

-Formbar vegofärs
-Stekt gul lök och vitlök
-Lite kinesisk soja (sälta behövs till vegofärsen)
-Fond, oftast brynt schalottenlök eller grönsak
-Vispgrädde (fett behövs då vegofärsen inte är fet)
-Salt, peppar och färskmalen kryddpeppar

Rullar för hand, steker i ugn.

Vi gör bara köttbullar till jul (färsbiffar är en annan sak).

-Formbar vegofärs
-Stekt gul lök och vitlök
-Lite kinesisk soja (sälta behövs till vegofärsen)
-Fond, oftast brynt schalottenlök eller grönsak
-Vispgrädde (fett behövs då vegofärsen inte är fet)
-Salt, peppar och färskmalen kryddpeppar

Rullar för hand, steker i ugn.

Ett litet tips smakmässigt om du vill prova, är att köpa tamarisoja. Mycket bättre smak än kinesisk!

Blandfärs, ströbröd och ägg som får svälla i grädde, stekt mjuk lök, salt, svartpeppar.
Ibland blir det köttbullar, ibland blir det pannbiff.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja fast när man varierar är det ju inte klassiska köttbullar längre utan med twist? Jag antog att frågan handlade om hur alla gör klassiska köttbullar men det var min tolkning såklart.

Jag har en massa varianter typ italienska osv. men de är inte klassiska köttbullar.

Jag har inte ett exakt sätt att laga någon rätt öht, så "klassiska" för mig innebär helt enkelt alla de varianter som finns som inte är markant annorlunda. Uppenbarligen kan vi se att det finns många varianter bara i den här tråden?

Mina innehåller nötfärs (hade gärna haft älgfärs om jag hade haft tillgång till det), stekt lök, en skvätt grädde, en skvätt fond, panko (istället för ströbröd, ger lite roligare konsistens), ägg och kryddor som kan variera lite. I "klassiska" köttbullar kan det tex vara kryddpeppar, dijonsenap, soja, timjan, svartpeppar, rosépeppar.

Till de mer "alternativa" räknar jag tex de som har citronskal, koriander och fisksås, parmesan (eller annan ost), och mycket annat.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka