Diskussionsklimatet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

the_connemara

Trådstartare
Må hända jag vuxit i från Bukefalos men i takt med att jag breddat mina sociala mediekanaler så har jag verkligen tröttnat på det trista diskussionsklimatet. Jag vet att forumet modereras ideellt (:bow:) och jag vet också att det är helt galet mycket sämre diskussionsklimat på många andra ställen på nätet. Men jag har också insett att det finns så mycket bättre. Där det inte tillåts derailande. Och där även upphakande på detaljnivå, att bara hoppa in för att kritisera andra i en tråd, samtliga härskartekniker bla räknas dit. Det blir liksom alldeles för ofta inga ödmjuka diskussioner med utbyte användare emellan i mina ögon.

Jag undrar nog mest om jag är ensam om att känna såhär eller om det är fler med samma funderingar? För om det bara är jag så är det ju bara för mig att låta bli att hänga här. Det har ju trots allt varit väldigt många, väldigt givande år tills hit och det är jag glad och tacksam för :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
@the_connemara Rapporterar du inlägg som du tycker går över gränsen?

Jag tycker att sedan de nya moderatorerna gled in så verkar modereringen fått en nytändning över stora delar av forumet. Det märks att arbetsbördan lättat när den fördelats på fler. Och både nya och gamla moderatorer gör ett jättebra jobb, tycker jag.
 
Vissa användare har ett sjukt tråkigt sätt att skriva på. Sista veckorna tycker jag det har varit värre! Jag tycker att jag har blivit "påhoppad" personligen när man diskuterar ett helt annat ämne. Jag har sett andra få ta riktiga idfiotförklaringar, bara för att dom inte tycker likadant som den andra användaren osv. Det känns som att vissa användare är 30+ men diskuterar som dom är max 14 år.
 
@the_connemara Rapporterar du inlägg som du tycker går över gränsen?

Jag tycker att sedan de nya moderatorerna gled in så verkar modereringen fått en nytändning över stora delar av forumet. Det märks att arbetsbördan lättat när den fördelats på fler. Och både nya och gamla moderatorer gör ett jättebra jobb, tycker jag.

Jag rapporterar men hade gärna rapporterat mera men försöker hålla mig till det jag tycker tydlig bryter mot vad jag uppfattat reglerna. Men jag tycker det är svårt för jag har ingen uppfattning om hur rapporteringarna tas emot eller huruvida man ska skriva mycket eller lite som anledning. Jag saknar absolut feedback och det var delvis därför jag startade tråden för att höra främst hur andra användare upplever diskussionsklimatet. Jag är nog mest nojig över att jag är känslig och vill inte gnälla eller ställa till med besvär utan anpassar hellre rummen jag vistas i efter nivån jag önskar sas.
 
Vissa användare har ett sjukt tråkigt sätt att skriva på. Sista veckorna tycker jag det har varit värre! Jag tycker att jag har blivit "påhoppad" personligen när man diskuterar ett helt annat ämne. Jag har sett andra få ta riktiga idfiotförklaringar, bara för att dom inte tycker likadant som den andra användaren osv. Det känns som att vissa användare är 30+ men diskuterar som dom är max 14 år.

Hur hanterar du det? Och hur hade du velat hantera det?
 
Hur hanterar du det? Och hur hade du velat hantera det?
Jag har typ svarat "menar du allvar när du säger xxxx till mig? Tycker du att det är rimligt att du säger xxxx?" Men jag får inte direkt en ursäkt. Det har varit allt från "hot om att anmäla mig" till att kalla mig "en person med låg IQ". Jag försöker att inte ta åt mig och bli upprörd. För då vill jag gärna bemöta personen med något lika korkat tillbaka. Jag försöker dock alltid tänka, "skulle jag sagt det här till någon som stod framför mig?". Och då brukar jag inse att det inte är lönt att diskutera med personer som uttrycker sig så.

Jag önskar att det bara kunde rinna av mig, men någonstans blir jag störd/irriterad, tyvärr.
 
Jag har typ svarat "menar du allvar när du säger xxxx till mig? Tycker du att det är rimligt att du säger xxxx?" Men jag får inte direkt en ursäkt. Det har varit allt från "hot om att anmäla mig" till att kalla mig "en person med låg IQ". Jag försöker att inte ta åt mig och bli upprörd. För då vill jag gärna bemöta personen med något lika korkat tillbaka. Jag försöker dock alltid tänka, "skulle jag sagt det här till någon som stod framför mig?". Och då brukar jag inse att det inte är lönt att diskutera med personer som uttrycker sig så.

Jag önskar att det bara kunde rinna av mig, men någonstans blir jag störd/irriterad, tyvärr.
Jag brukar bara sluta läsa i trådar där folk går över gränsen, oftast försöker jag fatta vad de egentligen vill ha fram osv. Men när nog är nog så slutar jag läsa, och då spelar det ingen roll vem som taggar mig i tråden eller citerar mina inlägg. Något svar får de inte iaf.
 
Jag rapporterar men hade gärna rapporterat mera men försöker hålla mig till det jag tycker tydlig bryter mot vad jag uppfattat reglerna. Men jag tycker det är svårt för jag har ingen uppfattning om hur rapporteringarna tas emot eller huruvida man ska skriva mycket eller lite som anledning. Jag saknar absolut feedback och det var delvis därför jag startade tråden för att höra främst hur andra användare upplever diskussionsklimatet. Jag är nog mest nojig över att jag är känslig och vill inte gnälla eller ställa till med besvär utan anpassar hellre rummen jag vistas i efter nivån jag önskar sas.
Jag rapporterar en hel del, skriver en kort motivering, oftast en enda mening. Sen är det upp till moderatorerna, ibland kollar jag om inlägget jag rapporterade är kvar, ibland inte.

Vad gäller klimatet hör jag nog till Det var värre förr-falangen. Tycker det är mycket snällare numera. Däremot tycker jag mig se starkare grupperingar än tidigare år, alla är inte jättebukekompisar längre.
 
Jag rapporterar en hel del, skriver en kort motivering, oftast en enda mening. Sen är det upp till moderatorerna, ibland kollar jag om inlägget jag rapporterade är kvar, ibland inte.

Vad gäller klimatet hör jag nog till Det var värre förr-falangen. Tycker det är mycket snällare numera. Däremot tycker jag mig se starkare grupperingar än tidigare år, alla är inte jättebukekompisar längre.

Ja, jag tror jag kom in, eller åtm började läsa mera, efter "Det var värre förr" för jag har bara hört om era hänvisningar genom åren.

Jag upplever egentligen nog klimatet som ganska "snällt", jag stör mig allra mest på derailande och tråkig ton. Men jag vet också att jag är lite smått manisk med röd tråd och en sort konsensus, därav denna tråden. Eller det kanske är fel ord för jag vill VERKLIGEN INTE att alla ska tycka samma men att man kan enas om att man tycker olika/tycker den andre har totalt fel men att man kan göra det med att ha lagt fram sina argument och sedan enas om att vara oense och allt detta utan pikar och en massa OT typ.

Kanske jag borde rapportera mera? Kanske jag hade behövt gå i rapporteringsskola?
 
Jag har typ svarat "menar du allvar när du säger xxxx till mig? Tycker du att det är rimligt att du säger xxxx?" Men jag får inte direkt en ursäkt. Det har varit allt från "hot om att anmäla mig" till att kalla mig "en person med låg IQ". Jag försöker att inte ta åt mig och bli upprörd. För då vill jag gärna bemöta personen med något lika korkat tillbaka. Jag försöker dock alltid tänka, "skulle jag sagt det här till någon som stod framför mig?". Och då brukar jag inse att det inte är lönt att diskutera med personer som uttrycker sig så.

Jag önskar att det bara kunde rinna av mig, men någonstans blir jag störd/irriterad, tyvärr.

Brukar du rapportera? Hur då och hur mycket skriver du?
 
Det som händer mig med jämna mellanrum är att det känns som att man misstolkar med flit. Innan man har hunnit svara på hur man menar har fler användare hakat på och får det att låta som om man är dum i huvudet. Skittradigt och då låter jag det var oemotsagt och lämnar tråden.

Tycker det händer fler än mig, man väljer att misstolka istället för att ställa frågan, hur menade du?

Jag märker också på fler moderatorer som modererar och det är bra! :up:

Ibland märker jag också att jag kan bli rätt vas, det är en egenskap jag inte direkt uppskattar hos mig själv. Men är klimatet i tråden rätt hårt så får man armbåga sig fram för att framföra sin åsikt.
 
Brukar du rapportera? Hur då och hur mycket skriver du?
Jag rapporterar ibland, oftast när tråden glider iväg från ämnet och handlar om ett fåtal användare i tråden.
Brukar typ skriva, "Känns som om tråden spårar" eller "Hård ton".
Kommer inte ihåg ordagrant men skriver väldigt lite. Tänker mest att mod inte kan läsa alla trådar men påpekas en tråd. Så går det snabbt att läsa ett par sidor så kan man ju snabbt skaffa sig en uppfattning om läget och se om det ska moddas eller inte.
 
Jag rapporterar när jag ser sånt jag tycker går över gränsen, men tycker att det är svårt att formulera bra motiveringar till varför, så ibland blir det inte av fast jag vet att jag borde. Jag känner mig redan stämplad som en jobbig jäkel, så jag vill inte peta på modsen stup i kvarten. :o

För egen del orkar jag faktiskt inte delta så mycket i trådar längre pga en del svar jag har fått tidigare. I vissa fall har det varit någorlunda förståeligt för att jag t ex har varit för vass i tonen, men andra gånger har det mer känts som att jag fått gliringar bara för sakens skull, och att mina inlägg har misstolkats med flit fast jag verkligen gör allt för att vara så tydlig som möjligt. Måhända att diskussionsklimatet är mindre hårt än det har varit förut, men det betyder inte att det är bra.
 
Jag upplever att några användare gång på gång går över gränsen och gång på gång blir banned och jag fattar inte vad de får ut utav det? Det har varit lite tjatigt när diskussionerna spårar ur, någon blir bannad och så en vecka senare så drar det igång igen och så blir samma användare bannad igen osv osv.
Men det är ju bara några stycken och det kommer man väl aldrig helt ifrån antar jag? För de verkar ju enbart vilja provocera andra? Men när de är i farten så håller jag mig nog lite undan faktiskt

Och ja det är nog en hel del inlägg som misstolkas för att man skriver för snabbt eller läser för snabbt så visst kunde det bli bättre. Jag upplever att en del ofta använder en nedlåtande ton men det finns de på mitt jobb som också gör så det är väl inget unikt här? Men visst är det tråkigt ibland när någon/några gång på gång är synnerligen negativ/a och ibland spårar det ju ur alldeles för en del verkar gå in i diskussionen med taggarna utåt så att säga
Jag har nog bara rapporterat en gång och det var mitt eget inlägg :o;)
 
Jag har inte rapporterat något, känner att det är meningslöst och uppenbarligen tycker personen att det är ok att skriva om den gjorde. Jag tycker det är enklare att lämna diskutionen.
Fast jag är nog den andra stör sig på, så det är mycket möjligt att andra lämnar diskutionen om jag skriver något :angel:

Annars läser jag mycket mer än jag skriver, dels för att jag ofta inte har riktiga källor på faktan jag framför, dels för att jag känner att diskutionen spårat ur och tonen är dålig (då har jag ingen lust att diskutera). När jag ger mig in i en diskution om något vill jag inte bara kasta ur mig massa saker, utan jag vill ha det genomtänkt och tydligt (för att man ofta missuppfattas om det är minsta otydlighet..). Dock klarar jag inte alltid av att hålla mig från en diskution och kan säkert ha rätt dålig attityd/ton ibland :o

Diskussionklimatet här på Buke tycker jag är trist när det spårar ut och övergår till "personliga" påhopp där allt handlar om att dumförklara varandra. Men jag tycker det är mycket värre diskussionsklimat på många andra forum på internet (det gör givetvis inte att det är okej att skriva i dålig ton här!). När jag känner att det spårat ur eller blir för mycket "personliga" påhopp brukar jag bara lämna diskutionen - ofta utan att säga det. Sedan svarar jag inte mer, oavsett vem som nämner/citerar mig (jag läser dock vad de som citerar/nämner mig skriver, det kan vara mycket intressant läsning). Jag vet att jag kanske bör rapportera, men jag känner mig mest till besvär då och vet inte heller vad jag ska skriva som argument.

Sen är jag nog en sån som andra stör sig på, så det kanske är lika bra att jag för det mesta är tyst :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
20 624
Senast: Immer
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 441
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp