Dina secondhand vanor?

Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).

39
4
50%
 
Hur gammal är du?
45

Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
2

Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
50%

(2an är baserad på att jag väldigt sällan handlar alls, alltså sånt som finns på second hand - så om det är andelen second hand så får jag nog öka på med minst +1). Jag köper mycket verktyg på second hand. Och typ nästan allt i köksredskapsväg och porslin utom när man ska ha nåt väldigt speciellt. Nya kläder var knappa 2 år sedan senaste inköpet av en uppsättning.

Skor är nog det enda jag alltid kör nytt; och det är för att det är ultrasvårt att hitta riktigt bra för mina fötter på second hand (yet to find first). Men skor köps och används, lagas, lagas och slits tills de inte längre håller ihop. Så det är väldigt sällan inköp av dem.
 
Musik, film och TV har jag via streamingtjänster och köper inget fysiskt längre. Böcker har jag via ljudboksstreamingtjänst. Foto tar jag med min mobiltelefon. Min hobby är datorspel (köper definitivt inte en begagnad dator utan en ny dyr speldator så att den klarar av de högre grafikinställningarna utan problem), min medryttarhäst (förutom kläder så köper jag endast skor och hjälm till det och det vill jag definitivt inte ha nåt begagnat!).

Jag hade gärna köpt blomkrukor begagnat. Men då måste jag ge mig ut och leta och lägga tid och energi på det. Tid har jag inte överdrivet mycket av tyvärr.
Men, ingen tvingar dig...
 
41 år

På en skala så hamnar jag nog på en 4,5 a av 5 kan jag tänka mig.

10% är kläder, men inte till mig eftersom det sällan finns i min storlek. Har under barnens hela liv köpt och fått begagnade kläder och skor och får och köper fortfarande så fort jag får en chans.
Möbler, datorer, telefoner osv är också begagnat. Nu senast fick jag en frys som min vän köpt begagnat, men inte behöver längre, strax före köpte jag en servis på loppis, och köpte en spis och drog av kostnaden på hyran.

Skor får jag numera köpa nya dyra till mig för att min kropp inte ska skrika allt för mycket, å andra sidan behöver jag inte så många så det blir ju inte så asdyrt ändå som tur är, de håller länge!
 
34 år

3

Ca 15%, nästan bara kläder till barnen, hittar i princip aldrig något till mig själv. Köper mest inredning/möbler.
 
44 år
Sällan så 1
Kläder 0%

Kan bli lite garn, böcker och liknande. Skänker dock ofta vid rensning hemma till loppis/secondhand. Vi återanvänder en del i familjen också. Jag har svårt att hitta kläder med bra passform generellt, har aldrig hittat ngt på secondhand som passat.
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
40
1
10 %

Jag har inte en enda möbel som jag har köpt ny. Inte ens TVn är ny. Barnkläder är 75 % begagnat, men gåvor. Köper aldrig kläder på second handbutik men brf som jag bor granne med är flitiga på att lägga upp fina saker. Senaste fyndet är jättesnygga Eccoskor för en femtiolapp.
 
32 år

4
Shoppar relativt sällan men när det händer kollar jag alltid efter second hand först.

Ca 30-40%?
Har väldigt svårt att hitta kläder som passar ens i vanlig butik :cautious:
 
60
1
0, köper en del böcker begagnat men aldrig kläder. När jag köpt nya kläder online har det varit svårt med passformen. Har en stor storlek och det finns inget utbud.
 
32 år

3

25%
köper ibland second hand på nätet, även irl men då oftare inredning än kläder. Utbudet på kläder är dåligt där jag bor.
 
Utveckla gärna, hur skulle det kunna bli ännu enklare?
1; rena och trevliga butiker som är lätta att navigera och tydligt visar varorna. 2; om online, bra bilder och ännu bättre beskrivningar, god vetskap om var en ska leta (alltså bra kategorier och underkategorier, som i normala webshoppar). 3; större utbud, eftersom folk har olika smak. saker som försvinner efter två veckor för att de inte säljs kanske är precis vad kunden som kommer om tre veckor letar efter, inte hittar, och bestämmer sig för att det inte är lönt att gå i månader på att hitta rätt grej.
 
Utveckla gärna, hur skulle det kunna bli ännu enklare?
Jag kan utveckla!
Kläder: det finns en butik där kläderna är sorterade. Till exempel en avdelning med uppenbart äldre kläder och en med "nyare/modernare". Kläderna ska dessutom sorteras i storlek och inte i färg. Och personalen ska med jämna mellanrum sortera ut det som är osäljbart.

De butiker jag har varit in i har haft allt blandat, alternativt sorterat efter färg. Helt omöjligt att hitta något.
 
Jag kan utveckla!
Kläder: det finns en butik där kläderna är sorterade. Till exempel en avdelning med uppenbart äldre kläder och en med "nyare/modernare". Kläderna ska dessutom sorteras i storlek och inte i färg. Och personalen ska med jämna mellanrum sortera ut det som är osäljbart.

De butiker jag har varit in i har haft allt blandat, alternativt sorterat efter färg. Helt omöjligt att hitta något.

Jag har ju knappt varit en second hand butik för kläder. Menar du att de inte är sorterade efter storlek?? Då hade jag definitivt vänt och gått ut direkt.
 
Utveckla gärna, hur skulle det kunna bli ännu enklare?

Jag skulle ju gärna ha nån info om vad som finns i butiken innan jag åker dit. T.ex. om jag vill köpa blomkrukor så vill jag ju veta att det ens är lönt att åka till affären. D.v.s. har de ett bra utbud av just blomkrukor av den typen jag letar efter (inne, ute, små, stora, keramik, plast osv).
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).

35 år

2 kanske?

2%? Handlar mer möbler och intressanta prydnadssaker. Hittar nåt prisvärt kanske nån gång i månaden?
Går in på second hand shop 1-2ggr/år. Hittar sällan något men har ändå ett par fynd i garderoben som jag hittat och använt i flera år nu :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 952
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 508
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp