Diskussionsklimatet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ju bättre formulerad en anmälan är desto lättare är det för oss att begripa vad som anses fel.
Många är självklara men ibland kommer det in anmälningar där det inte går att begripa vad som avses. Då frågar vi varandra men det har hänt att ingen av oss förstått vad anmälan avser.
 
Har tagit bort ett inlägg + svar där det inte var särskilt svårt att lista ut vem inlägget åsyftade. Onödigt, speciellt i en tråd om diskussionsklimat.

/Mod

Får man alltid reda på om ens inlägg blivit borttagna? Hoppas inte jag är skyldig till ovanstående utan bara missat något här som redan tagits bort/inte fattat :o
 
Får man alltid reda på om ens inlägg blivit borttagna? Hoppas inte jag är skyldig till ovanstående utan bara missat något här som redan tagits bort/inte fattat :o
Det vill jag oxå har svar på. Det är ju kanske inte alltid säkert att man själv är medveten om man har gått över gränsen gissar jag. Något meddelande vore trevligt med förklaring om varför osv :)

Men samtidigt så blir det ju merjobb för moderatorn.
 
Jag är nog inte den bästa på att berätta varför jag tar bort saker. Är tämligen övertygad att de flesta i regel vet när de trampat över gränsen. :p

Varför behövs kanske inte men att. Jag hade velat ha en automatisk notis eller något så ni slipper jobba extra :D Alltså om folk i regel vet varför gör de så :nailbiting:
 
Jag blir lite nyfiken när vi ändå är inne och skriver om rapporteringar. Det jag funderar på är exakt vad vi bör rapportera (förutom t ex rena påhopp, elakheter, m.m.), kan det t ex vara inlägg som inte tillför något överhuvudtaget till ämnet och klassas mer som trams?
Hur, när vet man när ett inlägg bör rapporteras?

Tänker mest som lite klarhet för att lättare förstå bättre. Dels för att vi alla uppfattar inlägg olika, t ex person A uppfattar ett inlägg som neutralt, person B uppfattar det som elakt och person C något helt annat osv. Hur vet vi när det läge att rapportera?
Kanske blev något rörigt nu, men hoppas du förstår vad det är jag är ute efter om än lite rörigt. :o
Man kan absolut rapportera även när det inte rör sig om något direkt regelbrott. Vi får till exempel rätt ofta rapporter på inlägg i stil med "här börjar ett sidospår om xxx, kanske passar bäst i en egen tråd?"vilket uppskattas mycket!

Du kan krasst sett rapportera precis vad du vill, men rör det sig något som inte är helt självklart "fel" kan det vara bra att skriva en mening eller två om varför du rapporterar just det inlägget. Men ser du något som du tycker är fel på något sätt så tryck gärna på Rapportera-knappen, så tar vi moderatorer ställning till om vi tycker att det behöver ageras på eller inte. Vi diskuterar rätt friskt med varandra också och delar med oss av våra tolkningar av situationen, vilket har varit till enormt stor hjälp för mig som ny moderator :)

Jag ska bättra mig! Är det mycket omständigt för er att ge feedback på rapporteringar? Har noll koll på era system så förstår om det inte är möjligt! Men alla gånger en moderator kommenterar kort om modereringen i tråden tycker jag hjälper mig massor att förstå vilken nivå som önskas :)
Det hade varit rätt omständigt tyvärr, en individuell moderator hade behövt starta en PM-konversation med dig för feedbacken på varje individuell rapport och sådant hade blivit väldigt tidskrävande i längden eftersom vi får in flera rapporter varje dag. Men rör det sig om flera inlägg i samma tråd brukar vi som du vet gå in och skriva något snabbt om det, just för att påminna alla inblandade om vad som gäller. Bra att veta att sådant uppskattas!
 
Varför behövs kanske inte men att. Jag hade velat ha en automatisk notis eller något så ni slipper jobba extra :D Alltså om folk i regel vet varför gör de så :nailbiting:
Det finns ju alltid de som är ute efter att provocera andra, så det kan ju vara en anledning (dock inte, enligt mig, godtagbar) till att vissa bryter reglerna :down:
Sen tror jag även att vissa utgår från orden "regler är till för att brytas" och ser det som en hobby/kul grej att bryta alla regler de kan bryta :cautious:

Hade också uppskattat att veta att ett inlägg jag skrivit tagits bort, smart idé med en automatisk notis om det! :up:
 
Det finns ju alltid de som är ute efter att provocera andra, så det kan ju vara en anledning (dock inte, enligt mig, godtagbar) till att vissa bryter reglerna :down:
Sen tror jag även att vissa utgår från orden "regler är till för att brytas" och ser det som en hobby/kul grej att bryta alla regler de kan bryta :cautious:

Hade också uppskattat att veta att ett inlägg jag skrivit tagits bort, smart idé med en automatisk notis om det! :up:

Det är ju iofs sant. Jag får ont i magen bara av att läsa ditt inlägg så det är nog mest därför jag inte fattar att man kan veta om det :o:laugh:

Ja jag tänkte alltså helt utan att moderatorn behöver göra något. Och tänker jag efter så hade det varit ännu bättre (får man önska @Gunnar :)) om det tex kom en notis med texten "Mineur har tagit bort ditt inlägg X (osäker på hur man hänvisar till inlägg som är borttagna) i tråd Y". Så får man själv kontakta moderatorn om man behöver ytterligare förklaring för att inte upprepa sitt misstag. Typ något sådant. Det märks kanske att min största oro är att råka göra fel flera gånger omedvetet så folk blir arga på mig utan min vetskap :o
 
Det är ju iofs sant. Jag får ont i magen bara av att läsa ditt inlägg så det är nog mest därför jag inte fattar att man kan veta om det :o:laugh:

Ja jag tänkte alltså helt utan att moderatorn behöver göra något. Och tänker jag efter så hade det varit ännu bättre (får man önska @Gunnar :)) om det tex kom en notis med texten "Mineur har tagit bort ditt inlägg X (osäker på hur man hänvisar till inlägg som är borttagna) i tråd Y". Så får man själv kontakta moderatorn om man behöver ytterligare förklaring för att inte upprepa sitt misstag. Typ något sådant. Det märks kanske att min största oro är att råka göra fel flera gånger omedvetet så folk blir arga på mig utan min vetskap :o
Ja, jag tycker det är väldigt elakt (någon får gärna fylla i med bättre ord) mot alla andra att skriva provocerande bara för att vara lustig/cool/whatever.
Det är ju en sak om man inte vet om det, men att veta om det men göra ändå - det är då det blir dumt. Inte annars.
Ja usch, jag får ångest av att bara tänka tanken att bryta regler "bara för att" eller för att det är coolt/whatever. :o

Ja exakt. Att det automatiskt kommer att "moderator X (moderators namn) tog bort inlägget i Y (trådens namn)" är en sjukt bra idé! :bow: Jag förstår din oro, har också den oron av att gång efter gång göra fel och irritera hela Buke omedvetet :eek:. Jättebra idé också att man kan se vilken moderator som tog bort inlägget så att man kan kontakta den moderatorn om man behöver vidare förklaring för att förstå vilket fel man gjort, så att man kan undvika att göra om det i framtiden :up:
 
Jag tror jag kom på ett mer passande ord istället för elakt (första stycket i mitt förra inlägg), respektlöst.

Alltså "jag tycker det är väldigt respektlöst mot alla andra" och inte elakt :)
 
Ja jag tänkte alltså helt utan att moderatorn behöver göra något. Och tänker jag efter så hade det varit ännu bättre (får man önska @Gunnar :)) om det tex kom en notis med texten "Mineur har tagit bort ditt inlägg X (osäker på hur man hänvisar till inlägg som är borttagna) i tråd Y". Så får man själv kontakta moderatorn om man behöver ytterligare förklaring för att inte upprepa sitt misstag. Typ något sådant. Det märks kanske att min största oro är att råka göra fel flera gånger omedvetet så folk blir arga på mig utan min vetskap :o
Gissa en gång hur många och långa tjafsiga diskussioner det skulle kunna bli med vissa envisa användare, om de fick veta och hade möjlighet att ta upp varenda raderat inlägg till diskussion... :cautious: :nailbiting:
Ibland är det lugnast att helt enkelt inget veta. De flesta övertramp är ändå av det mindre slaget, många är "följdraderingar" i en lång radda mer eller mindre tjafsiga inlägg, där det inte ens är säkert att det raderade inlägget bryter mot någon regel men det tappar helt sitt syfte när 15 andra kommentarer i närheten är raderade...
Är det övertramp av värre sort får man varningar och med dem följer viss information (tror jag :p )
 
Gissa en gång hur många och långa tjafsiga diskussioner det skulle kunna bli med vissa envisa användare, om de fick veta och hade möjlighet att ta upp varenda raderat inlägg till diskussion... :cautious::nailbiting:
Ibland är det lugnast att helt enkelt inget veta. De flesta övertramp är ändå av det mindre slaget, många är "följdraderingar" i en lång radda mer eller mindre tjafsiga inlägg, där det inte ens är säkert att det raderade inlägget bryter mot någon regel men det tappar helt sitt syfte när 15 andra kommentarer i närheten är raderade...
Är det övertramp av värre sort får man varningar och med dem följer viss information (tror jag :p )
Tack för förklaring av att alla borttagna inlägg inte behöver bryta någon regel. Nu känns det lite lugnare i min hjärna :p
Och tänkte inte så långt... *ändrar min åsikt lite* idéen med en notis för varje borttaget inlägg är kanske inte bra i alla lägen :nailbiting:
 
Jag vill (för förtydligandets skull ;)) börja med att säga att jag gillar buke! Annars hade jag inte hängt kvar - om än kanske mer och mer i kulisserna - i alla dessa år (sjuukt länge).

Men jag tycker faktiskt också att det dels är en trist ton ibland och dels att det är tydligt att det ofta är väldigt likriktade åsikter, framför allt ”som räknas” (utan att göra en tvungen koppling mellan dessa två tyckanden).

Med trist ton menar jag inte Flashback eller att klaga på modereringen, men även om det här ÄR ett diskussionsforum - som ju brukar framhållas - kan en del motargument och bokstavstolkningar bara kännas så onödiga. Liksom lämna en ganska sur eftersmak.

Jag tycker ofta att det är tydligt att en del användare ”sätter tonen” när de svarar i en tråd. Andra följer efter, en del skulle aldrig säga emot och en del skulle aldrig, oavsett ämne, hålla med varandra. :D Likes delas flitigt ut - eller inte alls. (Det här är säkerligen inget konstigt i sig; just att det här är ett litet forum där många har hängt väldigt länge och har ”lärt känna” och tycka olika om varandra, precis som i något annat socialt sammanhang.)

Som tråden om frieri på Allmänt t.ex. Mest oromantiska förlovning vinner? ;) Jag säger inte att det ena eller det andra är rätt eller fel, men ser jag mig runt utanför buke tycks även romantik stå högt i kurs i just det sammanhanget. Finns det ingen alls här som ser på det så?

Jag menar inte att lägga någon värdering i det jag skriver nu; vad som är rätt eller åsikter. Jag är inte på jakt efter den mytomspunna Bukemaffian, eller något. Jag bara noterar att jag tycker att vissa saker är väldigt tydliga - och att det ibland leder till en ganska trist ton i forumet. Speciellt tråkigt tycker jag att det kan vara de gånger det tycks gå ut över nya användare, som kanske intet ont anande ger sig in i en diskussion utan att ha hela Kungliga biblioteket att kunna hänvisa sina argument till. En del har vanan att diskutera och debattera, en del har det inte.

Bara gränsen till vad jag tolkar som vissa ”urskuldanden” i den här tråden, tycker jag faktiskt säger något, sett till sammanhanget. Varför känna att man behöver ursäkta sig bara för att framföra en undran eller åsikt?

Jag tycker ofta att jag ser det och jag har själv gjort det i den här tråden. Trots att jag ingenstans skriver motsatsen (att jag inte gillar buke) och trots att det faktum ATT jag skriver, d.v.s. hänger här, bevisar att jag trivs på forumet - så väljer jag att förtydliga det i ett försök att slippa sneda tolkningar och missförstånd.

Skrivet språk är inte lätt och riviga diskussioner är kul, men sammanfattningsvis håller jag med om att debattklimatet här inte alltid är det. Och då inte alltid p.g.a. enskilda användare som ger sig in i trådar med inställningen att bara vara dryga och spydiga. Sådana enstaka användare, som man tycker gör det gång på gång, går ju enkelt att slippa genom att blocka.

Det är bra att moderaterna är så aktiva och att det är lätt att rapportera. :) Men ibland är det ju inte regelbrott det handlar om och det är förstås svårare, om man upplever det som otrevligt. Jag vet inte om det bara är mänskligt helt enkelt, men jag kan önska att en del tänkte en gång till innan de postade ett inlägg ibland. Jag är verkligen imponerad av de användare som oavsett ämne, allvarligt eller mindre allvarligt, medhållande eller motargumenterande, i princip alltid lyckas svara väldigt lugnt och sakligt. Det tycker jag är trevligt.
 
@aiquen Vilket intressant inlägg! Jag tycker förvisso att buke är långt snällare idag generellt men jag håller verkligen med dig om att väldigt många trådar är otroligt likriktade. Att det många gånger finns liksom ett "korrekt buke-svar", att jag vet redan innan jag öppnar en tråd vad som kommer att stå i den.

Ibland när jag snubblar över gamla trådar och läser igenom dem så saknar jag hur det var förut; mindre korrekt, mindre likriktat, mycket spretigare. Många fler olika åsikter helt enkelt.
 
Det jag har reagerat på är att det är mer public shaming från moderatorernas sida nuförtiden. Förr PM:ade man användarna direkt och när det en gång lyftes att man kanske skulle ge folk åthutningar i trådarna istället, så att de som rapporterat vet att något gjorts, så var svaret att man inte ville ha det klimatet. Nu är det mycket mer åthutningar i trådar - till specifika användare. Jag måste säga att jag tycker att det är otrevligt och skapar en märklig stämning. Så det är ett önskemål från min sida att man tar sig en funderare över det. Även @Gunnar är flitig med den här typen av tillsägelser.
 
Dessutom upplever jag det som otrevligt när en mod skickar PM och ifrågasätter en rapportering så det undanber jag mig mer än gärna. Jag rapporterar gärna och sen får ni gör vad ni anser är bäst i tystnad. Tycker en mod sen att rapporteraren är ute och seglar kan denne få hålla det för sig själv.

Det jag har reagerat på är att det är mer public shaming från moderatorernas sida nuförtiden. Förr PM:ade man användarna direkt och när det en gång lyftes att man kanske skulle ge folk åthutningar i trådarna istället, så att de som rapporterat vet att något gjorts, så var svaret att man inte ville ha det klimatet. Nu är det mycket mer åthutningar i trådar - till specifika användare. Jag måste säga att jag tycker att det är otrevligt och skapar en märklig stämning. Så det är ett önskemål från min sida att man tar sig en funderare över det. Även @Gunnar är flitig med den här typen av tillsägelser.

Båda dessa sakerna är ju för mig sådant som hjälper mig som användare att förstå vilken ton som önskas på forumet i mina ögon. Men jag vet också med mig att jag inte är en sådan som tar illa upp av sådant utan tvärtom vill jag med alla medel bara veta hur jag förväntas bete mig så jag förstår om många tycker tvärtemot mig. Hur tycker ni det skulle förmedlas bättre? Bör man läsa trådar man reagerat över igen ett par dagar efter att de lugnat sig för att se om de modererats och hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
20 702
Senast: Immer
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 477
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp