Diskbråck

Bukefalos 30 år!

Nalasmatte

Trådstartare
Hej
Finns det någon solskenshistoria om diskbråck och spondylos ni kan dela med er av?
Jag slutade med hästar för jag orkade inte med alla skador och hade ganska många olycksdrabbade år. Men nu har jag en "trasig" hund istället. Han har spondylos på flera ställen och ett akut diskbråck. Han är 5. Jag är jätte ledsen, han är mitt allt.
Han visar bara smärta vid palpation och han har lite märkligt rörelsemönster, har aldrig pipit lr visat stort obehag men jag är ju livrädd att det ska bli värre lr att han har jätte ont men inte visar det. Jag älskar denna hunden och går igenom eld för honom

Min hund har diskbråck. Hon har haft det nu i 5 år typ (eller 4?). Jag sköter det genom smärtlindring, kiropraktor, träning och ljusterapi.

Hej
Finns det någon solskenshistoria om diskbråck och spondylos ni kan dela med er av?
Jag slutade med hästar för jag orkade inte med alla skador och hade ganska många olycksdrabbade år. Men nu har jag en "trasig" hund istället. Han har spondylos på flera ställen och ett akut diskbråck. Han är 5. Jag är jätte ledsen, han är mitt allt.
Han visar bara smärta vid palpation och han har lite märkligt rörelsemönster, har aldrig pipit lr visat stort obehag men jag är ju livrädd att det ska bli värre lr att han har jätte ont men inte visar det. Jag älskar denna hunden och går igenom eld för honom
Har en hund med flera diskbråck i ryggen, varav ett som komprimerade ryggmärgen delvis, som upptäcktes när hon var 12 år och började tappa en del funktion i bakbenen. Men hon var fortfarande ambulatorisk så det blev smärtlindring, antiinflammatorisk och burvila i 8-10 veckor sedan successiv ökning av promenadlängd och rehab under några månader.
Hon mår idag väldigt bra, kan visa enstaka smärta om hon haft flera dagar i rad med långa promenader i terräng/skog så numera blir det inte långpromenader i sådan terräng flera dagar i rad. Men vanliga promenader går jättebra. Man ser att hon är lite svagare i bakbenen men hon kan gå lös på promenader och är gärna den som springer före 😊 Jag hoppas att hon orkar hänga med något år till eller två, hon är 13 år nu.

Tack alla svar. Hur klarar era hundar vardagsliv? Kan dom leka med andra hundar?
Det är väldigt jobbigt mentalt för mig att se honom så ledsen nu när han inte får vara med oss ute och vakta gården och "sina" höns

Tack alla svar. Hur klarar era hundar vardagsliv? Kan dom leka med andra hundar?
Det är väldigt jobbigt mentalt för mig att se honom så ledsen nu när han inte får vara med oss ute och vakta gården och "sina" höns
Eftersom min hund är äldre leker hon inte vilt längre med andra hundar men absolut med leksaker. Jag undviker bara att sula iväg leksaker långt så hon inte gör några förhastade rörelser.
Men hon lever som vanligt annars. Går lös där hon går att ha lös och hänger med på promenaderna.
Hon får inte hoppa upp eller ned i soffa osv och inte gå i trappor så hon bärs upp/ned istället. Det har hon lärt sig fort ☺️

Har han burvila? Kan han inte få vara med er ute på gården men i sin hage?
När min hund hade burvila hade hon en hage i vardagsrummet och en i sovrummet samt en hundvagn utomhus. På så sätt kunde hon alltid hänga med oss 😊 Hon älskade sin vagn!

Har han burvila? Kan han inte få vara med er ute på gården men i sin hage?
När min hund hade burvila hade hon en hage i vardagsrummet och en i sovrummet samt en hundvagn utomhus. På så sätt kunde hon alltid hänga med oss 😊 Hon älskade sin vagn!
Så gjorde vi åt Lemmy också när han hade burvila efter sin op! Nu var inte det diskbråck men ändå burvila. Vi gjorde en kompostgallerhage åt honom ute, med tak 😅 så han inte skulle hoppa ur. Då fick han ju vara med och låg och spanade när vi andra var ute. Hage i vardagsrum och sovrum med. :) Funkade fint för oss också!

Så gjorde vi åt Lemmy också när han hade burvila efter sin op! Nu var inte det diskbråck men ändå burvila. Vi gjorde en kompostgallerhage åt honom ute, med tak 😅 så han inte skulle hoppa ur. Då fick han ju vara med och låg och spanade när vi andra var ute. Hage i vardagsrum och sovrum med. :) Funkade fint för oss också!
Ja jag tror att det viktigaste för våra sällskapshundar är känslan av att få vara med resten av flocken. Dahlia accepterade det hela väldigt fort och vagnen gillade hon från första stund!

Min hund har i nacken, kan få skov ibland men reagerar bra på gabapentin han får då.
Trodde han inte skulle klara det men han kämpade igenom första delen och har sedan läkt bra. Det jag framförallt har valt att göra är att avsluta koppelpromenader, han får bara gå lös och röra sig på sina villkor lös i trädgården där det inte kan komma något oväntat.

Skoven brukar komma när det varit stressigt och han har behövt spänna sig så försöker se till att inte ha saker som han blir upphetsad av flera dagar i rad. Vi gör ingenting tillsammans längre, det är inte det hundlivet jag haft innan eller någonsin föreställt mig men jag har en glad, nöjd och smärtfri hund vilket är värt allt.
Nu är min hund äldre och vi har en stor inhägnad han hänger timmar om dagen så har inte varit så illa att ta stegen tillbaka men längtar absolut efter livet vi hade innan ibland.

Min fick det när hon var runt 12 så hon lekte varken före eller efter. Hon går på gabapentin varje dag. Hon är 17 nu och dagarna är räknade. Inte bara pga diskbråcket utan den sammalagda delen av mående, men jag tror också diskbråcket börjar ”bli sämre”.

Min hund hade diskbråck som opererades akut för 3 år sen. Han är 9 idag och lika pigg som alltid :) Rehaben var såklart lång och lite tråkig med mycket vila men vi hittade på annat som inte krävde fysisk aktivitet, vi åkte på bilturer (han älskar att titta ut genom bilfönstret) och tränade enkla trick och grunder i nosework under tiden. Hade kompostgallerhage åt honom men bodde i en etta på den tiden så på så sätt fick han ju vara "med" hela tiden trots att han var i hagen.

Liknande trådar

• Misstänkt Diskbråck, Eftervårdstips
  • 11-årig katt med misstänkt diskbråck
  • Korsbandsskador hund
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!