Bukefalos 28 år!

Dipl. Hästfysioterapeut

ghost

Trådstartare
Var har en sådan utbildat sig och vad har den personen läst?

Jag har sett ett par annonser för rehab-stall som anonserar med den titeln.
 
Sv: Dipl. Hästfysioterapeut

Blev nyfiken jag också och hittade den här diskussionen:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=501459

Vill också skicka med den här länken:
http://www.sjukgymnastforbundet.se/material/djurhalsa_yttrande.pdf

(citerar för jag gissar att alla inte orkar bläddra till sidan tre där det jag vill föra fram står):

"A Behörighetsreglering
1 Skyddad yrkestitel På humansidan finns såväl legitimation som skydd för yrkestitel för sjukgymnast. Förslag om motsvarande skydd för beteckningen Fysioterapeut, vilken är en direktöversättning av den internationella beteckningen physiotherapist, föreslås i Prop. 2005/06:43 ”Legitimation och skyddad yrkestitel” bli föremål för utredning. Vi förutsätter därför att behörighets- och namnfrågan ges samma förutsättningar inom djurens hälso- och sjukvård som inom humansjukvården. Patientsäkerheten/djurskyddet är grunden för detta ställningstagande. Den internationella utvecklingen inom djurens rehabilitering sker med utgångspunkt från humant utbildade sjukgymnaster i bl a USA, Nederländerna och Storbritannien, vilka samtliga har yrkesskyddad titel inom djursjukvård. Den internationella beteckningen för sjukgymnast är physiotherapist."
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 247
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 629
Senast: Sirap
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
930
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp