Dina köttbullar?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 2 667

Bukefalos 30 år!

Bara för att jag blev nyfiken med tanke på den korta diskussionen i en annan tråd. Hur gör DU dina köttbullar? Jag vet att jag alltid blir så himla störd på diverse youtubevideos när de ska göra "klassiska svenska köttbullar" och jag aldrig sett något liknande i mitt liv. :D
Här tänkte jag inte på rätt eller fel dock, jag är bara nyfiken! Kanske dyker det upp något någon vill prova.

I vårt hushåll fanns det bara älgfärs så våra köttbullar utgick alltid från det och det gör mina idag också.
Eventuellt slänger jag i lite brödsmulor blottnade i youghurt, eller filmjölk för att binda. Sedan lök, salt och peppar och därefter skiftar min kryddning hejvilt beroende på vad jag är sugen på. Farmor hackade ofta i blandsvamp för att göra färsen saftigare och det gör jag också om jag har hemma.

Exempelkryddning: fetaost och örter, soltorkade tomater och chili, kryddpeppar och julost...
Fläskfärs, eller blandfärs. Väldigt riven lök. Salt, vitpeppar. Ströbröd och ägg.

Stekt i smör med lite lök.

Sen gör golit naturligtvis också oklassiska köttbullar till julbordet.

Gör nog aldrig "vanliga köttbullar" tror jag..? Känns som att det inte riktigt är värt besväret med hundra ingredienser som ska förberedas, hackas pyttesmått för att det ska ha en chans att hålla ihop, förstekas, blötas, svällas, rullas, och allt vad det nu är. För att sedan ändå gå i småbitar när man steker dem, så att slutprodukten blir rätt malätna bollar med bränt skrufs vid sidan. :o Sen upplever jag att även lyckade klassiska köttbullar för det mesta är lite småtråkiga, så det inspirerar inte heller till att laga dem.

Då tycker jag det är mycket godare att helt enkelt blanda älgfärs eller lammfärs med salt, peppar, och lite vitlök, och forma biffar av smeten utan pretentioner på att de ska vara små och perfekt runda. Extra gott om man fyller dem med fetaost :d

OM jag skulle göra egna köttbullar skulle jag ha blandfärs, skorpmjöl, mjölk, salt och peppar. Jag vill ha mjuka, fluffiga köttbullar. Jag gör ibland någon typ av grekiska köttbullar i tomatsås och då brukar jag ha fläskfärs, skorpmjöl och mjölk och sedan krydda med fetaost, salt och peppar.

Men jag köper oftast färska eller frysta färdigköttbullar. Garants delikatessköttbullar är t.ex. goda :) .

Gör nog aldrig "vanliga köttbullar" tror jag..? Känns som att det inte riktigt är värt besväret med hundra ingredienser som ska förberedas, hackas pyttesmått för att det ska ha en chans att hålla ihop, förstekas, blötas, svällas, rullas, och allt vad det nu är. För att sedan ändå gå i småbitar när man steker dem, så att slutprodukten blir rätt malätna bollar med bränt skrufs vid sidan. :o Sen upplever jag att även lyckade klassiska köttbullar för det mesta är lite småtråkiga, så det inspirerar inte heller till att laga dem.

Då tycker jag det är mycket godare att helt enkelt blanda älgfärs eller lammfärs med salt, peppar, och lite vitlök, och forma biffar av smeten utan pretentioner på att de ska vara små och perfekt runda. Extra gott om man fyller dem med fetaost :d
Jag använder en matberedare till löken istället för att hacka, hade aldrig pallat att få det tillräckligt smått! Sen klickar jag ut på bakplåt och låter de gå i ugnen tills de är semi-klara. Har även provat att spritsa ut med en påse där jag klippt av hörnet, gick också ganska bra. Ska jag äta direkt steker jag klart i panna, annars låter jag de svalna och lägger i frysen för att sedan stekas klart när de ska ätas.

Jag använder en matberedare till löken istället för att hacka, hade aldrig pallat att få det tillräckligt smått! Sen klickar jag ut på bakplåt och låter de gå i ugnen tills de är semi-klara. Har även provat att spritsa ut med en påse där jag klippt av hörnet, gick också ganska bra. Ska jag äta direkt steker jag klart i panna, annars låter jag de svalna och lägger i frysen för att sedan stekas klart när de ska ätas.
Jag river löken med rivjärn och steker bullarna hela vägen i ugn för det mesta. :)

Gillar man inte slutresultatet så är det kanske ointressant, men jag tycker det är väldigt få ingredienser (färs,lök,ströbröd,grädde,salt,peppar) (river löken och mjuksteker i smör i pannan som gör slutfinishen) och svälla gör det från start när allt blandas så det är mycket som inte spelar så stor roll. Skrufs och gå sönder är eliminerat till 100% av vännen ugnen (och sedan smörsteka precis vid servering för ytan och smakens skull och den nylagade doften och värmen). För mig är det biffar som riskerar skrufs om man varit minsta slarvig med receptet, men får väl köra dem i ugnen också…

Lätt irriterad på mig själv att det tog sådär 40 år av försök till stekande av köttbullar tills denna enkla lösning till perfektion trillade ner.

Men lammfärsbiffar/viltbiffar är också himla gott!

Jag följer receptet i en sån klassisk Vår kokbok 😄 Brukar ha bland- eller nötfärs. Ströbröd som får stå en stund i lite vatten, ett ägg, salt, peppar och färsen. Verkligen simpelt men blir alltid saftiga och goda köttbullar! Lök hör enligt mig inte hemma i köttbullar, då smakar de ju bara lök :stop:
Inte om man steker löken först. Jag gör (gjorde...) alltid det - annars blir det rå lök-smak i dem.

(Hoppsan, ser att många redan skrivit det...!)

Färs
Stekt finhackad (jättefint) lök
Dijonsenap
Äggula
Ströbröd
Öl eller mineralvatten eller gräddslatt
Salt
Peppar
Fond

Det är grunden, sen tillsätter jag annat beroende på vad vi ska äta till. Soltorkade tomater, fetaost, vitlök, basilika eller vad jag är sugen på.
Gör jag på kyckling blir det ofta med citronzest, vitlök och chili och ingefära istället

Färs
Stekt finhackad (jättefint) lök
Dijonsenap
Äggula
Ströbröd
Öl eller mineralvatten eller gräddslatt
Salt
Peppar
Fond

Det är grunden, sen tillsätter jag annat beroende på vad vi ska äta till. Soltorkade tomater, fetaost, vitlök, basilika eller vad jag är sugen på.
Gör jag på kyckling blir det ofta med citronzest, vitlök och chili och ingefära istället
Senap? 😱

Passande tråd då jag ska göra köttbullar idag!
Detta receptet gör jag sen några år tillbaka;
1kg lammfärs
2 ägg
1/2 riven gullök
1 msk dijon
1 tsk kryddpeppar mald
2 tsk salt & 1 tsk peppar

Otroligt goda!
Jag hoppar ströbröd då det mest känns som utfyllnad och lamm är tillräckligt fett. Jag blandar ihop alla ingredienserna innan jag har är i den i färsen, jag tycker det är lättast att mixa det utan att smeten blir överjobbad.

Ett annat sätt om man inte vill rulla köttbullar är att lägga smeten (samma) i en limpform och köra i ugnen 3 timmar i 85 grader, vila och sedan skära upp i fina skivor (Alltså köttfärslimpa).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka