Diskussionsklimatet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
En person undviker jag. Ofta skippar jag trådar helt om den personen skriver i tråden eller har svarat i tråden. Fallit tid har jag gjort. Var defenitivt inte en bra människa i vissa inlägg till den personen.
 
Jag har inte rapporterat något, känner att det är meningslöst och uppenbarligen tycker personen att det är ok att skriva om den gjorde. Jag tycker det är enklare att lämna diskutionen.
Fast jag är nog den andra stör sig på, så det är mycket möjligt att andra lämnar diskutionen om jag skriver något :angel:

Annars läser jag mycket mer än jag skriver, dels för att jag ofta inte har riktiga källor på faktan jag framför, dels för att jag känner att diskutionen spårat ur och tonen är dålig (då har jag ingen lust att diskutera). När jag ger mig in i en diskution om något vill jag inte bara kasta ur mig massa saker, utan jag vill ha det genomtänkt och tydligt (för att man ofta missuppfattas om det är minsta otydlighet..). Dock klarar jag inte alltid av att hålla mig från en diskution och kan säkert ha rätt dålig attityd/ton ibland :o

Diskussionklimatet här på Buke tycker jag är trist när det spårar ut och övergår till "personliga" påhopp där allt handlar om att dumförklara varandra. Men jag tycker det är mycket värre diskussionsklimat på många andra forum på internet (det gör givetvis inte att det är okej att skriva i dålig ton här!). När jag känner att det spårat ur eller blir för mycket "personliga" påhopp brukar jag bara lämna diskutionen - ofta utan att säga det. Sedan svarar jag inte mer, oavsett vem som nämner/citerar mig (jag läser dock vad de som citerar/nämner mig skriver, det kan vara mycket intressant läsning). Jag vet att jag kanske bör rapportera, men jag känner mig mest till besvär då och vet inte heller vad jag ska skriva som argument.

Sen är jag nog en sån som andra stör sig på, så det kanske är lika bra att jag för det mesta är tyst :o
Du behöver inte känna att du är till besvär om du rapporterar inlägg. Funktionen finns för att hjälpa moderatorn att hitta det som går över gränsen. De kan ju omöjligt ha koll på alla trådar, inlägg och eventuella steg över gränsen om ingen rapporterar. Det är alltså inget besvär du ställer till med utan du hjälper till :)
Som motivering har jag skrivit, "över gränsen", "inte så passande i den här tråden" eller dylikt beroende på situation men motiveringen ser jag inte som jätteviktig utan det är att man rapporterar när man tycker att något är över gränsen för att uppmärksamma moderatorn på problemet.
 
Själv har jag märkt att vissa användare gärna hakar upp sig på en mening, trots att helheten i kommentaren blir något annat. Sen utöver det tolkas det mellan raderna in saker som inte var skrivna från början.
Det har varit något hårt diskussionsklimat mellan varven, just hur det är nu för stunden kan jag inte direkt uttala mig om, då jag tog en bukepaus från att vara aktiv. Jag minns innan jag tog pausen att det verkade som forumet inte var lika aktivt som innan.
 
Jag vet inte om jag tycker klimatet blivit värre men jag tycker vissa användare diskuterar väldigt tröttsamt. Det missförstås med flit, vissa kan skriva i princip vad som helst men inläggen ligger kvar ändå medan andra blir bannade stup i kvarten. Jag rapporterar en del men eftersom jag ser att inläggen ligger kvar så antar jag att tonen är ok. Jag slutar oftast läsa trådar som blir långa då det nästan alltid bara är tröttsamheter som kastas hit och dit. Den intressanta diskussionen dör ut på vägen och blir mest trams.
 
Jag har rapporterat några inlägg ibland, brukar skriva "personligt påhopp", "oförskämt" eller liknande beroende på vad för inlägg det gäller.

Är det trådar jag tycker sparar ur brukar jag avvika, oavsett om jag blir taggad eller citeras.
 
Jag vet inte. Det är väl som det alltid har varit. Ibland är folk lite irriterande men jag brukar nog inte hetsa upp mig såpass att jag faktiskt på nåt sätt dömer hela bukefalos.

Det är väl som IRL. Det är väl ungefär så irriterande som man låter det bli.
 
@the_connemara Rapporterar du inlägg som du tycker går över gränsen?

Jag tycker att sedan de nya moderatorerna gled in så verkar modereringen fått en nytändning över stora delar av forumet. Det märks att arbetsbördan lättat när den fördelats på fler. Och både nya och gamla moderatorer gör ett jättebra jobb, tycker jag.
Håller med. Och jag måste säga att moderatorteamet just nu är rena rama dreamteamet - jäklar vilket bra jobb de gör!
:love:
 
Tråkigt att ni är en del som känner att det inte lönar sig att rapportera. Jag får erkänna att jag var urusel på det innan jag blev moderator, men de senaste månaderna har jag insett hur otroligt viktigt det faktiskt är för forumets klimat att vi användare rapporterar när vi ser saker som inte känns ok. Det är ju hur lätt som helst för oss moderatorer att missa annars, eftersom att vi inte läser alla trådar från början till slut. Rapporter leder oftast - men naturligtvis inte alltid - till tillsägelser, varningar (vilket ibland blir till banningar), utbrytningar eller borttagning av inlägg.

Så snälla dra er inte för att rapportera, det hjälper jättemycket!
 
Jag brukar bara sluta läsa i trådar där folk går över gränsen, oftast försöker jag fatta vad de egentligen vill ha fram osv. Men när nog är nog så slutar jag läsa, och då spelar det ingen roll vem som taggar mig i tråden eller citerar mina inlägg. Något svar får de inte iaf.

Det är väl det jag känner också och det är så himla tråkigt. För det blir ju ett sätt att tysta diskussionerna även om det kanske inte är menat så. Och hittills har jag faktiskt inte sett några sådana fall där användare avvikit där jag tyckt det berott på att de varit "känsliga" eller liknande utan jag tycker nivån i diskussionen blivit för låg och då förstår jag att man avviker. Men i mina ögon så går det ju helt emot vad man antagligen önskar för klimat på ett diskussionsforum, bla därav denna tråd.
 
Har aldrig gjort det. Tänker att det inte hjälper, den andra personen tycker uppenbarligen att det är okej att uttrycka sig som en idiot, då är det ingen person jag behöver diskutera med, så jag försöker låta bli. Det går dock sådär. :rofl:

Jag tror jag tänker mer att andra kanske är känsligare än mig och då försöker jag rapportera och motivera för att kanske inte fler ska skrämmas till tystnad. Jag älskar ju att både diskutera och läsa diskussioner så vill gärna försöka bidra till ett bra klimat så gott jag kan. Menar inte detta som en pik till dig (!!) utan bara kanske en motiverande tanke ifall du känner det hade passat dig :) Jag borde nog själv bli bättre på att undvika "hetsiga" diskussioner 🙈
 
Tråkigt att ni är en del som känner att det inte lönar sig att rapportera. Jag får erkänna att jag var urusel på det innan jag blev moderator, men de senaste månaderna har jag insett hur otroligt viktigt det faktiskt är för forumets klimat att vi användare rapporterar när vi ser saker som inte känns ok. Det är ju hur lätt som helst för oss moderatorer att missa annars, eftersom att vi inte läser alla trådar från början till slut. Rapporter leder oftast - men naturligtvis inte alltid - till tillsägelser, varningar (vilket ibland blir till banningar), utbrytningar eller borttagning av inlägg.

Så snälla dra er inte för att rapportera, det hjälper jättemycket!
Jag blir lite nyfiken när vi ändå är inne och skriver om rapporteringar. Det jag funderar på är exakt vad vi bör rapportera (förutom t ex rena påhopp, elakheter, m.m.), kan det t ex vara inlägg som inte tillför något överhuvudtaget till ämnet och klassas mer som trams?
Hur, när vet man när ett inlägg bör rapporteras?

Tänker mest som lite klarhet för att lättare förstå bättre. Dels för att vi alla uppfattar inlägg olika, t ex person A uppfattar ett inlägg som neutralt, person B uppfattar det som elakt och person C något helt annat osv. Hur vet vi när det läge att rapportera?
Kanske blev något rörigt nu, men hoppas du förstår vad det är jag är ute efter om än lite rörigt. :o
 
Jag upplever att några användare gång på gång går över gränsen och gång på gång blir banned och jag fattar inte vad de får ut utav det? Det har varit lite tjatigt när diskussionerna spårar ur, någon blir bannad och så en vecka senare så drar det igång igen och så blir samma användare bannad igen osv osv.
Men det är ju bara några stycken och det kommer man väl aldrig helt ifrån antar jag? För de verkar ju enbart vilja provocera andra? Men när de är i farten så håller jag mig nog lite undan faktiskt

Och ja det är nog en hel del inlägg som misstolkas för att man skriver för snabbt eller läser för snabbt så visst kunde det bli bättre. Jag upplever att en del ofta använder en nedlåtande ton men det finns de på mitt jobb som också gör så det är väl inget unikt här? Men visst är det tråkigt ibland när någon/några gång på gång är synnerligen negativ/a och ibland spårar det ju ur alldeles för en del verkar gå in i diskussionen med taggarna utåt så att säga
Jag har nog bara rapporterat en gång och det var mitt eget inlägg :o;)

Jag undrar också lite hur man resonerar med de som bannas återkommande. Får de längre tid om de upprepar sitt beteende gång på gång på gång? Känner också att jag väntar ut dem lite tills de är bannade och det är ju lite trist.

Ang nedlåtande ton så är det kanske en del av mitt problem. Vi har väldigt god ton på jobbet så det är faktiskt bara på sociala medier jag upplever det. Och ens egna sociala medier kan man ju själv moderera om det behövs och man kan själv välja vilka rum man vistas i. Precis som man kan välja med buke såklart men jag vill inte bara ge upp o dra härifrån :angel::love:
 
Jag blir lite nyfiken när vi ändå är inne och skriver om rapporteringar. Det jag funderar på är exakt vad vi bör rapportera (förutom t ex rena påhopp, elakheter, m.m.), kan det t ex vara inlägg som inte tillför något överhuvudtaget till ämnet och klassas mer som trams?
Hur, när vet man när ett inlägg bör rapporteras?

Tänker mest som lite klarhet för att lättare förstå bättre. Dels för att vi alla uppfattar inlägg olika, t ex person A uppfattar ett inlägg som neutralt, person B uppfattar det som elakt och person C något helt annat osv. Hur vet vi när det läge att rapportera?
Kanske blev något rörigt nu, men hoppas du förstår vad det är jag är ute efter om än lite rörigt. :o

Alltså, jag rapporterar om det går över någon av mina gränser. Vad andra tycker tänker jag inte på.
Tycker jag att det är fult på något sätt rapporterar jag, om jag inte hoppas personen ska lyckas sätta foten rejält i munnen och bli bannad istället:angel::angel:
 
Ang nedlåtande ton så är det kanske en del av mitt problem. Vi har väldigt god ton på jobbet så det är faktiskt bara på sociala medier jag upplever det. Och ens egna sociala medier kan man ju själv moderera om det behövs och man kan själv välja vilka rum man vistas i. Precis som man kan välja med buke såklart men jag vill inte bara ge upp o dra härifrån :angel::love:
Jag tänker angående tonen, så är det oftast den som läser som sätter ton på texterna. Har råkat ut för båda sidor, för det mesta när jag skriver här försöker jag hålla mig neutral utan känslor, likaså när jag läser. För det är när känslor blir inblandade som det kan kännas som att användare är taskiga.

Det är därför om/när jag läser ett inlägg som låter taskigt läser jag det gärna flera gånger innan jag ens tänker på att svara, en gång neutralt och en gång som om min bästa vän skrivit det, låter det fortfarande illa, då är det dags att göra något åt det, t ex rapportera. Kanske kan vara något sådant också?
Bara lite spekulation från min sida nu. :)
 
Tråkigt att ni är en del som känner att det inte lönar sig att rapportera. Jag får erkänna att jag var urusel på det innan jag blev moderator, men de senaste månaderna har jag insett hur otroligt viktigt det faktiskt är för forumets klimat att vi användare rapporterar när vi ser saker som inte känns ok. Det är ju hur lätt som helst för oss moderatorer att missa annars, eftersom att vi inte läser alla trådar från början till slut. Rapporter leder oftast - men naturligtvis inte alltid - till tillsägelser, varningar (vilket ibland blir till banningar), utbrytningar eller borttagning av inlägg.

Så snälla dra er inte för att rapportera, det hjälper jättemycket!

Jag ska bättra mig! Är det mycket omständigt för er att ge feedback på rapporteringar? Har noll koll på era system så förstår om det inte är möjligt! Men alla gånger en moderator kommenterar kort om modereringen i tråden tycker jag hjälper mig massor att förstå vilken nivå som önskas :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
20 702
Senast: Immer
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 477
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp