Diskbråcksfunderingar.

G

Generalen

Jag vet att det var ett par stycken med erfarenhet av diskbråck i min förra tråd, så jag gör en till om just diskbråck för att se om fler hittar hit då jag har lite frågor och funderingar.

Hur lång tid tog det att rehabilitera?
Bur eller begränsat utrymme?
Bara rastning på en plätt eller korta promenader?
Återkom det någon gång, och i så fall mer "lätt" eller värre?

Ett annat bekymmer som gnager mig är att vi har en 5 månaders boxervalp. Stor, bufflig och en riktig slyngel ibland. Den med diskbråck är en äldre shih-tzu hane. Just nu hålls de isär och ska så hållas tills hanen är "frisk" igen just för att hon är så klumpig, men hur stor är risken för ytterliggare diskbråck om boxern är för bufflig i t ex lek? Nu leker de förvisso inte jättemycket, inga brottningsmatcher eller så utan mest "nere på golvet" men då och då tar ju boxern i för mycket och lägger en tass på ryggen så att hanen tvingas säga ifrån.

Boxerslyngeln har inte mycket till kroppskontroll och saknar en del respekt i kroppen, och det har hänt att hon sprungit rakt över honom när de varit i rastgården t ex. Några tips/funderingar/tankar på hur vi kan lösa det? Givetvis måste vi ju lära henne att det inte är ok, men det är inte lätt när hon bara drar runt och pekar finger åt oss många gånger :angel:. Dessutom kommer det ju komma ett par perioder i hennes liv med könsmognad med tillkommande selektiv hörsel och allt annat härligt som hör till :crazy:.

Och ja, jag är nojjig. :p
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Min hade ändå ganska "lätt" diskbråck och han var i bra kondis, men hela 2008 gick ändå åt till rehab och lugna aktiviteter. Han rörde sig fritt inne, som vanligt, dock får mina hundar inte vara i säng eller soffa elelr annat man får "hoppa upp i". Min fick springa lös (alltså inte så han drog iväg helt, men det är viktigt att de musklar sig utan"krav på kroppen sas) och simma. Jag hade med två hundar men den lilla damen väger drygt 7kg och min stora 30, och de leker inte så värst mycket ändå. Dock blev min klart sämre om fick leka med någon annan hund (dock handlade det mer om livskvalitè då) även en mindre hund som "brottades" kan gå lite illa, jag hade nog hållt era hundar separerade elelr under uppsyn när de är tillsammans, en shih-tzu är ju inte så stor heller. Hur ni ska lösa det rent praktiskt har jag inga bra ideèer på :p
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Hur lång tid tog det att rehabilitera?
Brukade ta en vecka, kanske två.

Bur eller begränsat utrymme?
Begränsat utrymme

Bara rastning på en plätt eller korta promenader?

Korta promenader

Återkom det någon gång, och i så fall mer "lätt" eller värre?

Både och, de första fem åren kom det tillbaka lätt, och det var samma procedur med lite vila och korta promenader. När han var 8 vart det rejält och därmed olyckligt slut.

Angående boxern så ja, jag hade inte låtit boxernspendera alltför mycket tid med den lille. Douglas "kom ihåg" smärtan av bråcket och kunde därför spontanskrika innan en stor bufflig hund försökte leka, för att få vara ifred. Bråcken kommer ju oftast också av någon häftig rörelse eller att hunden blir utsatt för något.
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Svarar er båda.

Det var lite det jag var rädd för, att bli tvungen att hålla dem isär. Valpen är ju som hon är och tar första bästa chansen att försöka gnabbas lite så fort vi tar ut honom ur det utrymme han är i nu. Vi bor väldigt litet så det är svårt för honom att "komma undan" sas. Till hösten ska vi dock flytta till större.

Det har fällts många tårar ikväll från min sida, men så är jag ju både nojjig och mammig :p. Jag är helt enkelt orolig för att de inte kommer kunna vara lösa tillsammans, hur löser man sånt egentligen på ett sätt som gör att båda får ett fullgott liv ändå? Visst, nu är det ju bara att träna valpen som fan på att Spiken är förbjudet område, men jag vet att hon kanske inte alltid kommer lyssna på det örat. Självständig, full av bus och energi och med en attityd som säger "störst! bäst! vackrast! fuck u all!"... :cool:
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Passar på att lägga till en fråga. Just nu är det väldigt varmt i våran lägenhet, och trots öppna fönster tycker Spiken att det är jättevarmt. "Kan" jag lägga in en kyld handduk eller liknande, utan att riskera att försämra diskbråcket?
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Torka tårarna, det löser sig! :)

Jo, boxer har ju den grejjen med att vara extremt buffliga. I värsta fall får du ju lösa det som så att du tar dom på separata promenader utom tex kvällskissarna.
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Ja, nu har vi separata promenader och kommer ha det även framöver. Dock så undrar jag hur det kommer bli till hösten, då sambon och jag blir studenter på heltid. Visst finns det tid att ta ut dem flera timmar om dagen, men kanske inte en och en...

Nåja, det får se till att lösa sig. Spiken kan gå lös om man tar den andra i koppel om man måste ta båda samtidigt. Eventuellt planerar vi att ta en äldre omplacering som redan är uppfostrad och kan det grundläggande när vi ser vilken ekonomi och tid vi har, som sällskapshund/lekkamrat till Arwen/träningsobjekt för husse. Har man två, kan man ha tre :angel: :D.
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Min hund fick halsdiskbråck på grund av att någon cyklade för nära på trottoaren och hakade upp cykeln i hans halsband. Om inte ringen i halsbandet hade gått sönder så hade han blivit strypt.

Det tog cirka 2 veckor för läkningen och det är några år sedan det hände. Det har inte kommit tillbaks än så länge.

Han var omväxlande i bur och begränsat utrymme. Det viktiga är att de inte hoppar, skuttar och går i trappor. Promenader i hundens egen takt och utan att dra i kopplet är inte farligt sa vetten. Vi kortade ner kvällsrundan = långrunda en del men inte jättemycket. Längden på promenaderna kan kanske bero på var diskbråcket sitter, så fråga vetten.
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Skönt att höra att han blev ok igen! Vetten sa korta koppelpromenader, så det är det vi håller oss till :).
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Hoppas även din hund blir bra igen och det snabbt. Jag hade hållit hundarna isär tills den lilla hunden är helt läkt. Och sen hade jag börjat jobba med boxern. Den måste på något sätt lära sig respektera den lilla hunden. Annars kommer det aldrig att fungera som det ska.

Jag hade inte lagt något kallt på ryggen för att svalka ner hunden. Eftersom det är en liten hund kan du hälla kallt vatten i en balja och ställa ner hunden i det. Låt den stå med alla 4 tassarna i en liten stund åt gången. Det svalkar mer än att lägga något kallt på ryggen. Byt vatten ofta så att h*n svalkas av när h*n dricker. Gärna isbit i vattnet.
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Ja, de är isär nu och endast tillsammans under uppsikt när vi ska ta ut honom osv, eller när vi har gos- och kelstund. Han får inget kallt på ryggen, det ligger en kall blöt handduk inne hos honom som han gärna sätter sig på eller har ett par tassar på, men han ligger aldrig på den så att ryggen påverkas.

Angående boxern så är det en lång resa vi verkar ha framför oss. Hon är väldigt egensinnig och har inte mycket respekt i kroppen, men redan nu jobbas det. Allt hon vill är ju att få leka och jag klandrar henne inte, hon är ju bara valp och har inga andra lekkamrater i närheten...
 
Sv: Diskbråcksfunderingar.

Angående boxern så är det en lång resa vi verkar ha framför oss. Hon är väldigt egensinnig och har inte mycket respekt i kroppen, men redan nu jobbas det. Allt hon vill är ju att få leka och jag klandrar henne inte, hon är ju bara valp och har inga andra lekkamrater i närheten...

Hon skulle kunna få leka med min dåre, han e ju van vid stora, klumpiga hundar, dessutom skulle han behöva nån att leka med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min lille Douglas (Kastrerad Shih tzu, 4år) började bli dålig i helgen. Han ville inte gå med ut och gå och han skrek ibland till om man...
2
Svar
22
· Visningar
3 843
Senast: *tove*
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 140
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Ravishing
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 539
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp